Gymnasiearbete om överklockning och processorer

Permalänk

Gymnasiearbete om överklockning och processorer

Tja, vi är 3 elever som ska skriva ett GA med fokus på överklockning och processorer. Nu frågar jag på forumet här vad är era åsikter som läsare och vad ni har för bakgrund inom detta ämne? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Min åsikt som läsare är att jag vill ha den skriven på engelska och gärna förtydligande bilder. Tydliga referenser bör finnas och fundera gärna över hur ni strukturerar hela rapporten.

Men dessa saker tar säkert er lärare upp så jag antar att ni vill veta mer om vad ni specifikt ska rikta er in på? Själv skulle jag vara intresserad av det termiska systemet och framförallt fläktar men för ett GA är det överkurs må jag tro. En processors uppbyggnad kanske? Jag har själv inte gjort ett GA så vet inte vad målet med det hela är annat än att man ska öva att arbeta mer självständigt och i viss mån arbeta i projektform. Om ert arbete går ut på att experimentellt ta fram data så är ju även det intressant, även om jag tror att ni har en begränsad budget. Men kan vara av värde att ta fram om det styrker en slutsats tex.

Jag är snart färdigutbildad beräkningsingenjör, men har ett litet sidointresse av datorkomponenter. Jag tror det finns mer begåvade människor inom det här fältet som har större intresse för just överklockning och vad de skulle tänkas vilja läsa om det.

Permalänk

Överklockning var något stort på 90 och 2000 talet då man kunde enkelt få ut mer prestanda. Allt eftersom dagens processorer har variabel frekvens och väldigt bra tempgivare med algoritmer som anpassas frekvensen, så går överklockning emot att användaren väljer att offra något som tillverkaren ej hade viljat offra. Det kan vara ökad risk för beräkningsfel eller att en produkt får sämre hållbarhet eller batteritid.
T.ex. smartklockor så har de säkerligen en hög överklockningspotential, men det påverkar batteritiden negativt.

Om vi tar en cpu så sitter den i olika system. Kanske hamnar den hos Pelle 15år som bara leker vid datorn och det gör inte så mycket om en blåskärm inträffar, samma typ av cpu kan dock hamna i ett system där en beräkningsfel kan resultera i att folk dör.
Då har tillverkaren lite problem hur högt de ska våga låta sina cpuer klocka, varvid Pelle 15år kan klocka cpun lite högre frekvens än vad tillverkaren hade vågat låta alla cpuer köra i.