Starlink tar första steget mot markoberoende satellitkommunikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

"Article VI of the Outer Space Treaty deals with international responsibility, stating that "the activities of non-governmental entities in outer space, including the Moon and other celestial bodies, shall require authorization and continuing supervision by the appropriate State Party to the Treaty" and that States Parties shall bear international responsibility for national space activities whether carried out by governmental or non-governmental entities."

https://en.wikipedia.org/wiki/Outer_Space_Treaty

Och där är alla världens länder med menar du?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@Trullatroll: Håller 100% med. Roade mig med att se alla "stjärnfall" på natthimlen i slutet av augusti, mäktigt! Blev dock deppig p.g.a. alla ljussken som långsamt gled över natthimlen - satelliter. Med tio-hundratusentals nya satelliter kommer stjärnhimlen på sikt att vara förlorad så som vi känner den. Fattas bara stormakterna börjar skjuta ner varandras satelliter så får vi rymdskrot i en accelererande mängd.... Hoppas de har en plan för att plocka ner skiten när de pajjar...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

@talonmas: förutom geostationär bana så är allt fair-game, vill man klaga får man göra det via FN.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det är inte alls det jag gör.

Jag är misslyckad, och Telia som uppenbarligen har lyckats har gjort ett val som missgynnar vissa utan god orsak.
Det är inte mitt fel, och det är inte fel. Men det är objektivt rövigt gjort i relation till att det inte är nödvändigt.

Så i relation till detta så hoppas jag verkligen att en konkurrent med globala möjligheter kommer med ett bra alternativ, eftersom det är gynnsamt för alla utom de som tillhandahåller sämre avtal.

Man tycker absolut Telia borde kunna ordna förbetalt abonnemang på fibern om man har anmärkning, är helt enkelt bara dålig service.
Få en anmärkning kan tillkomma av massa olika anledningar, även såna man inte själv kan styra över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

@talonmas: förutom geostationär bana så är allt fair-game, vill man klaga får man göra det via FN.

Jag förstår Musk att han satsar på rymden. Var ju privatpersoner som tog över dagens värld från början. Det är nu man har chansen att bli kung i rymden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe_hitman:

@Trullatroll: Håller 100% med. Roade mig med att se alla "stjärnfall" på natthimlen i slutet av augusti, mäktigt! Blev dock deppig p.g.a. alla ljussken som långsamt gled över natthimlen - satelliter. Med tio-hundratusentals nya satelliter kommer stjärnhimlen på sikt att vara förlorad så som vi känner den. Fattas bara stormakterna börjar skjuta ner varandras satelliter så får vi rymdskrot i en accelererande mängd.... Hoppas de har en plan för att plocka ner skiten när de pajjar...

Just det är ju fördelen med lågt flygande satelliter.
Det finns ett ytterst lågt luftmotstånd även så högt upp, så de kan inte behålla banan utan fortsatt aktiv drift och kommer relativt snart att falla ner och brinna upp om underhållet upphör.

Permalänk
Medlem

Det är ju guld för låga latenser mot platser på andra sidan jorden(måste ju passera en massa olika kablar o skit). Men mycket små fördelar jämfört med fiber på korta avstånd där vi redan arbetar med ljusets hastighet samt lite små fördröjningar genom några stationer.

Permalänk

Utan fiber/bredband?

Skrivet av Ricerunner:

Det är inte alls det jag gör.
Jag är misslyckad, och Telia som uppenbarligen har lyckats har gjort ett val som missgynnar vissa utan god orsak.
Det är inte mitt fel, och det är inte fel. Men det är objektivt rövigt gjort i relation till att det inte är nödvändigt.
Så i relation till detta så hoppas jag verkligen att en konkurrent med globala möjligheter kommer med ett bra alternativ, eftersom det är gynnsamt för alla utom de som tillhandahåller sämre avtal.

De flesta har en 4G-mobil. Koppla den med en vanlig USB laddkabel till en USB-port i datorn. "Dela" ut Internet från mobilen till datorn. Klart! Inte den grymmaste hastigheten - men det funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det är ju guld för låga latenser mot platser på andra sidan jorden(måste ju passera en massa olika kablar o skit). Men mycket små fördelar jämfört med fiber på korta avstånd där vi redan arbetar med ljusets hastighet samt lite små fördröjningar genom några stationer.

Glöm inte att ljushastigheten i fiber är ungefär 2/3 av vad den är i luft/vakuum. För medellånga avstånd kan det åtminstone teoretiskt bli bättre med detta system.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Just det är ju fördelen med lågt flygande satelliter.
Det finns ett ytterst lågt luftmotstånd även så högt upp, så de kan inte behålla banan utan fortsatt aktiv drift och kommer relativt snart att falla ner och brinna upp om underhållet upphör.

Tillverkande företag måste ha en plan för hur företagets produkterna ska kunna återvinnas och källsorteras. Personligen tycker jag inte "brinna upp" kan kallas för detta. Hur kompenserar de för detta...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe_hitman:

Tillverkande företag måste ha en plan för hur företagets produkterna ska kunna återvinnas och källsorteras. Personligen tycker jag inte "brinna upp" kan kallas för detta. Hur kompenserar de för detta...

Jae, källsorteras kan nog vara svårt att kalla det.
Men å andra sidan kan man också hänvisa till att det återgår till ett naturligt tillstånd, integrerat i miljön genom entropisk process.

Lite som att sälja miljödiesel som egentligen är vanlig diesel för 25:- litern, vilket är miljövänligt eftersom kunden inte har råd att köpa lika mycket.
Eller vad sägs om "endast gjord på naturliga råvaror"?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Inga av de kommer heller bry sig om att täcka Alaska (700.000 invånare), Norra Kanada (i stort sett 0 invånare), Sibirien, Sverige ovanför Göteborg, osv.

Edit: något mer än Sibirien... Men kan någon tänka sig att surfa genom ett rysktägt satellitbolag? (För det är bara de som skulle få för sig att göra något...)

Oneweb kör polära omloppsbanor för att täcka polerna. Jag skulle dock knappast räkna med att gamea via Oneweb, det är inte vi i världens fibertätaste land som är målgruppen för de här projekten. Jag är mycket tveksam till gaming via Starlink också...

Permalänk
Medlem

Varje satellit har ett upptagningsområde på cirka 5 mil

Varje satellit har en länkhastighet om cirka 500mb/s ("fiber like speeds")

Frågan är hur många klienter det får finnas på fem mil innan hastigheten börjar bli värdelös.

Folk glömmer att det här är till U-länder kring ekvatorn. Starlink når inte högre upp än Uppsala.

Fiber är fiber. Det finns fördelar att kontrollera mediet våglängden rör sig i.

Det finns fördelar med små våglängder jämfört med stora.

Nackdelarna med små våglängder är alla störningar.

Därav fördelarna att kontrollera mediet våglängden går i.

Tex en glasstav som ligger omsluten av en halvmeter jord.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Det jag ser framför mig för Starlink är detta:

1. Det kommer konkurrera på marknader där ISPn har monopol på tjänster. Som i USA. Bra!

2. Det kommer göra det möjligt att få snabbt internet på stora områden med lägre befolkningstäthet, så som Australien, Kanada och Ryssland. Bra!

3. Det kommer att kunna ge internetåtkomst till fattigare länder i Afrika, Sydamerika och Asien, vilket betyder att fler kommer att kunna komma åt information och kunna studera på distans. Bra!

4. Det kan potentiellt kunna användas för att kringgå diktaturers brandväggar, i alla fall för aktivister. Visst kommer det inte vara lagligt i t.ex Kina, men det stoppar inte den som verkligen försöker.

Ja visst blir det svårare för astronomer... Men samtidigt går utvecklingen Framåt. Det kanske är så att markbaserad astronomi kommer att få lida av detta i ett kortare tidsperspektiv. I framtiden blir det troligen fler satellitbaserade observatorier, och, spännande tanke... Observatorier på t.ex månen.

Kommer Starlink att vara en konkurrent på den svenska, välfungerande marknaden för internet via fiber? Nja, det har jag mycket svårt att tro. Här råder det fri konkurrens på stadsnäten, där vi nu dessutom börjar "lämna" 100 Mbit/s långt bakom oss. 100 Mbit/s är fortfarande en dröm för många Amerikanare med deras riktigt risiga infrastruktur för internet, så marknaden och villkoren mellan USA och Sverige är väldigt annorlunda. Starlink blir en farlig konkurrent till monopolföretagen Comcast, AT&T och Verizon, men kommer knappast att rå på pris/hastigheten hos Telia, Bahnhof eller Telenor på ett stadsnät.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Folk glömmer att det här är till U-länder kring ekvatorn. Starlink når inte högre upp än Uppsala.

Fast Uppsala är ju hyfsat långt ifrån ekvatorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det jag ser framför mig för Starlink är detta:

1. Det kommer konkurrera på marknader där ISPn har monopol på tjänster. Som i USA. Bra!

2. Det kommer göra det möjligt att få snabbt internet på stora områden med lägre befolkningstäthet, så som Australien, Kanada och Ryssland. Bra!

3. Det kommer att kunna ge internetåtkomst till fattigare länder i Afrika, Sydamerika och Asien, vilket betyder att fler kommer att kunna komma åt information och kunna studera på distans. Bra!

4. Det kan potentiellt kunna användas för att kringgå diktaturers brandväggar, i alla fall för aktivister. Visst kommer det inte vara lagligt i t.ex Kina, men det stoppar inte den som verkligen försöker.

Ja visst blir det svårare för astronomer... Men samtidigt går utvecklingen Framåt. Det kanske är så att markbaserad astronomi kommer att få lida av detta i ett kortare tidsperspektiv. I framtiden blir det troligen fler satellitbaserade observatorier, och, spännande tanke... Observatorier på t.ex månen.

Kommer Starlink att vara en konkurrent på den svenska, välfungerande marknaden för internet via fiber? Nja, det har jag mycket svårt att tro. Här råder det fri konkurrens på stadsnäten, där vi nu dessutom börjar "lämna" 100 Mbit/s långt bakom oss. 100 Mbit/s är fortfarande en dröm för många Amerikanare med deras riktigt risiga infrastruktur för internet, så marknaden och villkoren mellan USA och Sverige är väldigt annorlunda. Starlink blir en farlig konkurrent till monopolföretagen Comcast, AT&T och Verizon, men kommer knappast att rå på pris/hastigheten hos Telia, Bahnhof eller Telenor på ett stadsnät.

Stämmer.

Jag pratar om vilket kundsegment detta är riktat till. Samt möjligt upptagningsområde.

Det är olika saker.

Norra Europa samt Asien är har knappt ett kundsegment.

De provprojekt Sverige gjort med EU finansierad fiberutbyggnad har varit ett utvecklingsprojekt ämnat för att lansera liknande typer av projekt i resten av EU.

Det är svårt för starlink att hinna med att plocka kunder utanför u-länderna innan fibernäten är utbyggda.

De överlappande områdena kommer tids nog gå över på fiber också, det är fysikens lagar som styr kapaciteten och utan att kontrollera mediet signalen går i så kan det här inte vara annat än en övergångsteknik för att säkra marknadsandelar och finansiera annan utbyggnad

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Lokal realm i WoW på Mars kanske? Som synkas med servrarna på jorden en gång i veckan, var 14e dag eller en gång i månaden?
Ju mer man tänker på det, desto mer spännande lösningar går säkert att hitta!

Långsamma brädspel som schack är ju verkligen en intressant idé bara det!

Ja eller var tredje minut! Vi behöver ju inte göra det värre än det är Sen hur man får till kommunikationen dit är en annan femma, med 3 minuter i teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja eller var tredje minut! Vi behöver ju inte göra det värre än det är Sen hur man får till kommunikationen dit är en annan femma, med 3 minuter i teorin.

Det är ju dock i absolut bästa fall och bara enkel resa för kommunikationen - nätet idag bygger ju på konstanta svar vid varje request... blir till att lösa det problemet också. ^^
Värre blir det när avståndet är som längst och vi snackar 22min för signalen, enkel resa.

Visa signatur