Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk

Acer Aspire 7

Acer Aspire 7 (A715-71G-54PN)
Manjaro

Var som en erotisk dröm att installera.

Blåste hårddisken från Acer's bloatware och win10 och installerade Manjaro.

Allt funkar, t.o.m min Samsung Xpress M2070W.

Helnöjd, never looked back since.

Permalänk
Medlem

Surface Pro (2017), 4GB ram.
Köpte den som surfdator, men windows var inte alltid roligt med så lite minne..
Slängde in Ubuntu på den nu.
Fungerar ypperligt för surf! - Kamera, Suspend (Wifi), Multitouch på skärm osv är saker som inte fungerar som det skall. Men den används för att surfa på...

Permalänk
Medlem

Manjaro på MacBook.
Alltid kört Unbuntu på mina macbooks innan och fungerat felfritt.
Gick precis över till Manjaro och Xfce och det enda som jag inte fixat än är högerklick på touchpaden, fungerade out-of-the-box på Ubuntu.
Wifi-kortet var lite pilligare att få igång att snurra på Manjaro än på Ubuntu men ändå helt ok.

Jävligt sexigt med Apples hårdvara och Linux som OS

Permalänk
Medlem

Kör Linux på en Macbook Air av äldre modell som har i7. 13" skärm gör den trevlig och lättburen. Kör ubuntu 20.04
Macbook Air har en bra bygg kvalité ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Har hört att HP laptops ska man undvika som pesten, verkar som att alla er med HP laptop bekräftar ryktet (jo jag vet, äger en själv, men den hittade jag på soptippen och har problem med suspend-mode)

Själv kör jag med DELL laptop (arbetsdator som jag själv fick välja), har inga problem.

Trams! Kör ubuntu på dels på en Spectra av äldra modell och en Hp Probook.

Permalänk
Medlem

Är Linux-nybörjare och installerade Zorin på en något äldre Dell Latitude E7440 (2014).
Riktigt trevligt med rent och avskalat OS jämfört med Windows.
Lite sugen på att göra samma på min nyare laptop, och senare kanske även på mina två stationära

Permalänk
Proffsmoddare

Thinkpad x230

Kör arch just nu men det har fungerat perfekt oavsett dist.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Kör medföljande PureOS (baserat på Debian) på Librem 13. Den kom med krypterad SSD genom LUKS, kill-switchar för kameran och det trådlösa nätverkskortet, och Coreboot som BIOS.

I början hade jag problem med att pipe-symbolen "|" inte fungerade på svensk layout, men detta fixades med ett par rader i en konfiguration. I de senaste versionerna tror jag det är fixat direkt i firmware. Utöver det har allt "bara funkat".

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk

Hej! Gjorde det dumma att köpa en laptop utifrån en himlarns oseriös tjäna-pengar-blogg-lista över Linux-laptops (insåg jag nu). Köpte en ASUS Vivobook S15 M533IA. Varning, köp ej. WiFi eller Bluetooth fungerar EJ, inte ens med manuella firmware osv.

Edit: Skickat tillbaka till inet.se. Hoppas ångerrätten inte strular.

Skulle önska fler tips på maskiner som fungerar, gärna något någorlunda kraftfullt. Vill nog ha 16GB RAM, i övrigt är kraven inte så stora... Ska använda maskinen för hårddiskinspelning med Ardour (+ lite sampler-värd för olika MIDI-mojänger).

Permalänk
Inaktiv

Lenovo S340 tror jag den heter, med Ryzen 3700u i alla fall. Kör nyaste versionen av Ubuntu

Edit: Fungerar utmärkt om man bortser från brister i själva Ubuntu

Permalänk
Medlem

@klein: Hur är det med batteri och värme med Linux på en macbook? sist jag testade så tog batteriet slut fort och macbooken blev varm som bara den. Men detta var runt 2016 då jag testade

Permalänk
Sötast

Dell latitude 5580, allt bara funkar perfa (eOS).

Skrivet av crash:

@klein: Hur är det med batteri och värme med Linux på en macbook? sist jag testade så tog batteriet slut fort och macbooken blev varm som bara den. Men detta var runt 2016 då jag testade

Saknas out of box energispar-läge i de flesta linux distar, bara att ösa in ett program så är det löst dock.
Finns flera, tror jag kör powertop nu, gav typ 70% mer batteritid

Permalänk
Medlem

Skaffade mig precis en beggad Dell XPS 13 (2018, i7, 4K-skärm, osv) för 5K (nypris typ 17K) med garanti till nästa år(!). Pop!_OS fungerar fint. Allt fungerar som det ska - det enda var att jag läste att den throttlar tidigare i Linux än Windows, alltså håller uppe boosten (och tempen) längre i Windows, men vet inte om jag orkar försöka fixa det för det är ju inte dumt att den håller sig lite svalare över tid.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Skaffade mig precis en beggad Dell XPS 13 (2018, i7, 4K-skärm, osv) för 5K (nypris typ 17K) med garanti till nästa år(!). Pop!_OS fungerar fint. Allt fungerar som det ska - det enda var att jag läste att den throttlar tidigare i Linux än Windows, alltså håller uppe boosten (och tempen) längre i Windows, men vet inte om jag orkar försöka fixa det för det är ju inte dumt att den håller sig lite svalare över tid.

Jösses, det var mig ett kap. Får man fråga om det var ett privatköp eller från nån vanlig återförsäljare?

Permalänk

Jag landade på en HP ZBook 15 G3, i7, 16GB DDR, tyvärr bara 1920x1080. Quadro-grafik som jag egentligen inte har nåt behov av. Fungerar utmärkt med Ubuntu 20.04, förutom lite skumheter med touchpad + tangenttryck (bara upplevt i Firewatch, enda spelet jag provat). Används som studiodator.

Edit: gick på 11599, så inte direkt billigt, men motsvarade önskade specifikationer och hade bra dokumenterat GNU/Linux-stöd (HP har en detaljerad PDF med alla sina modeller och kompatibilitet/ickekompatibilitet för Linux-plattformen).

Permalänk
Medlem

Kör Linux på en Thinkpad T440p. Just nu är det Elementary OS som körs på den. Men det varierar, funkar dock bra oavsett distro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersundlof:

Jösses, det var mig ett kap. Får man fråga om det var ett privatköp eller från nån vanlig återförsäljare?

Blocket och privat. Var snabb med att skriva till säljaren - han hade tydligen blivit nermessad.

Vädigt trevlig dator måste jag säga (so far, knock on wood). Lite gött med garanti också när man köper beggat.

Sen är frågan om man ska "HiDPI" eller "LoDPI"-läge - får googla lite om det där, ser ingen skillnad förutom att vissa appar blir lite konstiga. Till exempel Spotify blir SJUKT litet medan dom flesta appar sköter sig rätt med resolution scaling på 200%.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@klein: Hur är det med batteri och värme med Linux på en macbook? sist jag testade så tog batteriet slut fort och macbooken blev varm som bara den. Men detta var runt 2016 då jag testade

Tycker nog linux på macbook air fungera fint, dock har jag fått datorn, så batteriet har nog förlorat massor med ladd cykler. Ett tidigare problem var väl att man tvingad att mickla med att få touch paden att fungera bra under linux.

Permalänk
Medlem

Precis beställt en Thinkpad P14s med dessa specifikationer för exakt 12k:
14" 1920x1080
AMD 4750U 8-core
48GB RAM
1TB M2 SSD
8-11 timmar batteri för surf/film enligt tester

https://laptopmedia.com/review/lenovo-thinkpad-t14-review-the...

Vill specifikt inte ha HiDPI då jag inte finner det värt med mediokert stöd även i 2020.

Denna setup såg schysst ut med Wayland, Sway, LUKS:
https://shibumi.dev/posts/how-i-install-arch-linux/

Dock 6 veckors beräknad väntetid...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Precis beställt en Thinkpad P14s med dessa specifikationer för exakt 12k:
14" 1920x1080
AMD 4750U 8-core
48GB RAM
1TB M2 SSD
8-11 timmar batteri för surf/film enligt tester

https://laptopmedia.com/review/lenovo-thinkpad-t14-review-the...

Vill specifikt inte ha HiDPI då jag inte finner det värt med mediokert stöd även i 2020.

Denna setup såg schysst ut med Wayland, Sway, LUKS:
https://shibumi.dev/posts/how-i-install-arch-linux/

Dock 6 veckors beräknad väntetid...

Själv spanat på den datorn - Ubuntu-certad och allt. Återkom gärna med dina erfarenheter när du har fått den!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

DELL Xps 9370, allt fungerar förutom fingeravtryck out of the box - manjaro

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

"Nya" Dell Precision 5550

Kör ubuntu 20.04 på en Dell Precision 5550.
Underbar laptop med 15"skärm, 16:10.

Permalänk
Medlem

Kör på en ThinkPad t480 med Arch linux såklart!

Permalänk
Medlem

Har nu fått P14s.

Första intryck...

Byggkvaliteten är gedigen. Halvtung dator, men liten nog att vara portabel. Bra tangentbord, godkänd men inte fantastisk matt skärm. Skulle säga att högtalarna är genuint dåliga, min Chromebook Pixel har bättre ljud.
Kan inte säga att jag håller med om recensionen på T14 att den skall ha 'flex'. Kanske är någon skillnad mellan modellerna ändå?
Går inte att öppna skärmen med en hand utan att hela datorn lyfts upp.

Ser i BIOS att den endast levererades med 16GB RAM när jag betalade för 48GB. Har kontaktat Lenovo angående detta.

Installerat Arch.
Någorlunda hög värmeutveckling även utan krävande processer körande. Får fortsätta kalibrering via PowerTop/TLP.

Planerar att konfa upp automatiserad suspend -> hibernation enligt denna guide.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buchno:

Har nu fått P14s.

Första intryck...

Byggkvaliteten är gedigen. Halvtung dator, men liten nog att vara portabel. Bra tangentbord, godkänd men inte fantastisk matt skärm.
Kan inte säga att jag håller med om recensionen på T14 att den skall ha 'flex'. Kanske är någon skillnad mellan modellerna ändå?

Ser i BIOS att den endast levererades med 16GB RAM när jag betalade för 48GB. Har kontaktat Lenovo angående detta.

Installerat Arch.
Någorlunda hög värmeutveckling även utan krävande processer körande. Får fortsätta kalibrering via PowerTop/TLP.

Planerar att konfa upp automatiserad suspend -> hibernation enligt denna guide.

Bara ett litet tips... testa att kör Xfce.. det sänkte min temp på mina laptops med nästan 10-14grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Bara ett litet tips... testa att kör Xfce.. det sänkte min temp på mina laptops med nästan 10-14grader

Har kört i3 i ca 8 år

Edit: men håller med om att Xfce är bra grejer. Var mitt intåg till den här världen...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Sen är frågan om man ska "HiDPI" eller "LoDPI"-läge - får googla lite om det där, ser ingen skillnad förutom att vissa appar blir lite konstiga. Till exempel Spotify blir SJUKT litet medan dom flesta appar sköter sig rätt med resolution scaling på 200%.

Du kan testa att skapa en spotify.desktop i ~/.local/share/applications/ och lägg till det här:

[Desktop Entry] Type=Application Name=Spotify GenericName=Music Player Icon=spotify-client TryExec=spotify Exec=spotify --force-device-scale-factor=1.5 %U Terminal=false MimeType=x-scheme-handler/spotify; Categories=Audio;Music;Player;AudioVideo; StartupWMClass=spotify

Sedan tweaka --force-device-scale-factor=1.5 till en bra skalning. Är det jag kör med för mina 4k skärmar, då spotify vägrar lyssna på andra inställningar.

Notera att detta inte funkar med dmenu eller något annat program som bara skannar PATH för att starta program.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Du kan testa att skapa en spotify.desktop i ~/.local/share/applications/ och lägg till det här:

[Desktop Entry] Type=Application Name=Spotify GenericName=Music Player Icon=spotify-client TryExec=spotify Exec=spotify --force-device-scale-factor=1.5 %U Terminal=false MimeType=x-scheme-handler/spotify; Categories=Audio;Music;Player;AudioVideo; StartupWMClass=spotify

Sedan tweaka --force-device-scale-factor=1.5 till en bra skalning. Är det jag kör med för mina 4k skärmar, då spotify vägrar lyssna på andra inställningar.

Notera att detta inte funkar med dmenu eller något annat program som bara skannar PATH för att starta program.

Yes! Kör med detta - blev ganska akut att lösa det då jag behövde lupp för att se något 8-) Men tack ändå!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Lenovo X1 Carbon med Ubuntu 20.04 LTS. Har aldrig haft bättre OS upplevelse på en laptop eller överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Kör Lubuntu på en Lenovo ThinkPad E320 och en Samsung Chromebook 303c.

Att installera på Lenovon gick super lätt, men det har varit en helt annan historia på Chromebooken. Men allt går om man vill.