Starlink tar första steget mot markoberoende satellitkommunikation

Permalänk
Melding Plague

Starlink tar första steget mot markoberoende satellitkommunikation

SpaceX meddelar nu att bolaget genomfört första steget i direktkommunikation mellan Starlink-nätverkets satelliter via laser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter helt finemang.

Personligen hade jag haft fiber om jag kunnat, men det finns inte fiber hemma. Och abonnemang får jag inte heller ha i min alternativa lägenhet (med fiber) p.g.a. betalningsanmärkningar, vilket är helt oändligt grisigt av Telia då de dessutom tagit monopol på anslutningen.
Comhem har undantag på det när de har monopolledning, så Telia är nog per definition lite onda i det fallet i mitt tycke.

Men amerikanska leverantörer torde inte bry sig så länge de får pengarna i tid.

Permalänk
Medlem

Down-stream 100Mb/s, undrar vad det blir för hastigheter up-stream?

Permalänk

"Syftet med nätverket är att ge planetboende användare tillgång till bredbandsuppkoppling, oberoende av var de befinner sig geografiskt." Bara vi på Tellus då? Dom som bor på Mars får inget...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Vad är det för svarstider då? Hastighet är ju trevligt, men är svarstiderna långa så går de ju inte att använda för att spela på.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad är det för svarstider då? Hastighet är ju trevligt, men är svarstiderna långa så går de ju inte att använda för att spela på.

Enligt tidiga tester mellan 20-50 ms. Målet är att det ska gå att spela via starlink och det är därför de är i LEO och inte geostationära som befintliga Internet-satellit är.

EDIT: och från artikeln "Målet är utöver hög bandbredd även låg latens, där mindre än 50 millisekunder är uttalad målsättning."

Permalänk
Medlem

"...de ansökte om bla bla bla..."
Vart sjutton ansöker man om att få ha en satellit ute i rymden?? Knappast så att ett land kan bestämma vad som får/inte får flyta omkring där uppe. Antar att det hade med själva uppskjutningen att göra och inte ett faktiskt tillstånd för satellit.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"...de ansökte om bla bla bla..."
Vart sjutton ansöker man om att få ha en satellit ute i rymden?? Knappast så att ett land kan bestämma vad som får/inte får flyta omkring där uppe. Antar att det hade med själva uppskjutningen att göra och inte ett faktiskt tillstånd för satellit.

Jo, det finns organ som reglerar vilka radiofrekvenser man får använda.

Permalänk
Medlem

Låter ju också bra om man bor i ett land omringat av en större brandvägg där regimen filtrerar bort en massa information.

Permalänk
Medlem

Detta projekt kommer passera runt hela jorden likt gps och är på tillstånd av usa om jag förstår det. De ska ha upp 40000 om jag kommer ihåg rätt och om då Europa inte vill vara beroende på USA så kanske vi och Kina och Ryssland vill ha egna lösningar likt galleleo.
Jäkla röra men cool teknik

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

När de får detta att fungera gissar jag på att det finns framtida planer på större ”modersatelliter” som läggs i högre banor för kommunikation mellan planeter. Kanske ett ”stamnät” i omlopp runt solen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Som hobbyastronom så är jag väldigt oroad över vad 12000 satelliter kommer ställa till med när det gäller ljusföroreningar av natthimmeln. Och då kommer starlink inte ens vara värst.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem

Förutom de negativa med att ha tusentals satelliter svärmande i stjärnhimlen så är det ju absolut en häftig teknik men ser inte enorm använding jämfört med markbaserade fiberlinor och frågan är hur mycket spektrum som behövs när det blir lite fler användare vs hastighet/lagens.

Permalänk
Medlem

Sen på hösten när man krattar löv och rymdskrot.... 😂

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Låter helt finemang.

Personligen hade jag haft fiber om jag kunnat, men det finns inte fiber hemma. Och abonnemang får jag inte heller ha i min alternativa lägenhet (med fiber) p.g.a. betalningsanmärkningar, vilket är helt oändligt grisigt av Telia då de dessutom tagit monopol på anslutningen.
Comhem har undantag på det när de har monopolledning, så Telia är nog per definition lite onda i det fallet i mitt tycke.

Men amerikanska leverantörer torde inte bry sig så länge de får pengarna i tid.

Det är inte en mänsklig rättighet att få göra affärer med vem man vill. En bra start är väl att ordna upp ekonomin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archibald:

Det är inte en mänsklig rättighet att få göra affärer med vem man vill. En bra start är väl att ordna upp ekonomin?

Mänskliga rättigheter säger föga om hur saker borde vara.

Om vi tar det här till extremfallet och antar att Gud själv, som rimligen torde ha monopol på åtminstone vissa saker i tillvaron, hade hindrat dig från att ta på dig skorna för att du lämnade igen en bok för sent för två år sedan.
Självklart är det per definition rimligt eftersom han själv bestämmer vad han tycker är rätt. Det finns folk som lever utan skor, och jag tänker verkligen inte nedvärdera dem för den sakens skull.
Och självklart får Telia göra på sitt sätt.

Och efter allt detta kan vi fråga oss:
Främjar det en fungerande infrastruktur när människor inte är tillåtna att personligen stå för nödvändiga abonnemang?
Internet är inte mycket mindre viktigt än el i eluttaget nuförtiden.

Förväntas jag alltså att gå i någon annans skor, eller är det någon annan som kan få gå i mina skor, eller hur känner du att det här borde gå till?

Fick rådet av en man med visst ansvar över min situation att "låta det gå en tid innan vi kan genomföra det här", och det är lite samma sak här.
Det spelar ingen roll om jag blir VD på Ericsson imorgon eller så Guds Smorde med rätt att framföra absolut sanning. Jag kommer fortfarande ha de där betalningsanmärkningarna nästa månad.

Jag har visserligen brister och misslyckanden i bagaget i relayion till rådande normer.
Men Telia som sätter normerna i det där fallet hade kunnat sätta bättre normer. Det handlar ändå om en tjänst som stängs av när den inte blir betalad, inte ett äktenskap där jag ska behöva visa på en viss grad av tillförlitlighet.

Därför menar jag att jag är misslyckad, men ansvarig instans på Telia har gjort ett medvetet dåligt val efter bättre förutsättningar och är därför ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Mänskliga rättigheter säger föga om hur saker borde vara.

Om vi tar det här till extremfallet och antar att Gud själv, som rimligen torde ha monopol på åtminstone vissa saker i tillvaron, hade hindrat dig från att ta på dig skorna för att du lämnade igen en bok för sent för två år sedan.
Självklart är det per definition rimligt eftersom han själv bestämmer vad han tycker är rätt. Det finns folk som lever utan skor, och jag tänker verkligen inte nedvärdera dem för den sakens skull.
Och självklart får Telia göra på sitt sätt.

Och efter allt detta kan vi fråga oss:
Främjar det en fungerande infrastruktur när människor inte är tillåtna att personligen stå för nödvändiga abonnemang?
Internet är inte mycket mindre viktigt än el i eluttaget nuförtiden.

Förväntas jag alltså att gå i någon annans skor, eller är det någon annan som kan få gå i mina skor, eller hur känner du att det här borde gå till?

Fick rådet av en man med visst ansvar över min situation att "låta det gå en tid innan vi kan genomföra det här", och det är lite samma sak här.
Det spelar ingen roll om jag blir VD på Ericsson imorgon eller så Guds Smorde med rätt att framföra absolut sanning. Jag kommer fortfarande ha de där betalningsanmärkningarna nästa månad.

Finns inget som stoppar dig att sköta dina nödvändiga ärenden genom att ladda på data på ett kontantkort och sätta i ett 4G-modem. Att skylla sina egna misstag på andra människor och företag kommer inte att bättra på din tillvaro. Gör något för att förändra den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

"Syftet med nätverket är att ge planetboende användare tillgång till bredbandsuppkoppling, oberoende av var de befinner sig geografiskt." Bara vi på Tellus då? Dom som bor på Mars får inget...

Eftersom Mr Musk redan planerat att bygga en bas på Mars innan 2030 så tror jag han har en lösning för det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archibald:

Finns inget som stoppar dig att sköta dina nödvändiga ärenden genom att ladda på data på ett kontantkort och sätta i ett 4G-modem. Att skylla sina egna misstag på andra människor och företag kommer inte att bättra på din tillvaro. Gör något för att förändra den istället.

Det är inte alls det jag gör.

Jag är misslyckad, och Telia som uppenbarligen har lyckats har gjort ett val som missgynnar vissa utan god orsak.
Det är inte mitt fel, och det är inte fel. Men det är objektivt rövigt gjort i relation till att det inte är nödvändigt.

Så i relation till detta så hoppas jag verkligen att en konkurrent med globala möjligheter kommer med ett bra alternativ, eftersom det är gynnsamt för alla utom de som tillhandahåller sämre avtal.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det just nu bara finns planer på att täcka ca halva Sverige. Om inte Spacex bygger ett till "skal" med satelliter med andra omloppsbanor så är alla som bor norr om typ Göteborg rökta...
https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Permalänk

Maktoberoende???
Dom lär ju logga allt som görs o använda det till sitt eget bästa
tjäna pengar osv...

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Maktoberoende???
Dom lär ju logga allt som görs o använda det till sitt eget bästa
tjäna pengar osv...

hehe mark-oberoende.
Men säkert makt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Eftersom Mr Musk redan planerat att bygga en bas på Mars innan 2030 så tror jag han har en lösning för det

Latensen blir lite besvärlig att komma runt - köra Fortnite 4 med 6 minuter* i ping blir lite jävligt.

*Förutsätter kommunikation i ljusets hastighet - 6min för en signal som ska fram och tillbaka.
Och det är i best case scenario - i värsta fall, när mars är som längst från jorden, tar det i stället 22 minuter för en signal i ljusets hastighet att färdas... enkel väg. 44min T&R alltså.

Känns som att det med andra ord gäller att begära en rejäl batch data vid varje request och sedan skicka allt i en klump med ordentlig redundans. Fungerar väl för viss typ av kommunikation om man lyckas få upp bandbredden på acceptabla nivåer, exempelvis rådataöverföring, men för allt som kräver svar på något sätt?

Tycker dock Starlink är ett intressant koncept för dataöverföring över hela planeten - att astronomer gråter en liten skvätt (de får väl skicka upp sin utrustning i omlopp de också, se ex. Hubble) känner jag personligen får ta lägre prio än att ge människor tillgång till den grundläggande infrastruktur som Internet har kommit att bli, oavsett var personerna befinner sig.

Skrivet av Fluff3:

Tänk på att det just nu bara finns planer på att täcka ca halva Sverige. Om inte Spacex bygger ett till "skal" med satelliter med andra omloppsbanor så är alla som bor norr om typ Göteborg rökta...
https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Finns ju konkurrenter, så som OneWeb (förutsatt att de lyckas ta sig ur sina ekonomiska svårigheter, ser ut som det är möjligt i alla fall) och Amazon Kuiper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Latensen blir lite besvärlig att komma runt - köra Fortnite 4 med 6 minuter* i ping blir lite jävligt.

*Förutsätter kommunikation i ljusets hastighet - 6min för en signal som ska fram och tillbaka.
Och det är i best case scenario - i värsta fall, när mars är som längst från jorden, tar det i stället 22 minuter för en signal i ljusets hastighet att färdas... enkel väg. 44min T&R alltså.

Jo men såklart det inte kommer att gå att spela spel med låg latens mellan jorden och mars. Däremot så kommer de säkert ha lokala turneringar Shack turneringar funkar säkert mellan planeterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jo men såklart det inte kommer att gå att spela spel med låg latens mellan jorden och mars. Däremot så kommer de säkert ha lokala turneringar Shack turneringar funkar säkert mellan planeterna!

Lokal realm i WoW på Mars kanske? Som synkas med servrarna på jorden en gång i veckan, var 14e dag eller en gång i månaden?
Ju mer man tänker på det, desto mer spännande lösningar går säkert att hitta!

Långsamma brädspel som schack är ju verkligen en intressant idé bara det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Lokal realm i WoW på Mars kanske? Som synkas med servrarna på jorden en gång i veckan, var 14e dag eller en gång i månaden?
Ju mer man tänker på det, desto mer spännande lösningar går säkert att hitta!

Långsamma brädspel som schack är ju verkligen en intressant idé bara det!

Jag hade lätt skrivit upp mig på listan att åka till Mars bara för att introducera WoW Vanilla för Mars-befolkningen Good old days!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Tänk på att det just nu bara finns planer på att täcka ca halva Sverige. Om inte Spacex bygger ett till "skal" med satelliter med andra omloppsbanor så är alla som bor norr om typ Göteborg rökta...
https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Finns inget som helst skäl till att täcka högre norrut, det är typ inga som bor där...
Vilket betyder att Stockholm får täckning antingen 2% eller 69% av dygnets minuter...

Så många här som är lyriska över det hela kommer att få alla nackdelarna men inga av fördelarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Finns ju konkurrenter, så som OneWeb (förutsatt att de lyckas ta sig ur sina ekonomiska svårigheter, ser ut som det är möjligt i alla fall) och Amazon Kuiper.

Inga av de kommer heller bry sig om att täcka Alaska (700.000 invånare), Norra Kanada (i stort sett 0 invånare), Sibirien, Sverige ovanför Göteborg, osv.

Edit: något mer än Sibirien... Men kan någon tänka sig att surfa genom ett rysktägt satellitbolag? (För det är bara de som skulle få för sig att göra något...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"...de ansökte om bla bla bla..."
Vart sjutton ansöker man om att få ha en satellit ute i rymden?? Knappast så att ett land kan bestämma vad som får/inte får flyta omkring där uppe. Antar att det hade med själva uppskjutningen att göra och inte ett faktiskt tillstånd för satellit.

"Article VI of the Outer Space Treaty deals with international responsibility, stating that "the activities of non-governmental entities in outer space, including the Moon and other celestial bodies, shall require authorization and continuing supervision by the appropriate State Party to the Treaty" and that States Parties shall bear international responsibility for national space activities whether carried out by governmental or non-governmental entities."

https://en.wikipedia.org/wiki/Outer_Space_Treaty

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inga av de kommer heller bry sig om att täcka Alaska (700.000 invånare), Norra Kanada (i stort sett 0 invånare), Sibirien, Sverige ovanför Göteborg, osv.

Edit: något mer än Sibirien... Men kan någon tänka sig att surfa genom ett rysktägt satellitbolag? (För det är bara de som skulle få för sig att göra något...)

Helt rätt

Enda möjligheten är att pentagon betalar för att ha täckning även så långt norrut och vi andra får åka snålskjuts när satelliterna väl är uppe.... (spacex har redan utfört tester med att överföra data mellan starlink och diverse stridsflygplan)