...det där med kombinerad tvättmaskin och torktumlare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En fördel med dubbla maskiner är att man kan starta nästa tvätt medans första tvätten tumlas. Det går alltså fortare med separata maskiner om man har flera maskiner att tvätta (vilket man alltid har om man har familj).

och när man kör första maskinen tvätt så kan man lägga in den smutsiga (tvättt nr2) i torktumlaren så har den skojigt under tiden

Skrivet av Kaine_Uro:

Aldrig förstått mig på varför man ska köra tvätt/disk när man inte är hemma? Tråkigt om huset/lägenheten blir vattenskadat på grund av att någon av dessa maskiner går sönder när man är iväg.

För att det är det som är vitsen med maskiner, de kör när som oavsett om det är dag, natt, morgon, kväll, någon här hemma eller ej. Allt medför risker man kan bli överkörd på väg till jobbet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Våran nuvarande har inbyggd torktumlare. Vi var ej nöjda, så köpte en separat också.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Vi har en Electrolux och är jättenöjda. Haft den ett år ungefär. Tvättar bla skitiga arbetskläder i den med barr och spån i fickorna.
Blir torrt också. Den har två torrhetsinställningar halvtorrt och torrt.
Enda problemet vi haft var att remhjulet på trumman satt löst en dag, en mutter som inte var dragen ordentligt, så remmen hoppade av men det fixade jag på 20 minuter och inga problem efter det.
Blir det inte nästan dubbelt så stor risk för haveri med två maskiner?

Permalänk
Medlem

Finns självklart olika modeller. Men vad jag hört från ALLA som haft sådana (kanske iofs bara är 5-6 personer) är att de försöker göra två saker och med det inte lyckas bra med något.
Halvdan som tvättmaskin och halvdan som torktumlare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Aldrig förstått mig på varför man ska köra tvätt/disk när man inte är hemma? Tråkigt om huset/lägenheten blir vattenskadat på grund av att någon av dessa maskiner går sönder när man är iväg.

Den risken är väldigt liten och åtminstone min tvättmaskin står på klinkers med en golvbrunn bredvid. Men fördröjd start behöver inte bara vara för att man inte är hemma, ladda på kvällen och sätt maskinen på att starta så den är klar lagom tills man vaknar t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lite intressant att så många här, som ju annars normalt brukar vara rätt framåt och intresserade av ny teknik, är så konservativa just när det gäller tvättmaskiner. Börjar vi bli gamla och bittra? Eller är det avsaknaden av RGB beslysning som ligger bakom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Aldrig förstått mig på varför man ska köra tvätt/disk när man inte är hemma? Tråkigt om huset/lägenheten blir vattenskadat på grund av att någon av dessa maskiner går sönder när man är iväg.

Kör man fördröjd start så är den ju klar lagom tills man kommer hem.

Jag hade då antagligen inte märkt om tvättmaskinen börja läcka under tiden jag var hemma heller, så ser ingen stor skillnad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Lite intressant att så många här, som ju annars normalt brukar vara rätt framåt och intresserade av ny teknik, är så konservativa just när det gäller tvättmaskiner. Börjar vi bli gamla och bittra? Eller är det avsaknaden av RGB beslysning som ligger bakom?

Själv tänker jag mest på hur ett helt gäng vitvaror fått en rejäl nedgradering i UI när de har moderniserats. Förr kunde alla starta varandras spisar och ugnar - för gränssnittet var nära nog självförklarande. Enkla vred.
Den ugnen jag har idag har gäster svårt att få igång. Bara en sån sak att jag nu har både en on/off knapp på ugnen - och en start/stopp-knapp. Tigiare har det gått bra att ha ugn utan båda de knappuppsättningarna. Dålig UI kallar jag det iaf. Och det krävs alltid lite pillande för att få kläm på hur en ny spishäll funkar och beter sig. Och så har de vanligen blivit känsligare för spill också som nu för tiden kan rinna ut över ytan som kontrollerar styrningen. Man har ofta offrat bra användargränssnitt med digitaliseringen. Ja, samma gäller väl ofta mikron.

Jag är helt för funktionalitet som tillför mervärde. Jag ser en fördel att ha tvättmaskinen uppkopplad så att den kan sätta igång när solpanelerna ger överskottsenergi. Exempelvis. Men nu har jag inte solceller till lägenheten så i mitt fall blir den funktionen inte intressant.
Men jag vet inte om jag ser mervärdet i att man kan öppna schampoflaskan med en app. Alltså även om det är ny teknik och om flaskan får RGBbelysning ;).

Så för mig räcker det väl inte att det är ny teknik. Tekniken måste vara bra också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tänker jag mest på hur ett helt gäng vitvaror fått en rejäl nedgradering i UI när de har moderniserats. Förr kunde alla starta varandras spisar och ugnar - för gränssnittet var nära nog självförklarande. Enkla vred.
Den ugnen jag har idag har gäster svårt att få igång. Bara en sån sak att jag nu har både en on/off knapp på ugnen - och en start/stopp-knapp. Tigiare har det gått bra att ha ugn utan båda de knappuppsättningarna. Dålig UI kallar jag det iaf. Och det krävs alltid lite pillande för att få kläm på hur en ny spishäll funkar och beter sig. Och så har de vanligen blivit känsligare för spill också som nu för tiden kan rinna ut över ytan som kontrollerar styrningen. Man har ofta offrat bra användargränssnitt med digitaliseringen. Ja, samma gäller väl ofta mikron.

Jag är helt för funktionalitet som tillför mervärde. Jag ser en fördel att ha tvättmaskinen uppkopplad så att den kan sätta igång när solpanelerna ger överskottsenergi. Exempelvis. Men nu har jag inte solceller till lägenheten så i mitt fall blir den funktionen inte intressant.
Men jag vet inte om jag ser mervärdet i att man kan öppna schampoflaskan med en app. Alltså även om det är ny teknik och om flaskan får RGBbelysning ;).

Så för mig räcker det väl inte att det är ny teknik. Tekniken måste vara bra också.

Det är väl iof sant men det tror jag har mkt att göra med att det är "samma gamla människor" som står för designen och saknar förmåga att tänka nytt, och då blir det bara mer komplicerat när fler funktioner ska adderas. Kolla t.ex. på bilar där ju "IT systemen" i många fall var löjligt usla och svåranvända även för någon som är systemutvecklare själv osv. Sen kom Tesla (och säkert några till) och erbjöd alternativ och plötsligt var det uppenbart hur dåliga de befintliga var (tänker då inte främst på drivlina osv) och övriga tvingades följa efter. Samma sak med iPhone osv.

Bara alla gånger som iaf jag stått och svurit över att jag inte kan komma ihåg vad alla dessa olika tvättsymboler betyder. Jag är säkert inte den enda som på både disk- och tvättmaskin använder typ 10% av de olika alternativ som finns bara för att det är för krångligt och obegripligt vad övriga betyder och innebär.

Så vi är nog eniga om problemet men kanske inte vad det beror på, alt så är vi helt eniga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Det är väl iof sant men det tror jag har mkt att göra med att det är "samma gamla människor" som står för designen och saknar förmåga att tänka nytt, och då blir det bara mer komplicerat när fler funktioner ska adderas. Kolla t.ex. på bilar där ju "IT systemen" i många fall var löjligt usla och svåranvända även för någon som är systemutvecklare själv osv. Sen kom Tesla (och säkert några till) och erbjöd alternativ och plötsligt var det uppenbart hur dåliga de befintliga var (tänker då inte främst på drivlina osv) och övriga tvingades följa efter. Samma sak med iPhone osv.

Bara alla gånger som iaf jag stått och svurit över att jag inte kan komma ihåg vad alla dessa olika tvättsymboler betyder. Jag är säkert inte den enda som på både disk- och tvättmaskin använder typ 10% av de olika alternativ som finns bara för att det är för krångligt och obegripligt vad övriga betyder och innebär.

Så vi är nog eniga om problemet men kanske inte vad det beror på

Den här då hehe.

https://feber.se/pryl/samsungs-smarta-tvattmaskin-lar-sig-hur...

Samsung har satt in AI i tvättmaskinen så att den kan gissa vilket tvättprogram du tänkt använda.
Fantastiskt!
Antal knapptryckningar väl från 2 till 1. Om maskinen gissar rätt... Annars blir det minst 3.
Det löser inte mycket.
Och frågan om huruvida man förstår innebörden av tvättprogrammet blir inte heller löst ;).

Man kan väl säga att det släpps en del produkter som har skitlösningar. Anpassat för marknadsföringen.
Samtidig görs framsteg i mängder också - för att alla* vägar testas och där upptäcks det vad kunderna går igång på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här då hehe.

https://feber.se/pryl/samsungs-smarta-tvattmaskin-lar-sig-hur...

Samsung har satt in AI i tvättmaskinen så att den kan gissa vilket tvättprogram du tänkt använda.
Fantastiskt!
Antal knapptryckningar väl från 2 till 1. Om maskinen gissar rätt... Annars blir det minst 3.
Det löser inte mycket.
Och frågan om huruvida man förstår innebörden av tvättprogrammet blir inte heller löst ;).

Man kan väl säga att det släpps en del produkter som har skitlösningar. Anpassat för marknadsföringen.
Samtidig görs framsteg i mängder också - för att alla* vägar testas och där upptäcks det vad kunderna går igång på.

Man behöver dock skilja på behov och implementation. Om man drar slutsatsen att behoven inte finns för att tidigare implementationer varit dåliga så skulle vi förmodligen inte ha många av de produkter som vi idag tar för givna. Sen finns det väl tyvärr även tillfällen där så kalland innovation drivs av marknadsavdelningen och mer handlar om rena påhitt, och få är väl bättre än Samsung på det (kurvade TV apparater som alla plötsligt skulle ha utan att veta varför osv).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Man behöver dock skilja på behov och implementation. Om man drar slutsatsen att behoven inte finns för att tidigare implementationer varit dåliga så skulle vi förmodligen inte ha många av de produkter som vi idag tar för givna. Sen finns det väl tyvärr även tillfällen där så kalland innovation drivs av marknadsavdelningen och mer handlar om rena påhitt, och få är väl bättre än Samsung på det (kurvade TV apparater som alla plötsligt skulle ha utan att veta varför osv).

Yes. Och det är väl kanske just den avgränsningen många gör i tråden när det rynkas lite på näsan över uppkopplade tvättmaskiner.
Det som visas upp är inte intressant nog för ett gäng personer.
Jag tänker att det inte behöver handla handla riktigt om teknikfientlighet eller bitterhet riktigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Det är väl iof sant men det tror jag har mkt att göra med att det är "samma gamla människor" som står för designen och saknar förmåga att tänka nytt, och då blir det bara mer komplicerat när fler funktioner ska adderas. Kolla t.ex. på bilar där ju "IT systemen" i många fall var löjligt usla och svåranvända även för någon som är systemutvecklare själv osv. Sen kom Tesla (och säkert några till) och erbjöd alternativ och plötsligt var det uppenbart hur dåliga de befintliga var (tänker då inte främst på drivlina osv) och övriga tvingades följa efter. Samma sak med iPhone osv.

Bara alla gånger som iaf jag stått och svurit över att jag inte kan komma ihåg vad alla dessa olika tvättsymboler betyder. Jag är säkert inte den enda som på både disk- och tvättmaskin använder typ 10% av de olika alternativ som finns bara för att det är för krångligt och obegripligt vad övriga betyder och innebär.

Så vi är nog eniga om problemet men kanske inte vad det beror på, alt så är vi helt eniga

Om något så är ju touchskärmar i bilar en trafikfara för att de är otroligt svåra att manövrera blint så de borde snarare förbjudas än hyllas som nått bra, när mänskliga förare förbjuds så blir det andra förutsättningar men innan dess borde inte föraren ha någon möjlighet att nå någon touchskärm av någon sort.

Jag köpte en ny mikro i våras och den har klart sämre interface än den gamla, inte bara är den mycket mer komplicerad genom att alla mer avancerade funktioner ska väljas genom programval så man måste i princip alltid kolla i manualen för att veta vilka program man behöver utan den har också otroligt mycket sämre displayer och touchknappar så allt är mer svårläst och man ser knappt vad som är vad av reglagen och det går inte att känna vad man trycker på, touchen fungerar också rätt dåligt i samband med fukt typ att man är blöt om händerna eller får ånga på den, att klart nerköp vad gäller interface och den har faktisk även sämre mikrovågsdel, jag saknar verkligen stegkokning vilket verkar vara extremt ovanligt idag men den har å andra sidan vanliga ugnsfunktioner men manövreringen av dem är inte heller så bra för om man ska använda den som vanlig ugn så startar den i ett förvärmningsläge och när ugnen uppnått tempen så måste man i princoip stå på plats och kasta sig över den för att den inte ska hinna stänga av sig och återigen starta med förvärmning i stället för att bara funka som en påslagen ugn.

Jag tycker att man gjort helt fel med en skitkort timer, att ha auto-av är bra om det görs rätt för det ger brandskydd men timern borde ha varit mycket längre så man slipper passa den aktivt för att kunna lägga in maten, kunde ju varit typ 30 minuter vid förvärmning och kanske 3-4 timmar efter att man senast påverkade ugnen när man väl har den i gång i vanligt ugnsläge med mat i.
En vän till mig installerade en touchkontollerad Miele induktionshäll vid köksrenoveringen och den är verkligen fruktansvärd att manövrera för touchen tål ingen som helt fukt och man måste i princip torka av den mellan varje manövrering när man lagar mat alltså även när det inte är nått som kokar över, det räcker med nån droppe kondens, ånga eller att man har dragit en blöt gryta över den så är reglagen för blöta för att fungera som de ska, helt enkelt en fruktansvärt dålig konstruktion men modern är den men Miele bommade totalt att det kan förekomma vatten i samband med att man lagar mat när de designade reglagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om något så är ju touchskärmar i bilar en trafikfara för att de är otroligt svåra att manövrera blint så de borde snarare förbjudas än hyllas som nått bra, när mänskliga förare förbjuds så blir det andra förutsättningar men innan dess borde inte föraren ha någon möjlighet att nå någon touchskärm av någon sort.

Nu valde du att plocka ut en väldigt liten del ur ett större resonemang. Det är väl alltid förarens ansvar att göra det man gör på ett säkert sätt, att sträcka sig efter knappar lång utanför synfältet lär inte vara nån större skillnad mot att göra detsamma efter touchkontroller och när det gäller mer lätttillgängliga knappar typ på ratten och så så finns dom nog i alla bilar. Men visst, nog finns det tillfällen när en "taktil feedback" är att föredra framför en visuell sådan, helt klart.

Det du beskriver i övrigt är just skälet till varför jag tror det finnas anledning att se över vilka interface som finns och alternativa sätt att styra ens apparater. Med t.ex. en koppling till en smartphone for man så mkt gratis på köpet som man annars skulle behöva utveckla egna gränssnitt för. Och ska då allt styras t.ex. genom dedikerade knappar för allt så säger det sig självt att antalet knappar måste öka rejält eller att antalet funktione kan styra måste minska.

Sen ska man väl vara ärlig med att det även tillkommer en del möjliga problem på köpet också, desto mer komplexa system bli, desto mer troligt att dom inte fungera pga felaktig konfiguration osv. Även saker som IT-säkerhet osv tillkommer, att någon ska hacka min korktade offline tvättmaskin är förmodligen mindre troligt än att någon ska ta sig in på ett molnkonto med svagt lösenord (om något) osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite intressant att så många här, som ju annars normalt brukar vara rätt framåt och intresserade av ny teknik, är så konservativa just när det gäller tvättmaskiner. Börjar vi bli gamla och bittra? Eller är det avsaknaden av RGB beslysning som ligger bakom?

Så länge det finns någon faktisk nytta med den nya tekniken så har jag absolut inget emot den.

En smart tvättmaskin ser jag ingen vits med. Kan nästan säga att det är lika nödvändigt som "eject-knappen" på fjärrkontrollen till en BD/DVD-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, vill minnas att många hävdade det även om fjärrstyrning av annat som stereon, digitalboxen, TVn, kaffemaskinen osv som många idag gärna styr via en app eller så. Bara för att du inte har behovet så behöver det ju inte innebära att någon annan inte har det (eller iaf tror sig ha det ).

Styra en kaffemaskin via fjärr känns ju också lite sådär hål i huvet ungefär. xD

Kan man fylla på kaffe, vatten och ta fram kopp/mugg så går det väl bra att trycka igång den på plats också?

Permalänk
Inaktiv

Inget för mig, har alltid haft enbart tvättmaskin och sedan hänger jag upp tvätten så den får självtorka.

Har igår beställt ny maskin med ångfunktion så de blir intressant, min nuvarande maskin är ganska precis 18 år gammal men funkar ännu men den låter något hemskt och de blir inte riktigt varmt om man kör 90 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, vill minnas att många hävdade det även om fjärrstyrning av annat som stereon, digitalboxen, TVn, kaffemaskinen osv som många idag gärna styr via en app eller så. Bara för att du inte har behovet så behöver det ju inte innebära att någon annan inte har det (eller iaf tror sig ha det ).

Ganska intressant hur många konstiga behov vi skapar oss.

Fjärrstyrd kaffemaskin vore ganska trevligt förstås. Kunna få en nybryggd kopp kaffe utan att behöva kliva ur sängen på morgonen vore inte helt fel. Tyvärr måste man ju som någon nämnde ändå gå till den för att förbereda den, så ja, vet inte vad fjärrstyrningen av den skulle hjälpa.

OnT: Är det på grund av platsbrist helt omöjligt att ha två separata maskiner så fungerar det med en kombimaskin såklart. Annars skulle jag hellre ha endast en tvättmaskin och låta tvätten hängtorka.

Satsa på en torktumlare med värmepumpsteknik. Vet inte om det ens finns andra idag? Vi skaffade vår för så pass många år sedan så man kollar inte så mycket på dessa.

Skrivet av improwise:

Synd att våra kläder inte håller med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Styra en kaffemaskin via fjärr känns ju också lite sådär hål i huvet ungefär. xD

Kan man fylla på kaffe, vatten och ta fram kopp/mugg så går det väl bra att trycka igång den på plats också?

Det handlar nog mer om att typ programmera när den ska starta för att vara redo för vanemänniskan och ladda ner de perfekta Macciato-recepten från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Synd att våra kläder inte håller med om det.

Som jag förstått det hela beror detta snarare på att många ser ludd i torktumlarens filter som inte inte ser annars och därför drar den felaktiga slutsatsen att det beror på att torktumlaren slitit på kläderna. Lite som att tro att alla begravningsentreprenörer är farliga för att det alltid är döda människor i närheten när man träffar dom

Permalänk
Medlem

Nyfiken, hur många av er som är emot "ytterligare onödiga funktioner" har några datortillbehör med RGB belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyfiken, hur många av er som är emot "ytterligare onödiga funktioner" har några datortillbehör med RGB belysning?

På vilket sätt skulle det vara relevant?

Idag är det nästan en bedrift att lyckas få tag i en produkt som saknar onödiga funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny maskin i veckan.

Har hunnit köra typ 8 tvättar.
De enda negativa ja har att säga med kombinerad är att om ja tumlat rätt nya handdukar så bildas mycket ludd som är kvar i maskinen. Att tvätta en svart tvätt efter så har man luddiga kläder.

De finns dock ett rengöringsprogram som tar bort exakt allt ludd. Blir soprent efter det.

Så ska man tvätta handdukar och sånt så är de lämpligt göra de sist om man har fler tvättar, då kan rengöringsprogrammet gå sen. De är tyst så inga problem köra på kvällen.

Denna köpte jag.

Kombinerad maskin, automatisk dosering av medel.
Verkar väldigt ovanligt med kombinerade maskiner som även kan dosera själv. Riktigt nöjd med den.
Torkar väldigt bra.

https://www.elon.se/samsung-wd83t734cbh-s4?gclid=CjwKCAiA_eb-...

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är ok att väcka till liv i gammal tråd men jag prövar....

Jag vet att gamla kombomaskiner har en del att önska vad gäller torkningen men det lär ju ha hänt lite tänker jag med tanke på hur många det finns nu. Att de tar mindre vikt är inget att bry sig om, enligt Cylinda är 7kg tvätt = 65 t-shirts och det har jag aldrig varit i närheten av...

Jag förstår att en separat tvätt och torktumlare är bättre men när jag läser runt så ser jag bara diskussioner om hur en kombo är sämre än två separata. Jag tänker två kombo! Har fått för mig att två moderna kombomaskiner kan vara ett lifehack iom att man kan köra två tvättar samtidigt etc. i olika kombinationer...

Jo det bör väl bli lite dyrare normalt men när jag kollar runt just nu så blir det tom. billigare med två kombomaskiner med de krav vi har. Automatisk dosering av tvättmedel gör att vi hamnar på totalt 20k för två separata (samma design såklart) maskiner medan två kombo börjar på 16k(!)