Hur mycket spenderar ni på appar till mobilen?

Permalänk
Medlem

Aldrig gjort något in-app köp, det är något jag ställer mig ytterst tveksam till. Undviker även grejer med månadskostnader.

Köpte min första smartphone för 11 år sedan och har sedan dess köpt appar för kanske 200kr, så mindre än 20kr per år, även om det nu är 3 år sedan mitt senaste appköp. Alla mina appköp har varit spel, det finns ingen nyttoapp jag har något behov av. Dom enda två "udda" nyttoapparna jag använder är väl foobar2000 (musik) och HERE WeGo (kartor) och dom är båda gratis. I övrigt så är det bara normala gratisappar som Swish, BankID osv, inget speciellt.

Bästa köpet har utan tvekan varit Final Fantasy Tactics när det var på rea. Det är antingen det eller ScummVM som används om jag spelar på mobilen.

Permalänk
Medlem

Sitter folk på riktigt och skryter om att dom minsann inte köper appar? okej...grattis!?

Jag har köpt ett gäng tower-defence spel genom åren och ett antal nyttoappar. Men mest pengar har gått/går på karttjänster och jakt-appar. Free to play, but pay to win spel kan jag hålla med om är skit, som dom förstörde typ angry birds.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En intressant fråga är hur mycket folk egentligen lägger på program till sina datorer för jag tror inte det är så mycket heller, om man bortser från spel och själva Windows förstås.

Prisbilden är helt annorlunda för de flesta programmen till datorer också. Jag har inga som helst problem att "kasta iväg" ett par tior eller en femtiolapp på program jag tycker är bra, men ska man lägga ut flera hundra måste det (i mina ögon) vara exceptionellt nyttiga program. ( Skriver lite om det i den här tråden)

Dyraste programmet jag köpt på senare tid var Tuxera NTFS för att kunna skriva NTFS-diskar från MacOS, det kostade ca 150kr.

Sedan har jag förstått det som att en del appar drar in mer på "reklamversionen" än på "betalversionen", men, då har ju användaren ett val också. Jag har aktivt valt bort flera appar som har för störande reklam, så då är det ju bättre om programmerarna får sålt en licens till mig än att jag avinstallerar deras program.

Men helt klart lägger folk mycket mer på spel än på program överlag.

Jag tror f.ö att folk numera är mycket mer vana att se reklam i mobilen än vad de är att se på datorn, på datorn klassas väl program med inbyggd reklam som närapå spy/malware som antivirusprogrammen ibland rackar ner på. Det gör att man kanske inte känner något behov av att betala på mobilen, för att slippa reklam.

Tror även att piratkopiering på datorer är vanligare än på mobilen. Tror inte jag känner någon som piratat någon mobil-app.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Prisbilden är helt annorlunda för de flesta programmen till datorer också. Jag har inga som helst problem att "kasta iväg" ett par tior eller en femtiolapp på program jag tycker är bra, men ska man lägga ut flera hundra måste det (i mina ögon) vara exceptionellt nyttiga program. ( Skriver lite om det i den här tråden)

Dyraste programmet jag köpt på senare tid var Tuxera NTFS för att kunna skriva NTFS-diskar från MacOS, det kostade ca 150kr.

Jo, det är säkert så att man värderar mjukvara olika beroende på plattform. Jag själv gör ju det med spel exempelvis, är det rea i XBox-butiken så känns det ju superbilligt att köpa något storspel som är ett år eller två gammalt för typ 100-200 medan på PC ska ju reafynd snarare ligga max runt femtiolappen liksom, även om det är exakt samma spel. Vilket tyder på att prisbilden eller betalningsviljan är ganska beroende av hur stängd plattformen är.

Konsol kan få vara dyrt för där finns det ju bara ett ställe att köpa spel, för nedladdning i alla fall. På IOS betalar folk för sig i större utsträckning än på Android men där finns ju bara en butik medan man på Android kan ha några alternativ i alla fall, men piratmöjligheten är också mycket större, således betalas det inte lika mycket där utan apparna är mer beroende av reklamfinansiering. Sen har väl Google inget emot det heller då de ju tjänar sina pengar mestadels på just reklam.

Men datorer är ju lite annorlunda då det är en så mycket äldre plattform och så och därför tror jag mer det har att göra med vanor. Har man varit med länge så har man säkert betalat för mjukvara, men säkerligen också använt piratversioner av diverse program. Är man aningen yngre, typ började med PC på nittiotalet eller strax därefter, så hör man ju till "piratgenerationen" liksom och då har man ju vant sig vid att mjukvara är gratis. Ännu yngre personer däremot har ju mer växt upp med smartphones och IAP och är nog mer betalningsvillig även på datorer, å andra sidan är man ju van vid att mjukvara max kostar några tior.

Citat:

Sedan har jag förstått det som att en del appar drar in mer på "reklamversionen" än på "betalversionen", men, då har ju användaren ett val också. Jag har aktivt valt bort flera appar som har för störande reklam, så då är det ju bättre om programmerarna får sålt en licens till mig än att jag avinstallerar deras program.

Jo absolut. Jag tror dock inte reklamfinansiering ger särskilt mycket pengar, och tjänar man mer där än på betalversionen så måste det innebära att inte många köper premiumvarianten. Samtidigt är det ju utvecklarens val hur de vill ta betalt. Vägrar man reklamfinansierat så är det väl helt ok, man kanske begränsar sitt utbud rätt kraftigt (på mobiler alltså) men det är ju ett val man gör. Att blocka reklamen i reklamfinansierade appar är i mina ögon ingen skillnad från piratkopierande egentligen däremot. Men jag föredrar också att betala mig bort från reklamen om det är en app jag använder mycket, men samtidigt är det ju bra att det finns ett gratisalternativ som man kan testa först. Den typen av appfinansiering (freemium?) är ju typ dagens shareware med skillnaden att utvecklaren faktiskt får (lite) betalt även för gratisversionen.

Citat:

Men helt klart lägger folk mycket mer på spel än på program överlag.

Jag tror f.ö att folk numera är mycket mer vana att se reklam i mobilen än vad de är att se på datorn, på datorn klassas väl program med inbyggd reklam som närapå spy/malware som antivirusprogrammen ibland rackar ner på. Det gör att man kanske inte känner något behov av att betala på mobilen, för att slippa reklam.

Jo, förutom reklam för programmet självt förstås. Se bara på Winzip eller alla de här "gratis" antivirusprogrammen som många rekommenderar hela tiden. Men det hör väl ihop med shareware från förr liksom.

Samtidigt har ju reklamen i mobilapparna blivit bra mycket mer störande på senare år sedan man slutade få särskilt mycket betalt för reklamvisning. För bara några år sedan var det ju vanligt med appar eller spel som hade en liten banner längst ner och så var det bra med det, men idag är det ju reklamfilmer på 20-30 sekunder som ska visas mellan varje spelomgång eller så liksom.

Citat:

Tror även att piratkopiering på datorer är vanligare än på mobilen. Tror inte jag känner någon som piratat någon mobil-app.

Sannolikt men jag vet inte. Jag har piratat mobilspel och även appar, men det var länge sedan, vilket visserligen också gäller för PC. För mig är det helt enkelt inte värt tiden det tar att meka med piratversioner utan då väljer jag hellre att betala eller så tar jag något annat program utan reklam (med eller utan betalning). Delvis på grund av att jag har mer pengar nu än när jag var yngre förstås, men också för att det ofta finns genuina gratisprogram som duger gott. Alltså tror jag inte det är pirater som är konkurrensen eller det stora problemet för utvecklarna idag utan den stora mängd (mer eller mindre) gratis program som finns tillgängligt.

Men olika utvecklarstudios hanterar det ju på olika sätt. När det gäller program till PC så är det ju många som mer eller mindre nöjer sig med att ta betalt av företag, som MS med Windows eller Office exempelvis. De har liksom släppt jakten på pirater utanför företagsvärlden, sannolikt för att de räknar med att de tjänar mer på att folk använder deras mjukvara hemma och således vill använda samma på jobbet. Hade alla gått över till Google Docs hemma så hade många säkert börjat använda det inom företagsvärlden också. Nu har det ändå blivit svårt att pirata Windows och Office tack vare ständig uppkoppling, smartare licenshantering och så, men då har de istället låtit gråmarknaden frodas och också tillåtit att man använder sin jobblicens hemma också och så. Adobe har ju inte gått åt det hållet dock utan istället slagit ner hårt på piratversioner och har helt gått över till prenumerationsmodellen för sina stora program med rätt snäva restriktioner i användning, licensdelning och så, men jag vet inte om det är så smart. Jag började med bildbehandling på datorn med piratat Photoshop 3 tror jag, likaså började jag rita på datorn med piratat Illustrator. Hade jag gjort en karriär av det så hade jag förstås velat använda de verktygen, och har också gjort det professionellt för mindre saker, men hade jag behövt betala hundralappar varje månad för programmen när jag gick på gymnasiet eller så så hade jag förstås hittat gratisalternativ och sannolikt kört på med dem även professionellt (om de var tillräckligt bra förstås).

Alltså kan man väl säga att pengarna för utveckling utanför spel ligger antingen inom företagsvärlden eller genom reklamfinansierade (och spionerande) småappar idag. Eller så har man en tjänst som folk är villiga att betala för och det finansierar mjukvaran som tillhandahåller tjänsten, typ Spotify eller för den delen Dropbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skyr reklamappar som pesten. Om det är en app jag verkligen behöver så betalar jag hellre för nån premiumversion utan reklam.
Alltså all heder till folk som släpper användbara appar gratis, men nånstans behöver man ju ändå få nånting för sitt arbete, eller?

Jag tycker nog att förväntningarna på hur orimligt usla appar ändå "förväntas" dra in pengar gjort hela mobilappvärdlen skev.

Man måste inte få betalt för allt.
Tvärt om håller nog det man gör med enbart passion av högre kvalité än det man gör endast för ersättningen.
Se bara hur många wiki-sidor det finns där medlemmar frivilligt bidrar med tid och kunnande, eller olika diskussionforum.

Jag hoppas att mobilappbranschen mognar på sikt och vi slipper drunkna i skit-appar som är fulla med reklam eller olika get-rich-quick schemes.

Permalänk
Skrivet av noxela:

Men..... Är det en bugg i röstningsfunktionen? Klickade i alternativet "100-500". Men rösten registrerades som "<100". Är det samma rösträkning som i Belarus?

Edit: Aldrig betalat för spel. Men betalar gärna för bra och fungerande nytto-appar.

har du några exempel på bra nytto appar?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Sitter folk på riktigt och skryter om att dom minsann inte köper appar? okej...grattis!?

De flesta appar jag använder har jag betalat via skattsedeln:
SVT, SR, UR, SMHI, 112.
De flesta övriga kom förinstallerade på telefonen.

Känns inte som något jag skryter om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

har du några exempel på bra nytto appar?

De jag köpt till iPaden och har installerat just nu är saker som Pythonista, GoCoEdit, Texpad, Excel, Jump Desktop, Notability osv. Sen har jag ju en del saker jag betalat för tidigare men som jag inte använder längre. Dessa kan jag ju också använda till telefonen men sen har jag saker som scannerappar och liknande som jag bara kör på telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag har väl köpt Angry Birds, Puzzle Quest 2, Ensamma Vargen (Lone Wolf Saga) och Carcasonne, samt Solid Explorer och någon till liten app genom alla år med smart phone.

När det gäller In-game däremot så har Pokemon GO fått några tusenlappar sen det lanserades för fyra år sedan. Det är ju dock vår vardagsmotion, så jag ser inga problem med att lägga lite pengar på att den ska bli roligare då och då för mig och min fru. Jämfört med vad det kostar med utrustning eller träningsredskap för andra hobbies/sporter och sånt, så ligger vi nog lågt ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag har väl köpt Angry Birds, Puzzle Quest 2, Ensamma Vargen (Lone Wolf Saga) och Carcasonne, samt Solid Explorer och någon till liten app genom alla år med smart phone.

När det gäller In-game däremot så har Pokemon GO fått några tusenlappar sen det lanserades för fyra år sedan. Det är ju dock vår vardagsmotion, så jag ser inga problem med att lägga lite pengar på att den ska bli roligare då och då för mig och min fru. Jämfört med vad det kostar med utrustning eller träningsredskap för andra hobbies/sporter och sånt, så ligger vi nog lågt ändå.

Är det äggmaskiner som ni köper eller vad köper man i Pokemon för riktiga pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

har du några exempel på bra nytto appar?

Polytune

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag tycker nog att förväntningarna på hur orimligt usla appar ändå "förväntas" dra in pengar gjort hela mobilappvärdlen skev.

Man måste inte få betalt för allt.
Tvärt om håller nog det man gör med enbart passion av högre kvalité än det man gör endast för ersättningen.
Se bara hur många wiki-sidor det finns där medlemmar frivilligt bidrar med tid och kunnande, eller olika diskussionforum.

Jag hoppas att mobilappbranschen mognar på sikt och vi slipper drunkna i skit-appar som är fulla med reklam eller olika get-rich-quick schemes.

Det beror ju helt på vad det är för typ av saker man pratar om. Vem som helst kan ju skriva en wiki-sida som ger värde för andra liksom. Det krävs bara lite research, kunskaper och en vilja. Inom utveckling är det mer komplicerat, mycket mjukvara kräver rätt stora eller många team idag och det är svårt om inte omöjligt att komma bort från det i många fall. Sen finns det förstås saker som en person eller några få kan bygga bra och konkurrenskraftigt också, mycket tack vare att man får så mycket gratis som andra redan har byggt, men sett till det stora hela så är kraven mycket hårdare idag, på allt ifrån säkerhet till användarupplevelse, och det gör att det är svårt för några eldsjälar att få till något som är i nivå med vad ett större bolag kan bygga med många personer, en massa dedikerade testare, strategitänk och så vidare.

Skrivet av dealerovski:

har du några exempel på bra nytto appar?

Många nyttoappar är ju knutna till tjänster, man betalar inte för bankappen separat exempelvis för man betalar för sitt konto och sina kort. Man betalar heller inte för exempelvis Google Maps med pengar utan med data, samma med exempelvis Prisjakt och, antar jag, Duolingo och så.

Men sen finns det ju en del appar som man kan betala för som för många är värda sitt pris. En bra launcher tycker jag hamnar i den kategorin, alltså Nova- eller Apex launcher exempelvis. Jag har också betalat för att få ett bra swipe-tangentbord, men det behöver man ju inte längre då både Googles och MS gratisvarianter är bra (även om man betalar med sin information förstås), men vill man ha något specialtangentbord så finns det en del som är värda de småpengarna de kostar. Sen har jag betalt för exempelvis mätverktyg av olika slag då de funkar mycket bättre än de som är gratis (alltså för att mäta avstånd med kameran, eller "vattenpass" och liknande). Också en baby monitor-app då de som är gratis inte var något att ha. Man kan också, om man vill, betala för en bättre tredjeparts Hue-app och liknande. Mer avancerade NFC-läsare. Jag har också betalt för foto-redigeringsappar, ritappar och liknande, och en fjärrkontroll-app när jag hade en surfplatta med IR (den var inte värd sitt pris dock, men gratisvarianterna var alla extremt kassa). Sen finns det kartor, sjökort och liknande appar, en del som mestadels är en databas med ett hyfsat gränssnitt för att kolla upp saker som exempelvis vad olika E-nummer betyder och hur skadliga ämnena är, eller låttexter.

Permalänk
Medlem

Röstade <100 då jag enligt mitt sätt att se det aldrig köpt någon app.

Har visserligen Spotify (premium) och Netflix på mobilen, men har aldrig använt Netflixappen annat än ett kort test (har abb för att kolla på datorn), och även om jag använder Spotify en hel del på mobilen så var anledningen till att jag skaffade det ursprungligen för att köra på jobbdatorn. Spotify används nu också som huvudsaklig musikspelare på datorn hemma, kopplad till stereon där, så tänker fortfarande inte på det som en "appkostnad".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror ju helt på vad det är för typ av saker man pratar om. Vem som helst kan ju skriva en wiki-sida som ger värde för andra liksom. Det krävs bara lite research, kunskaper och en vilja. Inom utveckling är det mer komplicerat, mycket mjukvara kräver rätt stora eller många team idag och det är svårt om inte omöjligt att komma bort från det i många fall. Sen finns det förstås saker som en person eller några få kan bygga bra och konkurrenskraftigt också, mycket tack vare att man får så mycket gratis som andra redan har byggt, men sett till det stora hela så är kraven mycket hårdare idag, på allt ifrån säkerhet till användarupplevelse, och det gör att det är svårt för några eldsjälar att få till något som är i nivå med vad ett större bolag kan bygga med många personer, en massa dedikerade testare, strategitänk och så vidare.

Jag kan delvis hålla med om att det kan vara mer komplicerat, men inte att det nödvändigtvis måste vara det.

En person knåpar inte ihop wikipedia själv, och en ensamvarg kodar inte ihop google maps version 2.0.
Samtidigt är det få appar som behöver vara, eller är så komplicerade.
Många fyller en given uppgift och gör det på ett enkelt och smidigt sätt.

Mobilens gränssnitt är ändå så begränsande för avancerade funktioner.
Det går ju inte att jämföra med dator-appar i komplexitet...

Möjligen har jag en nidbild av hur mobil-appar ser ut och hur avancerad den är.
Kanske hänger det ihop men att jag inte är någon storförbrukare av appar, och genreation-mobil som gärna femdubbelklickar tillsammans med en 8-swipe för att hitta klipp-ut funktionen har kanske en annan bild.

mobil-app (en knapp måste vara share, en annan like... så de finns bara två val kvar)
dator-app (gå inte vilse i undermenyträsket....)

Visst är säkerhet bra och så... och vid B2B är det säkert delvis prioriterat. Speciellt med rebooten av säkerhetskyddslagen.
Men hur många privatpersoner tänker ens på hur "säker" en app är?
Har verkligen små-medelstora utvecklingsteam en person som i huvudsak är säkerhetsansvarig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag kan delvis hålla med om att det kan vara mer komplicerat, men inte att det nödvändigtvis måste vara det.

En person knåpar inte ihop wikipedia själv, och en ensamvarg kodar inte ihop google maps version 2.0.
Samtidigt är det få appar som behöver vara, eller är så komplicerade.
Många fyller en given uppgift och gör det på ett enkelt och smidigt sätt.

Mobilens gränssnitt är ändå så begränsande för avancerade funktioner.
Det går ju inte att jämföra med dator-appar i komplexitet...

Möjligen har jag en nidbild av hur mobil-appar ser ut och hur avancerad den är.
Kanske hänger det ihop men att jag inte är någon storförbrukare av appar, och genreation-mobil som gärna femdubbelklickar tillsammans med en 8-swipe för att hitta klipp-ut funktionen har kanske en annan bild.

mobil-app (en knapp måste vara share, en annan like... så de finns bara två val kvar)

Visst är säkerhet bra och så... och vid B2B är det säkert delvis prioriterat. Speciellt med rebooten av säkerhetskyddslagen.
Men hur många privatpersoner tänker ens på hur "säker" en app är?
Har verkligen små-medelstora utvecklingsteam en person som i huvudsak är säkerhetsansvarig?

Tja det är väldigt svårt att generalisera tycker jag. En person kan ensam bygga en jättebra app (eller ett jättebra Windowsprogram) som säljer eller laddas ned i miljoner exemplar, men det är ju definitivt inte normen. Utveckling har blivit enklare ur vissa aspekter men oerhört mycket mer komplicerat i andra jämfört med hur det var för tio, tjugo eller trettio år sedan. Dessutom är ju konkurrensen bra mycket värre nu. Man kommer inte långt med bara en smart algoritm eller en bra idé längre liksom. Sen tillkommer förstås den juridiska aspekten, även om jag har världens smartaste och simplaste idé till ett program som ingen annan har kommit på så är det ju kört när/om jag släpper ut det i världen för någon annan med mer resurser kommer bara att göra en egen variant och konkurrera ut mig med ett känt varumärke, mer marknadsföring, integration mot deras andra applikationer eller dylikt. I bästa fall så får jag credd för att ha kommit på denna smarta grej men knappast några som helst pengar. Har man riktig tur så kanske man får ett erbjudande om anställning på företaget som snodde ens idé.

GDPR ensamt ökade ju på komplexiteten ganska rejält på flera sätt. Behandlar eller hanterar man personuppgifter av något slag så ställs det mycket hårda krav på säkerhet, spårbarhet och så men också på att man exempelvis har en personuppgiftsansvarig som ser till att reglerna efterlevs. Samtidigt blir det ju ingen skillnad om man inte har något att göra med personuppgifter. Men att exempelvis låta en medlem i en liten fotbollsförening eller något hacka ihop en hemsida åt föreningen på sin fritid funkar inte riktigt längre, om inte sidan är en ren informationssida utan personuppgifter eller så förstås.

Min upplevelse är också att företag ställer mycket hårdare krav på säkerhet idag, och då menar jag inte bara för B2B-appar eller de som används internt utan alla former av mjukvara som beställs av ett företag, vilket innefattar det mesta populärt som säljs eller finns i app-butiker idag. Inget företag vill vara med om en skandal med läckt data, säkerhetshål, spionmöjligheter eller liknande som vi har haft ett antal nu.

För att återgå till grundfrågan så har privatpersoner aldrig lagt några större summor på mjukvara, oavsett plattform, bortsett från spel. Kollar man på de största mjukvaruutvecklarna så har de antingen inte riktat sig särskilt mot privatpersoner åtminstone inte i att få betalt från dem, typ Microsoft, Canonical, SGI, eller Adobe, eller så har de fått någon eller något annat att finansiera utvecklingen, typ Apple som tjänar pengar på hårdvara och (numera) tjänster men "ger bort" mjukvaran eller typ Netflix eller Spotify som säljer tillgång till innehåll till sina gratisappar. Tidigare behövde man inte hundra utvecklare för att bygga en applikation, då funkade Shareware och liknande där det räckte att någon procent betalade för att företaget skulle gå runt. Sen kom reklamfinansieringen, först på webben men sen också på smartphones och liknande, och då kunde man få in pengar så att det (mer eller mindre) räckte den vägen trots att man behövde fler personer och en större organisation för att bygga, underhålla och supportera mjukvaran.

Men på datorer blev det inte riktigt en grej med reklamfinansiering utanför webben (och några futila försök till app-butiker och så), således har mjukvaran dit fått lite annan karaktär. Vi har dels stora applikationer med hårda skydd mot kopiering, krav på audits för företagskunder och liknande, typ MS Office, 3D Studio Max, Adobe CS (som ibland mer eller mindre ges bort till privatpersoner alternativt att man ser mellan fingrarna på privatpersoners piratkopiering av dem, eller så väljer man att inte göra det (Adobe) och blir därmed mer konkurrentutsatt från gratis alternativ). Dels små applikationer (ofta open source) som fortfarande utvecklas av eldsjälar för credd mer än för att tjäna pengar, Notepad++ eller VLC exempelvis. Sen finns det ju andra typer som får in pengar på mer komplicerade sätt, typ webbläsare som får betalt av sökleverantörer för att de har dem som default sökmotor, antivirusprogram som får in pengar genom att tjata om att uppgradera till betalversionen eller förstås tjänster liknande på telefonerna, som Spotify.

Permalänk
Medlem

@Elektron:

Ja, inkubatorer, raidpass, remote raidpass m.m., oftast ett pack med många i varje.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Förra året köpte jag Farming Simulator 20 till Android för 75:- för att jag skulle ha något att göra hos föräldrarna på jullovet.
Annars använder jag bara "gratis" appar, eller rättare sagt, jag betalar med min personliga information och anpassade annonser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD