Lågprofils tangentord formfaktor Tenkeyless med sisscor-switch eller andra ”tysta” (ej mekaniska) brytare.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lågprofils tangentord formfaktor Tenkeyless med sisscor-switch eller andra ”tysta” (ej mekaniska) brytare.

Jag har varit på jakt länge nu efter ett enklare tangentbord, men ändå som håller högre kvalitet likt Logitech eller Microsoft som är lågprofiltangenter, sisscor-switch eller butterfly -brytare, tenkeyless och gärna bakgrundsbelyst (vitt räcker)

Helt tänker jag att det skall vara kabelburet pga att hålla nere kostnaden utan att tumma på kvaliteten, men även att trådlösa varianter som bluetooth eller annan radio medför en viss latens/hur många tangenter som kan tryckas ner vid samma tillfälle... (men det kanske bara är jag som börjar bli gammal och detta inte längre är ett problem med dagens teknik?)

Jag har idag ett Logitech K800 och älskar verkligen detta tangentbord.
Det är trådlöst ja, men jag har inte märkt någon märkbar latens eller problem vid flera tangenter som trycks ner samtidigt. Jag har faktiskt TRE stycken sådana här tangentbord, ett hemma, ett på jobbet och ett helt oöppnat sedan flera år tillbaka om något utav de de aktiva skulle gå sönder. (Vilket de i viss form har börjat göra efter många års tjänst)

Men jag känner när jag spelar vid datorn hade det varit skönt att ha ett mindre tangentbord för att få mer plats åt musen.

Det har faktiskt gått såpass långt i min K800 -fetisch att jag fungerat på att kapa ett utav de nuvarande borden till ett tenkeyless själv, men tror det kommer se fult ut och ev. innebär det problem med tanke på att batterierna, on/off -switch och ev kontroller-chip sitter där det skulle behöva kapas.

Så innan dremeln tas fram, finns det några tangentbord som ni vet om som skulle kunna passa mina behov? 👏🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av andreas_dock:

men även att trådlösa varianter som bluetooth eller annan radio medför en viss latens

Detta är inte aktuellt med moderna prylar som t.ex. Logitechs "light speed"-teknologi.

Nu är jag inte särskilt budgetorienterad, så jag köpte ett Logitech 915TKL, som är trådlöst, mekaniskt och RGB.
Jag valde deras "Tactile"-brytare och dom är ungefär lika högljudda som ett apple-tangentbord.

Jag kopplade in mitt K65 vid ett tillfälle och var nästan äcklad över normalhöga tangenter igen

Köp ett 915TKL blir då mitt råd, trots att det går helt emot din önskan om att hålla nere priset

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Printscreen:

Detta är inte aktuellt med moderna prylar som t.ex. Logitechs "light speed"-teknologi.

Nu är jag inte särskilt budgetorienterad, så jag köpte ett Logitech 915TKL, som är trådlöst, mekaniskt och RGB.
Jag valde deras "Tactile"-brytare och dom är ungefär lika högljudda som ett apple-tangentbord.

Jag kopplade in mitt K65 vid ett tillfälle och var nästan äcklad över normalhöga tangenter igen

Köp ett 915TKL blir då mitt råd, trots att det går helt emot din önskan om att hålla nere priset

Haha två och ett halvt tusen riksdaler !?
Va i helvete... 😲

Skall kika in det, absolut.
Men priset inte bara sticker i ögonen, det rent utav skrämmer mig..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av andreas_dock:

Haha två och ett halvt tusen riksdaler !?
Va i helvete... 😲

Skall kika in det, absolut.
Men priset inte bara sticker i ögonen, det rent utav skrämmer mig..

Jo, det finns såklart mycket billigare tangentbord som är trådade och lågprofil, men det är svårt med TKL och mekaniskt.

Apples tangentbord är ju riktigt fina, men dom har ju lite fel layout om man kör windows

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Kanske ett sånt här, litet som kan göras ännu mindre.
https://www.inet.se/produkt/6100591/r-go-split-ergonomiskt-ta...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Printscreen:

Jo, det finns såklart mycket billigare tangentbord som är trådade och lågprofil, men det är svårt med TKL och mekaniskt.

Apples tangentbord är ju riktigt fina, men dom har ju lite fel layout om man kör windows

Alltså jag vill inte ha mekaniskt...
Har jag formulerat mig fel i texten måntro ? är inte sisscor/butterfly -switchar icke -mekaniska ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av andreas_dock:

Alltså jag vill inte ha mekaniskt...
Har jag formulerat mig fel i texten måntro ? är inte sisscor/butterfly -switchar icke -mekaniska ?

Jag förstod det, men likt med budgeten så lyssnade jag inte alls, för du har ju fel

Logitechs "Tactile"-brytare är tysta nog för att förväxlas med t.ex. apples Scissor-brytare, fast mer "rätt".

Jag har inte varit hjälpsam alls i din fråga, utan försöker tvinga in dig på mekaniska spåret, du kan strunta helt i mina tips faktiskt, men kanske något att fundera på i all fall

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter liknande. Har nött sönder ett antal Logitech Dinovo som är favoriten hittils. Då Dinovo inte finns längre så hade ett Logitech k740 med n-key rollover etc i TKL format varit perfekt i dagsläget...
Alas så finns inte det, så ja köpte ett Logitech 915 TLK, det är bra format men tyvärr mekaniskt. Det är det närmaste ett vettigt alternativ jag kommit hittils... dock är det INTE tyst, inte i närheten av Dinovo etc...

Logitech scissor och PerfectStroke samt riktig lågprofil är så mycket skönare...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer att tänka på är detta:
https://penclic.se/product/mini-usb-keyboard-c3/?keyboard=se-...

Dock mindre än TKL tyvärr... men trevliga att skriva på

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Printscreen:

Jag förstod det, men likt med budgeten så lyssnade jag inte alls, för du har ju fel

Logitechs "Tactile"-brytare är tysta nog för att förväxlas med t.ex. apples Scissor-brytare, fast mer "rätt".

Jag har inte varit hjälpsam alls i din fråga, utan försöker tvinga in dig på mekaniska spåret, du kan strunta helt i mina tips faktiskt, men kanske något att fundera på i all fall

Haha hur skön är inte du då ?

Ja jag har kollat in G915 TKL Tactile nu lite nu och visst fan ser det lockande ut...
Går det att få in volymkontroll ner/upp istället för byt-låt -knapparna ?
Det är något jag använder väldigt mycket.

Blir helt klart att lägga till ett sådant på bevakning @Prisjakt 👍

Skrivet av X078:

Jag är ute efter liknande. Har nött sönder ett antal Logitech Dinovo som är favoriten hittils. Då Dinovo inte finns längre så hade ett Logitech k740 med n-key rollover etc i TKL format varit perfekt i dagsläget...
Alas så finns inte det, så ja köpte ett Logitech 915 TLK, det är bra format men tyvärr mekaniskt. Det är det närmaste ett vettigt alternativ jag kommit hittils... dock är det INTE tyst, inte i närheten av Dinovo etc...

Logitech scissor och PerfectStroke samt riktig lågprofil är så mycket skönare...

Men vilka brytare köpte du med då?, bruna tactile ?
https://www.inet.se/produkt/6601228/logitech-g915-tkl-tactile

För enligt videon som Inet gjort så verkar de vara väldigt lika och det är också var @Printscreen vill förmedla..

Skrivet av drwlz:

Det enda jag kommer att tänka på är detta:
https://penclic.se/product/mini-usb-keyboard-c3/?keyboard=se-...

Dock mindre än TKL tyvärr... men trevliga att skriva på

Tangenterna ser väldigt små ut... men så kanske inte är fallet ?
Trevligt med USB-hubb

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Bruna Tactile, De går inte att jämföra med Dinovo Edge etc, mycket mer klackande ljud (bättre än många andra mekaniska dock), ävern om 915 är low profile så är det högre än dinovo vilket medför att händerna vilar sämre på det samt att tangenterna är något mer utspridda på något magiskt sätt som jag inte vant mig riktigt vid ännu :),

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av X078:

Jag är ute efter liknande. Har nött sönder ett antal Logitech Dinovo som är favoriten hittils. Då Dinovo inte finns längre så hade ett Logitech k740 med n-key rollover etc i TKL format varit perfekt i dagsläget...
Alas så finns inte det, så ja köpte ett Logitech 915 TLK, det är bra format men tyvärr mekaniskt. Det är det närmaste ett vettigt alternativ jag kommit hittils... dock är det INTE tyst, inte i närheten av Dinovo etc...

Logitech scissor och PerfectStroke samt riktig lågprofil är så mycket skönare...

Jag var tvungen att reflektera över ditt inlägg en gång till...

Logitech Dinovo ser ut att ha exakt samma brytare/tangenter som jag använder idag, och dem gillar jag verkligen.
https://www.dustinhome.se/product/5010097941/dinovo-edge---ta...
Eller är det mer det klassiska tvådelade Dinovo vi pratar om här ?
https://www.inet.se/produkt/6101477/logitech-dinovo-media-des...

Jag kör som sagt med ett K800 som i princip är ett Dinovo Edge utan mediakontrollerna och bakgrundsbelyst.
https://www.inet.se/produkt/6606128/logitech-k800-wireless-il...

K800 är en vidareutveckling utav K740 som du nämner att du har nu, och det är alltså med kabel istället för trådlöst som K800 har
https://www.inet.se/produkt/6606719/logitech-k740-illuminated

Men alltså, ett TKL K800 är vad jag vill ha - och något du som med är ute efter som jag fattar det ?
Jag vill inte ha mekaniska brytare, utan är nöjd med dem jag har... hmm. Det måste gå att ordna på något vis.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av X078:

@andreas_dock: Bruna Tactile, De går inte att jämföra med Dinovo Edge etc, mycket mer klackande ljud (bättre än många andra mekaniska dock), ävern om 915 är low profile så är det högre än dinovo vilket medför att händerna vilar sämre på det samt att tangenterna är något mer utspridda på något magiskt sätt som jag inte vant mig riktigt vid ännu :),

Oouch @printscreen !
Detta låter ju inte alls bra.

Tack för varningen @X078 - det blir nog att fortsätta leta helt enkelt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som programmerare och skriver därför en hel del på ett år, och kan bara rekommendera Apples tangentbord. Jag har kört ett A1644 i några år nu och dom är faktiskt riktigt grymma. Kanska inte billiga, men grymma.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bagfalls:

Jag jobbar som programmerare och skriver därför en hel del på ett år, och kan bara rekommendera Apples tangentbord. Jag har kört ett A1644 i några år nu och dom är faktiskt riktigt grymma. Kanska inte billiga, men grymma.

Där ser man!, jag arbetar också med IT och gjort i många år... så det är inte att jag tittar på tangentbordet när jag skriver.
Är det en Mac du arbetar på också eller sitter du i Windows/PC -miljö med ett Apple-tgb ?
Tänker om det är några problem med tangenter/funktioner som inte lirar som de skall som någon annan här i tråden skrev om 🤔

Samt en fråga om estetik, finns TKL versionen endast i vit färg ?
Och bakgrundsbelysning är bara att glömma på de separata tangentborden kanske ? (om man tänker Macbook'arna som har bakgrundsbelysta)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Dom ser nog små ut på bild, men här är en video på KB3 (typ samma som C3, fast trådlös och lite "urgröpta" tangenter) där man får en skymt av någon som skriver på det. Kanske ger en bättre uppfattning.
https://www.youtube.com/watch?v=qLXPwNM78nQ

Det är också väldigt likt Apple-brädan som rekommenderades av @bagfalls. Skulle väl säga att det är en kopia på det faktiskt, dom var sjukt lika.

Jag är ju också helt såld på scissor-switchar och har ännu inte hittat något värdig ersättare till mitt gamla Logitech UltraX (RIP). Penclic och Cherry Strait 3.0 har nog varit bäst hittills. Sugen på MX Keys också (dock inte TKL).

Jakten lever vidare

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Snubblade precis över detta i en tråd på reddit:
https://matias.store/collections/scissor/products/fk308pclbb

Ser ju lovande ut! Möjligtvis lite höga tangenter (rädd för att det skall kännas svampigt) men schysst med backlight också. Fanns dock inte nordic layout skall tilläggas, men DE kanske fungerar.

Edit: Kollade runt och såg att det kanske inte alls var så bra. Verkar vara ett billigt bygge med en del strul.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Har haft detta och rekommenderar det

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2131132

p.s du behöver inte använda musen.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av drwlz:

Snubblade precis över detta i en tråd på reddit:
https://matias.store/collections/scissor/products/fk308pclbb

Ser ju lovande ut! Möjligtvis lite höga tangenter (rädd för att det skall kännas svampigt) men schysst med backlight också. Fanns dock inte nordic layout skall tilläggas, men DE kanske fungerar.

Edit: Kollade runt och såg att det kanske inte alls var så bra. Verkar vara ett billigt bygge med en del strul.

Det ser ju riktigt bra ut på bilderna!
Extremt likt Apples variant men för Windows...

Tror jag snubblat över detta tangentbord ⌨️ tidigare, men det kändes som ett osäkert köp då det kostar nära tusenlappen för ett märke man aldrig hört talas om, få hade testat det då samt det kan mycket väl komma att bli till och moms/införelseavgift om man klickar hem ett...

För det finns väl inga ÅF närmare oss i Norden eller typ Tyskland etc?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dashio:

Har haft detta och rekommenderar det

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2131132

p.s du behöver inte använda musen.

Tack för tipset, men inte några sådana ergonomiska tangentbord tack.
För mig blir denna typen utav tangentbord oergonomiska istället 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tack för tipset, men inte några sådana ergonomiska tangentbord tack.
För mig blir denna typen utav tangentbord oergonomiska istället 🙈

Hahaha jag förstår

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det ser ju riktigt bra ut på bilderna!
Extremt likt Apples variant men för Windows...

Tror jag snubblat över detta tangentbord ⌨️ tidigare, men det kändes som ett osäkert köp då det kostar nära tusenlappen för ett märke man aldrig hört talas om, få hade testat det då samt det kan mycket väl komma att bli till och moms/införelseavgift om man klickar hem ett...

För det finns väl inga ÅF närmare oss i Norden eller typ Tyskland etc?

Det fanns på Amazon.de bland annat, men recensionerna var inte jättebra

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Har ögnat detta: Matias
RGB Backlit Wired Aluminum Tenkeyless Keyboard for PC - Black
men har inte hittat någon vettig review.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Åååå vad tusan det där Matias tangentbordet ser ju helt fantastiskt ut, tänkte direkt beställa ett men så står det att matias.store endast säljer till USA/Canada. Kollar man på deras Europeiska säljare, t.ex. keyboardco så finns det där men bara i full size eller med Mac layout, eller ANSI.

https://www.keyboardco.com/category.asp?sr=matias+rgb&srh=1&s...

Har fått bra recensioner där iaf, om man kollar t.ex. på denna modell https://www.keyboardco.com/keyboard/uk-matias-wired-backlit-a...

Matias är ett gammalt märke, jag har sett det länge, speciellt i Mac communityn.

Kanske beställer ett iaf men usch och fy för full-size, vette tusan om mina armar orkar. RGB och Apple för PC vore perfekt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

ANSI, usch. Keyboardco hade också den.
Hade kanske överlevt men usch.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Provat Logitech K810? Uppfyller allt som du skrev i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Där ser man!, jag arbetar också med IT och gjort i många år... så det är inte att jag tittar på tangentbordet när jag skriver.
Är det en Mac du arbetar på också eller sitter du i Windows/PC -miljö med ett Apple-tgb ?
Tänker om det är några problem med tangenter/funktioner som inte lirar som de skall som någon annan här i tråden skrev om 🤔

Samt en fråga om estetik, finns TKL versionen endast i vit färg ?
Och bakgrundsbelysning är bara att glömma på de separata tangentborden kanske ? (om man tänker Macbook'arna som har bakgrundsbelysta)

Jag sitter på Mac vilket såklart underlättar. Vet inte hur dom fungerar med andra men med Linux går det säkert bra 👍

Estetiskt vet jag inte rikrigt vad dom har idag, var några år sen jag bytte nått 😅 bakgrundsbelysning tror jag inte att dom har på dom lösa t-borden dock.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Vikto000:

Provat Logitech K810? Uppfyller allt som du skrev i första inlägget.

Har tänkt att jag skulle försöka prova dem, men de verkar väldigt svåra att få tag på ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av andreas_dock:

Har tänkt att jag skulle försöka prova dem, men de verkar väldigt svåra att få tag på ?

Det är en utgången produkt, K380 är nog närmast, men det ser ju ut som något som man ger till barn...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com