DOOM Eternal | Official GeForce RTX 3080 4K Gameplay - World Premiere

Permalänk
Medlem

Jag spelar i 60 fps och 1440p så ett 3070 borde räcka.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Undra om RTX 380 FE är semi passiv? Är ju tusenlappar billigare än Asus Strix 380.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nästan obehagligt väloptimerat spel.

Undrar hur mycket det är som är optimeringar och hur mycket som är "old-school" speldesign? Doom Eternal är ju en förfinad form av det gamla springa runt i klaustrofobiska korridorer.

Det är förstås trevligt oavsett. Första jag reagerade på när jag spelade det med mitt 1080Ti var hur jäkla bra det flöt. För ett spel som är så röjigt behövs det.

Permalänk
Medlem

@Zidious G: Ja om du går från din GTX 780 (enligt din sig) till ett 3070 så kommer du få en fruktansvärt stor ökning.
Övriga delar i din PC kanske flaskar lite med ett sånt nytt kort men.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jonny Myran:

För oss tekniskt oinsatta, hur stor skillnad gör det faktum att de nya korten har GDDR6X?

Minnestypen i sig gör ju egentligen varken till eller från.
Det som spelar roll är totala minnesbandbredden som är produkten av minneshastighet och minnesbussens bredd. Där har 3080 ett övertag över 3070 om 70%.

Men jämför man mot ett 2080 Ti så har 3080 ”bara” 23% mer minnesbandbredd.

Sen kan ju också åtkomsttider spela roll men man pratar aldrig latenser på vram så det är ganska oklart där om det är några skillnader mellan 6 och 6x. Jag skulle inte tro att det är det på något sätt som spelar roll.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är värt att ha i åtanke att allokerat minne inte nödvändigtvis innebär att allt minne som allokeras behövs tidskritiskt.

Spelmotorer/hårdvara/drivrutiner/api:er idag är mycket smartare än vad de var förr när det mer var:
Ha tillräckligt mycket minne och spelet flyter eller ha för lite minne och spelet är en slideshow eller stannar upp helt när nya assets laddas in.

I modern tid är det många spel som allokerar mer minne än vad de strikt behöver för att upprätthålla prestanda. Konsekvenserna av att ha mindre minne kan t.ex. "bara" vara korta hitches när assets skiftas ut eller texture pop ins när lågkvalitativa assets byts ut mot högkvalitativa. Givetvis kan ju sådant vara väldigt oönskat också men ibland är skillnaden knappt märkbar.

Därmed inte sagt att 8 eller 10 GB räcker till allt förstås. Men man kan bli "lurad" om man bara utgår från att kolla VRAM usage på kort med mycket minne.

Khan har en annorlunda åsikt (han som kör här och som är ytterst ansvarig för spelmotorn) säger att 8GB kommer att vara minimum för att 6GB är "otillräckligt". Till och med under 4k.

Angående minnesallokering var det något som AMDs minneshanteringssnubbe tog upp 2017 om att DX12 fick utvecklare att överallokera heaps, vilket fick dem att utnyttja mer VRAM än vad som var nödvändigt. Han ville istället se en ändring där det är grafikkortets drivers som hanterar minnet och på så sätt även göra det lättare att utveckla saker.

Kortfattat: Från att allokera plats på minnet, hantera minnet, lägga och ta bort saker där -----> be om att få en resurs och låta grafikkortet sköta de andra sakerna.

Permalänk
Medlem

Kul å se, men är det bara jag som funderar på varför dom inte kör med samma drivers?

2080Ti kör med 451.67 och 3080 kör med 455.77 Vet inte om det är någon stor skillnad men dom bör väll kunna köra med samma drivers kan man tycka?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Helt ärligt så är det rätt imponerande att få mellan 110-180 FPS i 4k.

Verkligen! Det kanske börjar bli dags för mig att bygga min dator nu. Jag hade lite målet "ähh jag ska inte bygga nån ny dator förrän man kan driva 4K på "rimligt" (~80fps) stabil nivå"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Är folk kanske lite väl överhajpade?
Vi har väl fortfarande inte sett oberoende tester?

Twice the hype, double the fall!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Radolov:

Khan har en annorlunda åsikt (han som kör här och som är ytterst ansvarig för spelmotorn) säger att 8GB kommer att vara minimum för att 6GB är "otillräckligt". Till och med under 4k.

Angående minnesallokering var det något som AMDs minneshanteringssnubbe tog upp 2017 om att DX12 fick utvecklare att överallokera heaps, vilket fick dem att utnyttja mer VRAM än vad som var nödvändigt. Han ville istället se en ändring där det är grafikkortets drivers som hanterar minnet och på så sätt även göra det lättare att utveckla saker.

Kortfattat: Från att allokera plats på minnet, hantera minnet, lägga och ta bort saker där -----> be om att få en resurs och låta grafikkortet sköta de andra sakerna.

Jag tror inte åsikterna går isär här, jag försökte bara sätta saker i kontext.
Rent konkret, för att verkligen belysa vad jag menar:

Det finns spel idag där ett RTX TITAN käkar upp 11+ gig som med precis samma inställningar flyter fint som snus på ett 2080 Ti.
Det finns spel som käkar upp hela minnet på ett 2080 Ti men som flyter bra på ett 2080 Super med samma inställningar (givetvis med samma prestandadelta som vanligt mellan ett 2080S och 2080Ti men det är inte själva minnesmängden som orsakar det deltat).

Det är inte som back in the days där "om ett spel använder 1 GB och du försöker spela det på ett kort med bara 768MB så går allt åt helvete"

Därmed inte sagt att 8-10 GB kommer att vara nog i alla scenarion precis som jag skrev där.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ehhh. Inser nu varför jag inte gett dom senaste Doom någon chans. Vilket flängigt gameplay! Hur många G-krafter utsetts man för en vanlig speltimme?
Känns lite som att åka i en sån där gyro som astronauterna tränar i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Efter den där videon och prestandan med 3080 skulle jag sätta ena handen på att 3070 blir 20% snabbare än 2080ti

Nu jäklar kör vi räknestuga! För intressant är att om vi estimerar som tidigare - med Nvidias egna siffror:

Och använder Swec siffor denna gång (är ändå relativa siffror som är intressant här):
2070S = 91 fps
2080Ti = 140 fps

Ur Nvidias graf fås:
3070 = 1.42 * 2070S =>
1.42 * 91 = 129 fps = ca 8% långsammare än 2080Ti
3080 = 1.9 * 2070S =>
1.9 * 91 =173 fps = ca 23% snabbare än 2080Ti

Så lirar det rätt dåligt med videon! I verkligheten (dvs videon) så tycks 3080 prestera bättre än Nvidias redan imponerande prestandasiffror. Enl artikeln ska 3080 snitta ca 45% snabbare än 2080Ti => 140 * 1.45 = 203 fps.

"Video vs graf faktor" = 203/173 = 1.17.

Vi lägger den på vår 3070 fps => 129 * 1.17 = 151 fps = 3070 är ca 8% snabbare än 2080Ti

tl,dr; Slägges hand sitter potentiellt lite löst

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogade*

Eftersom det fanns två trådar som samma ämne har jag valt att sammanfoga dessa.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Se bara till att ni har en dator och en skärm som klarar av denna 3000 serie innan ni köper ett. Hypen verkar vara lite i översta växeln nu, och är man ovan kanske man bara köper ett kort till sin potatis i hopp om " fps boost ".

vadå funkar den inte med 320*200? dåligt kort isådant fall. tänkt köra duke nukem 3d med detail high äntligen i den upplösningen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror inte åsikterna går isär här, jag försökte bara sätta saker i kontext.
Rent konkret, för att verkligen belysa vad jag menar:

Det finns spel idag där ett RTX TITAN käkar upp 11+ gig som med precis samma inställningar flyter fint som snus på ett 2080 Ti.
Det finns spel som käkar upp hela minnet på ett 2080 Ti men som flyter bra på ett 2080 Super med samma inställningar (givetvis med samma prestandadelta som vanligt mellan ett 2080S och 2080Ti men det är inte själva minnesmängden som orsakar det deltat).

Det är inte som back in the days där "om ett spel använder 1 GB och du försöker spela det på ett kort med bara 768MB så går allt åt helvete"

Därmed inte sagt att 8-10 GB kommer att vara nog i alla scenarion precis som jag skrev där.

Mjo, de går nog lite isär. Det du säger är att allt minne inte behövs. Det han säger är att när tiden väl kommer, så kommer inte allt minne att räcka till utan vissa uppoffringar.

Förmodligen syftar han på övergången från de äldre konsolerna till de nya. Xbox Series X och PS5 har 16GB, series S 12GB (om man utgår från den gamla läckan). 12GB är ju samma som för series X, så blir lite udda när man tänker att gårdagens "4k" är dagens 1080p

Permalänk
Medlem

Upplever som vanligt ingen skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar hur mycket det är som är optimeringar och hur mycket som är "old-school" speldesign? Doom Eternal är ju en förfinad form av det gamla springa runt i klaustrofobiska korridorer.

Det är förstås trevligt oavsett. Första jag reagerade på när jag spelade det med mitt 1080Ti var hur jäkla bra det flöt. För ett spel som är så röjigt behövs det.

Det intressanta som DF tog upp i deras test var att när de gick ut ur byggnaden och kom till en öppen värld, då drog 3080 iväg till nära 100% över 2080.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Radolov:

Mjo, de går nog lite isär. Det du säger är att allt minne inte behövs. Det han säger är att när tiden väl kommer, så kommer inte allt minne att räcka till utan vissa uppoffringar.

Förmodligen syftar han på övergången från de äldre konsolerna till de nya. Xbox Series X och PS5 har 16GB, series S 12GB (om man utgår från den gamla läckan). 12GB är ju samma som för series X, så blir lite udda när man tänker att gårdagens "4k" är dagens 1080p

Det jag säger är att i dagsläget så kan man bli lurad av att kolla på VRAM-usage.
Det han säger är att i framtiden krävs mycket VRAM.

Jag ser inga motsägelser:

Jag säger inte att 8-10 GB är "tillräckligt", jag säger att "ett screenshot som visar att ett TITAN RTX har ätit upp 19 GB minne i ett spel betyder inte att du behöver 19 GB för att köra det spelet ordentligt".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tack för länken, riktigt förvånande, men välkommet, att nvidia släpper användbara prestandajämförelser före ett NDA lyft. Oftast är det enbart PR mumbo jumbo.

Med så högt prestandalyft i 4K? Nvidia fortsätter verkligen att höja ribban rejält. Skönt att de inte står och stampar mark som andra gör med monopol.

Nvidia har haft monopol senaste åren tillsammans med Intel, vad gaggar du om? AMD har på senare år fått kämpa sig upp?
Nvidia va TVUGNA göra detta pga AMD framgång, eller misstolkar jag din text?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det här med RAM minns man från alla tidigare lanseringar, skulle vi följt domedags-varningarna skulle en GPU idag kräva i runda slängar 2TiB VRAM* för att kunna spela alla spel, men som tur är har utvecklingen inte gått mot det hållet.
Lite underligt blir det också att jämföra med PS/XBOX som har delat minne, du kommer inte hitta några spel som tar 16GiB VRAM och 0 för allt annat.
Och som redan nämnts, minne allokeras, ibland korrekt och ibland felaktigt, det går inte att bara titta på VRAM usage och få en bild av vad som faktiskt är i minnet och om det är nödvändigt.

* Viss sarkasm förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det jag säger är att i dagsläget så kan man bli lurad av att kolla på VRAM-usage.
Det han säger är att i framtiden krävs mycket VRAM.

Jag ser inga motsägelser:

Jag säger inte att 8-10 GB är "tillräckligt", jag säger att "ett screenshot som visar att ett TITAN RTX har ätit upp 19 GB minne i ett spel betyder inte att du behöver 19 GB för att köra det spelet ordentligt".

Det stämmer ju förstås. Säger bara att det är bra att ha i åtanke att utvecklarna själva säger att 8GB kommer att krävas, helst mer, så att folk inte går ut och köper 4-6GB kort och tror att allt kommer vara ok.

Permalänk
Medlem

FP$ - Love it!
Visserligen något av en färskvara, men ger nog ändå ett hum om hur prisvärt ett specifikt kort kan vara på en titel. Borde vara standard vid test

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu jäklar kör vi räknestuga! För intressant är att om vi estimerar som tidigare - med Nvidias egna siffror:

Och använder Swec siffor denna gång (är ändå relativa siffror som är intressant här):
2070S = 91 fps
2080Ti = 140 fps

Ur Nvidias graf fås:
3070 = 1.42 * 2070S =>
1.42 * 91 = 129 fps = ca 8% långsammare än 2080Ti
3080 = 1.9 * 2070S =>
1.9 * 91 =173 fps = ca 23% snabbare än 2080Ti

Så lirar det rätt dåligt med videon! I verkligheten (dvs videon) så tycks 3080 prestera bättre än Nvidias redan imponerande prestandasiffror. Enl artikeln ska 3080 snitta ca 45% snabbare än 2080Ti => 140 * 1.45 = 203 fps.

"Video vs graf faktor" = 203/173 = 1.17.

Vi lägger den på vår 3070 fps => 129 * 1.17 = 151 fps = 3070 är ca 8% snabbare än 2080Ti

tl,dr; Slägges hand sitter potentiellt lite löst

Haha om nån får min hand wller inte som askfat får ci se. Men jag tilppar att 3070 blir 10-15% långsammare än 3080 presis som 2070s vs 2080s är nu. De borde räcka med god marginal passera 2080ti som tom 3060 antagligen kommer vara uppe och nosa på lite

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Är väl mest MP lirare, som går igång på det här? Vi SP lirare! Gör nog inte det! 3070 verkar fungera ganska bra, att nästan maxa RDR2 i 1080p, med minst 60fps. Men tyngre lir, lär väl vara på väg? Så 3080? för 1080p spelande i SP?

Fördelen är väl att du förmodligen kan ha ett rätt så tyst grafikkort i originalutförande om du får ut all prestanda du behöver på 40-70% användning.

Permalänk
Medlem

När DOOM 3 släpptes 2004 köpte jag ett nytt grafikkort och skärm enbart för att kunna spela spelet.
Det känns som att det är dags att göra samma sak nu.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

FP$ - Love it!
Visserligen något av en färskvara, men ger nog ändå ett hum om hur prisvärt ett specifikt kort kan vara på en titel. Borde vara standard vid test

Jag skulle vilja ha med ljudnivån under last också. Inte så kul med kort som låter som dammsugare när man spelar. T.ex.

FPS / Kr * (40 - dBA)

Permalänk
Medlem

Bådar gott. Något som inte är lika muntert är att rätrigheterna till Mike Gordons musik verkar borta?

Permalänk

Så länge man kötta i 60fps så borde 2000-serien klara sig ett 4-5r år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu jäklar kör vi räknestuga! För intressant är att om vi estimerar som tidigare - med Nvidias egna siffror:

Och använder Swec siffor denna gång (är ändå relativa siffror som är intressant här):
2070S = 91 fps
2080Ti = 140 fps

Ur Nvidias graf fås:
3070 = 1.42 * 2070S =>
1.42 * 91 = 129 fps = ca 8% långsammare än 2080Ti
3080 = 1.9 * 2070S =>
1.9 * 91 =173 fps = ca 23% snabbare än 2080Ti

Så lirar det rätt dåligt med videon! I verkligheten (dvs videon) så tycks 3080 prestera bättre än Nvidias redan imponerande prestandasiffror. Enl artikeln ska 3080 snitta ca 45% snabbare än 2080Ti => 140 * 1.45 = 203 fps.

"Video vs graf faktor" = 203/173 = 1.17.

Vi lägger den på vår 3070 fps => 129 * 1.17 = 151 fps = 3070 är ca 8% snabbare än 2080Ti

tl,dr; Slägges hand sitter potentiellt lite löst

Dom där graferna brukar väl oftast visa best-case också och kanske inte riktigt stämmer överens med verkliga tester?

Sen så har väl Sweclockerst test både äldre spelversion och drivare.

Trevlig sammanställning dock Kanske att jag uppgraderar till 3080 om den är minst 20% bättre än 2080 Ti. Men bara om det blir en bra rea på något Strix kort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken