Permalänk
Medlem

Nyfiken på AIO men rädd för mjukvaran

Hej! Jag är sugen på att sätta in en 360 AIO på mitt kommande dator bygge. Har försökt läsa mig till vilket märke och modell man borde välja men det slutar alltid med att man hamnar i trådar på reddit eller på youtube videos där oftast folk klagar på att mjukvaran är värdelös. Fläktar som spinner lite som dem vill, spel som inte startar efter uppdateringar etc etc.
Börjar luta mycket åt en Noctua luftkylare. Men vill verkligen ha en AIO för framförallt utrymmet och utseendet.

Vad ska man välja? Och är mjukvarorna till dessa så dåliga som folk ofta säger?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag köpte Arctic Liquid Freezer II:
Inget LED
Ingen mjukvara

Bara en kompetent AIO kylare som är otroligt tyst och effektiv.

Jag kör min på en statisk hastighet 80% så oavsett belastning så har jag ett svagt surrande ljud (luften som flyttas, pumpen hörs inte).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Köp en Noctua för driftsäkerheten, läste häromdagen på forumet att en aio är förbrukad efter ca 4 år, kanske tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Köp en Noctua för driftsäkerheten, läste häromdagen på forumet att en aio är förbrukad efter ca 4 år, kanske tidigare.

Jo läst samma saker, att dem börjar falla av efter 4år är väll inget ja ser som ett hinder egentligen. Är mest mjukvaran jag är mest rädd för. Tex NZXT står den knappt något possetivt om alls Men dem är ju förbaskat snygga

Permalänk
Medlem

Ja en aio brukar hålla runt 5 år sen bör man renovera den, alltså öppna och göra rent allting. Luft kylare håller längre då de saknar rörliga delar om man bortser från fläktarna som är lätta att byta men dom måste rengöras dom också.

Fläktar kan du lätt styra själv. 5, 7, 12 volt kan man lätt plocka från vilken molex som helst eller styr fläktarna genom bioset på mobot?
Mjukvarorna kanske är buggiga på nya modeller men de som funnits ett tag lär vara fixade?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Enklaste verkar vara att köra aio pumpen på en aio / pump kontakt på mobot. Och radiatorfläktarna på Cpu fläkt kontakten. Och hoppas att man kan ställa båda via bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Köp en Noctua för driftsäkerheten, läste häromdagen på forumet att en aio är förbrukad efter ca 4 år, kanske tidigare.

Köp Arctic Liquid Freezer II Jag har den själv, och är mycket nöjd. Otrolig prestanda/pris/ljud, och ingen störande mjukvara heller. Bara att köra!

Enda negativa med den AIO:n är att kablarna är lite väl svårböjda, och att radiatorn nästan är för stor. I ett stort chassi är det absolut inget problem, men den funkar i få chassin under 15 liter

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Köp en Noctua för driftsäkerheten, läste häromdagen på forumet att en aio är förbrukad efter ca 4 år, kanske tidigare.

För att vara på säkra sidan så kanske vissa tycker att man ska byta efter 4 år. Själv har sonen en gammal burk från mig med en Corsair H100 i från 2011 som fortfarande rullar på utan problem. Så att en AIO ska bytas efter 4 år anser inte jag stämmer med verkligheten.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Jo läst samma saker, att dem börjar falla av efter 4år är väll inget ja ser som ett hinder egentligen. Är mest mjukvaran jag är mest rädd för. Tex NZXT står den knappt något possetivt om alls Men dem är ju förbaskat snygga

När jag körde NZXT AIO’s använde jag https://github.com/jonasmalacofilho/liquidctl istället för NZXT CAM skräpet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

När jag körde NZXT AIO’s använde jag https://github.com/jonasmalacofilho/liquidctl istället för NZXT CAM skräpet.

hur fungerade det? kommer man åt RGB inställningar via dem?

Permalänk
Medlem

Allt i en AIO talar emot en lång livslängd: vätska direkt mot metall (korrosion), många rörliga delar, stundtals höga temperaturer och temperaturväxlingar osv. Så om livslängd och driftsäkerhet är ens främsta prioritet så ska man överväga lyftkylning istället. Min senaste AIO höll i drygt fyra år (se tråden Reklamera 4 år gammal Corsair H115i).

Men det finns många fördelar också: stor radiatoryta möjliggör lägre varvtal på fläktarna och tystare gång, du blåser ut varmluften direkt ur chassit (med normal montering) vilket sänker temperaturen i hela datorn och du slipper ha en stor kloss mitt i ditt bygge och kan istället gömma undan radiatorn längs sidan i datorn. Sen känns det lite coolt också.

När det gäller mjukvaran så finns det förvisso kvalitetsproblem. Jag har testkört Corsair Link, NZXT Cam, liquidctl och Corsair iCUE. Jag skulle inte säga att någon är bättre eller sämre. Corsair Link strulade sällan, men är å andra sidan gammalt och inget jag rekommenderar att man kör i ett nybygge. NZXT körde jag bara ett kort tag och det jag störde mig på där var främst NZXT:s totala tondövhet avseende insamling av stora mängder användardata; något som de dock hävdar att de har förbättrat från version 4.0 och framåt. Just nu kör jag Corsair iCUE. Jag har inte haft problem med själva styrningen av kylsystemen utan snarare återrapporteringen till det grafiska gränssnittet. I mitt tidigare bygge hade jag en CPU som tenderade att gå över 85% i nyttjandegrad när jag spelade lite tyngre spel och jag såg ett tydligt samband mellan att processen som ansvarar för att återrapportera sensordata till GUI:t (Corsair.Service) hängde sig och hög nyttjandegrad på processorn. Sedan jag uppgraderade till en kraftigare processor upplever jag sällan detta problem.

Liquidctl är lite av en särling i detta sällskap eftersom det inte finns något GUI (körs i kommandoprompten), konfigreras via parametrar i en textfil och påminner mer om att hacka Rasberry Pi än något annat.

Så jag skulle säga att det är lite samma sak med mjukvaran som med hårdvaran: att introducera dedikerad mjukvara för att styra och övervaka processorkylningen introducerar "fler rörliga delar" som ökar komplexiteten och kan "gå sönder". Å andra sidan får man fina kurvor på skärmen och kan i detalj se varvtal och temperaturer för kylkomponenterna inne i datorn.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem

står i mellan dessa och velar nu. kommer köra med ett asus z490 mobo så jag kan slippa mjukvaran helt om jag skulle få psykbryt på det. men jag kommer ge det ett försök iaf.
någon som har input på vilken man borde välja utav dem? dem har båda väldigt bra recensioner på Inet. och verkar prestera mer eller mindre lika bra

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14057642

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

hur fungerade det? kommer man åt RGB inställningar via dem?

Jag körde det med äldre X52 och X62. Gick att styra allt med RGB vad jag vet.
Dock med nya X63, X73 serien osv verkar det inte gå att styra OLED skärmen, iaf inte än (läs https://github.com/jonasmalacofilho/liquidctl/blob/master/doc... )
Fläktarna går inte heller att styra med nya 3 serien, vilket jag tycker är en stor miss av NZXT då jag tycker hela grejen med AIO är att man kan styra fläkthastigheten mot vätsketempen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

står i mellan dessa och velar nu. kommer köra med ett asus z490 mobo så jag kan slippa mjukvaran helt om jag skulle få psykbryt på det. men jag kommer ge det ett försök iaf.
någon som har input på vilken man borde välja utav dem? dem har båda väldigt bra recensioner på Inet. och verkar prestera mer eller mindre lika bra

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14057642https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14057642

Ingen AIO kräver ju mjukvara för drift. Styra pump och fläkt gör du ju ändå med BIOS eller önskad fläktmjukvara i Windows. Välj en AIO som passar rent estetiskt med ditt bygge!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Kraken X53 och är riktigt nöjd, kör med nyaste CAM och det fungerar, mest för ställa in RGB, annars har jag styrt PUMP osv med moderkortet utan några som helst problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

funderar på att byta ut min Corsair Hydro H80i V2 mot en Luftis, Corsairen gått nästan dygnet runt i 2,5 år
Lutar åt en "be quiet! Dark Rock 4 Pro" istället

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Fac31: Vad ska du med någon mjukvara till?

Visst, du kan styra lite belysning, läsa lite data om hastigheter men det är absolut inte några krav för funktion.
Kör mjukvaran om du vill. Kylfunktionen är inte beroende av någon mjukvara. (Tur det).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Fac31: Vad ska du med någon mjukvara till?

Visst, du kan styra lite belysning, läsa lite data om hastigheter men det är absolut inte några krav för funktion.
Kör mjukvaran om du vill. Kylfunktionen är inte beroende av någon mjukvara. (Tur det).

nej jag vet jag konstaterade längre upp allt ja lär ändå styra allt via bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

funderar på att byta ut min Corsair Hydro H80i V2 mot en Luftis, Corsairen gått nästan dygnet runt i 2,5 år
Lutar åt en "be quiet! Dark Rock 4 Pro" istället

Jag har en dark rock nu. Fungerar jättefint. Men jag hade valt Noctuan ist nu när den finns i svart

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Celsius S36, sätt på auto och släng in i chassit, done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Köp en Noctua för driftsäkerheten, läste häromdagen på forumet att en aio är förbrukad efter ca 4 år, kanske tidigare.

Tystare också, med bara en fläkt. Jämfört med både pump och fläkt, eller två oftast.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14073658

Bra pris, ypperliga recensioner, inget led-bling!

Permalänk
Medlem

Mjukvara? Låt moderkortet driva pump och fläktar som vanligt, ev. justera kurvor eller lås till en viss volt. Klart.

Sen så tror jag det är pessimistiskt med att AIO generellt skulle vara dåliga... men ja efter några år så skulle jag kolla över min. Bygge ett par burkar med mindre Corsair (H60) eller nåt för bra antal år sen o de rullar på än med OK temps så vitt jag vet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

står i mellan dessa och velar nu. kommer köra med ett asus z490 mobo så jag kan slippa mjukvaran helt om jag skulle få psykbryt på det. men jag kommer ge det ett försök iaf.
någon som har input på vilken man borde välja utav dem? dem har båda väldigt bra recensioner på Inet. och verkar prestera mer eller mindre lika bra

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14057642https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14057642

Hade inte kört på Corsairen iaf. Har den i låda redo för en tripp till reklamation. Den blinkade till och tappade kontakten via USB-headern vilket gjorde att den stannade helt i någon sekund för att sedan komma igång igen. Kan ju tänka dig hur bra det är om den dör under en tung workload.

Permalänk
Medlem

Jag kör en deepcool captain l360v2. Styr både belysning och fläktar via moderkort. 60 grader på en 3900X i spel + streaming. Ca 50% fläkt. Hör bara grafikkortet.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan