Ultimata ITX CM NR200P / Ryzen 3xxx / RTX 30xx bygget

Permalänk
Medlem

Ultimata ITX CM NR200P / Ryzen 3xxx / RTX 30xx bygget

Planerar en ny maskin då vi bygger nytt datorrum. Funderar på om man ska köpa en enklare 3600 begagnat och sedan köpa en av de nya ryzen 4000 som kommer i höst.

Tanken är att stoppa in ett 3090 eller 3080 i botten på detta bygge.

Är det overkill med fläktarna? Är luft-kylning fortfarande bra eller ska man köra på en AIO? Eller betala för en custom loop? Vem kan i så fall fixa det i Skåne?

Är mobo+minnen en bra kombo?

Disken funderar jag på en 2TB Sabrent Rocket Q från Amazon istället.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4044760&view=b

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut, kanske klarar du dig på ett B550 om du inte vill hålla öppet för en R5 2600 eller liknande begagnad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Trevligt att se att någon står vid exakt samma dilemma/vägval som mig.

Jag tänker bygga en Ryzen 4xxx rigg med RTX3080 i ett Cooler Master NR200P, jag står också vid vägvalet om jag ska köpa den nu och köpa en Ryzen 3600 som jag kör till Ryzen 4xxx blir tillgänglig mot slutet av året. Väntar in Nvidias lanseringsevent av 3000-serien till veckan innan jag bestämmer mig

Vatten- eller luftkylning?
Jag har själv kört med custom vattenkylning senaste ~8åren, startade med skollheta GTX480 i SLI samt en överklockad sandybridge-e som skulle kylas och luftkylning inte räckte till. Körde då två radiatorer i loopen (1st 360, 1st 240), de senaste åren efter byte av både CPU och GFX har jag dock bara kylt CPU så skalat ner och kör bara 240 radiatorn.

Behöver dock köpa ny slim radiator och tror det kan bli lite tight med den pump och reservoar jag har nu. Efter att ha kollat många videor om både chassit och lämpliga kylare och kommit fram till att det får bli lyftkylt genom Scythe Fuma 2. Var länge inne på Noctuan du valt men ändrade mig till Fuma 2 efter reviewen nedan (översta länken).

Har dålig erfarenhet av pump-ljudet från AIO-lösningar så jag hoppar det även om det kanske är bättre på dagens AIO:er. Viktigaste för mig utöver bra kylning är att systemet är i princip knäpptyst vid vanligt användande/surf. Att det snurrar igång fläktar när man sitter med hörlurarna på och lirar spelar mindre roll.

Overkill med tre extra fläktar?
Ska du även använda de två medföljande 120mm fläktarna så är det sannolikt overkill. Kolla andra länken nedan så ser du lite hur olika konfigurationer av fläktar presterar i NR200. Jag kommer nog sikta på att bara köpa en extra 120mm utöver de två som följer med.

Bra kombo mobo/ram?
Jag var först inne på det där mobot också, men läste på lite mer om X570 vs. B550 och insåg att jag inte har behov av X570 då även B550 stödjer Ryzen 4xxx. Blir ett Asus ROG Strix B550-I Gaming för mig. Absolut inget fel på det mobo du valt och ramen är bra, mest jag som snålar in lite.

Relaterade videos

The Best 120mm CPU Cooler Shootout - Freezer 34,NH-U12A, Fuma 2, Mugen 5, be quiet! and H60
https://www.youtube.com/watch?v=HZOGK49NGLQ

Cooler Master NR200: Optimizing Air Cooling Thermals
https://www.youtube.com/watch?v=HcZxU_wlhB0

Liquid AIO Cooling In The Cooler Master NR200 Part 1: Optimizing Fan Orientation
https://www.youtube.com/watch?v=i_dS3bmJPKw

Permalänk
Medlem

Intressant inlägg ovan, tack för länkarna.

Även jag kommer bygga nytt i det här chassit med ryzen 4000. Knep ett av de sista svarta exemplaren på Inet tillsammans med en corsair sf750. Jag har siktet inställt på ryzen 7 4xxx och ev rtx3070 eller liknande. Blir enbart luftkylning med en del noctua både i topp och botten.

Edit; efter att ha kikat på klippet om kylare så kommer även jag köra på Scythe fuma 2. Är det värt att slänga på en tredje fläkt på den (får det plats?)? Med tanke på ljudnivån (viktigt för mig) så kanske man skulle köpa två sådana fläktar till toppen också?

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Även jag kommer bygga nytt i det här chassit med ryzen 4000. Knep ett av de sista svarta exemplaren på Inet tillsammans med en corsair sf750. Jag har siktet inställt på ryzen 7 4xxx och ev rtx3070 eller liknande. Blir enbart luftkylning med en del noctua både i topp och botten.

Edit; efter att ha kikat på klippet om kylare så kommer även jag köra på Scythe fuma 2. Är det värt att slänga på en tredje fläkt på den (får det plats?)? Med tanke på ljudnivån (viktigt för mig) så kanske man skulle köpa två sådana fläktar till toppen också?

Verkar som att Jonas review av NR200P fick många intresserade, slut hos samtliga svenska försäljare just nu

Med en tredje fläkt på Fuma 2 så verkar man faktiskt få ned tempen några grader, kanske något att fundera på. I nedanstående review testar de både att byta ut Fuma2s medföljande fläktar till Noctua fläktar (spoiler, inte värt) och testar även att hänga på en tredje fläkt (spoiler, mer värt).

https://youtu.be/KebELRNwIbY?t=473

En fundering, ingen som är orolig att ett RTX3080 inte ryms längdmässigt i NR200? Jag har slirat lite på beställningen och väntar in lanseringen för att vara 100% säker själv.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra ett liknande bygge till en extraburk.

NR200P
4x Scythe Kaze Flex 120 300-800 PWM
3300x
Scythe Fuma 2
Asrock A520 ITX
Ripjaws V 3200/14 (Samsung B)
RTX 3090 eller 3080
Intel 665p 1TB
Corsair 750 SFX

Har man lite flyt klockar minnena samt Infinity Fabric till ex 3800/1900 vilket är bästa sättet att OCa Ryzen. Detta tillsammans med 3300x som boostas bäst genom RAM/IF gör att 520 chipset lär duga gott, speciellt i upplösningar över 1440p där GPU brukar bli limit oavsett. Kommer det en bra och billig Ryzen 4000 så kanske det blir uppradering.

Jag gillar Scythe fläktarna men troligtvis behövs bara 2st i toppen om det blir ett 3090 då det kommer att ta upp allt utrymme i botten.

Om jag inte är nöjd med ljudnivån på GPU, (vilket alltid är den mest högljudda komponenten och den man ska vattenkyla) så blir det custom loop med ex EK GPU block och Alphacool LT Solo och två radiatorer eller liknande.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

@undertext: Tack för det utförliga svaret, du gav mig mycket att tänka på!

Asus ROG Strix B550-I Gaming med €30 cashback = ~1700kr!

https://www.inet.se/produkt/1903314/asus-rog-strix-b550-i-gam...
https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek

Kan man få 200kr för RE3 koden tro?

Permalänk
Skrivet av maximm:

Asus ROG Strix B550-I Gaming med €30 cashback = ~1700kr!

https://www.inet.se/produkt/1903314/asus-rog-strix-b550-i-gam...
https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek

Kan man få 200kr för RE3 koden tro?

Tack för tipset om cashback!

Jag har klurat lite mer på kylningen, beställde hem 5st Arctic Cooling P12 så har man lite att testa runt med. Två i toppen, två i botten och en på baksidan kanske? Får se hur många man använder i slutändan

Galet att betala dryga 70 lappen för fläktar i klass med Noctua som tar 300kr för sina.
https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Nu återstår bara att köpa resten... chassit verkar slut Sverige, England, Tyskland, Frankrike (säkert hela eu) vilket inte är optimalt

Permalänk

Lagt större delen av beställningen ikväll.
Får passa på innan lagren töms av andra som ska uppgradera sina burkar inför GTX3080

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
Processor: AMD Ryzen 3 3300X (Billigast möjligt med okej spelprestanda, kommer köpa Ryzen 4000 senare)
Processorkylare: Scythe Fuma 2
PSU: Corsair SFX series SF750 Platinum
Ramminne: Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 - 2x16GB
Chassifläktar: 5st Artic Cooling P12

Fortfarande inte beställt:
GPU: GTX3080 - Inte bestämt vilken tillverkare ännu
Chassi: Cooler Master NR200P - Försöker reka leveranstid

Gissar att jag kan få tag i ett NR200P tidigast inom 1-3 månader så kommer nog bygga i mitt befintliga
Xigmatek Elysium Super Tower tillsvidare. Kommer se riktigt skumt ut med ITX-mobo i ett sådant stort chassi

Ni som beställde och har fått era NR200P är riktiga turgubbar/gummor, man skulle inte ha väntat

Permalänk
Medlem

@undertext: Och här sitter jag med mitt andra NR200 väntandes på postombudet 😳

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

@undertext: Och här sitter jag med mitt andra NR200 väntandes på postombudet 😳

Permalänk
Medlem

Den som väntar på nåt gott osv Riktigt trevligt chassi.

Visste att jag skulle vela fram och tillbaka och till slut bestämma mig för att jag ville ha ett till, och då skulle det vara slut. Så jag slog till direkt istället. Hade egentligen velat ha nr2 i svart men det var redan slut.

Nu sitter jag och väntar på delarna som ska in i den.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@undertext: Varför valde du
Chassifläktar: 5st Artic Cooling P12

Har de bäst prestanda/pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Lagt större delen av beställningen ikväll.
Får passa på innan lagren töms av andra som ska uppgradera sina burkar inför GTX3080

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
Processor: AMD Ryzen 3 3300X (Billigast möjligt med okej spelprestanda, kommer köpa Ryzen 4000 senare)
Processorkylare: Scythe Fuma 2
PSU: Corsair SFX series SF750 Platinum
Ramminne: Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 - 2x16GB
Chassifläktar: 5st Artic Cooling P12

Fortfarande inte beställt:
GPU: GTX3080 - Inte bestämt vilken tillverkare ännu
Chassi: Cooler Master NR200P - Försöker reka leveranstid

Gissar att jag kan få tag i ett NR200P tidigast inom 1-3 månader så kommer nog bygga i mitt befintliga
Xigmatek Elysium Super Tower tillsvidare. Kommer se riktigt skumt ut med ITX-mobo i ett sådant stort chassi

Ni som beställde och har fått era NR200P är riktiga turgubbar/gummor, man skulle inte ha väntat

Var köpte du alla delarna? Mest nyfiken på 5 packet av fläcktar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Skrivet av maximm:

@undertext: Varför valde du
Chassifläktar: 5st Artic Cooling P12
Har de bäst prestanda/pris?

De är i en helt egen klass när det gäller pris/prestanda. De presterade likvärdigt med Noctua NF-A12x25 men kostar drygt 70spänn styck istället för 300kr som Noctuas.

Kika mer i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Skrivet av pavl1sh:

Var köpte du alla delarna? Mest nyfiken på 5 packet av fläcktar.

Tyvärr blev det en herrans massa ställen, covid verkar orsaka att lagren är betydligt tunnare än vanligt.

ASUS ROG STRIX B550-I GAMING - Inet.se
AMD Ryzen 3 3300X - Komplett.se
Scythe Fuma 2 - Computersalg.se
Corsair SFX series SF750 Platinum - Proshop.se
Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 C18 - 2x16GB - Proshop.se
5st Artic Cooling P12 - se.WeSellCd.dk länk
Cooler Master NR200P - Amazon.de

Permalänk
Medlem

Går att köpa på ProShop också: Arctic P12 5-pack 226:- https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...
Eller 140mm versionen P14, 5-pack 331:- https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem

Nu är problemet att få tag på ett NR200P. Hur i helskotta är det tänkt då hmmm...

Permalänk
Medlem

@undertext: Tack för svar! Uppskattas!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Skrivet av pavl1sh:

@undertext: Tack för svar! Uppskattas!

Nemas problemas!

Skrivet av maximm:

Nu är problemet att få tag på ett NR200P. Hur i helskotta är det tänkt då hmmm...

Ett HETT tips till alla som vill ha tag i ett NR200P. Jag ställde frågan till företaget som säljer NR200P genom Amazon.de om de verkligen hade produkten i lager eftersom den är slut hos alla övriga återförsäljare i norra europa.

Fick svaret (vid lunchtid i onsdags):
Hello, we have the black in stock

Gick in direkt och la en beställning och idag kom den efterlängtade mailnotifieringen från Amazon:

We thought you'd like to know that Jalon Tech dispatched your item(s). Your order is on the way, and can no longer be changed.

Det kostade 1600kr inklusive frakt, så cirka en femhundring dyrare än i Sverige.

EDIT: Fasen, nu finns NR200P inte kvar på Amazon.de. Kanske fick sista exemplaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Nemas problemas!

Ett HETT tips till alla som vill ha tag i ett NR200P. Jag ställde frågan till företaget som säljer NR200P genom Amazon.de om de verkligen hade produkten i lager eftersom den är slut hos alla övriga återförsäljare i norra europa.

Fick svaret (vid lunchtid i onsdags):
Hello, we have the black in stock

Gick in direkt och la en beställning och idag kom den efterlängtade mailnotifieringen från Amazon:

We thought you'd like to know that Jalon Tech dispatched your item(s). Your order is on the way, and can no longer be changed.

Det kostade 1600kr inklusive frakt, så cirka en femhundring dyrare än i Sverige.

EDIT: Fasen, nu finns NR200P inte kvar på Amazon.de. Kanske fick sista exemplaret

Jag pratade med en kompis som hade ett ncase m1 jag kunde köpa. Får bli det istället

Permalänk
Skrivet av maximm:

Jag pratade med en kompis som hade ett ncase m1 jag kunde köpa. Får bli det istället

Har du koll på GPU-restriktionerna i Ncase M1? 3080 och 3090 är ganska stora och max längd går ner för 3-slot GPU i NCASE.
Jag har inte kollat detta specifikt men håller på att bygga en liknande dator.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Har du koll på GPU-restriktionerna i Ncase M1? 3080 och 3090 är ganska stora och max längd går ner för 3-slot GPU i NCASE.
Jag har inte kollat detta specifikt men håller på att bygga en liknande dator.

3080 får plats men inte 3090 vilket funkar för mig.

Permalänk
Skrivet av maximm:

3080 får plats men inte 3090 vilket funkar för mig.

Bra, lycka till med bygget! 🙂

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kul att höra att fler går i samma tankegångar.

Funderar själv att sätta en Artic Liquid Freezer II 280mm som kyllösning till en möjligtvis 4900X och 3080/3090 (inte bestämt mig än)

Inte helt fastställt på detta chassi än, kanske gör ATX i ett P300A istället. Måste kolla mycket mer om de faktiskt fungerar med high-end komponenter i denna lilla sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Kul att höra att fler går i samma tankegångar.

Funderar själv att sätta en Artic Liquid Freezer II 280mm som kyllösning till en möjligtvis 4900X och 3080/3090 (inte bestämt mig än)

Inte helt fastställt på detta chassi än, kanske gör ATX i ett P300A istället. Måste kolla mycket mer om de faktiskt fungerar med high-end komponenter i denna lilla sak

Fick tag på en nr200p på marknaden

Beställt fuma2 på amazon och 280mm arctic att labbs med.

Aio och 3080 fe blir nog bra tror jag.

Har bestämt mig för 3080. Samma pris för 3090 som 3080 idag och 4080 om två år. Maxar ju allt med ett 3080 i två år framåt i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Trevligt att se att någon står vid exakt samma dilemma/vägval som mig.

Jag tänker bygga en Ryzen 4xxx rigg med RTX3080 i ett Cooler Master NR200P, jag står också vid vägvalet om jag ska köpa den nu och köpa en Ryzen 3600 som jag kör till Ryzen 4xxx blir tillgänglig mot slutet av året. Väntar in Nvidias lanseringsevent av 3000-serien till veckan innan jag bestämmer mig

Vatten- eller luftkylning?
Jag har själv kört med custom vattenkylning senaste ~8åren, startade med skollheta GTX480 i SLI samt en överklockad sandybridge-e som skulle kylas och luftkylning inte räckte till. Körde då två radiatorer i loopen (1st 360, 1st 240), de senaste åren efter byte av både CPU och GFX har jag dock bara kylt CPU så skalat ner och kör bara 240 radiatorn.

Behöver dock köpa ny slim radiator och tror det kan bli lite tight med den pump och reservoar jag har nu. Efter att ha kollat många videor om både chassit och lämpliga kylare och kommit fram till att det får bli lyftkylt genom Scythe Fuma 2. Var länge inne på Noctuan du valt men ändrade mig till Fuma 2 efter reviewen nedan (översta länken).

Har dålig erfarenhet av pump-ljudet från AIO-lösningar så jag hoppar det även om det kanske är bättre på dagens AIO:er. Viktigaste för mig utöver bra kylning är att systemet är i princip knäpptyst vid vanligt användande/surf. Att det snurrar igång fläktar när man sitter med hörlurarna på och lirar spelar mindre roll.

Overkill med tre extra fläktar?
Ska du även använda de två medföljande 120mm fläktarna så är det sannolikt overkill. Kolla andra länken nedan så ser du lite hur olika konfigurationer av fläktar presterar i NR200. Jag kommer nog sikta på att bara köpa en extra 120mm utöver de två som följer med.

Bra kombo mobo/ram?
Jag var först inne på det där mobot också, men läste på lite mer om X570 vs. B550 och insåg att jag inte har behov av X570 då även B550 stödjer Ryzen 4xxx. Blir ett Asus ROG Strix B550-I Gaming för mig. Absolut inget fel på det mobo du valt och ramen är bra, mest jag som snålar in lite.

Relaterade videos

The Best 120mm CPU Cooler Shootout - Freezer 34,NH-U12A, Fuma 2, Mugen 5, be quiet! and H60
https://www.youtube.com/watch?v=HZOGK49NGLQ

Cooler Master NR200: Optimizing Air Cooling Thermals
https://www.youtube.com/watch?v=HcZxU_wlhB0

Liquid AIO Cooling In The Cooler Master NR200 Part 1: Optimizing Fan Orientation
https://www.youtube.com/watch?v=i_dS3bmJPKw

Tjena riktigt intressant fakta du levererar. undrar hur det blev i slutändan och hur dina temperaturer blev har ett nr200p chassi här hemma men vet inte hur jag ska göra med kylningen vilket driver mig till vansinne

Har varit inne på att köra custom loop med corsair hydro x cpu och gpu vattenblock och deras xd3 pump/behållare.
men när man kollar på OT på YT så peakar cpu på 80 grader i cinbench.
Dock använder han R9 3950x jag kommer använda följande

https://komponentkoll.se/bygg/LaHMm

vad tycker du jag ska göra. du verkar ha bra koll på detta och uppskattar verkligen din expertis.
skicka gärna bilder på ditt bygge om du har kvar det riktigt nyfiken

mvh Gustav

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Tjena riktigt intressant fakta du levererar. undrar hur det blev i slutändan och hur dina temperaturer blev har ett nr200p chassi här hemma men vet inte hur jag ska göra med kylningen vilket driver mig till vansinne

Har varit inne på att köra custom loop med corsair hydro x cpu och gpu vattenblock och deras xd3 pump/behållare.
men när man kollar på OT på YT så peakar cpu på 80 grader i cinbench.
Dock använder han R9 3950x jag kommer använda följande

https://komponentkoll.se/bygg/LaHMm

vad tycker du jag ska göra. du verkar ha bra koll på detta och uppskattar verkligen din expertis.
skicka gärna bilder på ditt bygge om du har kvar det riktigt nyfiken

mvh Gustav

Jag kör en ganska o-optimerad setup just nu. Inte lagt någon större energi på temps då jag tillfälligt sitter med en oklockad Ryzen 5 3600 i väntan på att Ryzen 7 5800X ska släppas. Har dock fått mitt MSI Ventus 3080 och man kan ju säga att det alstrar "lite" mer värme än mitt gamla ASUS ROG Strix 1080

Såhär ser det ut. Första bilden från sidan, andra från botten.

2x Arctic Cooling P12 i toppen (exhaust)
2x Arctic Cooling P12 på Scythe Fuma 2 (intake)

Både CPU och GPU maxar ut runt 75C efter några minuters Heaven / Blender Classroom. i CoD Warzone (3440x1440) så ligger GPU nästan alltid på 73 grader, inte kikat hur CPU ligger till där.

När jag får tag i en Ryzen 5800X så kommer jag rotera Scythe Fuma 2 180grader så att jag får plats med en en av fläktarna 'innan' cpukylaren kommer (dvs närmare den kalla luften som ska sugas in från utsidan). Tänkte inte riktigt till när jag monterade denna nu så får ha första fläkten i mitten av kylaren och andra i slutet på den. Inte optimalt, men för denna temporära CPU orkar jag inte montera om

Nästa vecka blir det även att deshrouda 3080-kortet och istället sätta in två till Arctic Cooling P12 i botten (intake) som får kyla gfxkortet. Enkelt att deshroada MSI Ventus och intressanta resultat: https://www.youtube.com/watch?v=Y5WcIAa7Jv8

Feedback på dina tankar
Custom h2o eller luftkylning. Denna är svår eftersom jag inte själv testat med vattenkylning i detta chassi. Om jag ser till mina egna behov så räcker luftkylning gott och väl (än så länge, ska inte jinxa 5800X). Det viktigaste för mig är att burken är tyst vid vanligt användande, dvs i windows vid surfande och lättare arbete. Här får man säga att den verkligen är det, trots trots att den står uppe på skrivbordet 30-40cm från mig så hör jag inte den alls.

Vid spelande så låter den mer eftersom fläktarna varvar upp, dock så använder jag alltid hörlurar när jag spelar så hör inte ljudet.

Så om jag personligen skulle få backa tillbaka och välja mellan luft och custom h2o så skulle jag fortfarande ha valt luft i detta chassi, trots att jag kört custom h2o massa år innan denna build. Rent stilmässigt hade det nog varit kul att bygga custom h2o i detta chassi, med något fint färgtema på allt.

Men valet är ditt, det kan ju vara kul och mecka lite med custom h2o också. Du får fortsätta tugga YT videos och titta på hur skräckslagen plånboken ser ut helt enkelt

Permalänk
Medlem

nr200p bärttre än ncase m1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Jag kör en ganska o-optimerad setup just nu. Inte lagt någon större energi på temps då jag tillfälligt sitter med en oklockad Ryzen 5 3600 i väntan på att Ryzen 7 5800X ska släppas. Har dock fått mitt MSI Ventus 3080 och man kan ju säga att det alstrar "lite" mer värme än mitt gamla ASUS ROG Strix 1080

Såhär ser det ut. Första bilden från sidan, andra från botten.

2x Arctic Cooling P12 i toppen (exhaust)
2x Arctic Cooling P12 på Scythe Fuma 2 (intake)

https://i.imgur.com/4nbFmsc.jpg

https://i.imgur.com/Fbc4TMr.jpeg

Både CPU och GPU maxar ut runt 75C efter några minuters Heaven / Blender Classroom. i CoD Warzone (3440x1440) så ligger GPU nästan alltid på 73 grader, inte kikat hur CPU ligger till där.

När jag får tag i en Ryzen 5800X så kommer jag rotera Scythe Fuma 2 180grader så att jag får plats med en en av fläktarna 'innan' cpukylaren kommer (dvs närmare den kalla luften som ska sugas in från utsidan). Tänkte inte riktigt till när jag monterade denna nu så får ha första fläkten i mitten av kylaren och andra i slutet på den. Inte optimalt, men för denna temporära CPU orkar jag inte montera om

Nästa vecka blir det även att deshrouda 3080-kortet och istället sätta in två till Arctic Cooling P12 i botten (intake) som får kyla gfxkortet. Enkelt att deshroada MSI Ventus och intressanta resultat: https://www.youtube.com/watch?v=Y5WcIAa7Jv8

Feedback på dina tankar
Custom h2o eller luftkylning. Denna är svår eftersom jag inte själv testat med vattenkylning i detta chassi. Om jag ser till mina egna behov så räcker luftkylning gott och väl (än så länge, ska inte jinxa 5800X). Det viktigaste för mig är att burken är tyst vid vanligt användande, dvs i windows vid surfande och lättare arbete. Här får man säga att den verkligen är det, trots trots att den står uppe på skrivbordet 30-40cm från mig så hör jag inte den alls.

Vid spelande så låter den mer eftersom fläktarna varvar upp, dock så använder jag alltid hörlurar när jag spelar så hör inte ljudet.

Så om jag personligen skulle få backa tillbaka och välja mellan luft och custom h2o så skulle jag fortfarande ha valt luft i detta chassi, trots att jag kört custom h2o massa år innan denna build. Rent stilmässigt hade det nog varit kul att bygga custom h2o i detta chassi, med något fint färgtema på allt.

Men valet är ditt, det kan ju vara kul och mecka lite med custom h2o också. Du får fortsätta tugga YT videos och titta på hur skräckslagen plånboken ser ut helt enkelt

tack så mycket för din fina respons ska nog testa vatten och om tempsen på cpu inte blir bra så får jag sälja vattenblocket och köra luft på cpu och vatten på gpu
vet att vatten på gpu i chassit är super men cpu är mer okänt

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

nr200p bärttre än ncase m1?

NR200 till vänster och Ncase M1 till höger.

Är du ute efter ett minimalt chassi som sväljer ett 3080 så passar nog Ncase M1. NR200P går dock på halva priset och har förmodligen bättre luftgenomströmning. Jag har iofs inte kollat några tester utan bedömer utifrån bilderna på respektive chassi.

Jag har bara byggt i NR200P av dessa två men kan säga att det är det mest genomtänkta chassi jag någonsin byggt i. De har bannemig tänkt på allt känns det som. Små detaljer som att du t.o.m enkelt kan skruva lös delar av stommen för att förenkla montering.