Tips på bästa antivirus samt på program som snabbar upp datorn?

Permalänk
Medlem

Tips på bästa antivirus samt på program som snabbar upp datorn?

Hej!

Skulle höra mig för om vilket/vilka som är de bästa antivirus+brandvägg programmen? I dagsläget kör jag en Asus router med inbyggd brandvägg och med Win 10's inbyggda brandvägg samt AVG AntiVirus Free. Kanske räcker denna kombination? Eller rekommenderas nån annan lösning? Jag kan betala för programmet om det behövs för att det ska bli så bra som möjligt.

Sen skulle jag också vilja ha tag på ett riktigt bra program som snabbar upp datorn.

Det får gärna vara program som är lite mer diskreta om möjligt, tycker det poppar upp rutor från AVG mest hela tiden.

Vore tacksam för tips!

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Moderator
Forumledare

@waverider: Du kommer få en drös med bra svar, allt ifrån att Windows egna räcker till en massa andra märken.

Inget är egentligen fel så länge du använder något.

Personligen kör jag bitdefender och är nöjd då det sköter det mesta själv utan att störa mig för mycket (inställningsfråga såklart).

Här finns en drös med bra tips

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitdefender på ett par burkar efter att Windows interna segat ner datorerna. Funkar bra. Har även kört AVG tidigare, i flera år.

Min upplevelse är att om man inte hänger på riktigt skumma sidor (vilket jag inte gör), eller piratar väldigt mycket och vårdslöst, så räcker de flesta kända virusskydden gott.

Däremot dödade Eset installationsfilerna till Multi-avchd för mig häromdagen, det måste vara en false positive.

Kör något gratis alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Kör själv bitdefender och är nöjd med det. Har även en "cleaner" funktion och startup optimizer osv. Finns även work profile, game profile osv som den kan byta mellan automatiskt om du väljer det.

Kostar dock att köpa.

Permalänk

kör avira free edition funkar bra. lite störande reklam imellanåt men annars funkat bra och har imellanåt aktivt förhindrat infektion och blockerat sidor som innehåller infekterade filer när man googlat lite villt i felsökningssyfte eller letat open source alternativ till något betalprogram och råkat trycka på fel länk.

men som sagt alla funkar helt ok betalversion eller inte och prestandapåverkan av antivirus är idag mer eller mindre en förlegad anledning att inte ha något

då hårdvarukraven för antivirus idag är mer eller mindre samma som för 20 år sedan och har du bara 1 kärna på 500Mhz 512Mb ram javisst då kan det kanske spela roll men med 4gb eller mer och och en flerkärnig cpu på denna sidan 2010 så är prestanda påverkan knappt äns mätbar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar! Verkar med andra ord som att Bitdefender är det som jag ska satsa på.

@anon259487: Låter mycket bra att Bitdefender också har cleaner/start optimizer funktioner. Tycker du att dessa funktioner också har funkat bra? Det är inte så att du vet om Bitdefender är bättre på detta än vad AVG är? Vet att jag läst nånstans att AVG's cleaner inte är jättebra. Själv har jag bara testat den i provversion.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Windows egna anti-virus/anti-malware kombinerat med lite sunt förnuft funkar utmärkt. Cleaner behövs inte om man låter bli att installera massa skräp samt ominstallerar Windows nån gång per år.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

@Juggernawt: Jo det är förstås sant att en ren ominstallation löser såna problem, kanske låter jag lat men tycker ärligt talat det är jobbigt med nyinstallation, det tar en massa tid och energi att få allt som man vill ha det igen.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv

Windows Defender och ingen cleaner här, fungerar fint.

Permalänk
Medlem

Alla "cleaner" program bör undvikas då dom mest skapar problem.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej!

Skulle höra mig för om vilket/vilka som är de bästa antivirus+brandvägg programmen? I dagsläget kör jag en Asus router med inbyggd brandvägg och med Win 10's inbyggda brandvägg samt AVG AntiVirus Free. Kanske räcker denna kombination? Eller rekommenderas nån annan lösning? Jag kan betala för programmet om det behövs för att det ska bli så bra som möjligt.

Sen skulle jag också vilja ha tag på ett riktigt bra program som snabbar upp datorn.

Det får gärna vara program som är lite mer diskreta om möjligt, tycker det poppar upp rutor från AVG mest hela tiden.

Vore tacksam för tips!

Mvh Mattias

Har du router med FW så räcker Windows egna långa vägar, kan t.o.m. vara så att om du installerar en annan "aggressivare" FW så kan det skapa problem istället.

Windows egna AV tillsammans med sunt förnuft räcker också hur långt som helst, men vill du köra annan AV så se till att det är ett rent AV och inte cleaners mm, dom skapar ofta mer problem än dom löser och är ofta orsaken till att man måste installera om windows.
Cleaners som är "snällare" och inte skapar problem finns redan inbyggt i windows, t.ex. Diskrensning.

Permalänk
Medlem

@waverider:

Jag vill rekommendera Malwarebytes också, tillsammans med valfritt antivirusprogram. Själv nöjer jag mig med Windows inbyggda...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag kör med Avast Free och Malwarebytes Pro (Betal) då Malwarebytes free inte har livescanning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Jag kör på Windows inbyggda antivirus utan några problem på rätt många år. Vi kör även det (företagsversionen) på jobbet och vi har rätt hårda krav på säkerhet så jag litar på att det duger. Dock är det lite segt på jobbet, men det är på grund av att undantagen man lägger in tas bort varje dag så programmet måste söka igenom alla repos (alltså mappar med kod och dll:er som förstås ses som väldigt suspekta), och för att de har schemalagt en total genomsökning varje dag under arbetstid. Gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@waverider:

Jag vill rekommendera Malwarebytes också, tillsammans med valfritt antivirusprogram. Själv nöjer jag mig med Windows inbyggda...

Jag har försökt med Windows defender och MBAM men varje gång jag installerar MBAM så inaktiveras Windows Defender. Hur löste du det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitdefender och är ganska nöjd. Inga virus inkomna, men däremot ett antal false positives genom åren som gjort att jag fått ladda ned filer igen (särskilt på tiden som jag grejade med kryptovalutor). Därtill något omständigt att lägga till undantag i programmet.

Rent generellt brukar Bitdefender och Kaspersky komma i topp i de tester som jag har läst/sett. Valet föll på Bitdefender eftersom de hade bäst pris vid köptillfället.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har i te upplevt att jag behöver cleaners med win10. Sitter du på äldre?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag har försökt med Windows defender och MBAM men varje gång jag installerar MBAM så inaktiveras Windows Defender. Hur löste du det?

Jag har inte ens tänkt på det, men nu ser jag att Defender är inaktiverat. Så var det inte förr, måste ha kommit i nån uppdatering, verkar som MBAM numera är ett antivirusprogram, till skillnad mot förr när det bara var anti-malware.

Jag kör också Pro-versionen, lyckades knipa ett life-time erbjudande för massa år sen.

Edit: Ser nu att man kan aktivera Defender samtidigt i inställningarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Sen skulle jag också vilja ha tag på ett riktigt bra program som snabbar upp datorn.

Är du alltid uppkopplad med datorn? Annars får du bäst prestandalyft av att stänga av ditt antivirus Att blockera valda program i brandväggen samt att inaktivera Windows Update gör också skillnad i prestanda. Användbart vid videoredigering, fotoredigering och annat som kräver lite extra prestanda. På en laptop innebär det även längre batteritid.

Själv använder jag följande program för att snabba upp Windows.

Firewall App Blocker
https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-7/

Defender Control
https://www.sordum.org/9480/defender-control-v1-6/

Windows Update Blocker
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Utöver dessa använder jag även Wise Disk Cleaner samt Wise Registry Cleaner.
https://www.wisecleaner.com/download.html

Ett tips är aldrig använda Cleaners som är äldre än OS:et de ska användas för, vilket gör det svårt att rekommendera Cleaners om du exempelvis kör Windows 10 Version 2004 (då är du ständigt i händerna på Microsoft). Själv kör jag dock en mer optimerad Windows 10 Version 1809 som inte Microsoft ändrar i jämt och ständigt utan min tillåtelse.

Vill även tipsa om Geek Uninstaller då det rensar upp efter program som avinstalleras:
https://geekuninstaller.com/

Permalänk
Inaktiv

Har kört malwarebytes i nästan 2 år och fått totalt TVÅ varningar om malware, båda false positives... och bägge hittades dessutom av Windows Defender.

Antivirus & Malware 2020 är nästan obsolete om du inte letar obskyr rysk porr.

Cleaners och Optimizers är helt meningslöst om du använder Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Cleaners och Optimizers är helt meningslöst om du använder Windows 10.

Vad baserar du detta påståendet på?

Permalänk
Medlem

I dsgens värld så begöver man inte klicka på något för att få ett angrepp, det räxker att en ad server har blivit angripen så får du skiten om du inte har något skydd som är funktionabelt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Antivirus & Malware 2020 är nästan obsolete om du inte letar obskyr rysk porr.

Eller om man letar efter Filemon för Windows 95:

Virus & Malware finns tyvärr överallt på nätet och att skicka filen till Virustotal.com för genomsökning är ofta mer effektivt än lokalt antivirus som enkelt slås ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Är du alltid uppkopplad med datorn? Annars får du bäst prestandalyft av att stänga av ditt antivirus Att blockera valda program i brandväggen samt att inaktivera Windows Update gör också skillnad i prestanda. Användbart vid videoredigering, fotoredigering och annat som kräver lite extra prestanda. På en laptop innebär det även längre batteritid.

Själv använder jag följande program för att snabba upp Windows.

Firewall App Blocker
https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-7/

Defender Control
https://www.sordum.org/9480/defender-control-v1-6/

Windows Update Blocker
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Utöver dessa använder jag även Wise Disk Cleaner samt Wise Registry Cleaner.
https://www.wisecleaner.com/download.html

Ett tips är aldrig använda Cleaners som är äldre än OS:et de ska användas för, vilket gör det svårt att rekommendera Cleaners om du exempelvis kör Windows 10 Version 2004 (då är du ständigt i händerna på Microsoft). Själv kör jag dock en mer optimerad Windows 10 Version 1809 som inte Microsoft ändrar i jämt och ständigt utan min tillåtelse.

Vill även tipsa om Geek Uninstaller då det rensar upp efter program som avinstalleras:
https://geekuninstaller.com/

1. Att stänga av windows inbyggda antivirus kommer inte ge en märkbar prestandaskjuts ens på dålig hårdvara. Det kommer inte heller förlänga batteritiden.
2. Det finns redan en inbyggd brandvägg i Windows - att köra en tredjepartsapp från en ej trovärd källa kommer inte boosta prestandan. Att blockera enskilda program kommer inte heller öka prestandan märkvärt.

3. ???????? Defender Control? 😂

4. Ja blockera Windows Uppdateringar är ett fantastiskt sätt att öka prestandan och säkerheten!

5. Det finns en inbyggd diskrensare i Windows, mer behövs inte.

6. Att rensa i registret är helt meningslöst. I bästa fall märks det inte öht, och i värsta fall går datorn sämre för att du har tagit bort något som inte skulle tas bort. ( https://support.microsoft.com/en-us/help/2563254/microsoft-su... )

Istället för att förlita sig på ett företag vars största bedrift är att ha en 4starig rating på en freewaresida 2015 ( https://www.wisecleaner.com/awards.html ) så kanske man bör lita på att Microsoft levererar något som fungerar.

Eftersom mitt ord inte väger tungt nog och personliga anektdoter är personliga kan vi se vad andra säger om detta

"Digital snake oil" - https://blog.malwarebytes.com/cybercrime/2015/06/digital-snak...

"[...] there's no good reason to 'clean' the registry, and there never was" - https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

"Demystified..." - https://www.howtogeek.com/171633/why-using-a-registry-cleaner...

MVP svarar - https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/registr...

Diskussion 2015, samma år som rekommenderade program var "relevanta" - https://malwaretips.com/threads/are-registry-cleaners-still-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om du hade läst på lite mer om programmen från Sordum, så hade du sett att bland annat Firewall App Blocker använder Windows inbyggda brandvägg. Detsamma gäller övriga program från Sordum som bara ändrar vilka services som körs via registret.

Vet inte vad du har för någon monsterdator, men på min laptop med en i7-8565U så gör programmen jag rekommenderade skillnad.

Jag har aldrig hävdat att upprensning av registret gör någon skillnad, men Wise Registry Cleaner innehåller andra tweaks under System Tuneup som faktiskt gör skillnad samt kan öka säkerheten som exempelvis Autoplay för externa enheter. Visst går detta att göra på egen hand, men det är smidigt att ha samlat på ett ställe.

Ang. WiseCleaner, så rekommenderade jag två av deras fristående gratisprogram. "All-in-one"-program har jag dålig erfarenhet av.

Windows i sig uppdaterar jag när jag själv vill via Microsoft Update Catalog. Rekommenderar inte att någon sitter med ett system utan säkerhetsuppdateringar, men jag bestämmer gärna själv när detta ska ske.

Vad varje uppdateringen innehåller finns information om här:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4555932

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows Defender i kombo med Malwarebytes Anti-malware (Gratisversionen) + vara lite försiktig med vad man laddar ned och kör.

Diskrensning, Uncleaner (Från MDL Forum) och CCleaner.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar! Verkar som om jag har det som behövs redan då. Möjligen provar jag Bitdefender som rent antivirus eftersom AVG tjatar om att datorn är slö, samt att jag får upp alla möjliga popups.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv

@waverider:

Ta bort AVG och kör med Malwarebytes gratis (eller bitdefender) och Windows Defender.
Skanna med Malwarebytes om du är orolig över att du fått in nått skit, Windows Defender plocka 90+% av det som övriga anti-malware och-virus program gör (om du låter det uppdatera som tänkt).

AVG och CCleaner harit inte varit relevanta sen Windows XP.

Om du av någon oförklarlig anledning ändå vill använda program för att rensa datorn och "snabba upp" den så finns Bitbleach, som är open source.