Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

youtube borde lätta på det för tor-traffik. så det alltid fungerar. ibland blir det blockerat.

Permalänk

Kör numera Fedora (Workstation v32) med Wayland drivare och Gnome. Applikationer kör jag oftast genom flatpak/flathub som är som en appstore med isolerade appar.
Labbat med GNU/Linux till och från men alltid stört mig på textrenderingen och flytet i video etc.
Nu har ju Microsoft lättat en del på sina ClearType-patent och vad jag förstått så har Fedora kunnat implementera bra subpixel-rendering numera. Gnome tweaks tillsammans med https://github.com/silenc3r/fedora-better-fonts så är jag i princip helt nöjd med det som tidigare var mitt störmoment.
Sportar Firefox med Vim Vixen som är ett plugin som mappar kortkommandon som liknar Vims.

Dualbootar Windows 10 LTSC för musikproduktion. Har investerad en del i dyra musikplugins som endast finns till Win/OSX, även om jag ibland mailar och tjatar på utvecklarna att de ska porta till Linux, hehe.
Kör även Win när jag använder RDP till jobbet för Remmina som jag testat som RDP klient i Fedora har inte samma flyt och det laggar till någon millisekund när man scrollar och texten blurrar till. Har även en MBP som tuffat på tio år nu så hoppar lite mellan OS.

Tycker att Fedora när man tweakat det lite är som en blandning av alla tre OS bästa delar. Hänt mycket i Linuxvärlden senaste tre åren då jag körde Arch senast.

Nästa steg blir att byta ut mitt 770GTX mot ett nytt AMD om de pallar släppa nästa generation snart då Nvidia inte är schyssta med Linuxdrivers

Permalänk
Medlem

Börjar bli frestad att byta ut säkra Fedora mot något som ger användaren dom senaste uppdateringarna till ens installerade program. Thunderbird 78 är ute men Fedora är på 68. Jag väntade en halv evighet på att få senaste Darktable men då visade det sig att den fick jag inte via uppdateraren utan den fick man installera som ett nytt program och avinstallera det gamla.

Haft endel program-krascher det senaste, men det är nog min hårdvara som inte mäktar med.

Om någon månad släpps Fedora 33 där dom går över till annat filsystem som andra skriver är instabilare. Fast jag tror Fedora-gänget har koll på vad dom gör. Men funderar på ifall jag ska pröva Mint istället som verkar mer lättdrivet om inget annat.

Permalänk
Skrivet av faber:

Börjar bli frestad att byta ut säkra Fedora mot något som ger användaren dom senaste uppdateringarna till ens installerade program. Thunderbird 78 är ute men Fedora är på 68. Jag väntade en halv evighet på att få senaste Darktable men då visade det sig att den fick jag inte via uppdateraren utan den fick man installera som ett nytt program och avinstallera det gamla.

Haft endel program-krascher det senaste, men det är nog min hårdvara som inte mäktar med.

Om någon månad släpps Fedora 33 där dom går över till annat filsystem som andra skriver är instabilare. Fast jag tror Fedora-gänget har koll på vad dom gör. Men funderar på ifall jag ska pröva Mint istället som verkar mer lättdrivet om inget annat.

Du beskriver flera olika behov här:
- Vill du ha en någorlunda stabil distribution där mjukvaruversionerna ändå är så nya som möjligt är Fedora det säkra alternativet och Arch entusiastvalet.
- Din maskin byter inte automatiskt filsystem med mindre än att du installerar om från scratch. Med det sagt: BTRFS verkar vara ett bra val så länge man inte vill köra paritets-RAID. Enstaka diskar eller speglade+stripade diskar verkar funka fint med det filsystemet.
- Ett modernt operativsystem som verkar instabilt indikerar med största sannolikhet ett hårdvaruproblem.

Permalänk
Skrivet av faber:

Börjar bli frestad att byta ut säkra Fedora mot något som ger användaren dom senaste uppdateringarna till ens installerade program. Thunderbird 78 är ute men Fedora är på 68. Jag väntade en halv evighet på att få senaste Darktable men då visade det sig att den fick jag inte via uppdateraren utan den fick man installera som ett nytt program och avinstallera det gamla.

Haft endel program-krascher det senaste, men det är nog min hårdvara som inte mäktar med.

Om någon månad släpps Fedora 33 där dom går över till annat filsystem som andra skriver är instabilare. Fast jag tror Fedora-gänget har koll på vad dom gör. Men funderar på ifall jag ska pröva Mint istället som verkar mer lättdrivet om inget annat.

Ge Solus Budgie ett försök om du gillar ett cleant och rappt interface.

Solus är en s.k. "Curated Rolling-release" dvs. en rolling release där man prioriterar stabilitet men ändå uppdaterar systemet och programversionerna frekvent, först efter att det testats ordentligt.
Skulle något ändå skita sig kan du enkelt göra en rollback till tidigare paket med:

sudo eopkg history

Följt av:

sudo eopkg history -t number

-där number är det history entry (datum/version av paket) du vill backa till.

Solus är en riktigt snabb distro som valt att gå sin egen väg (ej forkad av något annat projekt) med egen skrivbordsmiljö (Budgie), eget paketeringssytem som nog är det snabbaste jag upplevt hos någon distro.
Funkar bra på både äldre och nyare system jag provat på. ~4-32GB RAM

Nackdelen är att Solus har färre paket i sitt repo, men jag upplever det som att de har det mesta tillgängligt för att täcka de dagliga behoven.
Program som Darktable och Thunderbird finns så klart, även Digikam, Krita, Discord, Steam, Wine, Lutris osv.
Saknar egentligen inget för min egen del men Flatpacks och AppImage kan jag ta till i nödfall om applikationen ej finns i deras Software Center.
Man kan även be Solus-teamet inkludera en programvara i deras Software Center

Kör först en Live session för att se vad du tycker om Budgie-skrivbordsmiljön, själv älskar jag den, men annars kan du välja mellan Gnome, Plasma och MATE flavours.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av cyberskunk:

Ge Solus Budgie ett försök om du gillar ett cleant och rappt interface.

Solus är en s.k. "Curated Rolling-release" dvs. en rolling release där man prioriterar stabilitet men ändå uppdaterar systemet och programversionerna frekvent, först efter att det testats ordentligt.
Skulle något ändå skita sig kan du enkelt göra en rollback till tidigare paket med:

sudo eopkg history

Följt av:

sudo eopkg history -t number

-där number är det history entry (datum/version av paket) du vill backa till.

Solus är en riktigt snabb distro som valt att gå sin egen väg (ej forkad av något annat projekt) med egen skrivbordsmiljö (Budgie), eget paketeringssytem som nog är det snabbaste jag upplevt hos någon distro.
Funkar bra på både äldre och nyare system jag provat på. ~4-32GB RAM

Nackdelen är att Solus har färre paket i sitt repo, men jag upplever det som att de har det mesta tillgängligt för att täcka de dagliga behoven.
Program som Darktable och Thunderbird finns så klart, även Digikam, Krita, Discord, Steam, Wine, Lutris osv.
Saknar egentligen inget för min egen del men Flatpacks och AppImage kan jag ta till i nödfall om applikationen ej finns i deras Software Center.
Man kan även be Solus-teamet inkludera en programvara i deras Software Center

Kör först en Live session för att se vad du tycker om Budgie-skrivbordsmiljön, själv älskar jag den, men annars kan du välja mellan Gnome, Plasma och MATE flavours.

Kan rekommendera Solus med Budgie jag med

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberskunk:

Ge Solus Budgie ett försök om du gillar ett cleant och rappt interface.

Solus är en s.k. "Curated Rolling-release" dvs. en rolling release där man prioriterar stabilitet men ändå uppdaterar systemet och programversionerna frekvent, först efter att det testats ordentligt.
Skulle något ändå skita sig kan du enkelt göra en rollback till tidigare paket med:

sudo eopkg history

Följt av:

sudo eopkg history -t number

-där number är det history entry (datum/version av paket) du vill backa till.

Solus är en riktigt snabb distro som valt att gå sin egen väg (ej forkad av något annat projekt) med egen skrivbordsmiljö (Budgie), eget paketeringssytem som nog är det snabbaste jag upplevt hos någon distro.
Funkar bra på både äldre och nyare system jag provat på. ~4-32GB RAM

Nackdelen är att Solus har färre paket i sitt repo, men jag upplever det som att de har det mesta tillgängligt för att täcka de dagliga behoven.
Program som Darktable och Thunderbird finns så klart, även Digikam, Krita, Discord, Steam, Wine, Lutris osv.
Saknar egentligen inget för min egen del men Flatpacks och AppImage kan jag ta till i nödfall om applikationen ej finns i deras Software Center.
Man kan även be Solus-teamet inkludera en programvara i deras Software Center

Kör först en Live session för att se vad du tycker om Budgie-skrivbordsmiljön, själv älskar jag den, men annars kan du välja mellan Gnome, Plasma och MATE flavours.

Du borde sätta en asterisk angående "Man kan även be..." för det är inte riktigt så enkelt som det låter.
Till att börja med måste du regga ett konto på deras utvecklingsportal, sen skapa en ansökan i "Package Request form" som skall följa deras regler, motivera varför och sen vänta på att någon förbarmar sig, eller inte.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Börjar bli frestad att byta ut säkra Fedora mot något som ger användaren dom senaste uppdateringarna till ens installerade program. Thunderbird 78 är ute men Fedora är på 68. Jag väntade en halv evighet på att få senaste Darktable men då visade det sig att den fick jag inte via uppdateraren utan den fick man installera som ett nytt program och avinstallera det gamla.

Haft endel program-krascher det senaste, men det är nog min hårdvara som inte mäktar med.

Om någon månad släpps Fedora 33 där dom går över till annat filsystem som andra skriver är instabilare. Fast jag tror Fedora-gänget har koll på vad dom gör. Men funderar på ifall jag ska pröva Mint istället som verkar mer lättdrivet om inget annat.

Manjaro är baserat på Arch men mer förkonfigurerat. Kanske kan vara värt att kolla på? En rullande release ger ju fräscha versioner hela tiden men man får nackdelen att mycket behöver uppdateras hela tiden. Jag har Arch Linux på min stationära dator som har snabb uppkoppling och används ofta så det går fort att uppdatera. Men på min bärbara kör jag debian stable så blir inte uppdateringarna så betungande över wifi. Båda maskinerna upplevs som stabila så det är nog mer något hårdvaruproblem som du har.

Finns även omvägar man kan gå. På min debianmaskin har jag installerat snapcraft och kör vissa programvaror jag vill hålla fräscha därigenom.
Exempelvis kan man installera darktable: https://snapcraft.io/darktable
Det blir som ett paket där alla beroenden bakas in och paketet hålls uppdaterat automatiskt med snapcraft.

Har själv inte testat darktable men Android Studio funkar bra via snapcraft.

Permalänk

@bergla:
Har dålig koll på rak arm, och det beror säkert på implementationen av BT-hårdvaran, men om det bara handlar om att få systemet att inte ladda kernel module för det aktuella chippet kan du säkert starta datorn med en live-CD, chroot:a in på ditt ordinarie filsystem, samt ändra i relevanta configfiler varpå datorn bör kunna bootas som vanligt.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag kör Bodhi Linux. Vil linte starta en helt ny tråd för detta.

Vill ha Mullvad. Men deras klientprogram funkar inte., Så jag måste pröva med deras OpenVPN.

Kan nån hjälpa mig lösa nummer 3 på listan att göra ( Start OpenVPN by running sudo openvpn --config mullvad_<LOCATION>.conf from the extracted directory. )
https://mullvad.net/en/account/#/openvpn-config/

Vad ska jag ersätta <LOCATION> med för bokstäver? Har prövat minst 5 olika sätt

Vill inte starta en ny tråd för detta. Det skulle va så... dumt...

Permalänk
Medlem

@Lafa: Du behöver ladda hem konfigurationsfilerna för den server du vill använda. I det zip-arkivet finns filen som efterfrågas, exempelvis mullvad_se_sthlm.conf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

@Lafa: Du behöver ladda hem konfigurationsfilerna för den server du vill använda. I det zip-arkivet finns filen som efterfrågas, exempelvis mullvad_se_sthlm.conf

Jag får bara error ju när jag skriver in config filens namn!!

Jag har VPN på Opera webbläsaren så i värsta fall duger väl det så.

Permalänk
Medlem

Asus VivoStick för 1281 kr. Linux Mint gick bara att köra en applikation i taget. på Bodhi funkar allt samtidigt. Och Bodhi är snyggare faktiskt.

Permalänk
Medlem

SNYGGT! Här är Bodhi Linux. Antar att få har det här på swec. En lösning.

Permalänk
Medlem

+1 för Solus med Budgie.

Medhåll till @backspace avseende begärande-processen, då den inte är helt trivial.

Gemenskapen är bra där både forum och reddit har svar, eller genererar svar ganska omgående. Om lösningen inte redan finns presenterad och frågeställaren i fråga är för lat för att söka.

Permalänk
Medlem

edit-.-

Permalänk
Medlem

Asus VivoStick kom med Windows 10 förinstallerat, men jag raderade det helt - Windows 10 används nämligen för att spionera på oss. Det är därför det var gratis.

Permalänk
Medlem

Fullpott med Asus VivoStick - tack vare Bodhi Linux. Jag känner mig som en mästare nu. För bara 1281 kr fick jag en fin icke-begagnad data ändå. 4k 30hz, 43" dataskärm. Mekaniskt skönt tangentbord.

Allt för datorsoffan nu.

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst problemet med Mullvad. nu fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Fullpott med Asus VivoStick - tack vare Bodhi Linux. Jag känner mig som en mästare nu.

Snyggt! Har länge varit sugen på att testa Moksha eftersom jag körde Enlightenment som filhanterare i början på 2000-talet.

Hur fungerar YouTube m.m. på stickan? Har tyvärr lite dålig erfarenhet av video codecs under Linux jfm Windows sett till prestanda. Min Windows 10-platta med motsvarande hårdvara klarar 1080p utan problem (Windows 10 Pro x86 v1703). Windows i sig tar inte mer än 500MB i RAM efter uppstart, vilket är likvärdigt min Ubuntu-installation på min laptop.

Vill gärna ge Linux en ny chans, men hittills har alltid något hindrat mig. Senast var det avsaknaden av H.264 i DaVinci Resolve 16, vilket tvingade mig tillbaka till Windows igen.

Permalänk
Medlem

Förvänta dig lite screen tearing på videosarna. och 480p funkar bäst. 1080p eller 480p spelar inte någon vidare roll för mig personligen.

Stickan är oanvändarbar på Windows 10 och Linux Mint, nästan. Men nu har Bodhi Linux räddat mitt arsle.

Permalänk

Gör då och då en ansats. Kört en del med MX Linux i en VirtualBox på Windows men blev sugen att till slut testa på riktiga hårdvaran.

Skapade en bootbar USB, Linux börjar starta. ”Fel” skärm av mina 3 blir den som något visas på, men nåja. Sen svartnar den skärmen och alla 3 är svarta utan någon respons.

Orkar inte. Jahopp, det var försök a 2020.

Permalänk
Medlem

@matthiask82: Vad var det för iso och vilket program använde du för att göra usb stickan bootbar?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av nick-li:

@matthiask82: Vad var det för iso och vilket program använde du för att göra usb stickan bootbar?

MX Linux x64-iso (samma som jag använde för att installera på VirtualBox) och Rufus för att göra den bootbar. Och den började boota, men sen blev det svart.

Permalänk
Medlem

Efterlyser mer passion då - om du inte ens kan få Linux att boota.

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Efterlyser mer passion då - om du inte ens kan få Linux att boota.

En typisk kommentar som känns som hemma på Slashdot sent 90-tal. Mitt inlägg ska nog mer tolkas som en kommentar på användarvänligheten. Har använt Linux i driftmiljöer i 20 år så kan säkert lösa problemet, men det var inte det som var poängen. Aldrig haft problem med att skapa bootbara USB med Windows 10, allt bara fungerar. Hittills aldrig varit med om en distro som ens varit i närheten av att få igång med lätthet 3 skärmar i korrekt upplösning.

Permalänk
Medlem

Ok ursäkta - jag håller dels med. Det finns linuxdistros som är svåra att få boota på USB. Har varit med om det en gång själv. Fast då testasde jag flera olika distros.

Bodhi Linux 4ever

Permalänk
Medlem

Jag vill lära mig hur datorer tänker. Men kan inte. Ingen sådan begåvning. Min dator är min bästa vän dock.

Vet nån hur man installerar Tizonia?

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Jag vill lära mig hur datorer tänker. Men kan inte. Ingen sådan begåvning. Min dator är min bästa vän dock.

Datorer tänker inte. De gör exakt vad du ber dem göra. Verkar datorn göra fel sak beror det på att du inte ser problemställningen klart nog för att formulera en order som löser ditt problem, eller på att du ber den göra fel sak.

Skrivet av Lafa:

Vet nån hur man installerar Tizonia?

Tizonia verkar veta. Går du till Install-fliken har de detaljerade instruktioner för Debian-baserade distron, för Arch-baserade distron, för Snap-paket, för Docker-avbildningar, och för hur man kompilerar programmet från dess källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

MX Linux x64-iso (samma som jag använde för att installera på VirtualBox) och Rufus för att göra den bootbar. Och den började boota, men sen blev det svart.

Låter som det kan vara drivrutin som inte är tillgänglig med ISO filen. kanske grafik?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W