Permalänk

Deras hemsida är ju seg som sirap. Känns som att deras server är ett litet botnät bestående av 4 st hackade routers...
http://www.jonsbo.com/en/product/ComputerCase/ATXMotherboardS...

Men om man orkar med att bilderna laddar in på 45 sekunder så ser det ju ut som att de fortsatt kör med UMX4. U5 ser rätt snajsigt ut annars! : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Sålde mitt silver, men sen när det var dax för lite ombyggnad av datorn, och sonen skulle få en så tog jag tillbaka det som delbetalning på ett grafikkort jag sålde! Man hade ju lite ångest när jag sålde det förut, så det känns bra!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Deras hemsida är ju seg som sirap. Känns som att deras server är ett litet botnät bestående av 4 st hackade routers...
http://www.jonsbo.com/en/product/ComputerCase/ATXMotherboardS...

Men om man orkar med att bilderna laddar in på 45 sekunder så ser det ju ut som att de fortsatt kör med UMX4. U5 ser rätt snajsigt ut annars! : )

Åh herregud. Jag trodde att du överdrev.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Deras hemsida är ju seg som sirap. Känns som att deras server är ett litet botnät bestående av 4 st hackade routers...
http://www.jonsbo.com/en/product/ComputerCase/ATXMotherboardS...

Men om man orkar med att bilderna laddar in på 45 sekunder så ser det ju ut som att de fortsatt kör med UMX4. U5 ser rätt snajsigt ut annars! : )

Inte blir man klokare av dem heller. UMX4 ligger ju även under EOL-fliken... (end of life)
http://www.jonsbo.com/en/product/ComputerCase/EOLModel.html

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Någon som vet vart man kan få tag i Silver varianten av chassit till humant pris ?

Skrivet av The Kristoffer:

Deras hemsida är ju seg som sirap. Känns som att deras server är ett litet botnät bestående av 4 st hackade routers...
http://www.jonsbo.com/en/product/ComputerCase/ATXMotherboardS...

Men om man orkar med att bilderna laddar in på 45 sekunder så ser det ju ut som att de fortsatt kör med UMX4. U5 ser rätt snajsigt ut annars! : )

Skrivet av Starric:

Inte blir man klokare av dem heller. UMX4 ligger ju även under EOL-fliken... (end of life)
http://www.jonsbo.com/en/product/ComputerCase/EOLModel.html

Nä ni! Nu har de kommit in i lager hos Caseking.de iaf, så nog fan går de att köpa hos åtminstone en vettig återförsäljare i norra EU. Vill man ha utan glassida får man vänta lite till dock, men det kanske inte är så illa. EOL verkar de iaf inte vara

https://www.caseking.de/gehaeuse-und-modding/computer-gehaeus...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

men titta, nu har Webhallen fått UMX4 i lager

Och glasvarianterna har rea på 1290kr styck!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794547
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794546

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Ser ut som ett perfekt chassi. Får nog bli ett sådant i nästa bygge.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Nu blev man ju sugen på att bygga ihop en dator till sonen som är 7!
Han nyttjar min vid behov annars, och har tillgång till padda och switch, så det går egentligen ingen nöd på honom.. hmm.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kul att se att det fortfarande är aktuellt Hade jag inte gått all-in på vattenkylning hade jag garanterat hållit kvar vid mitt UMX4, mycket trevligt chassi. UMX4 Plus som jag haft tills nu är också trevligt (och snyggt!), men det var ändå för litet för vattenkylningen, och på luft räcker vanliga 4an utmärkt.

Men om någon är intresserad av ett 4 plus så har jag då ett till övers. Vet inte om det går att köpa genom vanliga kanaler här i Sverige?

(Vill inte att det ska tolkas som en annons, jag har inget emot att ha kvar mitt UMX4 Plus i väntan på nytt bygge, men någon kanske är på jakt)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hur är ventilationen? Känns som att den borde ta stryk i och med att det saknas frontplatser?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Hur är ventilationen? Känns som att den borde ta stryk i och med att det saknas frontplatser?

Det blir rätt bra ändå, eftersom du får ett flöde från botten till toppen, eller tvärt om, så blir rätt bra genomströmning.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hur är ventilationen? Känns som att den borde ta stryk i och med att det saknas frontplatser?

Det är lite okonventionellt men luftflödet funkar finfint! En 120 in i bak, två 120 in i botten och två 120 ut i toppen. Alla med rätt fritt flöde utan trånga frontpaneler eller liknande att klämma luften igenom

Edit: skrev lite fel...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar vilka 3080 kort som ryms i den här lådan?
Jag gissar det finns lite av en kombination av maxdjup och maxbredd på korten, innan de slår i plåten som täcker nätagget mm?
(eller är det ett icke-problem i verkligheten?)

Själv är jag nog mest sugen på ett 3080FE, trots problematiken med att varmluften sprids rakt mot CPU-kylaren och jag kommer köra luftkylt.

Jag kommer nog köra CPU-kylaren som insug och ha två utblåsfläktar i toppen på lagom varvtal så de får ut all varmluft som genereras... Plus två insugsfläktar i botten för frisk luft till grafikkortet samt allmänt förbättra ventilationen från botten till toppen.
Nätagget lär inte gå jättesvalt, men jag hoppas det funkar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, undrar vilka 3080 kort som ryms i den här lådan?
Jag gissar det finns lite av en kombination av maxdjup och maxbredd på korten, innan de slår i plåten som täcker nätagget mm?
(eller är det ett icke-problem i verkligheten?)

Själv är jag nog mest sugen på ett 3080FE, trots problematiken med att varmluften sprids rakt mot CPU-kylaren och jag kommer köra luftkylt.

Jag kommer nog köra CPU-kylaren som insug och ha två utblåsfläktar i toppen på lagom varvtal så de får ut all varmluft som genereras... Plus två insugsfläktar i botten för frisk luft till grafikkortet samt allmänt förbättra ventilationen från botten till toppen.
Nätagget lär inte gå jättesvalt, men jag hoppas det funkar!

Har du ett gammalt chassi eller nytt? Jag måttade i mitt förra som syns i ett tidigare inlägg här i tråden

Skrivet av Starric:

Vet inte om jag hänger med riktigt hur du menar, men här är två bilder jag tog precis nu som visar vad som får plats (don't mind the dust...).
http://i.imgur.com/dy5wS1p.jpg
http://i.imgur.com/rVbrRZh.jpg

Det är alltså ca 27,5 cm fram till plåten vid nätagget (skulle tro att 310mm är till den första hårddisken, jag har den platsen tom nu). Och plåten är bockad lite så det är typ 15,5 cm från moderkortsplåten fram till inre kanten av nätaggsplåten (obs! jag mätte ej från moderkortet nu)

De nya chassina är dock utskurna i plåten vid nätaggregatet, antagligen för att få plats med större grafikkort

31 cm är officiell maxlängd för båda versionerna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bra info Starric, jag borde kollat bakåt lite mer i tråden innan jag frågade

Intressant med den där "urgröpningen". Mitt chassi är från mars förra året. Jag får väl helt enkelt gräva fram det och kolla vid tillfälle!

Det kan ju vara en orsak att köra ett FE-kort: då finns ingen risk att PCI-E kontakterna slår i plåten även om jag saknar den urgröpningen.
Själva fysiska grafikkortet borde få plats innanför i 99% av fallen om jag tänker rätt nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kollade och jag har gamla modellen av chassit... Men så gott som alla 3080 jag är intresserad av lär nog få plats på bredden i praktiken!
(turligt nog sitter ju inte pci-e kontakterna längst ut så de hamnar under plåten på de flesta korten)

Frågan är väl hur bra ventilation grafikkortet får om det är så brett så det tar upp nästan hela chassit.
Man får väl öppna upp i bak så gott det går så luften kan ta vägen nånstans... Eller sikta på ett FE iallafall som ser till att luften rör sig uppåt.

Någon här som använder UMX4 som planerar uppgradera till 3080?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag kollade och jag har gamla modellen av chassit... Men så gott som alla 3080 jag är intresserad av lär nog få plats på bredden i praktiken!
(turligt nog sitter ju inte pci-e kontakterna längst ut så de hamnar under plåten på de flesta korten)

Frågan är väl hur bra ventilation grafikkortet får om det är så brett så det tar upp nästan hela chassit.
Man får väl öppna upp i bak så gott det går så luften kan ta vägen nånstans... Eller sikta på ett FE iallafall som ser till att luften rör sig uppåt.

Någon här som planerar uppgradera till 3080?

Jag väntar in 6xxx-serien innan jag avgör!

Kan bli ett nytt 2080Ti säljes på blocket för de med 3080, kanske inte. Men, det är därför jag väntar...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag väntar in 6xxx-serien innan jag avgör!

Jag tänkte mest på de som använder UMX4 - med tanke på tråden
(du skaffade väl aldrig en?)

Vettigt att kolla upp konkurrensen innan man köper!
Men nu med de rabatterade priserna på vissa 3080-modeller så är jag sugen att förboka ett ASUS TUF innan det erbjudandet upphör...
Det kortet kommer dock ta upp nästan hela bredden i lådan känns det som
ASUS egen spec säger 12,69 cm bredd, men det stämmer inte: den är snarare närmre 14,5 cm bred! (som bredast vid rgb-loggan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag tänkte mest på de som använder UMX4 - med tanke på tråden
(du skaffade väl aldrig en?)

Vettigt att kolla upp konkurrensen innan man köper!
Men nu med de rabatterade priserna på vissa 3080-modeller så är jag sugen att förboka ett ASUS TUF innan det erbjudandet upphör...
Det kortet kommer dock ta upp nästan hela bredden i lådan känns det som
ASUS egen spec säger 12,69 cm bredd, men det stämmer inte: den är snarare närmre 14,5 cm bred!

Yikes! Kan bli tight då!

Nej, har inte köpt än, men lurkar järnet. Sonen skall väl ha en dator vilken sekund som helst nu...
Fortfarande ett av de snyggaste chassina därute.

Men ja, finns alltid en chans, om än liten att AMD överraskar hyggligt i höst! Känns dumt att inte vänta en månad till. Nvidia kommer ju inte sluta sälja kort...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men ja, finns alltid en chans, om än liten att AMD överraskar hyggligt i höst! Känns dumt att inte vänta en månad till. Nvidia kommer ju inte sluta sälja kort...

Sant, men introduktionspriserna gäller ju bara nu, och sen tror jag inte priserna kommer gå ner på ett tag.
(möjligen lite om/när det kommer ett 20GB 3080 eller ett 3080ti)

Nåja, jag brukar vara den långsamma som sen inte kommer till skott så jag kör kanske samma taktik som dig i slutändan och väntar!
... och Founders edition priserna lär ju ligga kvar om man nu väljer 3080 till sist. (om det nu nånsin släpps fler såna - ryktena verkar ju vara att de korten och kylarna är väldigt dyra att tillverka)
När man tänker på det: Jag tror nog en Founders Edition skulle vara snyggast i UMX4: stilmässigt mest lik lådan! (funktion är viktigare än estetik IMHO, men man gillar ju när det är snyggt också )

Jaja, jag ska inte göra tråden till ännu en diskussion om 3000 serien

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag ska börja använda mitt Jonsbo till en server, dock ett problem, tog bort övre fästet till 3,5" HDD så att ja kunde få plats med mer kablar mm, och, nu kan jag inte hitta den. Kan man köpa den lös nånstans tro? Eller är det kanske någon som har en liggandes som dom itne använder?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag ska börja använda mitt Jonsbo till en server, dock ett problem, tog bort övre fästet till 3,5" HDD så att ja kunde få plats med mer kablar mm, och, nu kan jag inte hitta den. Kan man köpa den lös nånstans tro? Eller är det kanske någon som har en liggandes som dom itne använder?

Kollat i lådkartongen om du har kvar den? (jag brukar använda den för att samla alla lösa delar, samt alla lådor jag vill spara som hör till det datorbygget)
Och du har väl kvar lilla vitan lådan med tillbehör så du har fästskruvar och gummibussningar till diskar? Annars får du kanske svårt att få dem på plats?

...

Jag har byggt i min UMX4 nu och använder inte 3.5" fästet alls och jag kommer nog aldrig montera några 3.5" diskar...
Men jag vet inte riktigt ändå om jag vågar släppa det: jag kan i teorin behöva dem till 2.5" SSD om jag bygger ut framöver. Hmm... Du kan ju PM:a om du vill så kan vi snacka om det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kollat i lådkartongen om du har kvar den? (jag brukar använda den för att samla alla lösa delar, samt alla lådor jag vill spara som hör till det datorbygget)
Och du har väl kvar lilla vitan lådan med tillbehör så du har fästskruvar och gummibussningar till diskar? Annars får du kanske svårt att få dem på plats?

...

Jag har byggt i min UMX4 nu och använder inte 3.5" fästet alls och jag kommer nog aldrig montera några 3.5" diskar...
Men jag vet inte riktigt ändå om jag vågar släppa det: jag kan i teorin behöva dem till 2.5" SSD om jag bygger ut framöver. Hmm... Du kan ju PM:a om du vill så kan vi snacka om det.

Jag har kvar den lilla vita lådan, men har den itne där, har itne kvar orginalkartongen dock, för sålde chassiet till en polare som itenn ville ha den, och har sen fått tillbaka UMX:en i ett byte.

Tänkte annars kolla med Webbhallen om man kan få tag på reservdel där, dom har ju både Jonsbo nu och Swiven som är samma låda.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag har kvar den lilla vita lådan, men har den itne där, har itne kvar orginalkartongen dock, för sålde chassiet till en polare som itenn ville ha den, och har sen fått tillbaka UMX:en i ett byte.

Tänkte annars kolla med Webbhallen om man kan få tag på reservdel där, dom har ju både Jonsbo nu och Swiven som är samma låda.

Ok.
Värt att fråga! (väldigt skeptisk att de har tillgång till reservdelar men vem vet)
Och Svive-varianten av lådan verkar väl inte finnas tillgänglig längre? Jag hittar den varken på prisjakt eller webhallen.
(Svive S800 eller vad den nu hette) Så jag tvivlar på att Svive kan supporta den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.