Hjälp mig färdigställa min 3080/3090-dator

Permalänk
Medlem

Hjälp mig färdigställa min 3080/3090-dator

Hej!

Förstagångsbyggare här, som beslutat mig för att antingen köra på 3080 eller 3090. Det lutar åt det sistnämnda. På ett sätt känns det helt SJUKT att betala så mycket för en dator när man aldrig byggt en förut, men å andra sidan ska det väl inte vara omöjligt om man bara är försiktig och metodisk? Har läst på massor och vet i teorin vad jag ska göra.

Mål: Kunna köra 4K på högsta inställningar i så nära 144 fps som möjligt.
Budget: Ganska fritt, men runt 40 000 lär det väl landa på. Jag bryr mig iaf inte om hundralappar utan vill ha det som presterar bäst. Inom rimliga gränser såklart, jag är absolut inte gjord av pengar.
"Must haves": Tyst, bra luftflöde, lättbyggda grejer, inga specialare eller moddningar.

Okej, det här är vad jag har KÖPT idag (och inte vill/kan byta om det inte finns MYCKET bra skäl till det):

ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi)
Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB
be quiet! Dark Rock 4
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
2x Samsung 970 EVO Plus 1TB
Corsair RM850X 850W v2

När de nya grafikkorten släpps - och går att få tag på - blir det antingen ett 3080 eller 3090. Har fortfarande inte bestämt mig fullt ut, men med tanke på mitt mål med datorn så lutar det ändå åt 3090. Känns inte jättekul att spendera 10 000 kr extra bara sådär, men är det en så himla stor skillnad i prestanda så f**k it, då kör vi. En Asus ROG Strix blir det iaf. 318 respektive 318,5 cm långa om specsen stämmer.

Skulle dock behöva hjälp med vilket chassi och kylning jag ska köra. Förstår att det kanske inte är jättelätt att svara på allt eftersom vi inte vet hur 3080/3090 beter sig än, men vi får väl anta med tanke på TDPn att det kräver en del kylning? Jag kommer iaf ha datorn på skrivbordet, så chassi och fläktar behöver vara så tysta som möjligt och samtidigt ha bra luftflöde såklart. Maxstorlek på chassit tänker jag är typ 8 kg och 50 djupt, 50 högt och 25 brett. Vill ha fönster, helst tonat om det går. Skulle gärna vilja att det finns lite marginal vad gäller CPU-kylare och GPU också. Vissa har ju bara millimeter till godo, och jag vågar fanken inte.

Har tittat lite på be Quiet 500DX. Kan det vara nåt? Har hört vissa negativa saker om värme på GPU där, och det låter ju typiskt dåligt om man ska köra ett jäkla monsterkort.

Sen har jag ett gäng frågor också!

1. Är det för det första vettigt att kombinera tyst + skrivbords-PC med ett 3090? Eller är detta inte förenligt med varann? Har ingen koll, har alltid kört en tråkig under-skrivbordet-utan-fönster-eller-RGB-dator förut.

2. Finns det någon risk att processorfläkten kommer ta i RAM-minnet med det här moderkortet? Be Quiet har en gul varningstriangel på sin sida, så då bytte jag från fyra stickor till två för att kunna flytta ut minnena ett snäpp. Dock oklart om det ändå tar i. Har frågat förut men inte fått något definitivt svar. Jag kan såklart flytta upp fläkten från kylflänsen litegrann men vore guld om jag slapp.

3. Är detta ett bra val på processorfläkt till en i9:a? TDP-mässigt ska det ju vara lugnt men ni har bättre koll.

4. Har tittat på be Quiet Silent Wings 3 140mm PWM, men de kanske flyttar på tok för lite luft för att hålla de här grejerna svala? Känner mig helt vilsen, känns som att det inte finns tysta och effektiva fläktar.

Är ny på detta så uppskattar all hjälp jag kan få. Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Om det är viktigt att datorn är tyst hade jag ställt den under skrivbordet, kommer låta mindre än om du har den på bordet bredvid dig. En 10900K och ett 3090 kommer generera mycket värme så det är svårt att få det helt tyst på luftkylning.
2. Det finns en risk men om du har Corsair LPX ska det inte vara några problem eftersom dessa är Low Profile.
3. Det är inte den bästa kylaren men den kommer kunna kyla processorn men skulle nog inte satsa på någon hård överklockning.
4. De fläktarna är helt okej men skulle rekommendera att köpa detta chassi som är väldigt prisvärt och har meshfront för högt luftflöde: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5169632
Sen slänger du in 5 av dessa fläktar som är sinnessjukt prisvärda och presterar som de bästa noctua fläktarna för 300:- styck: https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...
Recension: https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Permalänk
Medlem

Jag hade valt chassi efter luftflöde.
3x140mm insug i fronten
Arctic Freezer II 280 utblås i toppen, 140 mm utblås i bak.
Nätagg monterat så att det suger luften från nedan.

Chassifläktar Noctua.

Chassi valfritt som klarar denna konfig, ju större desto bättre (ur ljud och kylperspektiv) Kanske ett Phanteks Eclipse P600 med meshfrontskonfig om det behövs (löstagbart frontlock så man kan välja konfig)

Permalänk
Medlem

Vill du ha tyst, F**k RGB och fönster. Ställ datorn under bordet. Köp ett akvarium och släng ner en ljusslinga istället.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett par Silent Wings 3 140mm High Speed och tycker de är de bästa jag testat i ljudnivå. Och luften den flyttar är grym.

(NF-A14 är också grym)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Nu lutar det åt en be Quiet 500DX och 3 st 140mm NF-A14 (två i fronten och en på baksidan). Blir det bra tror ni?

När jag snackar om ljudlöst så menar jag ju inte att det ska vara 0 dB. Fattar att fläktarna kommer blåsa en del när de får jobba. Men tänker främst på ljudnivå vid idle till låg/medel-belastning. Det borde väl inte vara olidligt att ha en sån dator - även med en 3090 - på skrivbordet?

Permalänk
Inaktiv

@danielwerner

Ta en bättre kylare, jag har en Noctua D15S och den klarar ej av att kyla min 10900K när jag kör avx instruktioner då cpun tar 260-270 Watt.

Cpun throttlar efter ett tag med noctuan.

Noctua D15S klara av att kyla 220 Watt ca.

Jag har beställt mig en Corsair h115i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@danielwerner

Ta en bättre kylare, jag har en Noctua D15S och den klarar ej av att kyla min 10900K när jag kör avx instruktioner då cpun tar 260-270 Watt.

Cpun throttlar efter ett tag med noctuan.

Noctua D15S klara av att kyla 220 Watt ca.

Jag har beställt mig en Corsair h115i.

En Dark Rock Pro 4 istället för Dark Rock 4 då?

Permalänk
Medlem

Hade satsat på bättre processorkylare, mer effekt på nätagg som är semipassivt. Vet inte hur värt det är med maximus moderkorten med de "nya" intel cpuerna överklockning är väldigt begränsad så är det värt priset? Vad ska du köra för 4k skärm?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Hade satsat på bättre processorkylare, mer effekt på nätagg som är semipassivt. Vet inte hur värt det är med maximus moderkorten med de "nya" intel cpuerna överklockning är väldigt begränsad så är det värt priset? Vad ska du köra för 4k skärm?

Tänkte köpa två LG 27GN950. Har redan köpt moderkort, nätagg och CPU, och det är för sent att lämna tillbaka.

Det här känns helt omöjligt, jag ångrar att jag försökte mig på att bygga ihop det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tänkte köpa två LG 27GN950. Har redan köpt moderkort, nätagg och CPU, och det är för sent att lämna tillbaka.

Det här känns helt omöjligt, jag ångrar att jag försökte mig på att bygga ihop det själv.

Ja men dåså, då har du ju kommit en bit på vägen. Slappna bara av nu detta kommer lösa sig fint.

Moderkortet är av bättre slaget och nätagget klarar utan problem att driva dina komponenter så inget att oroa sig över.

Jag brukar dock föredra att ha lite extra kräm över så att nätaggets fläktar kan hålla en lägre fläktkurva.

Som ovan tycker jag att du ska titta på en corsair h150i eller liknande det ger också mer utrymme över runt processorn

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Kolla på Phanteks Eclipse P600s för chassi också.

https://www.inet.se/produkt/6903399/phanteks-p600s-tempered-g...

Permalänk
Medlem

Såg inte om någon nämnt det men 3600MHz CL15 RAM borde man ha i denna prisklassen som minst

Permalänk
Medlem

Köp en ESD-matta med armband. Lär dig hur dessa skall kopplas och användas.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att det blir lite oneliners som inte hör till mina frågeställningar.

Skrivet av medbor:

Såg inte om någon nämnt det men 3600MHz CL15 RAM borde man ha i denna prisklassen som minst

Hmm... Hur stor skillnad gör det i praktiken?

Skrivet av filbunke:

Köp en ESD-matta med armband. Lär dig hur dessa skall kopplas och användas.

Jodå, så långt är jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Nu tycker jag att det blir lite oneliners som inte hör till mina frågeställningar.

Hmm... Hur stor skillnad gör det i praktiken?

Jodå, så långt är jag med.

Minst 5% upp till kanske 15% i vissa lägen. Framförallt hjälper det för min-FPS och mot stutters, och prispåslaget på några hundralappar är värt det när budgeten är så hög

Permalänk
Medlem

@medbor: Har du någon länk för det som jämför 3200MHz CL16 mot 3600MHz CL15 för Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

@medbor: Har du någon länk för det som jämför 3200MHz CL16 mot 3600MHz CL15 för Intel?

Nepp inte nu på telefonen. Googla gärna fram ett youtube-klipp och kolla vad andra säger. Kanske är skillnad sedan jag bildade mig min uppfattning?

Permalänk

Kolla här om minnen (tror det är den jag tänkte på)
https://youtu.be/9IY_KlkQK1Q

Gamer's Nexus är i övrigt en helt fantarisk informationskälla, jag har lärt mig otroligt mycket därifrån nu när jag också försöker få ihop mitt livs första bygge!

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen plockat ihop en dator igen, köpt först i9-10900k. En av önskningar med mitt bygge var att bygga tyst och med bra luftflöde. Det var inte lätt med en i9, fy fasen vad varm den blir trots 360mm radiator och Noctua-fläktar. Efter timmar av inställningar med fläktkurvor och värme-ångest så löste sig mina problem med att välja i7an istället.
Jag lämnade tillbaka i9an på öppet köp och valde i7-10700k istället.
Vinsten blev, typ 2000kr mindre, svalare CPU=tystare dator. Förlusten blev knappt märkbar i prestanda (3 fps lägre i RDR2).

Det var min upplevelse 🙃

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag har nyligen plockat ihop en dator igen, köpt först i9-10900k. En av önskningar med mitt bygge var att bygga tyst och med bra luftflöde. Det var inte lätt med en i9, fy fasen vad varm den blir trots 360mm radiator och Noctua-fläktar. Efter timmar av inställningar med fläktkurvor och värme-ångest så löste sig mina problem med att välja i7an istället.
Jag lämnade tillbaka i9an på öppet köp och valde i7-10700k istället.
Vinsten blev, typ 2000kr mindre, svalare CPU=tystare dator. Förlusten blev knappt märkbar i prestanda (3 fps lägre i RDR2).

Det var min upplevelse 🙃

Oj, det var bra info faktiskt... Kanske ska köra på i7an också i så fall. Vill ha en dator som är så "allmän" och stabil som möjligt. Kollade lite benchmarks och på 4K idag är det i de allra flesta spel NOLL skillnad på i7 och i9. Frågan är bara om det kommer bli nån större skillnad när inte grafikkortet längre är begränsningen (som vid 3090). Eller blir den det ändå kanske?

Permalänk
Inaktiv

Inte lätt med läsförståelsen i den här tråden märker jag.

Skrivet av danielwerner:

1. Är det för det första vettigt att kombinera tyst + skrivbords-PC med ett 3090? Eller är detta inte förenligt med varann? Har ingen koll, har alltid kört en tråkig under-skrivbordet-utan-fönster-eller-RGB-dator förut.

Borde inte vara några problem. Förutom vid aktivt användande förstås, dvs vid spelande och så, men det gäller ju allt När du inte anstränger GPU:n borde den vara helt tyst (dvs stänger av fläkten).

Citat:

2. Finns det någon risk att processorfläkten kommer ta i RAM-minnet med det här moderkortet? Be Quiet har en gul varningstriangel på sin sida, så då bytte jag från fyra stickor till två för att kunna flytta ut minnena ett snäpp. Dock oklart om det ändå tar i. Har frågat förut men inte fått något definitivt svar. Jag kan såklart flytta upp fläkten från kylflänsen litegrann men vore guld om jag slapp.

Risken finns alltid förstås, men använder du inte RAM-platsen intill så borde det vara lugnt.

Citat:

3. Är detta ett bra val på processorfläkt till en i9:a? TDP-mässigt ska det ju vara lugnt men ni har bättre koll.

Kommer fungera utan problem, åtminstone om du inte tänkt överklocka.

Citat:

4. Har tittat på be Quiet Silent Wings 3 140mm PWM, men de kanske flyttar på tok för lite luft för att hålla de här grejerna svala? Känner mig helt vilsen, känns som att det inte finns tysta och effektiva fläktar.

Så länge man har ett flöde så behöver man inte så kraftiga grejer. Hellre att ha det tystare då

Ang i9 vs i7 kan du ju ta den billigare nu och senare uppgradera till Rocket Lake, som ska passa på samma moderkort, om du inte är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte lätt med läsförståelsen i den här tråden märker jag.

Borde inte vara några problem. Förutom vid aktivt användande förstås, dvs vid spelande och så, men det gäller ju allt När du inte anstränger GPU:n borde den vara helt tyst (dvs stänger av fläkten).

Risken finns alltid förstås, men använder du inte RAM-platsen intill så borde det vara lugnt.

Kommer fungera utan problem, åtminstone om du inte tänkt överklocka.

Så länge man har ett flöde så behöver man inte så kraftiga grejer. Hellre att ha det tystare då

Ang i9 vs i7 kan du ju ta den billigare nu och senare uppgradera till Rocket Lake, som ska passa på samma moderkort, om du inte är nöjd

Tack! En av få som faktiskt svarar på mina frågor istället för att komma med helt irrelevanta saker. Hade jag inte förstått hur en ESD-matta fungerar så hade jag nog inte velat bygga alls. Alla vill säkert väl, men bara... det vore bättre om folk svarar på mina frågor istället för att bara skapa ännu fler frågetecken.

Det lutar kanske åt en i7a istället faktiskt. Ska multitaska en del men de riktigt ansträngande grejerna blir nog mest spel ändå. Och om i9an ska ligga på 90 grader hela tiden så CPU-fläkten går i taket så vetefasen.

Lite frågor:

Vad tror du/ni om Silent Wings 3 VS Noctua NF-A14? Noctuan är väl mer klassisk, mer högljudd på högre RPM men har också nästan 50% bättre flöde. Hur stor roll spelar det tro?

Om jag ändå ska byta till bättre RAM-minnen (OM det nu spelar så stor roll som vissa säger?), ska man köra LPX för att vara säker?

Vad ska man köra för chassi? Är fortfarande rätt lost. Gillar 500DX, det har fått bra benchmarks, men vissa inet-recensioner säger att GPUn blir alldeles för varm (inte bra om man ska köra 3090 dvs motsvarande ett Titan-kort...) - å andra sidan vet man ju inte om de kör stock-fläktar eller vad de gör. Finns det nåt annat bra och relativt litet och lätt (max 8 kg) mesh-chassi som kan vara värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack! En av få som faktiskt svarar på mina frågor istället för att komma med helt irrelevanta saker. Hade jag inte förstått hur en ESD-matta fungerar så hade jag nog inte velat bygga alls. Alla vill säkert väl, men bara... det vore bättre om folk svarar på mina frågor istället för att bara skapa ännu fler frågetecken.

Det lutar kanske åt en i7a istället faktiskt. Ska multitaska en del men de riktigt ansträngande grejerna blir nog mest spel ändå. Och om i9an ska ligga på 90 grader hela tiden så CPU-fläkten går i taket så vetefasen.

Lite frågor:

Vad tror du/ni om Silent Wings 3 VS Noctua NF-A14? Noctuan är väl mer klassisk, mer högljudd på högre RPM men har också nästan 50% bättre flöde. Hur stor roll spelar det tro?

Om jag ändå ska byta till bättre RAM-minnen (OM det nu spelar så stor roll som vissa säger?), ska man köra LPX för att vara säker?

Vad ska man köra för chassi? Är fortfarande rätt lost. Gillar 500DX, det har fått bra benchmarks, men vissa inet-recensioner säger att GPUn blir alldeles för varm (inte bra om man ska köra 3090 dvs motsvarande ett Titan-kort...) - å andra sidan vet man ju inte om de kör stock-fläktar eller vad de gör. Finns det nåt annat bra och relativt litet och lätt (max 8 kg) mesh-chassi som kan vara värt?

Kolla på denna och välj sedan chassi.
https://youtu.be/zCnagbKkVzE

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack! En av få som faktiskt svarar på mina frågor istället för att komma med helt irrelevanta saker. Hade jag inte förstått hur en ESD-matta fungerar så hade jag nog inte velat bygga alls. Alla vill säkert väl, men bara... det vore bättre om folk svarar på mina frågor istället för att bara skapa ännu fler frågetecken.

Det lutar kanske åt en i7a istället faktiskt. Ska multitaska en del men de riktigt ansträngande grejerna blir nog mest spel ändå. Och om i9an ska ligga på 90 grader hela tiden så CPU-fläkten går i taket så vetefasen.

Lite frågor:

Vad tror du/ni om Silent Wings 3 VS Noctua NF-A14? Noctuan är väl mer klassisk, mer högljudd på högre RPM men har också nästan 50% bättre flöde. Hur stor roll spelar det tro?

Om jag ändå ska byta till bättre RAM-minnen (OM det nu spelar så stor roll som vissa säger?), ska man köra LPX för att vara säker?

Vad ska man köra för chassi? Är fortfarande rätt lost. Gillar 500DX, det har fått bra benchmarks, men vissa inet-recensioner säger att GPUn blir alldeles för varm (inte bra om man ska köra 3090 dvs motsvarande ett Titan-kort...) - å andra sidan vet man ju inte om de kör stock-fläktar eller vad de gör. Finns det nåt annat bra och relativt litet och lätt (max 8 kg) mesh-chassi som kan vara värt?

FD Meshify C brukar få bra betyg. Det är lite mindre utan att vara för litet.

Fläktar kan inte mätas på basis av flöde, det har nästan bara att göra med max-rpm. Viktigaste är hur mycket lyft som flyttas vid given ljudvolym. Enligt tester av fläktarna nedan på youtube verkar visa att de är högst jämförbara med många dyrare
Bra och billigt paket med fläktar:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Jag tror inte det borde vara så stor skillnad på värmen mellan i7 och i9. Med en bra kylare ska det gå bra oavsett. Bara för att man har en 360-rad betyder det inte att det kyler bra. En NH-D15 räcker mig veterligt fint till 10900K iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

FD Meshify C brukar få bra betyg. Det är lite mindre utan att vara för litet.

Har själv ett Meshify C och det är ett väldigt bra chassi med extremt bra luftflöde. Men med mitt RX 5700 XT ROG STRIX på 305mm så finns det knappt 1 cm mellanrum mellan grafikkortet och fläktarna. Så det är väldigt tveksamt om ett RTX 3080/90 ROG STRIX på 318mm kommer att passa. Jag skulle personligen då kört på ett Meshify S2 eller P500A.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte det borde vara så stor skillnad på värmen mellan i7 och i9. Med en bra kylare ska det gå bra oavsett. Bara för att man har en 360-rad betyder det inte att det kyler bra. En NH-D15 räcker mig veterligt fint till 10900K iaf

Beror ju på hur kräsen man är, jag kör en Corsair H150i pro xt och har testat både i7 och i9, för mig blev temperaturen en dealbreaker med den kylaren iaf.

https://www.tomshardware.com/news/intel-core-i9-10900k-stress...

https://wccftech.com/intel-core-i9-10900k-10-core-cpu-hot-pow...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jo jag gillar Meshify C som tusan, men det är för litet. Grafikkortet är 318,5 mm och det finns bara 315 mm plats om man inte tar bort frontfläkten vilket blir dumt.