LG visar upp ansiktsmask med inbyggda fläktar

Permalänk
Medlem

Är det första April?

Permalänk
Medlem

Bra idé ändå skulle jag säga, ett bra alternativ till friskluftsmasker. Det LG promotar masken som känns inte som det direkta användningsområdet enligt mig. Har jobbat en del inom områden som kräver mask av något slag och denna passar in där väldigt bra skulle jag nog säga.
Riv och sanering? kanon skulle jag nog säga. Skulle nog behöva en omarbetning av hur den fästes bakom öronen dock.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag är kritisk till användning av masker då jag arbetat inom sjukvården, vet hur de ska hanteras och hur deras effekt går förlorad vid felanvändning. Det enda de minskar är möjligtvis spridningen av egna nysningar och hostningar. Men har man dessa symptom under pandemier bör man inte vara ute bland folk.

Du verkligen förminskar just den delen som är viktig, att man stoppar spridningen av egna nysningar och hostningar. Gör alla det, så är det klart att det får en effekt.

Dels så kan det vara att man är i början av sjukdomsförloppet, och kanske då fångar upp den där första ordentliga nysningen som hade infekterat någon annan...

Eller så får det de människorna som helt enkelt inte bryr sig att faktiskt vakna till litegrann. Titt som tätt ser man nån joppe stå i butiken och hosta ut en lunga - visst, de borde stanna hemma... men "borde" stoppar verkligen ingen, och någon slags utegångsförbud för sjuka kommer ju knappast på tal. Hade vi haft krav på ansiktsmask så hade de människorna iaf blivit tvungna att göra något för att hindra spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

rofl... inte en chans i världen att jag skulle köpa en sådan

Skulle du sagt detsamma om att bunkra toapapper i ett land täckt av skog för ett halvår sen?

Permalänk
Medlem

Får se vad forskare säger om hur bra den verkligen funkar. Samt kan man tvätta filtret eller det är 5 st för 200 spänn (optimistisk sett) slit och släng en efter en månad?

Har inte använt mask innan mest pga hur obekvämt det är men jag är i riskzon och fungerar denna riktigt bra mot virus/liknande och priset är okay så varför inte.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackopock:

Den ser tung ut. Dags att börja träna nackmusklerna 😂

Ser inte tyngre ut än VR-mojänger

Permalänk

Snart ser alla ut som Darth Vader med artificiell andning och proteser!

Can't wait!

Permalänk

Så ska man överrösta fläktar när man pratar också... Tänk att sitta ett gäng i ett klassrum med sådana här. Dammsugarklubben...

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk

Kommer sälja som smör gissar jag på.

Angående mask och folk som använder dem "felaktigt". Jag tar hellre ett ICA fyllt av folk som använder mask "fel", än ett ICA fyllt av folk utan mask.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megacrash:

Ser inte tyngre ut än VR-mojänger

Brukar du hänga dem på öronen med gummiband ?

Skrivet av Trullatroll:

Så ska man överrösta fläktar när man pratar också... Tänk att sitta ett gäng i ett klassrum med sådana här. Dammsugarklubben...

Det kommer snart en educational version med headsetfunktion och möjlighet till intercom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade föredragit en sådan här. De är faktiskt riktigt bekväma.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle du sagt detsamma om att bunkra toapapper i ett land täckt av skog för ett halvår sen?

Nä jag kunde nog inte förutspå precis hur stor del av befolkningen som var riktigt så tappade

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det enda de minskar är möjligtvis spridningen av egna nysningar och hostningar. Men har man dessa symptom under pandemier bör man inte vara ute bland folk.

Är inte det hela poängen med att folk ska ha mask? Man har det inte främst för sig själv utan för att minska risken att sprida till andra.

Man hostar och nyser ju dock även fast man inte är sjuk. Personligen flera hundra gånger om dagen från mars till september pga pollen.

Kommer det en version med kolfilter så köper jag en direkt!
Morsan har enorma problem med dofter, räcker med att hon gör förbi en person som använt för mycket parfym för att typ bli sängliggande någon timme. Bara lämna butiken, åka hem och suga i sig bricanyl och kortison.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Finns ju svenska grejer
Sundström med inbyggda fläkta
Har inte sett någon artikel om dem på Sweclockers.....
Snart försöker väl Nvidia göra en fläktventilator med sin nya kyllimpa och vi får se den här

Permalänk

En sån mask som ska sitta bakom öronen, tror inte det kommer funka.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par FFP3-munskydd som jag köpt i bygghandeln. De sitter tätt och bekvämt med justerbar resår runt huvudet och har rejält med filter (bl.a. kol) som ska skydda mig mot bl.a. virus.
De har utandningsventil för att göra det enklare att andas i dem, men de skyddar inte andra om jag hostar. På grund av den ventilen så är de därför inte godkända i vissa länder som kräver munskydd i allmänna utrymmen.

Skrivet av logrell:

Greta förespråkar veganism. Många pandemier kommer från djurindustrin. Skulle fler äta växtbaserade skulle det med största sannolikhet bli mindre pandemier. Både galna kosjukan och svininfluensan startade i västvärlden så det är inte bara Kina som har dålig djurhållning

Glöm inte bort multiresistenta bakterier, som blivit vanligt av att man matat djur med antibiotika för att de skulle växa snabbare. Trots att det formellt är förbjudet att göra så sedan 2006 så är förekomst av t.ex. MRSA fortfarande vanligt i fläsk från flera europeiska länder, bl.a. Danmark, och det hittas ibland i kött från Finland.

Vissa EU-länder sticker också fortfarande ut i förskrivning av antibiotika till djur: då värst Cypern följt av Italien, Spanien och Polen. Samtidigt så ökar antibiotikaanvändningen i flera länder utanför EU.
Detta ökar risken för en framtida pandemi orsakad av nya resistenta bakterier från djurindustrin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns ju svenska grejer
Sundström med inbyggda fläkta
Har inte sett någon artikel om dem på Sweclockers.....
Snart försöker väl Nvidia göra en fläktventilator med sin nya kyllimpa och vi får se den här

Kostar och ser jävligt ut gör dom med

Det här kan ju vara en idé men allt beror på vad det är för filter, kört Sundströms på jobbet och dom gör jobbet när man springer runt i betong och glasfiberdamm, jäkligt tungt att andas efter ett tag så fläktar kan hjälpa.

Tror inte det här är något för våran marknad men Asien däremot går många runt med mask även pre Corona.

Permalänk
Medlem

Bra produkt! Är väldigt nyfiken hur den är att springa med, beroende på vilken klassning hepa filtret har så kan den filtrera bort pollen mkt effektivt (skyddar ju dock inte ögonen...)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns ju svenska grejer
Sundström med inbyggda fläkta
Har inte sett någon artikel om dem på Sweclockers.....
Snart försöker väl Nvidia göra en fläktventilator med sin nya kyllimpa och vi får se den här

Jag tror ingen blir direkt överraskad över att Sundström gör skyddsutrustning. Tanken är nog att uppmärksamma att en tillverkare som normalt inte är så aktiv på just den marknaden (mot konsumenter) känner att det kan vara ekonomiskt gångbart att utmana sina redan etablerade konkurrenter med en egentillverkad produkt.

Så hade NVIDIA eller AMD gjort något liknande så hade vi nog sett en nyhet om det, ja

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

More like...

Permalänk
Medlem

yes! äntligen. BUY BUY BUY

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Du verkligen förminskar just den delen som är viktig, att man stoppar spridningen av egna nysningar och hostningar. Gör alla det, så är det klart att det får en effekt.

Skrivet av BergEr:

Är inte det hela poängen med att folk ska ha mask? Man har det inte främst för sig själv utan för att minska risken att sprida till andra. Man hostar och nyser ju dock även fast man inte är sjuk. Personligen flera hundra gånger om dagen från mars till september pga pollen.

Hehe, samtidigt bortser ni helt från mitt argument om felanvändning av masker ökar risker. Ett område där det finns grundliga vetenskapliga studier. Jag tror att det är viktigt att allmänheten överlämnar beslutet om krav på ansiktsmask till experter. Man kan helt enkelt inte gå runt och killgissa om vad som är bäst... politiker inkluderat. Skillnaden mellan Sverige och andra länder är att vi har ett fungerande politiskt system där vi överlämnar beslut till utskott och myndigheter (Även om populistiska partier gärna vill ändra på det). Sådana här saker måste få stöd från experter som grundar sig på forskning och dataanalys. En kraftig nysning i en mask eliminerar inte smittspridningen, och det är inte heller mindre spridande än att göra det i armvecket.

I dagsläget finns det övervägande studier som påvisar att felanvändning av masker har negativ effekt på smittspridning. Tittar man i USA har mask-kravet inte gjort någon nämnvärd skillnad för smittspridningen. snarare tvärt om så är deras kurva på uppgång, trots att den har planat av tidigare... (vilket såklart kan bero på fler faktorer) En sak är dock säkert. Krav på mask löser definitivt inte problemen med smittspridning. Speciellt då de flesta använder dem felaktigt. och de inger en falsk känsla av trygghet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brukar du hänga dem på öronen med gummiband ?

Nej men om du läste vad jag svarade på så hade du förstått bättre.

Permalänk
Medlem

Tja, detta är rätt tidpunkt för Daft Punk hjälmar med filter. en troligtvis bättre lösning då en hjälm inkluderar visir.

Permalänk
Medlem

Kan man få den utskriven på recept ?

Permalänk
Medlem

Exempel på när munskydd skyddade bärarna.

Jag väljer hellre att bära munskydd som kanske skyddar än att inte göra det och inte få något skydd överhuvudtaget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man får ont bakom öronen av att bära vanliga munskydd som inte väger något, så kan jag inte förstå varför man skulle vilja ha denna som ser betydligt tyngre ut.
Dessutom är det lite ivägen i synfältet när man har mask på sig, speciellt när man går nedför, och denna som sticker ut än mer.. njae flop i mina ögon.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt bra. Det blir alldeles för svettigt med vanliga masker.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bra om ens partner fiser mycket?

Permalänk
Medlem

Den dagen det känns som ett måste går förbi jobbet och hämtar up en PAPR istället, förstår dock att folk inte vill leva med sugrörskänslan av engångs N95