Permalänk
Medlem

Grym hoj! Yeti är fina. Den där lär vara skön att åka nerför med.

Själv cyklade jag och hämtade min nya glugg idag! Det var grymt snabb leverans, beställde i fredags från England, direkt från Venus Optics själva, bättre pris och snabbare leverans.

Här sitter den på mitt lilla hus, Panasonic GM1. Gluggen är då alltså (Venus Optics) Laowa 7.5/2

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Tog Björnö den här gången, otroliga förutsättningar ikväll. Känner att jag hade kunnat tackla det här lite bättre men är inte supermissnöjd heller, det blev ok.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Tog Björnö den här gången, otroliga förutsättningar ikväll. Känner att jag hade kunnat tackla det här lite bättre men är inte supermissnöjd heller, det blev ok.

https://i.imgur.com/6d1voWH.jpg

Grymt, nu väntar vi på framsidan här på en stjärnklar natt också, det ser ju tyvärr ut att bli molnigt mest hela tiden i två veckor fram

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Grymt, nu väntar vi på framsidan här på en stjärnklar natt också, det ser ju tyvärr ut att bli molnigt mest hela tiden i två veckor fram

Migrera till en stad värd att bo i så löser det sig av sig självt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Migrera till en stad värd att bo i så löser det sig av sig självt.

Haha, det är ju det jag gjort! Finns mycket kul man kan fota här på en dagsutflykt någonstans. Inte behöver man åka så långt för att få lite lugn och ro heller

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Fick äntligen min katt, och veckan innan kom stjärnföljaren.
Nu inväntas bara adaptern till kameran så jag kan påbörja fotandet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Fick äntligen min katt, och veckan innan kom stjärnföljaren.
Nu inväntas bara adaptern till kameran så jag kan påbörja fotandet.

https://www.saarikko.nu/swec/hellokitty.jpg

No way, det här ska följas flitigt. Är de byggda på ett sätt där du kan översätta utsnittet till en ungefärlig brännvidd så man fattar vad det rör sig om?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Var och lämnade runt 10 år gammal mediumformatfilm för att bli scannat i en butik. Gick på runt 400kr. Väl hemma ser jag att det är bara scannat in i runt 1400px. Jag frågade inte om upplösningen och tog bara för givet att man skulle få det högupplöst (runt 3000-4000px). Blev inte heller informerad om olika upplösningar/priser. När jag kontaktade butiken ville dom ha en skrattretande ~150kr/bild i högre upplösning. Jävligt besviken och tänkte bara dela om någon hamnar i liknande situation.

Permalänk
Medlem

@Masyve: Brännvidden är alltid densamma, 250mm, men teleskopet är av Petzval-typ (Quadruplet) innehållandes FPL-51 och FPL-53 som tar bort kromatisk aberration. Finns ingen koma på kanter eller hörn. Du kan se lite bilder tagna (av andra) med Redcat; https://www.astrobin.com/gear/92792/william-optics-redcat-51/

Beställde precis M48/Nikon F adapter så jag kan göra något närmaste tiden. Ordinära adaptern, Wide-T2/S52-Nikon Z och Baader-Planetarium UFC (Universal Filter Changer) adaptrarna kommer först om någon månad pga backorder hos tillverkaren. Med UFC kan jag använda 2" filter, och där tänkte jag sen skaffa Baader UHC-S vilket ökar kontrasten på motivet samtidigt som det tar bort ljusföroreningar i luften.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

@Masyve: Brännvidden är alltid densamma, 250mm, men teleskopet är av Petzval-typ (Quadruplet) innehållandes FPL-51 och FPL-53 som tar bort kromatisk aberration. Finns ingen koma på kanter eller hörn. Du kan se lite bilder tagna (av andra) med Redcat; https://www.astrobin.com/gear/92792/william-optics-redcat-51/

Beställde precis M48/Nikon F adapter så jag kan göra något närmaste tiden. Ordinära adaptern, Wide-T2/S52-Nikon Z och Baader-Planetarium UFC (Universal Filter Changer) adaptrarna kommer först om någon månad pga backorder hos tillverkaren. Med UFC kan jag använda 2" filter, och där tänkte jag sen skaffa Baader UHC-S vilket ökar kontrasten på motivet samtidigt som det tar bort ljusföroreningar i luften.

Och vad för modell stativ/huvud kommer du hänga det här på sen? Det som är i bild bara, är det motoriserat?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt försök/omgång direkt efter de tidigare, men har inte importerat förens nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Och vad för modell stativ/huvud kommer du hänga det här på sen? Det som är i bild bara, är det motoriserat?

Det behövs inget mer än ett stadigt stativ för såna här monteringar.
Skywatcher Star Adventurer, som jag har på bilden, har en RA-axis som är motoriserad. Så länge polarisationen är komplett så kan jag ta uppemot 4 min subs (kallas för subs när det kommer till astrofoto), men jag tror jag ska hålla mig kring 120-180 sek (2-3 min) per sub.

Skywatcher kom precis ut med en ny version av Star Adventurer, nämligen 2i, med wifi funktion. Men den har ingen betydelse eftersom du kan inte göra mycket med den mer än styra kameran. Och prislappen kommer säkert bli sjukt hög på den också.

Såg att Skywatcher har gjort en riktig montering, EQM-35 Pro GoTo, som har en lastförmåga på 10kg och kan dess DEC kan demonteras så den blir som en Star Adventurer samt att man kan även göra timelapse med den, precis som med Star Adventurer.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Nähe, får nöja mig att fota kossor jag

Paus i Bregottfabriken

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Det behövs inget mer än ett stadigt stativ för såna här monteringar.
Skywatcher Star Adventurer, som jag har på bilden, har en RA-axis som är motoriserad. Så länge polarisationen är komplett så kan jag ta uppemot 4 min subs (kallas för subs när det kommer till astrofoto), men jag tror jag ska hålla mig kring 120-180 sek (2-3 min) per sub.

Skywatcher kom precis ut med en ny version av Star Adventurer, nämligen 2i, med wifi funktion. Men den har ingen betydelse eftersom du kan inte göra mycket med den mer än styra kameran. Och prislappen kommer säkert bli sjukt hög på den också.

Såg att Skywatcher har gjort en riktig montering, EQM-35 Pro GoTo, som har en lastförmåga på 10kg och kan dess DEC kan demonteras så den blir som en Star Adventurer samt att man kan även göra timelapse med den, precis som med Star Adventurer.

Cool, då verkar jag ha fattat grundprincipen utifrån det jag läst. Riktigt kaninhål men tillräckligt teknikorienterat för att vara intressant som fotokategori, för mig iaf. Tack för alla svar!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Tre morgonbilder och en eftermiddags-/kvällsbild. Tagna med mobilkameran så kvalitén är därefter.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Poseidon

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Hunneberg, vänersborg

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Körde lite astro i helgen, bra svårt för det var fullmåne nästan vintergatan blev inge vidare. Det som blev riktigt bra däremot var star trails här! Använde Olympus Live Composite för det, 40 minuter, 10s exponeringar (240 totalt då alltså). Typ samma sak som att stacka med "Light" eller liknande i Ps.

Vättle Star Trails

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Lego Master

Jaha, nähe. Det får ju bli att slita fram min EOS 550D från sin dvala och se vad jag kan åstadkomma nästa gång jag är ute och cyklar med grabben. Såhär fotolöst kan vi ju inte ha det hemma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gick igenom bild arkivet och hittade den här bilden som jag nästan hade glömt bort. Helt klart en favoritplats på Hunneberg. Besökt den här platsen ett antal gånger nu och gillar den minst lika mycket varje gång.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag är supernovis i jämförelse med er. Lite väl brun, kanske. Ah ja, har någonting att falla tillbaka till när jag bemästrar Lightroom.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hur många av er har sett en svensk enhörning? Jag har...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Hur många av er har sett en svensk enhörning? Jag har...
https://www.saarikko.nu/swec/unicorn.jpg

Häftig! Gillar duggregnet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Knuthöjdsmossen, Västmanland.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Expertgissare

Nu börjar hösten smyga sig på, fick bli några bilder lite hastigt på väg till jobbet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Fotade lite med mitt teleskop, dock blev jag less på att Nikon har sån slö buffertminne i sina kameror att jag avbröt processen och gick in. Fick bara 5 x 90 sek ISO 1600 subs till detta, men rätt bra ändå för jag har sett bilder där folk tagit 10-20 x 60 sek ISO 3200 och har sämre output.

Gjorde även en annan version av den med mindre mängd stjärnor.

Kan någon gissa vilken galax?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Fotade lite med mitt teleskop, dock blev jag less på att Nikon har sån slö buffertminne i sina kameror att jag avbröt processen och gick in. Fick bara 5 x 90 sek ISO 1600 subs till detta, men rätt bra ändå för jag har sett bilder där folk tagit 10-20 x 60 sek ISO 3200 och har sämre output.

https://www.saarikko.nu/swec/Andromeda-Stars-Medium.jpg

Gjorde även en annan version av den med mindre mängd stjärnor.
https://www.saarikko.nu/swec/Andromeda-Starless-Medium.jpg

Kan någon gissa vilken galax?

Gissar på Andromeda.

Z6 har ju inget snabbt buffertminne men varför ska du fota max fps när du fotar ut i rymden? Kör med 400 MB/S skriv om du inte gör det på ditt minneskort. Har för mig Nikons siffror är testade med minneskort på 225 MB/S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Gissar på Andromeda.

Z6 har ju inget snabbt buffertminne men varför ska du fota max fps när du fotar ut i rymden? Kör med 400 MB/S skriv om du inte gör det på ditt minneskort. Har för mig Nikons siffror är testade med minneskort på 225 MB/S.

Rätt, gällande galaxen!

Det är ju det som är så konstigt när man sitter med XQD-minnen på 440/400MBps där filerna är bara 47MB stora oavsett exponeringstiden och när jag försökte med samma inställningar som när jag fotade norrsken förra året, dvs ha 3 sek intervall, så bestämde kameran sig att lägga på tiderna på varandra. Så efter 5 exponeringar fick jag sen helt plötsligt en exp på 191 sek, en annan på 15 sek och en tredje på 114 sek. Tydligen ska man ha längre än 5 sekunder mellan bilderna för att kameran ska hinna lagra bilderna på minneskortet.

Hade inte såna problem med Canon förut. Kunde ha 1 sek intervall och den klarade av jobbet suveränt, till SDXC-kort dessutom som är slöare än vad XQD är. ^^

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Rätt, gällande galaxen!

Det är ju det som är så konstigt när man sitter med XQD-minnen på 440/400MBps där filerna är bara 47MB stora oavsett exponeringstiden och när jag försökte med samma inställningar som när jag fotade norrsken förra året, dvs ha 3 sek intervall, så bestämde kameran sig att lägga på tiderna på varandra. Så efter 5 exponeringar fick jag sen helt plötsligt en exp på 191 sek, en annan på 15 sek och en tredje på 114 sek. Tydligen ska man ha längre än 5 sekunder mellan bilderna för att kameran ska hinna lagra bilderna på minneskortet.

Hade inte såna problem med Canon förut. Kunde ha 1 sek intervall och den klarade av jobbet suveränt, till SDXC-kort dessutom som är slöare än vad XQD är. ^^

Har själv både D500 och Z6 men har inte provat detta med Z6 så jag har inga tips alls att komma med förutom att ha senaste firmware.

Edit: kom på att jag körde timelaps för inte allt för länge sen och det va inga problem alls, men minns inte antal bilder och tid mellan bilderna. Va över 200 bilder iaf.