Bra spel för 8 åring

Permalänk

Bra spel för 8 åring

Hej, pojken ska börja spela dator.

Tips på bra spel för 8 åring mottages ☺️ har inte hängt med sista åren......

Permalänk
Medlem

Zelda för att få lite kreativitet och tankebana imho.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosbricka86:

Hej, pojken ska börja spela dator.

Tips på bra spel för 8 åring mottages ☺️ har inte hängt med sista åren......

hearthstone, kortspel, gratis från blizzard - främjar lite räknande och taktiktänk.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sims är ett bra spel tycker jag

Låter mina döttrar spela det.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Sjuka mängder Minecraft, Sims, Roblox (Samt byggts egna banor i Roblox studio.) och lego spelen har det spelats här senaste åren. Två tjejer, nu åtta och tio

Edit: Kanske ska säga att dom är väldigt tekniskt lagda och kollar även tutorials på engelska om hur man gör saker. Det har t.ex. byggts egna skinns också.

Permalänk
Avstängd

Min son är bara fyra så han har lite svårt med komplicerade kontroller, men Pikuniku var en riktig favorit. Och förstås Lego-spelen. Annars är väl Minecraft det absolut största för lite äldre barn.

Permalänk

Bra tips 👍 Minecraft är givet, spelas på mobilen för fullt. Legos spel spelas också på Switchen, finns det till PC också?

Glömde å säga att det är till PC

Är roblox till PC?

Permalänk
Skrivet av griid:

hearthstone, kortspel, gratis från blizzard - främjar lite räknande och taktiktänk.

Den va bra, pöjken gillar kortspel!

Ska se om han kan lira lite magic the gathering og

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosbricka86:

Bra tips 👍 Minecraft är givet, spelas på mobilen för fullt. Legos spel spelas också på Switchen, finns det till PC också?

Glömde å säga att det är till PC

Är roblox till PC?

Roblox finns på både PC och Android/iOS samt stöder crossplay. När du väl har börjat med Roblox finns det en gigantisk värld av spel att prova på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosbricka86:

Den va bra, pöjken gillar kortspel!

Ska se om han kan lira lite magic the gathering og

speciellt deras nya funktion som bygger på autobattle/battlegrounds som är väldigt populärt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Kom å tänka på nåt annat. Hur köper ni spelen till barnen? Kan man skapa steam konto åt dom direkt eller hur har ni gjort?

Kan så klart Googla, men hör ju att ni har erfarenheten redan😉

Permalänk
Medlem

Minecraft och Roblox skulle jag rekommendera. Det är det enda min åttaåring spelar sen han gick över till PC. Så till honom har jag inte behövt skaffa Steam ännu.

14-åringen har ett steamkonto. När han vill ha något nytt så köper jag det och "giftar" till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosbricka86:

Den va bra, pöjken gillar kortspel!

Ska se om han kan lira lite magic the gathering og

Jag skulle starkt avråda från Hearthstone. Har pluggat en del kogntionspsykologi och systemen i Hearthstone är uppbyggda på ett sätt som främjar beroende. Korta spel, mycket som blinkar och låter, plus framförallt att det till stor grad är slumpen som styr och att det inte har ett avslut. Nog bra spel om du vill att han ska vara uppmärksammad på spelet under lång tid men inte bra till mycket annat.

Äventyr och rollspel: Hade jag haft barn hade jag framförallt fokuserat på rollspel med text. Kanske lite tidigt iofs, speciellt när de flesta är på engelska. Däremot äventyrsspel som Zelda tror jag är spel som både främjar språkinlärning, fantasi och uppfinningsrikedom. Fullt av smarta pussel och saker att upptäcka. Wind Waker är grymt med sin tecknade stil och har ett väldigt enkelt stridssystem. Annars är Ocarina of Time såklart en klassiker. Men såklart kan även Zelda vara svårt ur språkperspektiv men jag tror inte barn ska underskattas här. Sen kan väldigt mycket i Zelda vara kul i den åldern i att bara gå runt och utforska. Att ta sig framåt i handlingen är inte det viktigaste. A link to the past är överlägset i detta och helt klart mitt favoritspel från barndomen, börja nog spela det när jag var 6. Språk är inte heller alls avgörande här, det mesta går att lista ut själv. Stark rekommendation om 2D spel är intressant.

Platform: Mario går aldrig fel såklart. Egentligen är väl Nintendo mästarna på spel för både barn och vuxna. Men ska det vara till datorn så kanske Rayman kan vara ett alternativ istället för Mario. Finns ju en del nya spel där. Lego spelen gillas ju också av många. Trine är fantastiskt plattformsspel med mycket pussel och fantastisk grafik. Unravel är underbart om än med lite vuxnare toner.

Strategi: Minns hur mycket jag älskade Warcraft 2 som barn. Annars är någ Warcraft 3 ett bättre alternativ men kräver mer språk.

Övergripande för de spel jag rekommenderar är att de inte bygger på lätta dopaminimpulser på samma sätt som de flesta spel riktade mot barn gör idag. Det borde ha bättre effekter för hjärnans utveckling och minska överstimulans. Det viktigaste är att spelen har ett hyfsat tydligt slut och inte bygger på randomisering.

Disclaimer: Har bara pluggat en del kognitionsvetenskap och inte alls mycket om barns utveckling, det var bara en extremt liten del av utbildningen. Är också långt ifrån expert och har bara en kandidat. Det jag skriver om är gissningar och inferenser som jag fått med mig från en stor blandning av kurser.

EDIT: Ska lägga till att jag inte tror kortspel är fel i vanlig form. De bör inte ge samma dopaminkickar som spel som Hearthstone troligtvis ger.

Permalänk
Medlem

Fall Guys: Ultimate Knockout ! Handlar om att ta sig igenom en hinderbana med en liten animerad figur tillsammans med 60 andra spelare. Otroligt roligt spel för alla åldrar.

Permalänk
Medlem

Fall guys, Forza horizon 4, Slime Rancher, Euro Truck Simulator 2, The Sims, Minecraft, Terraria.

Skulle nog avrekommendera Roblox, har hört en del skräckhistorier från mina yngre kusiner angående pedo/groomers där.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@mosbricka86: Det finns en del gratis på nätet,
kolla in den här tråden: #18569039
Just nu är Hitman och shadowrun gratis på Epicgames.com och Division och FarCry 3 på Uplay
visserligen inga barnspel just nu men det brukar dyka upp sådana också med jämna mellanrum.
Fortnite är ju dessutom ett gratisspel på epic.

Det betyder ju andra konton än steam, men du kan ju spara dom och samla spel tills barnen är mogna för dom.

Annars gäller väl minecraft för mobil eller win 10, emulatorer, portal på steam och mycket annat t.ex human fall flat, subnautica

Permalänk
Skrivet av pacc:

@mosbricka86: Det finns en del gratis på nätet,
kolla in den här tråden: #18569039
Just nu är Hitman och shadowrun gratis på Epicgames.com och Division och FarCry 3 på Uplay
visserligen inga barnspel just nu men det brukar dyka upp sådana också med jämna mellanrum.
Fortnite är ju dessutom ett gratisspel på epic.

Det betyder ju andra konton än steam, men du kan ju spara dom och samla spel tills barnen är mogna för dom.

Annars gäller väl minecraft för mobil eller win 10, emulatorer, portal på steam och mycket annat t.ex human fall flat, subnautica

Okay, är intressant för mig själv om inte annat

Fundera mest på hur man bäst låter pöjken börjar skaffa spel, så man inte börjar skaffa en massa spel från ett håll å sen blir man sittandes med en hel hög med spel tjänster typ steam, epic mm mm.

får läsa på lite på steam hur dom hanterar minderåriga. annars kan man väl låta han använda mitt steam konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosbricka86:

Okay, är intressant för mig själv om inte annat

Fundera mest på hur man bäst låter pöjken börjar skaffa spel, så man inte börjar skaffa en massa spel från ett håll å sen blir man sittandes med en hel hög med spel tjänster typ steam, epic mm mm.

får läsa på lite på steam hur dom hanterar minderåriga. annars kan man väl låta han använda mitt steam konto.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5149-eopc...

Hett tips

Permalänk
Medlem

Skulle vilja rekommendera Rayman Legends, en sidscrollare där man kan vara upp till 4 eller 5 spelare samtidigt i co-op. Lite äldre spel men oerhört charmigt och roligt. Går ju utmärkt att köra själv också men är klart roligast tillsammans. Spelet finns på Uplay. Länk till trailer:

https://youtu.be/yMIKs1PKrEM

När vi ändå är inne på spåret multiplayer sidscrollare vill jag slå ett slag för SpeedRunners, här spelar man mot varandra och uppdraget är att vara snabbare än dina medspelare/motståndare. Spelet har MP stöd över nätet och kan med fördel spelas med/mot kompisar (eller främlingar). Riktigt roligt! Spelet finns på Steam. Länk till trailer:

https://youtu.be/u5D1oV5N5GM

Jag och min son som nu är 13 har haft oerhört mycket kul med ovan nämnda titlar. Rayman har vi kört igenom ett par ggr och det var ett tag sedan vi körde det senast. Speedrunners spelar vi fortfarande när jag kan slita sonen från något av de "coola" spelen han kör med sina kompisar online.

Glhf!!!

edit: stavning

Permalänk

Den va bra, den ska jag läsa på om!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Skulle vilja rekommendera Rayman Legends, en sidscrollare där man kan vara upp till 4 eller 5 spelare samtidigt i co-op. Lite äldre spel men oerhört charmigt och roligt. Går ju utmärkt att köra själv också men är klart roligast tillsammans. Spelet finns på Uplay. Länk till trailer:

https://youtu.be/yMIKs1PKrEM

När vi ändå är inne på spåret multiplayer sidscrollare vill jag slå ett slag för SpeedRunners, här spelar man mot varandra och uppdraget är att vara snabbare än dina medspelare/motståndare. Spelet har MP stöd över nätet och kan med fördel spelas med/mot kompisar (eller främlingar). Riktigt roligt! Spelet finns på Steam. Länk till trailer:

https://youtu.be/u5D1oV5N5GM

Jag och min son som nu är 13 har haft oerhört mycket kul med ovan nämnda titlar. Rayman har vi kört igenom ett par ggr och det var ett tag sedan vi körde det senast. Speedrunners spelar vi fortfarande när jag kan slita sonen från något av de "coola" spelen han kör med sina kompisar online.

Glhf!!!

edit: stavning

Rayman legends har han/vi spelat en hel del, riktigt shysst spel.

Speed runner Va nytt, ska testas!

Permalänk
Medlem

Min grabb är 8år och spelar:
Fifa 20
Pokemon kortspelet online, allt är på svenska förutom korttexten.
Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosbricka86:

Den va bra, pöjken gillar kortspel!

Ska se om han kan lira lite magic the gathering og

Har pojken en naturlig fallenhet för Engelska?
Annars känns det som att ett spel som MTG kommer bli väldigt svårt då det till stor del handlar om att läsa vad olika monster/gubbar har för speciella förmågor.