Permalänk
Avstängd

Uppgradering på min trotjänare?

Hej! Har nu efter några månader bestämt mig för att sätta i lite nytt i datorn. Det sitter just nu en klassis HDD, ett GTX 760, ett 550W PSU, en AMD-FX 6300 CPU, ett ASUSTek m5a97 moderkort med 16 GB Hyperx Ram minne. Tanken var att jag skulle byta ut min HDD mot en SSD, Då jag känner att den blir slöare för varje dag som går, plus att jag inte vill lägga allt för mycket pengar då jag inte tycker det är värt det. Grejen är dock att jag vet inte om det är hårddisken det skulle vara mest värt och byta ut? Tillexempel kan jag sitta i facebook i 5 minuter sedan börjar den typ "lagga" den orkar typ inte liksom när jag scrollar. Kan hända på andra sidor ibland som typ youtube men mestadels på facebook. Så jag vet inte riktigt om det är cpun som jag borde byta? Egentligen borde man ju byta ut allt i den nästan men sitter inte på så mycket pengar för tillfället. Jag hade tänkt mig en ny SSD för 2000 ungefär, men jag har 4000 kr som jag dock hellre hade velat använda till något annat. Har ni några tips? Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

En nyinstallation av windows på en ssd kan göra en stor skillnad.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd

@brackemannen: Menar du inte HDD? har ingen SSD i just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

@brackemannen: Menar du inte HDD? har ingen SSD i just nu

Han uppmanar dig nog att skaffa en SSD.

Nästan så att Microsoft borde låsa ner Windows så att det endast kan installeras på SSD ;).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Du skrev ju att du ev. skulle skaffa en ssd eller....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Vad används datorn till?
Är det mest kontorsjobb så är en ny SSD en bra investering.

Spelas det dock på den så är det kanske läge att börja uppgradera lite mer saker.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Om du ska byta något annat än lagringen så blir det nog att byta ut allt. Jag skulle rekommendera att du köper en SSD och installerar om Windows. Det kommer att göra en stor skillnad, men om det ändå känna slött så är det ny processor som gäller, men då får du räkna med att sätta typ 3300kr till minst på t.ex. Ryzen 3300X eller 3400G, 16gb ddr4 och ett billigt B450-moderkort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

@The_St1g: Jag brukar mest bara surfa på nätet kolla lite film och så kan hända att jag spelar csgo någon gång ibland

Permalänk
Medlem

Varför vill du lägga 2000 på en SSD när du inte vill lägga pengar på datorn? En 240GB SSD kan du få för en 500-hundring.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

@Daz: Jag vill ha minst 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

@Daz: Jag vill ha minst 1TB

Ah, tänkte att en mindre disk räckte för att surfa, lira Csgo och se på film. 1TB får du för 1200 på inet https://www.inet.se/produkt/4301909/crucial-bx500-1tb så min fråga om varför man lägger 2k när man helst inte vill lägga pengar på datorn kvarstår.

Är det förvaring av filmer/serier så kommer du kunna behålla din gamla disk och fortsätta ha som lagring för sånt. HDD lär inte vara en flaskhals för filmvisning.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

@Daz: Jag vill ha minst 1TB

Du behöver inte spendera 2K för en SSD på 1TB

https://www.inet.se/produkt/4302139/samsung-870-qvo-sata-ssd-...

Du behöver inte ens göra en ny installation av din dator använd bara Samsungs egna program för att klona din nuvarande hårddisk till den nya SSD disken, Skillnaden mellan en HDD och en SSD är som natt och dag i jämförelse.

Permalänk
Avstängd

@Daz: Jag menade bara att jag helst inte vill lägga mer än 2k mindre än 2k är ju naturligtvis bättre

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...