Sony satsar vidare på att lansera Playstation-spel på PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Konsoler är ju tyvärr mindre "plug n play" numera än de någonsin vart tidigare. Så det argumentet har jag lite svårt för allvarligt talat.

Köper du en PC färdig och inte bygger den själv är det inte så himla annorlunda från att komma hem med din sprillans nya konsol och ska koppla in den och komma igång med spelande. Utgångspunkten här är att du inte äger någon av dem innan och måste skapa alla konton som associeras med tjänster osv osv.

Lira dem helt offline så har konsol fördel förfarande de gångerna spelen verkligen finns fullt fungerande på skivan de kommer med. Utöver det så njae. Vetifan om konsol är så himla plug n play längre alltså kontra PC.

Fortfarande enklare med konsol. Och en dator för 6000kr är betydligt mindre kraftfull än vad nya generationers konsoler kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

God OF War

Kan inte hålla med mer!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fortfarande enklare med konsol. Och en dator för 6000kr är betydligt mindre kraftfull än vad nya generationers konsoler kommer vara.

Är priset bekräftat nu? Tycker man det är för svårt att plugga in en dator ska man nog inte köpa en nej...

Att jämföra pris mellan konsol och PC känns vanskligt. Personligen behöver jag en PC hemma inte bara för att spela spel utan för jobb och vardagsärenden. Uppgifter en konsol inte kan utföra med andra ord. Så för mig och alla andra i samma sits så är det kanske mer relevant att ställa sig frågan hur mycket extra måste jag lägga på datorn för att den även ska klara av spel.

För att hålla mig till ämnet så gillar jag utvecklingen och är övertygad om att Sony, precis som Microsoft, tjänar på att bredda sin kundbas på bekostnad av exklusivitet.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är inte Sony men jag vill ha Kingdom Hearts på pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar denna trend! Men det betyder ju också att konsolerna och deras exklusiviteter känns lite mindre attraktiva också... svår balansgång

Mycket positivt!
Ser dock ut som att det endast är first-party som det pratas om, finns en mängd riktigt bra third-party exclusives.
Bloodborne och Persona 5 kommer jag på rak arm.

Får hoppas att Sony ser över samtliga spel, inte endast spelen som deras studios utvecklar.
Men det kanske är respektive utgivare som det hamnar på (i de fall Sony inte är utgivare).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Mycket positivt!
Ser dock ut som att det endast är first-party som det pratas om, finns en mängd riktigt bra third-party exclusives.
Bloodborne och Persona 5 kommer jag på rak arm.

Får hoppas att Sony ser över samtliga spel, inte endast spelen som deras studios utvecklar.
Men det kanske är respektive utgivare som det hamnar på (i de fall Sony inte är utgivare).

Nämnda spel och utvecklare finns redan på PC så bara Sony gör OK så kommer spelen till andra plattformar. Persona 4 Golden släpptes på PC i år och FROM har släppt mycket av sina spel under åren till PC. Så med lite tur så, och just Bloodborne har det ryktas om länge. Persona 5 i PS3-variant går finfint att emulera via RCPS3 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Många gillar dock plug n play som konsoler erbjuder.

+ att man slipper allt fuskande i multiplayerspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fortfarande enklare med konsol. Och en dator för 6000kr är betydligt mindre kraftfull än vad nya generationers konsoler kommer vara.

Ok, får ta ditt ord för det. Jag är som sagt tveksam men jag förnekar det samtidigt inte, varken nu eller i mitt förra inlägg. Men jag är och förblir skeptisk. I varje fall mot argumentets vikt, för konsol har blivit knöligare och knöligare medan PC blir lättare och lättare med åren. Det är utvecklingen jag ser och jag anser helt enkelt att de är så pass nära varandra nu att den gamla slagpåsen är ju om inte redan, så snart, ett minne blott om det fortsätter så här.

Både PC och moderna konsoler iaf är långt ifrån tex klassiker som SNES, N64, PS2 osv när det gäller plug n play. Det är en sak som är säker. Det är detta som är min poäng. Hur länge är det ett argument som man ens bör väga in att ena sidan är mer eller mindre plug n play? När är det bara en gammal skröna som knappt spelar roll längre pga det ett så litet hinder?

Men jag förbiser kanske en massa saker och är helt ute på grönbete. Men jag ser det inte som en seriös faktor mellan dem.

Sen så, priset som du av någon anledning tar upp skiter vi i nu, inte det som diskuterades så lämna det utanför. Det var ju plug n play detta handlade om. Däremot ser jag helt klart pris som en faktor som väger in när folk väljer konsol framför PC. Men det har inte med plug n play att göra.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad att Horizon: Zero Dawn och Detroit: Become Human kom till PC.
Bra och kul spel.

Jag spelar nästan alla spel idag med kontroller, oavsett om jag spelar vid datorn eller genom steam Link i tv-soffan.
Så portningar är inga problem för mig

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ok, får ta ditt ord för det. Jag är som sagt tveksam men jag förnekar det samtidigt inte, varken nu eller i mitt förra inlägg. Men jag är och förblir skeptisk. I varje fall mot argumentets vikt, för konsol har blivit knöligare och knöligare medan PC blir lättare och lättare med åren. Det är utvecklingen jag ser och jag anser helt enkelt att de är så pass nära varandra nu att den gamla slagpåsen är ju om inte redan, så snart, ett minne blott om det fortsätter så här.

Både PC och moderna konsoler iaf är långt ifrån tex klassiker som SNES, N64, PS2 osv när det gäller plug n play. Det är en sak som är säker. Det är detta som är min poäng. Hur länge är det ett argument som man ens bör väga in att ena sidan är mer eller mindre plug n play? När är det bara en gammal skröna som knappt spelar roll längre pga det ett så litet hinder?

Men jag förbiser kanske en massa saker och är helt ute på grönbete. Men jag ser det inte som en seriös faktor mellan dem.

Sen så, priset som du av någon anledning tar upp skiter vi i nu, inte det som diskuterades så lämna det utanför. Det var ju plug n play detta handlade om. Däremot ser jag helt klart pris som en faktor som väger in när folk väljer konsol framför PC. Men det har inte med plug n play att göra.

Vissa saker blir enklare på en PC, medan annat blir knöligare. Själva marknaden blir mer och mer fragmenterad på PC, själv har jag säkert 5-6 olika stores som jag får byta mellan för att köpa och starta spel.
Visst är det så att det blivit lite bökigare med en konsol med uppdateringar och så, men det är fortfarande rätt stor skillnad mellan en konsol och PC i hur enkelt och smidigt det är att komma igång.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Många gillar dock plug n play som konsoler erbjuder.

Så kanske det var för i tiden, men nu är man berodde av internet och krävs att man ladda ner uppdateringar eller hela spelet då är det inte plug n play längre då tar det nästan lika lång tid som en dator.

Skrivet av NordhNet:

Mja, fungerar ju inte riktigt så.
Konsoler (i form av en gemensam hård/mjukvara) kommer nog alltid att finnas i en eller annan form.
Säga vad man vill men det är ju onekligen enklare och billigare att köpa en konsol och börja spela än att köpa en dator och börja spela (säger en pc-entusiast 😱)

Det sägas att nya konsol kommer att kosta över 5 tusen kronor då det är en dator så skulle man kunna sälja billigare dator så att fler ha råd att spela.

Sen är jag mer uppväxt med PC än konsol.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ett Bloodborne med bättre frame pacing "dregel" Blir att fixa platinum för tredje gången då

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vissa saker blir enklare på en PC, medan annat blir knöligare. Själva marknaden blir mer och mer fragmenterad på PC, själv har jag säkert 5-6 olika stores som jag får byta mellan för att köpa och starta spel.
Visst är det så att det blivit lite bökigare med en konsol med uppdateringar och så, men det är fortfarande rätt stor skillnad mellan en konsol och PC i hur enkelt och smidigt det är att komma igång.

Förvisso, men behöver man åtta olika klienter för att bara komma igång som ny på platformen? Knappast. Är väl detta som är plug n play? Få hem prylen sen jobbet för initiell uppstart tills man är igång?

Att ha flera klienter och hålla koll på spelen är inte heller något speciellt jobbigt allvarligt talat men visst. Har man enorma mängder spel blir det drygt antar jag. Men på konsol kan du inte ens ha så många spel installerade utan tvingas ju byta lagringsmedia alternativt avinstallera saker titt som tätt. Finns bra och dåliga aspekter på båda sidor av själva brukandet när man väl börjar granska ju..Har ju inget med plug n play att göra heller.

Så här ser det ut i min värld, ni får upplysa mig om jag lite helt ute och cyklar: Man kopplar in sin PC till väggen samt skärm/TV, mus och tangentbord. Du startar den, har antingen kabel eller wifi redo och loggar in i fallet wifi. Steam känner man mest sannolikt till allvarligt talat, om de inte är något specifikt spel man vill åt. Man laddar ner det efter en snabb googling, gör ett konto sen är det bara tuta och köra. Sök efter spel, köp, installera och sen spela. Microsoft store är väl t.om förinstallerat så den vägen kan man ju t.om gå, logga in med ett Microsoft-relaterat konto.

Vad i detta är så annorlunda mot en Xbox One eller PS4? Missar jag något stort eller är skillnaden i stort sett bara att man måste ladda ner Steam? Något som är frivilligt även det. För det ser ut så i mina ögon.

Man kopplar in sin Xbox, precis som PC. Ansluta kontroll kommer väl ngn instruktion för. Har man wifi och inte kabel loggar man in precis som till PC. Man måste logga in med eller skapa ngt Microsoft-relaterat konto på vägen. Sen stoppar man i skivan till spelet installerar det, måste mest sannolikt ladda ner ngn mindre uppdatering. Klart. Alternativt öppna deras butik. Sök efter spel, köp och installera.

Eller förbiser jag något stort här? För du nämner ändå att det är "det är fortfarande rätt stor skillnad mellan en konsol och PC i hur enkelt och smidigt det är att komma igång." och jag ser inte detta allvarligt talat. Så något allvarligt måste jag ju missa? Förskönar jag bilden av startsträckan med PC och får konsolerna att verka onödigt knepiga? Jag tycker allvarligt talat inte det men blir gärna upplyst för ovan beskrivningar ser det ut i min värld som sagt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Uncharted, The Last of Us och God of War skulle göra min dag!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Förvisso, men behöver man åtta olika klienter för att bara komma igång som ny på platformen? Knappast. Är väl detta som är plug n play? Få hem prylen sen jobbet för initiell uppstart tills man är igång?

Det skiljer ju väldigt mycket på en PC, köper du en prebuilt med Windows installerat så kanske du kan komma igång och spela relativt snabbt. Lite windows update, eventuellt gå från utdaterad Windowsversion, installera steam, uppdatera drivrutiner etc. Vidhåller att det är stor skillnad mot att få igång en konsol.

Skrivet av Zemlan:

Att ha flera klienter och hålla koll på spelen är inte heller något speciellt jobbigt allvarligt talat men visst. Har man enorma mängder spel blir det drygt antar jag. Men på konsol kan du inte ens ha så många spel installerade utan tvingas ju byta lagringsmedia alternativt avinstallera saker titt som tätt. Finns bra och dåliga aspekter på båda sidor av själva brukandet när man väl börjar granska ju..Har ju inget med plug n play att göra heller.

Jag tycker väl det har med plug & play att göra i högsta grad. Rätt ofta jag vill spela ett spel men får vänta på att uppdatera Uplay, epic games client eller liknande. På min Xbox One X så trycker jag på handkontrollen och konsollen startar och återgår till sista punkten jag var mitt i spelet jag spelade sist, som natt och dag mot min PC. Funkar utmärkt att utöka din storage på både Playstation och Xbox.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Trevligt säger jag bara.

Tycker faktiskt om och få uppleva spelen på ett annat sätt, högre upplösningar och frame rates på 60 FPS och över.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Teval: Pc blir ju lite krångligare med tiden oftasts också, windows blir ju långsammare och långsammare ju längre det går utan underhåll eller omstart. Konsolerna tuggar oftasts på i samma hastighet utan behov av underhåll.

Men men, som tur är finns ju valet. Och när fler spel kommer till både PC och konsol, så har man ju ännu mera val, vilket bara är positivt enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

@Teval: Pc blir ju lite krångligare med tiden oftasts också, windows blir ju långsammare och långsammare ju längre det går utan underhåll eller omstart. Konsolerna tuggar oftasts på i samma hastighet utan behov av underhåll.

Men men, som tur är finns ju valet. Och när fler spel kommer till både PC och konsol, så har man ju ännu mera val, vilket bara är positivt enligt mitt tycke.

Absolut, jag föredrar att spela på PC. Men jag tycker argumenten att medelsvensson ska börja spela på PC istället för konsoll för att de nya konsollerna är "som PC" är rätt långt från sanning.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xdrive:

@Teval: Pc blir ju lite krångligare med tiden oftasts också, windows blir ju långsammare och långsammare ju längre det går utan underhåll eller omstart. Konsolerna tuggar oftasts på i samma hastighet utan behov av underhåll.

Men men, som tur är finns ju valet. Och när fler spel kommer till både PC och konsol, så har man ju ännu mera val, vilket bara är positivt enligt mitt tycke.

Dagens Windows behöver man inte ominstallera, kört W10 nu i drygt 2 år sedan jag byggde min dator och de är ingen skillnad nu, tuffar på lika dant och jag har hellre en kraftfull pc, tycker spelen till pc oftast är bättre och priserna är allt som oftast lite lägre, är som sagt få spel som jag saknar, NHL serien och Uncharted vore kul men mer en de är jag inte intresserad av.
Äger heller inte nån tv så mitt spelande blir framför dator.

Permalänk
Medlem

@Teval: Jo, så mycket mindre som kan gå fel på en konsol.

Jag blandar lite efter vad jag känner för. Kan inte förklara men det är en annan känsla att lira på pc och konsol. Ibland köper jag ett spel till pcn och ibland till xboxen/ps4 (ibland till bägge och jo jag älskar xbox play anywhere ). På PCn kan jag inte acceptera 30fps, medan på konsol vänjer jag mig och är mer förlåtande. Konstigt men så funkar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dagens Windows behöver man inte ominstallera, kört W10 nu i drygt 2 år sedan jag byggde min dator och de är ingen skillnad nu, tuffar på lika dant och jag har hellre en kraftfull pc, tycker spelen till pc oftast är bättre och priserna är allt som oftast lite lägre, är som sagt få spel som jag saknar, NHL serien och Uncharted vore kul men mer en de är jag inte intresserad av.
Äger heller inte nån tv så mitt spelande blir framför dator.

Ofta tycker man att det tuffar på som vanligt, men installerar man om, så känns det som en ny dator. Sedan beror det ju på vad man gör också. Installerar / avinstallerar ofta program osv, så blir det långsammare. Men så länge man är nöjd med sitt Windows så är det bara att köra och vara glad

Permalänk

Riktigt härligt! Många roliga spel som är exklusiva för Playstation så kul att lite fler saker kommer till PC

Permalänk
Medlem

Kul att det börjat lossna!

Permalänk
Medlem

Någon som har en foliehatt att låna ut?

Jag har lite "onda ögat" till Sony, av olika anledningar, men root kit skandalen var det som slog mig här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootki...
Så jag vet inte om jag vill ha någon form av mjukvara från Sony på min dator.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xdrive:

Ofta tycker man att det tuffar på som vanligt, men installerar man om, så känns det som en ny dator. Sedan beror det ju på vad man gör också. Installerar / avinstallerar ofta program osv, så blir det långsammare. Men så länge man är nöjd med sitt Windows så är det bara att köra och vara glad

De gäller att hela tiden städa på C disken och inte ha något annat en Windows och program, jag har en 500Gb M.2 Pcie disk och har alltid ca 380Gb ledigt utrymme, märker ingen skillnad alls, jag kör Linux på annan disk och där håller jag på med allt annat förutom spel som jag bara använder Windows till.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Bra utveckling detta!

Har skrivit det flera ggr förr, skriver det igen, vill de ha mina pengar så släpp bara spelen till PC så köper jag och spelar dem utan tvekan! Horizon verkar ha lite problem just nu men det ska givetvis införskaffas på sikt tex!

The last of us till PC vore ju drömmen. Gärna både ettan och tvåan men ettans ålder kanske utesluter det vad vet jag. Kan nöja mig med tvåan isf. Uncharted spelen vore ju också grymma att få uppleva.

Remastered-versionen av första The last of us skulle duga fint för min del. Sen lockar ju God of war och Uncharted ockå såklart

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Remastered-versionen av första The last of us skulle duga fint för min del. Sen lockar ju God of war och Uncharted ockå såklart

Helt med dig, remastern på The last of us skulle duga alldeles utmärkt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sony, va bussiga och ge oss tillgång till följande:

Bloodborne
God of War
Last of Us
Gran Turismo

Permalänk
Medlem

Som Patcher sa; de blir mer eller mindre tvugna. Alldeles för mycket pengar att förlora annars ifrån Pc världen. Låt detta fortsätta så behöver jag snart aldrig mer köpa en underpresterade låst liten box.
Best of time to be a Pc gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Alldeles för mycket pengar att förlora annars ifrån Pc världen. Låt detta fortsätta så behöver jag snart aldrig mer köpa en underpresterade låst liten box.

Ja det är exakt däri motsägelsen ligger.

Mkt pengar att förlora, om de inte gör detta delikat.