App för att ta skärmdumpar?

Permalänk
Hedersmedlem

App för att ta skärmdumpar?

Finns det något gratisprogram till win10 för att ta skärmdumpar? Windows inbyggda suger. Har även testat greenshot, men den verkar inte stödja skärmar som har 5140x1440 upplösning.

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda system för screenshots-system är ju ganska ok.

WIN + PrtScn = Spar screenshot av skärmen i Pictures-katalogen.
PrtScn = Screenshot av skärmen placerat i clipboard
Alt + PrtScn = Screenshot av aktuellt fönster
Shift + WIN + S = Screenshot av en valfri yta (rita själv)

Annars kan du prova ShareX (https://getsharex.com/)

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

@WarWolf.667: och utöver dom finns både "skärmklippsverktyget/snippingtool" och "snip & sketch"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WarWolf.667:

Windows inbyggda system för screenshots-system är ju ganska ok.

WIN + PrtScn = Spar screenshot av skärmen i Pictures-katalogen.
PrtScn = Screenshot av skärmen placerat i clipboard
Alt + PrtScn = Screenshot av aktuellt fönster
Shift + WIN + S = Screenshot av en valfri yta (rita själv)

Annars kan du prova ShareX (https://getsharex.com/)

Kan man välja att windows skärmdumpar ska sparas på C:\ istället? Samt att man binder "screenshot av en valfri yta" till Printscn knappen?

Permalänk

Om du beskriver vad som suger med windows egna (bägge 2) så är det lättare att hitta ett alternativ

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Om du beskriver vad som suger med windows egna (bägge 2) så är det lättare att hitta ett alternativ

Det jag stör mig mest på är att det tex inte går att ladda direkt upp till imgur (eller andra sidor) efter att man tagit skärmdumpen.

Permalänk
Medlem

Det går att ändra till att Print Screen blir default-knapp för screenshot ("på det nya viset")
Öppna inställningar och sök screenshot så finns ett alternativ som heter "Använd Print Screen-tangenten för att starta skärmklipp."

Sökvägen finns det mig veterligen ingen direkt inställning för i windows.
Det går säkert att ändra i registret dock.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WarWolf.667:

Windows inbyggda system för screenshots-system är ju ganska ok.

WIN + PrtScn = Spar screenshot av skärmen i Pictures-katalogen.
PrtScn = Screenshot av skärmen placerat i clipboard
Alt + PrtScn = Screenshot av aktuellt fönster
Shift + WIN + S = Screenshot av en valfri yta (rita själv)

Annars kan du prova ShareX (https://getsharex.com/)

När jag tar en WIN + PrtScn så sparas bilden i bilder --> skärmdump mappen, men när jag kör med alla andra typer av printscreens (inkl valfri yta) så hamnar de inte i samma mapp. Vart hamnar dessa?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: Dessa hamnar i urklipp se dessa är inte sparade.
Du kan öppna valfritt bildhanteringsprogram, mail etc och klistra in med ctrl+v

Screenshot med den nya metoden hamnar också i aviseringscentret (pratbubblan till höger om klockan)
Klicka på det så öppnas "Klipp & Skissa" vilket är windows 10 nya screenshot-app.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WarWolf.667:

@Phat^Trance: Dessa hamnar i urklipp se dessa är inte sparade.
Du kan öppna valfritt bildhanteringsprogram, mail etc och klistra in med ctrl+v

Screenshot med den nya metoden hamnar också i aviseringscentret (pratbubblan till höger om klockan)
Klicka på det så öppnas "Klipp & Skissa" vilket är windows 10 nya screenshot-app.

Går det att ställa in så att dessa sparas direkt ned på C:\ istället?

Permalänk

Nu har jag iof sig nästan alltid bildbehandlingsprogrammet PAINT.NET igång så jag kör bara WIN + INSERT/PRINT SCREEN och öppnar bilden i Paint.net och redigerar den rakt av innan jag sparar den i PNG-format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Det jag stör mig mest på är att det tex inte går att ladda direkt upp till imgur (eller andra sidor) efter att man tagit skärmdumpen.

Så fort man har tagit en skärmdump, kan du gå in på imgur, in i dina bilder där, och trycka ctrl + v så laddas bilden upp dit. Eller vill du att det ska göras automatiskt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Finns det något gratisprogram till win10 för att ta skärmdumpar? Windows inbyggda suger. Har även testat greenshot, men den verkar inte stödja skärmar som har 5140x1440 upplösning.

Här är två av mina favoritprogram:

Captura (originalet!):
https://mathewsachin.github.io/Captura/

Captura är främst till för att spela in video/webcam, men har själv använt det för att hantera en större mängd skärmdumpar av vald storlek.

PicPick:
https://picpick.app/en/

PicPick är lite av Paint och Snipping Tool i ett och samma program, men oändligt mer konfigurerbart.

I övrigt uppmanar jag till bojkott av Windows Store, då det finns mängder av stulna projekt där. Detta hände bland annat utvecklaren av Captura som nu har lagt ned sitt projekt.

Permalänk
Medlem

ShareX är väldigt populärt för det du önskar, du kan själv välja vart du vill ladda upp bilden (och om du vill ladda upp!) till t.ex. imgur eller andra tjänster.
Har använt det väldigt många år och det fungerar väldigt bra

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Det jag stör mig mest på är att det tex inte går att ladda direkt upp till imgur (eller andra sidor) efter att man tagit skärmdumpen.

Låt se hur detta går.

Trycker alt gr och printcreen
Går till Imgur och trycker ctrl v på uppladdningssidan

funkade bra

Det går alltså utmärkt att gå direkt från ett skärmklipp som ligger i urklippshanteraren och bara klistra in det på uppladdningssidan med ctrl v.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Gyazo för välja med musen vilken yta, tex en knapp jag vill printa. Som sedan laddas upp per automatik och blir ny tab i chrome. Vilket gör ju att jag aldrig behöver göra något manuellt moment såsom ctrl+v på en uppladdningstjänst.

Permalänk
Medlem

Som mac-användare i jobbet så fattar jag inte varför det ska vara så komplicerat i windows.
CMD+SHIFT+4 för att markera en yta och sedan sparas bilden automagiskt på skrivbordet som png.

I windows så har jag aldrig fått win+prntscr att fungera och jag har provat det på flera datorer. Inga filer sparas i Bilder/screenshots. Detta är kanske löst med någon uppdatering - har inte testat på länge.
Med dom övriga funktionerna så måste man öppna program och manuellt spara dumparna vilket är extremt drygt.

Det finns som sagt appar som t.ex ShareX, men det kräver också att det autostartar ett extra program med windows och det är iaf inte jag intresserad av.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IMPANI:

Jag kör Gyazo för välja med musen vilken yta, tex en knapp jag vill printa. Som sedan laddas upp per automatik och blir ny tab i chrome. Vilket gör ju att jag aldrig behöver göra något manuellt moment såsom ctrl+v på en uppladdningstjänst.

Det finns en färdig funktion i Firefox om man vill göra mer avancerade klipp från webbsidor, man bara högerklickar på sidan och väljer "ta en skärmbild" så kommer det upp ett "menysystem" för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Windows inbyggda system för screenshots-system är ju ganska ok.

WIN + PrtScn = Spar screenshot av skärmen i Pictures-katalogen.
PrtScn = Screenshot av skärmen placerat i clipboard
Alt + PrtScn = Screenshot av aktuellt fönster
Shift + WIN + S = Screenshot av en valfri yta (rita själv)

Annars kan du prova ShareX (https://getsharex.com/)

Så man kunde alltså ta och välja en yta själv utan något tredjepartsprogram i Windows? Ja, där ser man! Tack Ska testa det nästa gång jag är i Windows, när det nu blir.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Så man kunde alltså ta och välja en yta själv utan något tredjepartsprogram i Windows? Ja, där ser man! Tack Ska testa det nästa gång jag är i Windows, när det nu blir.

Snipping tool har följt med Windows sedan Vista så man har kunnat göra det rätt länge. Däremot har det ju kommit både nytt program och nya funktioner för att ta diverse typer av screenshots utan program på senare tid.

Permalänk
Medlem

Kör även jag med ShareX, och det är fantastiskt. Vet dock inte om det finns någon max upplösning, har inte provat större än 1440p.

Permalänk
Medlem

ShareX är fantastiskt bra och flexibelt. Förutom att ladda upp till Imgur och många andra tjänster så kan man ladda upp till sin egen server via FTP/SFTP och så kan man ställa in vilken URL som ska prefixas i clipboarden, så man kan bara högerklicka en bild och välja Upload och
vipps har man URL till den bilden i clipboard, redo att Ctrl-V’as.

Sen kan man även ställa in vart ens screenshots ska sparas, tex har jag lagt att den ska spara i undermappar för År och Månad, så om jag tar en screenshot idag sparas den till Screenshots/2020/09/ i min Nextcloud.

Håller man in CTRL när man trycker PrtSc så får man liknande UI som i macOS där man får välja yta eller vilket program som ska fotas.

Det finns många inställningar och menyer dock man lätt kan gå vilse i, men det finns en Import/Export funktion så när man väl ställt in allt som man vill ha det är det bara att exportera inställningar och importera dem sen när man installerat om Windows eller nåt.
Om man inte använder egen server så är dock standardinställningarna ganska resonliga och de flesta behöver nog inte ändra något.

Så... ShareX 👍

Det är september
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag använder ShareX och har den inställd på att spara en lokal kopia i min skärmdumpsmapp (skapar automatiskt undermappar varje månad) samt att ladda upp en kopia till mitt puush-konto. Fungerar utmärkt för mig och från vad jag utrönar av tråden borde det vara lämpligt även för dig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att det fungerar helt ok med Windows skärmdump verktyg. Synd bara att det inte sparar en kopia av skärmdumpen direkt på datorn när man kör via friläge.
Kanske finns någon hack som gör det?

Permalänk
Medlem

ShareX

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite sent men jag lägger till ett program som jag själv använder
Lightshot https://app.prntscr.com/en/index.html
Kan spara i PNG och JPG
[Shift] + [Prnt Scr] Spara hela skärmen direkt. Bilden hamnar på skrivbordet
[Prnt Scr] Spara ett valfritt område

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Det går att ändra till att Print Screen blir default-knapp för screenshot ("på det nya viset")
Öppna inställningar och sök screenshot så finns ett alternativ som heter "Använd Print Screen-tangenten för att starta skärmklipp."

Sökvägen finns det mig veterligen ingen direkt inställning för i windows.
Det går säkert att ändra i registret dock.

Jag hittar inte på Windows 10, kan du visa vart jag hittar knappen "Använd Print Screen-tangenten för att starta skärmklipp." ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag hittar inte på Windows 10, kan du visa vart jag hittar knappen "Använd Print Screen-tangenten för att starta skärmklipp." ?

Start > Inställningar > Hjälpmedel > Tangentbord > scrolla ner tills du hittar Använd Print Screen-tangenten för att starta skärmklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forssk:

Start > Inställningar > Hjälpmedel > Tangentbord > scrolla ner tills du hittar Använd Print Screen-tangenten för att starta skärmklipp.

Tack! Ska kolla på det när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Kör Gadwin PrintScreen. Finns i två delar. En "freeware" samt pro version. Pro ger som sagt lite mer funktioner.