Permalänk

Hur kan en (1) pinne bli böjd?

Hej,

Jag har blivit beskylld av den butik jag köpt moderkort ifrån att ha böjt en (1) pinne i socket 1200 på grund av felaktig handhavande! Hur kan de ha gått till? Jag är ute efter möjliga scenarion.

Har installerat CPU förut, till och med samma exemplar av CPU på annat moderkort utan böjda pin. Jag vet att det viktigt att försiktigt lägga dit den på rätt sätt. Hur kan ett riktigt handhavande vara felaktig hantering som orsakar en böjd pinne?

Jag kan i och för sig inte se vilken pinne som skulle vara böjd.
Vid inlämning i butik sa man inget när man kollade, men när man lämnade ut den påstår man det jag skriver.

Permalänk
Skrivet av KentDahlgren:

Hej,

Jag har blivit beskylld av den butik jag köpt moderkort ifrån att ha böjt en (1) pinne i socket 1200 på grund av felaktig handhavande! Hur kan de ha gått till? Jag är ute efter möjliga scenarion.

Har installerat CPU förut, till och med samma exemplar av CPU på annat moderkort utan böjda pin. Jag vet att det viktigt att försiktigt lägga dit den på rätt sätt. Hur kan ett riktigt handhavande vara felaktig hantering som orsakar en böjd pinne?

Jag kan i och för sig inte se vilken pinne som skulle vara böjd.
Vid inlämning i butik sa man inget när man kollade, men när man lämnade ut den påstår man det jag skriver.

Inte använt montageenheten som medföljde utan lagt cpu direkt i socketen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micro1977:

Inte använt montageenheten som medföljde utan lagt cpu direkt i socketen ?

Vad är det?
Precis byggt datorn i sign och där medföljde inget sånt
Jag la den rakt ner i sockeln som vanligt utan problem.

Till Ts så vet jag ej om du lagt ner den rakt och på rätt ställe.

Du har inte tappat ner nått i sockeln?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Montageenhet

@micro1977:

Det finns ingen ”montageenhet”. Har aldrig hört talas om någon sådan.
Har du exempel/bild?

Permalänk

Inte tapoat

@Mogwaii:

Jag har lagt den helt rätt enligt instruktionerna och självklart inte tappat något.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett moderkort med tre skadade pinnar, på rad, med en hel pinne mellan sig. Såg sjukt ut. Men det var inte pinnar som användes så allt funkade, men ville lämna tillbaka. Som tur var hade jag bilder från att jag packar upp sakerna till att varje del installerades där dessa pinnar gick att se från start. Annars hade jag fått bekosta en ny socket själv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vad gäller ärendet? Gjorde du en retur eller reklamation?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av KentDahlgren:

@micro1977:

Det finns ingen ”montageenhet”. Har aldrig hört talas om någon sådan.
Har du exempel/bild?

Plastskyddet som sitter på vid leverans skall användas för montage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentDahlgren:

Jag har blivit beskylld av den butik jag köpt moderkort ifrån att ha böjt en (1) pinne i socket 1200 på grund av felaktig handhavande!

Inte något svar på hur det kan ha skett, men en förklaring till varför du har blivit beskylld för handhavande fel.

De hävdar alltid handhavande fel om man inte kan bevisa att det var så från börjar eftersom tillverkaren i regel inte godkänner reklamation om det finns böjda pins, så i princip blir det en förlust för butiken att byta ut det alternativt ge tillbaka pengarna om det handlar om utnyttjande av öppet köp/ångerrätt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Fast största felet är att folk lägger ner cpu vinklat, skall läggas helt horisontellt ner i socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micro1977:

Plastskyddet som sitter på vid leverans skall användas för montage.

Nej det verkar inte användas för montage, endast som skydd initialt men tas bort innan man låser fast processorn: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

@micro1977:

Intressant! Det har jag aldrig sett något om i några instruktioner.
Kan du visa hur detta skydd skall användas som verktyg vid montage?

Här länk till manualen som följer med det aktuella kortet: https://download.asrock.com/Manual/Z490%20Phantom%20Gaming%20...

Permalänk

@micro1977:

Jag gör alltid enligt manual; Helt horisontellt!

Permalänk

@Belzader:

Intressant att du säger att butik ALLTID skyller på kunden. Kanske är detta beteende något att ta upp med konsumentombudsmannen, KO?
Jag tror mig veta att bevisbördan är omvänd; Det är butiken som skall bevisa att kunden förorsakat skada.

I det aktuella fallet så gjorde man kontroll över disk när jag var närvarande och sa då inget om böjd pin, trotsa att man kollade noga.
Vad man däremot sa var att jag skulle få pengarna tillbaka även om det visade sig vara fel på kortet, men att prisavdrag skulle kunna göras om man hittade spå av kylpasta.

Man envisades mett att skapa ett serviceärende och efter tre arbetsdagar så fick jag besked; Böjd pin! Inget återköp.

Jag har noterat att man ofta är, som jag anser, ganska hårdhänta i hanteringen av datorkomponenter i butiken. Man tar direkt på kretsar.
Det kan ju faktiskt vara så att butiken orsakat den böjda pinnen vid sin kontroll. Någon skrev om "tappat något". Vad vet jag vad som skett under de tre dagar.

Jag testar KO.

Föresten så skrev jag till kundtjänst för en vecka sedan. Inget svar alls därifrån ännu! Deras automatsvar säger att de vanligtvis återkommer inom 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micro1977:

Plastskyddet som sitter på vid leverans skall användas för montage.

Det är bara ett skyddslock som automatiskt ploppar ur cpu fästet vid montaget/spänner fast cpu.
Det är inget montage hjälp/ styrning.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Är det webhallen??

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Är det webhallen??

Det spelar ingen roll vilken butik det är, då i stort sätt alla nekar utbyte/återköp när det finns böjda pins, eftersom det i slutänden är tillverkaren som nekar om det finns böjda pins.

Anledningen till att jag vet detta är för att när jag jobbade i butik, så fick vi in ett moderkort som inte fungerade och för att ta det kort så skickades kortet till tillverkaren för bedömning vilken gav beskedet att reklamation nekades eftersom det fanns böjda pins vilket enligt dem endast kunde ske vid handhavande fel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det spelar ingen roll vilken butik det är, då i stort sätt alla nekar utbyte/återköp när det finns böjda pins, eftersom det i slutänden är tillverkaren som nekar om det finns böjda pins.

Anledningen till att jag vet detta är för att när jag jobbade i butik, så fick vi in ett moderkort som inte fungerade och för att ta det kort så skickades kortet till tillverkaren för bedömning vilken gav beskedet att reklamation nekades eftersom det fanns böjda pins vilket enligt dem endast kunde ske vid handhavande fel.

Men har de kontrollerat kortet över disk, sagt att de inte ser något, då är det ju rätt fult att hävda sen "nä du tog sönder det själv".
Finns ju inte mycket mer än socket man kan undersöka visuellt

Det är ju nästan precis lika stor chans att butiken råkat böjja något och sen det är en framtida "datoringenjör" som jobbar extra I verkstaden som inte vill ta ansvar.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KentDahlgren:

@Belzader:

Intressant att du säger att butik ALLTID skyller på kunden. Kanske är detta beteende något att ta upp med konsumentombudsmannen, KO?
Jag tror mig veta att bevisbördan är omvänd; Det är butiken som skall bevisa att kunden förorsakat skada.

I det aktuella fallet så gjorde man kontroll över disk när jag var närvarande och sa då inget om böjd pin, trotsa att man kollade noga.
Vad man däremot sa var att jag skulle få pengarna tillbaka även om det visade sig vara fel på kortet, men att prisavdrag skulle kunna göras om man hittade spå av kylpasta.

Man envisades mett att skapa ett serviceärende och efter tre arbetsdagar så fick jag besked; Böjd pin! Inget återköp.

Jag har noterat att man ofta är, som jag anser, ganska hårdhänta i hanteringen av datorkomponenter i butiken. Man tar direkt på kretsar.
Det kan ju faktiskt vara så att butiken orsakat den böjda pinnen vid sin kontroll. Någon skrev om "tappat något". Vad vet jag vad som skett under de tre dagar.

Jag testar KO.

Föresten så skrev jag till kundtjänst för en vecka sedan. Inget svar alls därifrån ännu! Deras automatsvar säger att de vanligtvis återkommer inom 24 timmar.

Är detta ett reklamationsärende inom 6mån från köp så ska butiken visa på att du har orsakat skadan. Det finns inget som säger att en böjd pin måste ha orsakats av dig, den kan ha orsakats av fabrik.

Har de dessutom avsynat kortet när de tog emot det så har de ju tagit över ansvaret för synliga skador på kortet, vilket detta är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Känns väldigt fult att komma tillbaka och lägga ansvaret på dig ändå, vad är då meningen med att butiken kollar på det innan de skickar det för service?
Bevisbördan för böjda pinnen borde ligga på butiken efter du lämnat in det till dem och de godkänt det visuellt.
Vad som hänt sen vet ju inte du liksom. Hade jag varit du är det detta som jag hade "tryckt" på.
Usch! Hoppas det löser sig för dig.
I framtiden om man råkar ut för problem med moderkort borde man kanske börja fota sitt moderkort innan man lämnar in det. 😁

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMadMax:

I framtiden om man råkar ut för problem med moderkort borde man kanske börja fota sitt moderkort innan man lämnar in det. 😁

Precis detta har jag faktiskt gjort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@Belzader: Ja, det är Webbhallen! Vad är din erfarenhet av dem?

Permalänk

@MrMadMax: Tack för ditt stöd, förståelse och råd! Om du hade stått bakom disken så hade butiken fortsatt haft en nöjd kund som skulle komma tillbaka. Kundfokus är något som den aktuella personen borde få utbildning i, om företaget nu är intresserad av att höja sitt mycket låga betyg i Trustpilot.

Permalänk

@giplet: Tack för dina ord! Man sa bestämt i butiken att detta endast kan ha orsakats av mitt handhavande. Det finns ingen annan förklaring sa man. Jag tänker gå vidare med detta, men extra råg i ryggen från dig och andra!

Permalänk
Skrivet av KentDahlgren:

@Belzader: Ja, det är Webbhallen! Vad är din erfarenhet av dem?

Jag köpte ett mobo därifrån i måndags (icke fyndvara), kom hem och packade upp det och insåg att det hade varit öppnat tidigare
Saknade lite skruvar för socket, sata kablar etc

Så kan ju varit en tidigare köpare som gjorde det?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

min far bråkade me komplett om ett moderkort han köpte för 6 månader sen och där va EN pinne krokig i cpu socketen och kysmig i röven att man lyckas börja EN pinne dom sitter ju 2000 pinnar i en yta på 5x5 cm de vill jag se, idioter

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Jag har sett någonstans att alla moderkort fotas av leverantören före leverans. Det bör att få tillgång till bilden och är det en böjd pinne så vet vi. om inte så är det troligen du.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som ett knepigt problem. Butikerna får ingen ersättning för böjda pins av tillverkaren. Butikerna väljer då att skylla på kunden.

Rimligen måste väl butiken påvisa att kunden har böjt en pinne, om de inte kan bevisa det så kvarstår RMA vilket borde leda till att kunden får ett nytt kort.

Jag tycker att det låter rimligt att leta efter spår av kylpasta som ett exempel. Då kan man åtminstone bevisa att användaren har gjort försök att montera CPU på moderkortet. Men om det inte finns spår eller bevis på att användaren har gjort försök att montera så kan inte butiken i min bok hävda att kunden har gjort fel.

Borde helt klart prövas av ARN.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Rent cyniskt så skulle det vara enkelt för en butik att böja pinnar och skylla på kunden för att slippa ta emot ett mobo. Som kund så är det nog en bra ide att fota sockeln själv innan man lämnar in.

Permalänk
Medlem

Svar på frågan är att jag lyckades med bedriften att böja en pin med mitt esd-armband. Som tur är gick det bra att böja tillbaka den.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC