AMD smyger ut Radeon RX 5300 – "Navi"-kort med siktet på 1080p-spelande

Permalänk
Melding Plague

AMD smyger ut Radeon RX 5300 – "Navi"-kort med siktet på 1080p-spelande

Prestandakort från Nvidia och AMD lurar på horisonten, men sistnämnda rullar nu ut en enklare modell för instegsspekulanter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man kan väl inte påstå att 44 FPS och 52 FPS är 'minsta möjliga marginal' ifrån 60 FPS..

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Hetkyckling:

Man kan väl inte påstå att 44 FPS och 52 FPS är 'minsta möjliga marginal' ifrån 60 FPS..

Nej. Formuleringen hängde kvar från ett mer kompakt stycke där endast de största och lägsta prestandaskillnaderna rymdes, men nu är samtliga med och stycket uppdaterat.

Permalänk

Kändes lite Nvidia-vinklat först, tack för klargörandet

Permalänk
Avstängd

Sätt ett bra pris och jag kan ha hittat en uppgradering till sjusextin.

Permalänk
Medlem

Snark... 3 dagar innan ampere? Lägg ner

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Snark... 3 dagar innan ampere? Lägg ner

Riktar sig nog inte till samma målgrupp..

Permalänk
Medlem

Känns som AMD lanserat massor av kort med 1080p och 1440p stämplar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Känns som AMD lanserat massor av kort med 1080p och 1440p stämplar på.

Vanligaste upplösningen så varför inte? Jag har 1080p/60hz så varför ska jag ha ett fläskkort som kan pusha 4K och en million Hz? Finns många, många, många i samma sits, och jag har inga som helst planer eller lust att skaffa ny skärm bara för att.

Permalänk
Medlem

@DaCapo_X:

Kommer väl "budgetkort" så småningom även i den serien, inte långt kvar till AMD's nästa generation heller. Onödigt släpp vid det här laget tycker jag

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Snark... 3 dagar innan ampere? Lägg ner

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

@DaCapo_X:

Kommer väl "budgetkort" så småningom även i den serien, inte långt kvar till AMD's nästa generation heller. Onödigt släpp vid det här laget tycker jag

gpu - släppdatum 2080 - 18-09-20 2070 - 18-10-17 2060 - 19-01-05 1660 - 19-03-14 1650 - 19-04-23

Det dröjde alltså ett halvår från att 2080-kortet släpptes till att 1660-kortet släpptes.

Mellankort och billigare kort kommer att dröja, av flera skäl, alltså i sig inte något fel att släppa ett budgetkort nu, och än mer då ett som är än så länge bara är för oem-system.

Permalänk
Medlem

Intressant om priset är rätt (5500XT är för dyrt). Men känns som Polaris är mer för pengarna här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vanligaste upplösningen så varför inte? Jag har 1080p/60hz så varför ska jag ha ett fläskkort som kan pusha 4K och en million Hz? Finns många, många, många i samma sits, och jag har inga som helst planer eller lust att skaffa ny skärm bara för att.

Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Känns som AMD lanserat massor av kort med 1080p och 1440p stämplar på.

Typ allt under 2080ti får väl en 1440p eller 1080p stämpel. Så det är inte så konstigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vanligaste upplösningen så varför inte? Jag har 1080p/60hz så varför ska jag ha ett fläskkort som kan pusha 4K och en million Hz? Finns många, många, många i samma sits, och jag har inga som helst planer eller lust att skaffa ny skärm bara för att.

Det var som fan.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vanligaste upplösningen så varför inte? Jag har 1080p/60hz så varför ska jag ha ett fläskkort som kan pusha 4K och en million Hz? Finns många, många, många i samma sits, och jag har inga som helst planer eller lust att skaffa ny skärm bara för att.

Rätt spännande att man så ofta ser folk som han du svarade på, som verkar tro att det inte finns någon marknad utanför haloprodukterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Rätt spännande att man så ofta ser folk som han du svarade på, som verkar tro att det inte finns någon marknad utanför haloprodukterna.

Jag får en känsla att många här resonerar att "bara för att" vi är på Sweclockers så "borde" de flesta som hänger här, ha high-end, men det kanske bara är jag som misstolkar situationen 😊

Det var ju en poll för ett tag sen vilken upplösning man hade. Det hade varit intressant med en poll med samtliga grafikkort tillbaka till 2014 så man får sej en uppfattning vilken prisklass på grafikkorten som generellt köpes här på forumet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jaha, ja där ser man.... det har väl sin plats på marknaden, blir väl hyffsat billigt förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Första tanken var ju "är inte 1080p spelning lite väl lågt?" men då jag själv spelar på en 1080p skärm och en snabb titt på prisjakt visar att 120hz 1440p skärmar ligger på drygt 3500kr när en 1080p 120hz skärm ligger på 2000kr så är det nog många "entry-level" gamers som spelar i 1080p fortfarande.
Dock...
Eftersom dessa kort visar sig genomsnittligt ligga på knappt 70ish fps so måste de ju vara för 60hz och inte 120hz, och då är en 1080p skärm runt 1000kr och en 1440p runt 2500kr och jag undrar om en hel klass grafikkort är värt att satsa på?
Ligger inte kortet på typ 1000kr tvivlar jag på att det kommer vara något större intresse även för budget gamers.
Tycker nog att de antingen skulle satsat på 1440p60hz eller 1080p120hz(ca 90fps och upp) för det är nog de områden där budget gamers är mest intresserade, och det skulle låta dem slå till med en 1500-2000kr prislapp.

Själv sitter jag kvar på min 1080p för att den var väldigt dyr 5 år sedan, och jag har inte hittat en ny 1440p skärm som är riktigt bra nog för att uppgradera som också kostar under typ 7000kr...

Permalänk
Medlem

@Morugano: 1080p är fortfarande den överlägset vanligaste upplösningen och för en budget gamer så är det mycket möjligt att 2000:- på bara GPUn är för mycket, i synnerhet om man bor i ett land med lite lägre snittlöner än Sverige.

Permalänk
Medlem

Ställer mig till skaran som kör 1080 fortfarande
kör dock VR också så behöver bra kort, kör GTX1080 nu som jag tycker fungerar ok men funderar på kommande gen av AMD eller nVIDIA

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

undrar om detta kort blir snabbare eller likvärdigt eller sämre än 1060 6gb....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

undrar om detta kort blir snabbare eller likvärdigt eller sämre än 1060 6gb....

Sett till att RX 5500XT är något bättre än ett 1060 6Gb, så skulle jag nog säga att RX 5300 kommer vara sämre, om det ens kommer ut till försäljning direkt till konsumenter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket billigare än en 1650 super varit kan den bli? Den gick lös för 1700 kr ett tag, och borde prestera likvärdigt en 5300 XT. Skulle den gå för ca 1200 kr kan den vara relevant för många förstagångsköpare som vill ha ett så billigt men kompetent system som möjligt, som då slipper köpa beg kort och får garanti på produkten. Tvivlar dock på att den blir så billig i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Hur mycket billigare än en 1650 super varit kan den bli? Den gick lös för 1700 kr ett tag, och borde prestera likvärdigt en 5300 XT. Skulle den gå för ca 1200 kr kan den vara relevant för många förstagångsköpare som vill ha ett så billigt men kompetent system som möjligt, som då slipper köpa beg kort och får garanti på produkten. Tvivlar dock på att den blir så billig i Sverige.

Den kommer ju aldrig att kosta 1200kr, dock skulle den sälja sjukt bra då. Blir garanterat 1600-1700 kr för de billigare korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Den kommer ju aldrig att kosta 1200kr, dock skulle den sälja sjukt bra då. Blir garanterat 1600-1700 kr för de billigare korten.

Tror man kan se detta som 5000 seriens motsvarighet till RX 550 och de korten släpptes för typ 1400kr. Finns nu en del för en bit under 1000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ställer mig till skaran som kör 1080 fortfarande
kör dock VR också så behöver bra kort, kör GTX1080 nu som jag tycker fungerar ok men funderar på kommande gen av AMD eller nVIDIA

Kör också 1080p fortfarande. Har inte VR, men känner ändå att prestanda i klass med mitt nuvarande GTX 1070 är det absolut lägsta som fortfarande fungerar bra i den upplösningen. Hade det varit snäppet långsammare hade man börjat bli tvungen att dra ner rejält på kvalitetsinställningarna för att få bra FPS i 1920x1080.

Förstår inte hur så långsamma kort kan marknadsföras som "perfekta för 1080p". Visst det är färre pixlar p.g.a lägre upplösning, men nya spel ställer ändå höga krav på GPU:n när det gäller shaders, polycount, högupplösta texturer som kräver mycket VRAM o.s.v. Det är inte bara en hög upplösning i sig som kräver mycket från grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förstår inte hur så långsamma kort kan marknadsföras som "perfekta för 1080p".

De är ett rejält kliv från nivån under (Integrerad grafik) Och de lär fungera bra i många spel om man siktar på 1080p 60 fps, kanske inte allt på ultra men relativt höga inställningar i alla fall. Handlar om var man drar gränsen, vissa klarar ju inte av att spela om de inte får över 120Fps. De som marknadsför kanske tycker 30Fps är okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Morugano: 1080p är fortfarande den överlägset vanligaste upplösningen och för en budget gamer så är det mycket möjligt att 2000:- på bara GPUn är för mycket, i synnerhet om man bor i ett land med lite lägre snittlöner än Sverige.

Jo, men det var ju därför jag sa att kortet behöver ligga på run 1000kr för att vara intressant.
Känner några från Ungern som tjänar runt 3000-4000kr i månaden och de brukar helt enkelt spela på äldre hårdvara.
Tror de föredrar att lägga typ 300kr på ett begagnat GTX770 och få typ 40-50 fps än att lägga 1000kr på ett helt nytt AMD kort (och det är OM kortet får det priset jag tycker låter rimligt...).
Trots att detta är budget kort tror jag inte AMD riktar sig till riktigta låg-inkomst gamers.
Om AMD tror att de kan få ut 1500kr för detta kort och rikta sig till folk som spelar på 1080p60hz skärmar så tror jag folk hellre köper ett GTX1650 eller helt enkelt går för begagnat.
MEN, om de hade kunnat rikta sig till spelare som kanske bara har några tusen att bygga dator för som ändå vill safta till det med 120hz 1080p eller rent av 1440p 60hz så skulle nog ett kort i 1500-2000kr området som lyckas pusha 90ish fps i 1080p eller 50-60 fps i 1440p vara mycket mer relevant.
Kort sagt; Jag tvivlar på att det kommer finnas något större intresse för detta kort om det kostar mer än ca1000kr då det redan finns väl kända kort i den pris-prestanda klassen.
Och om de vill över 1000kr borde de ha satsat på lite mera kräm i kortet.