Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Rätt, gällande galaxen!

Det är ju det som är så konstigt när man sitter med XQD-minnen på 440/400MBps där filerna är bara 47MB stora oavsett exponeringstiden och när jag försökte med samma inställningar som när jag fotade norrsken förra året, dvs ha 3 sek intervall, så bestämde kameran sig att lägga på tiderna på varandra. Så efter 5 exponeringar fick jag sen helt plötsligt en exp på 191 sek, en annan på 15 sek och en tredje på 114 sek. Tydligen ska man ha längre än 5 sekunder mellan bilderna för att kameran ska hinna lagra bilderna på minneskortet.

Hade inte såna problem med Canon förut. Kunde ha 1 sek intervall och den klarade av jobbet suveränt, till SDXC-kort dessutom som är slöare än vad XQD är. ^^

Nu kör jag själv méd XQD minne och nikon D850 (95mb raw filer) och jag har aldrig haft dom bekymmer som du nämner nu.
Måste vara någon med firmware, testa uppdatera den även om den är ny.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Nu kör jag själv méd XQD minne och nikon D850 (95mb raw filer) och jag har aldrig haft dom bekymmer som du nämner nu.
Måste vara någon med firmware, testa uppdatera den även om den är ny.

Fast D850 har betydligt bättre buffertminne än Z-serien, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast D850 har betydligt bättre buffertminne än Z-serien, men ändå.

Nikon D850 har raw filer på 95-100 mb också.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Nikon D850 har raw filer på 95-100 mb också.

Det har Z7 med och Z7 har sämre buffert än Z6.

Permalänk
Medlem

@Henrikfotograf @JonkenPonken
Jag har senaste firmware så felet ligger inte där. Äh, blir snart en dedikerad astrokamera ändå så jag kan väl leva med att ha längre intervaller mellan 90 sek exponeringar. Får kolla med Göran Strand hur han ställer in sin D810A när han fotar med teleskop, vad han har för intervallstider.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Tog en eftermiddagspromenad igår och då dök den här rackaren upp. Hade min Fujifilm XE-3 på axeln med ett fast 35mm/f2 objektiv så det blev till att zooma med fötterna

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hällingsåfallet, Jämtland.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Karlův most, eller Karlsbron, Prag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edvin-89:

Nu börjar hösten smyga sig på, fick bli några bilder lite hastigt på väg till jobbet
https://i.imgur.com/yxeWJVY.jpg
https://i.imgur.com/Yn5K4cA.jpeg

Vilken stämning! Saknas bara några överdimensionerade robotar så har du en Simon Stålenhag-målning

Permalänk
Medlem

Kaitum, Norrbotten.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Costa Rica, Canon EOS 7D

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Stora sjöfallets nationalpark, nära Vietas. Har en 2 metersvägg hemma som är soptom och har länge velat ha någon sorts panorama på den, tog mig i kragen idag och körde en rejäl rackare här så bildfilen är 28,600 pixlar bred haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Milky way, västkusten

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

@slotte: Vad rekommenderar du för gråfilter för landskapsbilder? Dina bilder är riktigt imponerande!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av anon242437:

Vilken stämning! Saknas bara några överdimensionerade robotar så har du en Simon Stålenhag-målning

Tackar
Ja de var lite dåligt med robotar den morgonen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

@slotte: Vad rekommenderar du för gråfilter för landskapsbilder? Dina bilder är riktigt imponerande!

Stort tack
Ett 6 stops och ett 10 stops ND filter kommer du långt med.

Personligen kör jag med dessa:
6 stop: https://www.scandinavianphoto.se/nisi/filter-nano-ir-nd64-6-s...
10 stop: https://www.scandinavianphoto.se/nisi/filter-nano-ir-nd1000-1...
3 stop graduerat filter: https://www.scandinavianphoto.se/nisi/filter-nano-soft-gradue...

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Njupeskär, Dalarna.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Självporträtt.

Permalänk
Expertgissare

Lite mindre folk än när jag var där med familjen för några veckor sedan, men gissar att tiden på dygnet inte var turist eller småbarns förälder anpassad

Mycket härlig bild

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Lite panorama från stora sjöfallets nationalpark, precis hemkommen från att ha hängt där en vecka hos en kompis som flyger saftblandare i krokarna.

Saltoluokta

Saltoluokta

Vietas

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Och när jag kravlade omkring Stockholmar-död i kroppen så snubblade jag över lite finare än normalt sällskap uppe på övre platån av Sjöfallets vattenfall, den här gossen stod där och såg cool ut.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

En bild från Åre från förra helgen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att ni lägger upp sjuk snygga foton! (avis)
Skulle lätt kunna ha dem som bakgrund/screensaver! Ingen som har emot att man tankare hem och använder?

Men är inne förmycket på Cyberpunk/Synth för tillfället, passar inte så bra med resten av skrivbordet

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Masyve:

Och när jag kravlade omkring Stockholmar-död i kroppen så snubblade jag över lite finare än normalt sällskap uppe på övre platån av Sjöfallets vattenfall, den här gossen stod där och såg cool ut.

https://i.imgur.com/P9bFfFY.jpg

Många plus på den, grattis till en fin bild

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Varit snygg muralkonst som gjorts här i stan senaste veckorna så jag passade på att fota nu ikväll.
Så dessa är inte bara dagsfärska utan nybakta

Permalänk
Medlem

Kan väl fortsätta trenden med astrofotografering. Vet dock inte om jag har visat er det här fotografiet, men gör det ändå.

Info: https://g.airikr.me/photo:5f6bdd5d7ed14

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag med, tog en uppe i Norrland också när jag ändå hade en vettigt mörk himmel i närheten.

24mm F1,4 @ 15s och 3200 ISO. Tyvärr är förgrunden rätt ointressant, hade inte ork att dra iväg den natten.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Lago delle Baste, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Måste bara säga att ni lägger upp sjuk snygga foton! (avis)
Skulle lätt kunna ha dem som bakgrund/screensaver! Ingen som har emot att man tankare hem och använder?

Men är inne förmycket på Cyberpunk/Synth för tillfället, passar inte så bra med resten av skrivbordet

Mitt får du sno vad du vill av fritt iaf, vill du ha något utskrivet får du PM:a för högupplöst.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!