Windows 95 fyller 25 år – ett arv som lever vidare än idag

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: och vad är det i artikeln du anser vara fel då?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är det förresten nån som vet varför inte Win95 hade stöd för NTFS? Systemet fanns nu redan i NT3.x, om än inte färdigpolerat kanske, och var ett klart stabilare system än FAT16 (som väl var det som Win95 klarade till en början, FAT32 kom något år senare).

Win98 borde iaf stött NTFS, jag körde NT4 hos mina föräldrar nästan enbart för att filsystemet klarade abrupta avstängningar och krascher så mycket bättre...

NTFS får f.ö mycket skit, och det lever väl på övertid sedan länge, men när NTFS kom hade inga "hemdatorer" eller "kontorsdatorer"(PC/Mac) ett journalfört filsystem. Inte heller Linux hade det som default.

/me minns att Amigan fick mycket skit för filsystem (OFS/FFS), men FAT16, HFS, och även ext2 var inte heller helt stabila. *bittra sig*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: och vad är det i artikeln du anser vara fel då?

Som redan skrivits tydligt av sAAb (#18564370) och även av houze (#18564653) så var det Windows NT 3.1 som två år tidigare än Win95, både kom med 32-bitars kod och med API:et Win32.

Nyhetsartikeln ger ett felaktigt sken av att Win95 var den första 32-bitars Windows, och den är framför allt helt inkorrekt gällande att Win32 kom först med Win95 som den påstår; "Då Windows 95 låg till grund för mjukvara i flera efterkommande utgåvor av Windows fick utvecklargränssnitten och funktionerna samlingsnamnet Win32".

först
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Då är jag med på vad du menar, det verkade som att du protesterade att Windows 95 introducerade stöd för 32-bitarskod i den ursprungliga kommentaren jag svarade på. I artikeln syftade jag på att Win32 introducerades i Microsofts vanliga konsument-OS, men jag justerade den meningen så att den inte blir missvisande.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

det verkade som att du protesterade att Windows 95 introducerade stöd för 32-bitarskod i den ursprungliga kommentaren jag svarade på.

Nej, inte alls.

Skrivet av loevet:

I artikeln syftade jag på att Win32 introducerades i Microsofts vanliga konsument-OS, men jag justerade den meningen så att den inte blir missvisande.

Topp!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det förresten nån som vet varför inte Win95 hade stöd för NTFS? ...

/me minns att Amigan fick mycket skit för filsystem (OFS/FFS), men FAT16, HFS, och även ext2 var inte heller helt stabila. *bittra sig*

Har för mig att NTFS är relativt resurshungrigt jfm FAT16 och FAT32, vilket antagligen gjorde det olämpligt som filsystem för konsumentdatorer. En annan anledning är troligtvis bakåtkompatibilitet, där även bytet mellan FAT16 och FAT32 samt införandet av långa filnamn ställde till det för många program.

På AmigaOS var det en barnlek att byta filsystem utan att programmen i sig påverkades negativt. Minns att jag körde AFS (AmiFileSafe) på min Amiga 4000 för att få bättre prestanda och minimera fragmentering av filer. OFS/FFS var lätt att överge

Ang. Windows 95, så har jag inte hittat något sätt att få RTM eller A-utgåvan att fungera med något annat än FAT16, vilket försvårade mitt labbande i VirtualBox eftersom 95B/95C/98/ME använder FAT32 som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har för mig att NTFS är relativt resurshungrigt jfm FAT16 och FAT32, vilket antagligen gjorde det olämpligt som filsystem för konsumentdatorer. En annan anledning är troligtvis bakåtkompatibilitet, där även bytet mellan FAT16 och FAT32 samt införandet av långa filnamn ställde till det för många program.

Det hanterades snyggt av ett translation lager emellan API och gällande filsystem, så det var inte mer inkompatibelt med Windows-16 appar på NTFS än de extensions som Microsoft gjorde för att FAT skulle kunna hantera långa filnamn. Det var snarare mer stabilt och välfungerande på NTFS (stödet för långa filnamn på FAT var snarare mer problem med).

De enda program som inte fungerade för NTFS var sådana som var direkt gjorda för att hantera filsystem, som tex. bootloaders, defragmenterare och andra program som var gjorda för att direkt manipulera strukturerna/sektorerna på diskarna. Vanliga program var aldrig några som helst problem vad jag kan minnas. Fungerade klockrent.

Något som jag dock önskat att de direkt hade lämnat (istället för att vara idiotiskt mycket bakåtkompatibla) är dumma begränsningar som max 256-teckens path, och att man måste montera volymer i enhetsbokstäver (C:, D:, etc.). NTFS stödjer att skippa all sådan skit, men att Win32 behöll sådana dumheter för att vara kompatibelt med appar skrivna för Win16 och DOS var idiotiskt. Det lider vi (iaf. jag) av än idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/