Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha vägt alldeles för mkt i typ .... 35 år kände jag vid årsskiftet det var dags att ta itu med den. Jag är tränare för båda mina barns fotbollslag och jag vill kunna hålla jämt tempo utan att dö. Min viktökning grundlades sommaren när vi köpte C64 och jag istället för att promenera med mina föräldrar satt hemma och spelade och lät dom köpa med sig glass hem varje dag. Den sommaren gick jag upp massor. Hade runt 45 Kr att gå ner nu vid årsskiftet och har som mål att nå till normalvikt när jag fyller 50 i december.

Har testat diverse dieter över åren, allt från ersättning, fasta, LCHF-typ etc men alltid fallit på att det snabbt återkommit när jag slutat.

Sen årsskiftet kör jag nu Viktväktarnas app och det har faktiskt fungerat över förväntan. Mitt fokus har dels naturligtvis att få en lagom viktsänkning men även att "lära" mig äta mer rätt. Jag vill fortfarande kunna äta "allt" men få in i min skalle HUR man kan göra det.

Sen jag startade har jag gått ner 27 Kg. Det som känns skönt är att jag har märkt att jag tänker till mer när jag äter nu. Förut hällde jag i massor pasta när jag lagade mat, nu har jag insett att jag vräkte på mer än jag orkade äta och nästan tryckte i mig. Så nu vet jag att jag kan käka pasta men helt enkelt lite mindre potioner. Och det funkar. Jag brukade äta 9-pack nuggets med plus meny och hot wings på MCD. Nu när jag äter där tar jag en medium meny med nuggets och inser att jag faktiskt blir mätt av det också. Pizza brukar jag avstå, det blir kycklingsallad, men jag vet att en kvarts pizza är helt ok.

Att räkna "points" känns inte så konstigt nu (det är ju en översättning från KCAL) och med appen funkar det perfekt, även när jag gör egen mat och matar in receptet. Jag har också lärt mig massor nya maträtter som jag inte hade provat förut från appen och som är riktigt goda.

Vikten är en sak men det är skönt när man ser det även på kroppen. Min mage har tappat typ 25-26 cm (glömde mäta i början) och min bröstkorg också ett antal centimeter . Jag har gått från XXL i tröjor till Large, från 36 i byxor till 32-34 osv.

Självklart har allt kombinerats med träning även om det blivit alldeles för lite i våras när Covid-19 gjorde att jag började jobba hemma. Innan dess så gick jag mkt på dagarna men tyvärr blev jag lite stillasittande. Jag gick dock fortfarande ner bra. Nu under sommaren har jag simmat minst 1 Km per dag samt gjort mkt BoxVR/FitXR på Oculus Quest (30-45 minuter med den gör dig jäkligt svettig) fast samtidgt unnat mig lite extra så då har det blivit lite färre Kg nergång men det är helt ok. Ska bara hålla uppe med träning när vi åker hem.

Det jag också gillar med VV är att det är som ett litet socialt nätverk inne i appen, dock bara positivt. Folk postar både när det går bra men även när man stöter på platåer, tappar ork etc. Fått mkt tips där och det är skönt med lite pepp, särskilt ett skitår som detta :).

Det passar säkert inte alla och kostar varje månad men jag behöver lite pepp, lite push genom att den påminner att du ska mata in i appen och mkt tips på mat och annat så mig passar den perfekt. Nu ska jag bara växla upp lite under hösten. Simning varje vecka blir det men sen om det blir gym eller annat får jag se. Jag absolut hatar springa men kanske det också får bli lite löpning ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Mina skjortor har börjat strama åt och det börjar bli ”svårt” att hitta byxor jag gillar.
Jag väger i dagsläget 120 stabila kilon, och vill gå ner 30kg. Vägde runt 90 för något år sedan, en vikt jag trivdes i. Längd 186cm.

Jag vet självklart att kosten är viktig, så även motion.
Nu behöver jag lite tips; Mitt problem är att jag har ett stort intresse av mat och dryck.
Går detta ens att kombinera på bra sätt vid viktnedgång?

Vad ska man äta? Kan jag ta två-tre öl en fredag?
Vad ska jag använda för aktivitet? Vi har en hund i hushållet. Räcker raska promenader om en timme per dag? (Självklart väldigt individuellt.)

Överös mig gärna med tips. Vi har problem med högt blodtryck samt stroke i släkten. Varken min vikt eller mitt jobb och leverne passar bra tillsammans med dessa riskfaktorer.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Bra tråd!
Har inte haft problem med övervikt men delar med mig av några saker jag använder mig av under min deff inför somrarna för att hålla mindre kcal in än ut:

Mat
- Skippa frukost alt. endast kaffe och proteinshake (sannolikt det som har störst betydelse för mig)
- Mindre kolhydrater och mer protein
- Mindre mängd av feta såser (bättre med t.ex. Sweet Baby Rays)
- Havregryn/gröt/musli istället för mackor med smör och ost
- Målsättning att äta precis vad jag vill men i mindre mängder. Vill jag äta en pizza till middag? Ja, då skippar jag frukost och äter en enkel lunch.
- "Spara" kcal inför helgen. Vanligen blir det alkohol och onyttigheter på helgen. Istället för att äta runt 2 000 kcal varje dag äter jag istället runt 1800 kcal mån - tors och sön. Sedan runt 2300 kcal fre och lör.

Träning
- Styrketräning 2-3 ggr/vecka
- Mer vardagsträning/promenader (enkelt när vintermörkret börjar försvinna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Mina skjortor har börjat strama åt och det börjar bli ”svårt” att hitta byxor jag gillar.
Jag väger i dagsläget 120 stabila kilon, och vill gå ner 30kg. Vägde runt 90 för något år sedan, en vikt jag trivdes i. Längd 186cm.

Jag vet självklart att kosten är viktig, så även motion.
Nu behöver jag lite tips; Mitt problem är att jag har ett stort intresse av mat och dryck.
Går detta ens att kombinera på bra sätt vid viktnedgång?

Vad ska man äta? Kan jag ta två-tre öl en fredag?
Vad ska jag använda för aktivitet? Vi har en hund i hushållet. Räcker raska promenader om en timme per dag? (Självklart väldigt individuellt.)

Överös mig gärna med tips. Vi har problem med högt blodtryck samt stroke i släkten. Varken min vikt eller mitt jobb och leverne passar bra tillsammans med dessa riskfaktorer.

//C

För att gå ner i vikt behöver ditt dagliga intag vara lägre än vad du gör av med. Visst kan du unna dig några öl ibland, men dessa innehåller mycket kalorier och det är inte konstigt att termen "ölmage" används. Promenader är jätte bra och oftast behövs inte så mycket mer om du ändrar din kost och ligger på kaloriunderskott.

Är du seriös så skulle jag rekommendera dig att kontakta en PT och få ett kostschema samt en anpassad träningsplan då varje individ har unika förutsättningar. Det kan vara en väl värd investering för att komma igång för en sundare livsstil. Så får du även en person som kan peppa dig i början för att hålla dig motiverad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pepsimaxad:

@superegg: Om du, som många andra i tråden, vill gå ner i vikt är det fortfarande ohyggligt med kalorier. Bara på den måltiden så har du hela dagens kaloriintag avklarat, och inte på ett hälsosamt vis.

Grymt att du slutat med sockersötad läsk dock! Det är de små stegen.

Vet att det inte är så bra, men har hänt mig lite små ledsen från och till och har blivit att man har trösta sig med en eller flera hamburgare.

Men körde innan 6 dagar med ersättnings mat och den andra dagen åt jag riktigt mat, gick ner i vikt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Vilken av dessa ska man välja?

https://www.svensktkosttillskott.se/diet-shake?da=14-405
https://www.svensktkosttillskott.se/diet-protein?da=14-6933

Kommer köra det i 6 dagar utan extra mat och den sista dagen kommer jag äta mat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilken av dessa ska man välja?

https://www.svensktkosttillskott.se/diet-shake?da=14-405
https://www.svensktkosttillskott.se/diet-protein?da=14-6933

Kommer köra det i 6 dagar utan extra mat och den sista dagen kommer jag äta mat.

Det låter inte särskilt hälsosamt...

Om du nu vill gå ned i vikt så är det bättre att göra det under en längre tid med ett underskott av kalorier, du kommer då att gå ned i vikt vem du än är. Att försöka gå stenhårt på en snabb viktnedgång kommer ju bara leda till en uppgång igen så fort du slutar med den dieten.

Mitt förslag är att räkna dina kalorier om du inte redan gör det, allt som behövs är en köksvåg.
Gör det i en vecka för att få bättre bild av hur mycket du förbränner. Nu vet jag inte din ålder, vikt eller längd osv. men du kan ju exempelvis välja att hålla ett intag av 2500 kalorier varje dag och sen se om du gått upp eller ned i vikt i slutet av veckan.

Att gå ned i vikt innebär ju inte att man måste sluta med allt det goda och söta men att man håller koll på att det totala intaget och tricket med en permanent viktnedgång är en långsam nedgång, inte dessa intensiva, hitta-på dieter som folk får för sig.

Kan förövrigt rekommendera detta godiset: https://www.svensktkosttillskott.se/pandy-candy?da=1-8760,14-...
Grymt gott, hälften fibrer och typ en fjärdedel av kolhydraterna av "traditionell" lösvikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muumin:

Det låter inte särskilt hälsosamt...

Om du nu vill gå ned i vikt så är det bättre att göra det under en längre tid med ett underskott av kalorier, du kommer då att gå ned i vikt vem du än är. Att försöka gå stenhårt på en snabb viktnedgång kommer ju bara leda till en uppgång igen så fort du slutar med den dieten.

Mitt förslag är att räkna dina kalorier om du inte redan gör det, allt som behövs är en köksvåg.
Gör det i en vecka för att få bättre bild av hur mycket du förbränner. Nu vet jag inte din ålder, vikt eller längd osv. men du kan ju exempelvis välja att hålla ett intag av 2500 kalorier varje dag och sen se om du gått upp eller ned i vikt i slutet av veckan.

Att gå ned i vikt innebär ju inte att man måste sluta med allt det goda och söta men att man håller koll på att det totala intaget och tricket med en permanent viktnedgång är en långsam nedgång, inte dessa intensiva, hitta-på dieter som folk får för sig.

Körde det i en månad för ett tag sen och det funka helt okej, om jag blir lite hungrig så dra jag i mig 5 ägg.

Jag räknar inte mina kalorier men kanske ska börja göra det men jag glömmer lätt saker.

Jag är 185 cm lång och väger 103 samt är 25 år gammal, jag vägde innan 105 men lyckas gå ner till 95 kg, då min ersättningsmåltid tog slut så böra jag gå upp lite i vikt och på grund av corona så har det blivit att jag har köpt massa hamburgare och kört drive in.

Jag måste gå ner vikt fort då jag börja i skolan igen den 17:de och hoppas att det har börjat några nya tjejer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Körde det i en månad för ett tag sen och det funka helt okej, om jag blir lite hungrig så dra jag i mig 5 ägg.

Jag räknar inte mina kalorier men kanske ska börja göra det men jag glömmer lätt saker.

Jag är 185 cm lång och väger 103 samt är 25 år gammal, jag vägde innan 105 men lyckas gå ner till 95 kg, då min ersättningsmåltid tog slut så böra jag gå upp lite i vikt och på grund av corona så har det blivit att jag har köpt massa hamburgare och kört drive in.

Jag måste gå ner vikt fort då jag börja i skolan igen den 17:de och hoppas att det har börjat några nya tjejer.

Okej men en nedgång till 95kg skulle inte ta särskilt lång tid med ett vettigt intag av bra mat och lite motion eller styrketräning, kanske kortare än en månad. När du väl börjar räkna de kalorier som du käkar jämfört med vad du "behöver" kommer du sannolikt bli chockad.

Skulle säga att ditt kaloribehov om du inte är särskilt aktiv ligger runt 2500 per dag. Tränar du hårt några gånger i veckan så uppemot 2800-2900.

Tycker iallafall själv att det är betydligt mer attraktivt med en person som är pågång att förbättra sig på lång sikt än en person som kör någon ohållbar nedgångssprint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Körde det i en månad för ett tag sen och det funka helt okej, om jag blir lite hungrig så dra jag i mig 5 ägg.

Jag räknar inte mina kalorier men kanske ska börja göra det men jag glömmer lätt saker.

Jag är 185 cm lång och väger 103 samt är 25 år gammal, jag vägde innan 105 men lyckas gå ner till 95 kg, då min ersättningsmåltid tog slut så böra jag gå upp lite i vikt och på grund av corona så har det blivit att jag har köpt massa hamburgare och kört drive in.

Jag måste gå ner vikt fort då jag börja i skolan igen den 17:de och hoppas att det har börjat några nya tjejer.

Med att gå ner i vikt är en livsomställning, ingen snabbfix. I början gick jag på pulverdieter, det funkar kortsiktigt men aldrig i längden! Du kommer att lessna jag lovar dig! Så mitt tips är att köpa dig en matvåg, den behöver inte kosta mycket alls, tror min kostade 149:- på Netonnet! Väg all mat i början så du får ett hum på vad allt innehåller. Jag fick en chock hur "lite" 100g pasta ser ut, tror jag åt närmare 300-350g pasta förut, men då såg jag ut som ett berg också!

Sen så ska du självklart få äta godsaker också,allt handlar om mängden man trycker i sig, kalorier in / ut

Sen motion är ju väldigt bra komplement att gå ner i vikt med, och att må riktigt jäkla bra. Behöver inte vara timmar om dagen. När jag började min resa från 160kg till 78kg som jag väger idag. Så började jag med korta promenader på 4-5km/dag. Gäller att få in vardagsmotionen som en vana. Inte trodde jag att jag skulle springa Mån-Fre 1mil varje dag för 2 år sedan. Det har gått så långt att jag mår typ dåligt/klättrar på väggarna hemma om jag inte får gå ut o röra på mig, " på ett bra sätt"

Så där har du lite tips ifrån mig, gå bara inte in för hårt i början det är aldrig bra, börja lugnt och trappa upp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Skippa flytande kalorier så gott det går, många häller i sig hundratals kalorier varje dag genom mjölk, juice, läsk etc, förvånansvärt många tänker "men vadå juice är ju frukt och det är nyttigt!"
Det är massor av kalorier oavsett.
Alkohol ska vi inte ens tala om, näst kaloritätast efter fett.
Jag räknade ut att jag samlat på mig ca 10-15 kg på ett år bara i alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Mina skjortor har börjat strama åt och det börjar bli ”svårt” att hitta byxor jag gillar.
Jag väger i dagsläget 120 stabila kilon, och vill gå ner 30kg. Vägde runt 90 för något år sedan, en vikt jag trivdes i. Längd 186cm.

Jag vet självklart att kosten är viktig, så även motion.
Nu behöver jag lite tips; Mitt problem är att jag har ett stort intresse av mat och dryck.
Går detta ens att kombinera på bra sätt vid viktnedgång?

Vad ska man äta? Kan jag ta två-tre öl en fredag?
Vad ska jag använda för aktivitet? Vi har en hund i hushållet. Räcker raska promenader om en timme per dag? (Självklart väldigt individuellt.)

Överös mig gärna med tips. Vi har problem med högt blodtryck samt stroke i släkten. Varken min vikt eller mitt jobb och leverne passar bra tillsammans med dessa riskfaktorer.

//C

Som någon sa tidigare så är det kalorier in vs. kalorier ut som är det viktiga framför allt på längre sikt, en dag "över budget" gör inte så mycket om du har en dag "under budget" någon gång framöver. Det innebär alltså att kosten kommer spela överlägset störst roll. Att träna för att bränna kalorier är inte särskilt effektivt (för de flesta) eftersom ökad förbränning ofta leder till ökad hunger.

Raska promenader är ett jättebra komplement, men inte för att bränna kalorier utan främst för att det för att medför andra hälsofördelar (ex. lägre blodtryck). Att komplettera kosten med träning (gärna styrketräning) är också en bra idé, men återigen INTE för att du bränner fler kalorier. Däremot gör det så att du tappar mer fettvikt och mindre muskelvikt, kommer få lättare att behålla vikten efter nedgång och på sikt kan det även höja din basala kaloriförbränning.

Jag skulle också vilja argumentera för att det viktiga i början är inte hur du tränar utan ATT du tränar. Det handlar om att bygga en vana och i viss mån ändra sin identitet (till att va en "person som tränar"). Så försök hitta något som du tycker är kul och kör på det! Sen kan du börja optimera träningen när du har vanan inne.

Angående att kombinera intresse av mat och dryck och viktnedgång, så går det absolut! Periodisk fasta kan vara en lösning. 5:2, varannan-dag-fasta eller ätfönster är olika metoder där du äter precis som du vill under en viss tidsperiod och sedan kompenserar det med kraftigt minskad kaloriintag (fullständig fasta eller typ 500 kcal per dag) under resten av tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Med att gå ner i vikt är en livsomställning, ingen snabbfix. I början gick jag på pulverdieter, det funkar kortsiktigt men aldrig i längden! Du kommer att lessna jag lovar dig! Så mitt tips är att köpa dig en matvåg, den behöver inte kosta mycket alls, tror min kostade 149:- på Netonnet! Väg all mat i början så du får ett hum på vad allt innehåller. Jag fick en chock hur "lite" 100g pasta ser ut, tror jag åt närmare 300-350g pasta förut, men då såg jag ut som ett berg också!

Sen så ska du självklart få äta godsaker också,allt handlar om mängden man trycker i sig, kalorier in / ut

Sen motion är ju väldigt bra komplement att gå ner i vikt med, och att må riktigt jäkla bra. Behöver inte vara timmar om dagen. När jag började min resa från 160kg till 78kg som jag väger idag. Så började jag med korta promenader på 4-5km/dag. Gäller att få in vardagsmotionen som en vana. Inte trodde jag att jag skulle springa Mån-Fre 1mil varje dag för 2 år sedan. Det har gått så långt att jag mår typ dåligt/klättrar på väggarna hemma om jag inte får gå ut o röra på mig, " på ett bra sätt"

Så där har du lite tips ifrån mig, gå bara inte in för hårt i början det är aldrig bra, börja lugnt och trappa upp!

Jag har en köksvåg men glömmer att väga det.

haha, jag bruka äta ca 4 olika maträtter i flera år utan att trötta på det. Och ändå kommer jag sällen ihåg vad jag har ätit dagen efter.

Jag är inte den som bara går ut och rör på mig utan vill ha ett mål, men skulle kunna gå på gå-band men har aldrig blivit av.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en bra app där jag kan logga kalorier samt ha stegräknare eller åtminstone ansluta stegräknare?

Har använd Samsung Healt i över 1 år och har hittils gått ned 40 kg, men nu senaste uppdateringen så bestämde sig Samsung för att ta bort "Weight managment" ingen aning om varför men appen är sämst just nu...

Jag har nu börjat använda Lifesum men gillar den inte och det är just pågrund av att jag endast kan ställa in att gå ned 0.6 Kg, kan inte logga "Kvälls mat/fika" och tycker den är almänt obekväm att använda.
Jag kan ju alltid se till att ligga 400 kcal under men finns det någon som uppfyller mina krav så testar jag ju gärna den.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Har även jag gått upp några "corona-kilon" som jag måste ta itu med, jag orkar inte springa men promenera går bra - dock är det så himla tråkigt och jag är ingen podcast/ljudbok person. Börjar bara tänka på annat och så blir det som bakgrundsljud och orkar inte lyssna på musik för jag vill byta spår hela tiden.

Så det har blivit kraftigt ändrade matvanor istället.

Morgon:
Havregrynsgröt utan sylt! Men med kanel och lite mjölk. Mättar bra.

Lunch:
3-4 Ägg + 1 burk Tonfisk i vatten

Kväll:
3-4 ägg +1 burk Majs på burk (ganska gott faktiskt)

Blir om jag sen sugen på nått frammåt småtimmmarna (vilket är ganska ofta)
2stk Knäckebröd med kesella som "smör" och kycklingpålägg

Jag får detta till runt 1000-1200kcal om dagen och håller mig mätt. Jag vet att det inte är bra att äta för mycket ägg men under kortare perioder har jag läst det ska va ok.

Så här efter 3 veckor kan jag äntligen knyta skorna utan att flämta ihjäl mig och skjortona sitter inte så tight.

Tyvärr så kommer det ju även en helg och då vill man mysa liite extra och där förstör jag lite för mig själv med några öl och nått skäpmat så måste skärpa mig lite till. Men hitttills känns det ok att ha iaf en dag man kan vräka i sig vad man vill, man tappar bara kilona lite långsammare....

(och nej, tröttnar aldrig på ägg, eftersom man kan äta det på så olika sett

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Har även jag gått upp några "corona-kilon" som jag måste ta itu med, jag orkar inte springa men promenera går bra - dock är det så himla tråkigt och jag är ingen podcast/ljudbok person. Börjar bara tänka på annat och så blir det som bakgrundsljud och orkar inte lyssna på musik för jag vill byta spår hela tiden.

Så det har blivit kraftigt ändrade matvanor istället.

Morgon:
Havregrynsgröt utan sylt! Men med kanel och lite mjölk. Mättar bra.

Lunch:
3-4 Ägg + 1 burk Tonfisk i vatten

Kväll:
3-4 ägg +1 burk Majs på burk (ganska gott faktiskt)

Blir om jag sen sugen på nått frammåt småtimmmarna (vilket är ganska ofta)
2stk Knäckebröd med kesella som "smör" och kycklingpålägg

Jag får detta till runt 1000-1200kcal om dagen och håller mig mätt. Jag vet att det inte är bra att äta för mycket ägg men under kortare perioder har jag läst det ska va ok.

Så här efter 3 veckor kan jag äntligen knyta skorna utan att flämta ihjäl mig och skjortona sitter inte så tight.

Tyvärr så kommer det ju även en helg och då vill man mysa liite extra och där förstör jag lite för mig själv med några öl och nått skäpmat så måste skärpa mig lite till. Men hitttills känns det ok att ha iaf en dag man kan vräka i sig vad man vill, man tappar bara kilona lite långsammare....

(och nej, tröttnar aldrig på ägg, eftersom man kan äta det på så olika sett

Det där var inte så näringsrikt och är du man över 130cm är det där svältkalorier. Sluta hetsbanta och fokusera på din hälsa och något som fungerar långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Något man kan tänka på oavsett om det är mat/träning eller andra saker. Vill du bli av med en dålig vana lägg _inte_ fokus på vad du _inte_ vill ha eller vad du vill utesluta. Fokusera mer på vad du vill ha och lägg till det mer och mer.

Kost: Lägg till mer grönsaker på tallriken så kommer du till slut inte orka äta så mycket av det andra. Man kan nästan inte äta för mycket grönsaker
du konkurrera ut det övriga på tallriken (kolhydrater tex. vilket du säkert får i dig tillräckligt av även fast du minskar).

Träning: Stirra inte så mycket på vågen och se om den går ner. Känn efter hur det känns när du varit ute och gått/sprungit/simmat/gymmat. Addera fler tillfällen med just det, och du kommer konkurrera ut den tiden du sitter still. Som en bieffekt så går du också ner ett par kg.

Målet i slutet måste ändå vara att man skall må bra både fysiskt och psykiskt. Oavsett vad som står på vågen eller hur stora biceps du har. Om det sen betyder att du måste äta mindre, mer, annorlunda, träna mer eller mindre.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Sluta med sötsaker, frukt, söta drycker, söt yougurt säger jag bara.

Visst lite ketchup och dressing på hamburgaren är ok.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sluta med sötsaker, frukt, söta drycker, söt yougurt säger jag bara.

Visst lite ketchup och dressing på hamburgaren är ok.

frukt skulle jag inte sluta äta, det andra kan man dra ner på. Men varför utesluta något helt?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

keto gör underverk. Gått ner all vikt jag lagt på mig under några år, och det är nog minst 30kg på mindre än ett år (ville inte väga mig när jag var som tjockast). typ från XXL till M nu.

Permalänk
Medlem

Jag började träna tidiga mornar, runt 5-6 tiden, gym måndag-fredag samt squash onsdag och lördag.

Fungerade skitbra för mig. Dels var jag för trött på kvällarna för att orka äta skitmat och dels insåg jag att min träning förstörs av skräpmat, och jag tänkte fan inte stiga upp fem varje morgon och få det förstört för en burgare.

Så lite självplågeri, trötthet och styrketräning fungerade bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

frukt skulle jag inte sluta äta, det andra kan man dra ner på. Men varför utesluta något helt?

Jag rasade i vikt när jag slutade med bananer. Tänkte de är väl inte så söta.

Äter äpple och vissa citrusfrukter ibland nu förtiden då det är mest vatten.

Bär och grönsaker har jag inte räknat in. De äter jag men äter själv inte så söta bär.
Jordgubbar med grädde. Man behöver inte mycket socker för att det ska bli gott.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det där var inte så näringsrikt och är du man över 130cm är det där svältkalorier. Sluta hetsbanta och fokusera på din hälsa och något som fungerar långsiktigt.

Nähe? Det är väl ganska ok näring tycker jag. Tänkte lägga till nått äpple eller två om dagen + mer promenader
Annars några tips på en långsiktigt diet? Tänkte börja äta lite kycklingfilé med Brocolli snart men vill bara kick-starta om du förstår.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nähe? Det är väl ganska ok näring tycker jag. Tänkte lägga till nått äpple eller två om dagen + mer promenader
Annars några tips på en långsiktigt diet? Tänkte börja äta lite kycklingfilé med Brocolli snart men vill bara kick-starta om du förstår.

Det funkar väl. Men som du själv skrev känns det ju inte så bra med 8 ägg om dagen i längden. Dock verkar du ha räknat snett på kalorierna. 1ägg = 147 kcal
147 x 8 = 1176 kcal.

Och det är bara äggen

Edit: räknefel! Blir ca. 740kcal. Känns fortfarande som du kommer upp i över 1200. Tack och lov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag rasade i vikt när jag slutade med bananer. Tänkte de är väl inte så söta.

Äter äpple och vissa citrusfrukter ibland nu förtiden då det är mest vatten.

Bär och grönsaker har jag inte räknat in. De äter jag men äter själv inte så söta bär.
Jordgubbar med grädde. Man behöver inte mycket socker för att det ska bli gott.

Det är inget farligt att äta bananer. Klart de innehåller kolhydrater men det gör andra frukter också i olika mängd och koncentration. Allt bör intagas med måtta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Cranzle: Förmodligen löpning, MEN bästa träningen är ju trots allt den träningen som blir av, hitta något som du tycker är roligt.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Någon som kan tipsa om en bra app där jag kan logga kalorier samt ha stegräknare eller åtminstone ansluta stegräknare?

Har använd Samsung Healt i över 1 år och har hittils gått ned 40 kg, men nu senaste uppdateringen så bestämde sig Samsung för att ta bort "Weight managment" ingen aning om varför men appen är sämst just nu...

Jag har nu börjat använda Lifesum men gillar den inte och det är just pågrund av att jag endast kan ställa in att gå ned 0.6 Kg, kan inte logga "Kvälls mat/fika" och tycker den är almänt obekväm att använda.
Jag kan ju alltid se till att ligga 400 kcal under men finns det någon som uppfyller mina krav så testar jag ju gärna den.

När jag räknade kalorier" nu sitter det i huvudet" så använde jag MyFitnessPal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Märker att det var beach2020 folk hade i tankarna

Om man vill göra det lätt för sig kan man köpa färdigrätter från gi-boxen.
Testar dessa själv nu. Kom ihåg att det är en prenumeration, så att man måste säga upp den själv.
Favoriterna är Asiatisk kyckling gryta, Chili con carne, laxburgare och chicken red curry.

https://www.giboxen.se

Märker dock att det är bäst att äta dessa till lunch.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Märker att det var beach2020 folk hade i tankarna

Haha!

Dags för mig att bli av med Pandemikilona nu. Gick upp 7kg under 2020, legat väldigt stabilt de senaste åren men stillasittande och för nära till kylskåpet och skafferiet har gjort sitt. Upptäckt att jag äter betydligt mer när ingen ser. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Väldigt mycket förespråkande av kvacksalveri i denna tråden, med länkar till kostdoktorn och uppmaningar att keto/carnivore är något magiskt. Trodde denna tråd var bättre än så :/

Ät en balanserad kost (med proteinfokus) och kaloriunderskott, sov ordentligt samt träna ordentligt (med fokus på styrketräning).

Enligt mig så kan dieter funka för att komma igång eller tappa en viss mängd kilon. Men det är oftast inte en hållbar lösning.

Det ligger mycket i "den bästa dieten är den du kan hålla".

För mig personligen har periodisk fasta där jag skippar frukosten funkat väldigt bra men det betyder inte att det passar alla.