Permalänk

Ljudkort, vilket???

Halloj alla experter

Jag har sen något år, ett ASUS ROG Strix Z490E. Moderkort, med inbyggt ljudkort! Och det låter ju förjä*la dåligt, när man vill lyssna på musik. Vad ska man satsa på för ljudkort?

Creative Sound Blaster AE-5 ProGaming: Är ett allternativ, som jag tror mycket på!

Då mitt gamla Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion, lät riktigt bra! Men det är 10år gammalt nu, och sitter i min dotters dator desutom.

ASUS har också intressanta allternativ, kanske fler märken! Prisklass < Absolut max 2000kr, Helst <1500kr

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag har sen något år, ett ASUS ROG Strix Z490E. Moderkort, med inbyggt ljudkort! Och det låter ju förjä*la dåligt, när man vill lyssna på musik.

Har du provat med olika versioner av drivrutin för ljudkortet?

En sak att också uppmärksamma är att WU (Windows Update) kan faktigst installera fel drivrutin (har hänt mig flertal gånger på moderkort och ljudkvaliteten blir skit dålig som resultat).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag är troligt förtjust i mitt Asus Xonar DGX som jag kom över rätt billigt. I mina öron så låter det rätt rejält mycket bättre än vad jag fick ut ur moderkortet. Men sådant är ju subjektivt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Har du provat med olika versioner av drivrutin för ljudkortet?

En sak att också uppmärksamma är att WU (Windows Update) kan faktigst installera fel drivrutin (har hänt mig flertal gånger på moderkort och ljudkvaliteten blir skit dålig som resultat).

Kanske utryckte mig lite klumpigt. Ljudet i sig, är väl inte dåligt. Utan det är mer, att det inte är någon tyngd i basen. Trots högtalare, med inbyggd förstärkare. Är väldigt mycket mer tyngd i min dotters dator, dvs min gamla. Där det sitter ett Creative X-Fi 64mb kort i. Tar man ur det, så är dock ljudet som i en klockradio. I den datorn, då det inbyggda är tvärkass på den. Så jag kan inte sno det från dottern heller.

Använder samma högtalare nu, som till förra datorn. Så det är inte det som är problemet.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Ja, jag har fått för mig det också. Det jag saknar är en 5,25" frontpanel. Som Creative alltid hade förr, till sina bättre modeller. Men det är väl för att så många chassin i dag, har skippat de möjligheterna.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Jink:

Jag är troligt förtjust i mitt Asus Xonar DGX som jag kom över rätt billigt. I mina öron så låter det rätt rejält mycket bättre än vad jag fick ut ur moderkortet. Men sådant är ju subjektivt.

Tack! Ska kika på Asus bättre modeller också, naturligtvis.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

När du jämför mot ditt gamla ljudkort så råkade du inte ha igång "Bass Boost" och diverse förval i "EQ" när du hade det? Sådant kan ju "färga" ljudet så att det upplevs mer bastungt osv än vad det egentligen hade låtit om allt var återställt till standard.

Dagens inbyggda ljudkretsar är ganska bra faktiskt så länge man klarar sig undan störningar och dylikt från resterande komponenter i datorn. Kan vara lite klena att driva tyngre lurar i värsta fall däremot. Men de brukar åtminstone vara relativt platta i sin frekvensrespons, dvs ofärgat mer eller mindre och det kan vara här skon klämmer i ditt fall om du inte har rört några inställningar som EQ bland annat.

Vill inte mer än gärna gå in i en diskussion vad som är bäst i detta fall då ljud är fruktansvärt subjektivt. Jag rekommenderar att du experimenterar helt enkelt. Det som har funkat okej för mig är att använda min UMIK-1 (kalibreringsmik) för att kalibrera högtalare, men jag har även provat kostnadsfria alternativ som denna exempelvis, Calibrating graphic EQs, the easy way, för att göra enklare kalibreringar med hörlurar (och som även funkar med högtalare). Jag har däremot gjort mina egna ljudfiler med skärtbrus där jag har applicerat Harman IE/OE kurvor och exporterat i 24bit 96kHz FLAC (något overkill but why not ).

Men i stora hela då, kika först över vad du kan trolla fram på egen hand genom inställningarna för ditt inbyggda ljudkort. Duger inte det så kan du kika vidare på andra alternativ, jag personligen är såld på USB-DACs då man smidigt kan behålla samma ljud till vilken dator man än byter till och oftast så slipper man störningarna som interna PCI/PCIe kan råka ut för, *host*Xonar DX*host*.

Jag är ganska färsk inom ljud, så ta inget jag säger för givet. Detta är mest utifrån mina erfarenheter och tankar.

Varning-ish
Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD