Fredagsfokus 2: med blicken på lanseringar

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 2: med blicken på lanseringar

Inför den kommande Ampere-lanseringen sätter sig Kenneth och Anton i studion för att prata om just lanseringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Mysfredag! Namnet passar bra också. Rullar lätt av tungan och är tydligt för vad det är, ett fokuserat avsnitt på ett visst ämne.

Tumme upp!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

FF FTW!!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte drog de procentuella förbättringarna över kortgenerationerna ni hade radat upp så fint där längs bordet, @Kenneth @UndaC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Synd att ni inte drog de procentuella förbättringarna över kortgenerationerna ni hade radat upp så fint där längs bordet, @Kenneth @UndaC

Vi hade en fusklapp med massa sånt men videon blev så himla lång redan som det är

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Yay, Fredagsfocus rockar.

/Michael

Permalänk
Medlem

@UndaC: vi får inte glömma att dessa 50% också ryktas komma med 50% högre pris och att generationen har varit över två år lång. Ofta förr var det priserna var nära oförändrade och prestandan ökade avsevärt ändå. Och att varje generation släpptes på senaste noderna och annat. Sällan två hela år mellan generationer också

Jag känner tvärt om. Jag hade väntat mig mer för pengarna och ryktade ökningen är verkligen rimlig eller liten och inget över det vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner tvärt om. Jag hade väntat mig mer för pengarna och ryktade ökningen är verkligen rimlig eller liten och inget över det vanliga

Det tycker du ja. Frågan är hur många generationer fram de har redan som kommer senare. Jag tycker inte det är rimligt bara girigt på ett väldigt lurigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Det tycker du ja. Frågan är hur många generationer fram de har redan som kommer senare. Jag tycker inte det är rimligt bara girigt på ett väldigt lurigt sätt.

Nvidia skulle utan stora problem kunna släppa något som är ganska mycket bättre om de vill, till exempel köra TSMC 7nm vilket de har kunnat göra i över ett år redan. Dom sandbaggar och tar extra betalt. Det kommer nog börja kosta dom i slutänden, kolla bara på 5 generationer av Skylake för Intel...

Permalänk
Medlem

Jag saknar Jacob i panelerna.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Bra namnval och bra idé att ha en liten kortare video med focus på en sak.

Bra med inklipp med bilder och videos men "klippningarna" är nog något som ni kan försöka jobba bort, lite jobbigt när man tittar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det här är ett perfekt format på videos. Lagom långt för att till och med jag ska klara av att bibehålla intresset utan att börja pilla med annat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Überklass:

Jag tycker att det här är ett perfekt format på videos. Lagom långt för att till och med jag ska klara av att bibehålla intresset utan att börja pilla med annat.

Jag brukar ha Fredagspanelen rullandes på laptopen medans Flight Simulator 2020 eller något annat icke-intensivt tuffar på TVn

Även WAN show brukar kunna klämmas in om det blir en lång flygning.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore kul om det råkar vara så att FS 2020 finns med i testsviten

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att leka med ord och det här blev Fredagsfikus av. Inget illa menat med det men det var för upplagt för det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Jag saknar Jacob i panelerna.

Han är väl barnledig...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Datavetare

Utvecklingen på GPU-sidan har väl ändå varit på en helt annan nivå än CPU-sidan under rätt lång tid?

För att sätta 50 % bättre generell prestanda i kontext. Det gick faktiskt att köpa en 6C/12T CPU med maxturbo på 3,9 GHz (och rätt rejäl överklockningspotential) redan för 9 år sedan, det för ~$580 (i7-3930K). En USD 2011 ska tydligen motsvara ~1,15 USD idag, d.v.s. vi har knappt haft någon inflation.

Visst var det en "HEDT" plattform. Men till skillnad från idag där HEDT är extremt nischat, t.ex. är spelprestanda typiskt lägre på HEDT plattformarna än på toppkonsumentmodellerna, gav HEDT på Sandy Bridge och Ivy Bridge tiden faktiskt lika hög eller högre prestanda rakt igenom. Vidare har ju konsument CPUer lämnat $300-350 taket för de snabbaste modellerna, idag är $500 ($750 om man anser att 3950X är en konsument CPU) och även moderkorten har tagit ett rejält kliv mot den nivå HEDT moderkort låg på under Sandy/Ivy Bridge eran.

Kanske något för redaktionen: ställ en klockad i7-3930K mot klockade i9-10900K och R9-3950X, har det hänt så mycket utanför högre Cinebench poäng (som är totalt irrelevanta då en Atom+valfri RTX GPU demolerar dagens CPUer i 3D-rendring)? CPU sidan är tyvärr ett sorgligt kapitel, tror faktiskt Apple har långt större chans att röra om i den grytan än Intel/AMD har. Vi lär veta mer om detta senare under året.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Jag saknar Jacob i panelerna.

Ja, vart har han tagit vägen?

Edit: Såg någon säga att han är föräldrarledig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Jag saknar Jacob i panelerna.

Hans twitter är dock full av guldklimpar om man saknar honom obegränsat:

@Jacob

Citat:

Jacob Hugosson
@JacobHugosson
·
31 maj
Ni vet känslan av att gå på toa en snabbis för att dra en piss innan maten, så blir det en utdragen bajs? Hatar när det händer.

Permalänk
Medlem

Fredagsfokus va ett bra namn. Cred till användaren som kom på de.
Spännande lansering, ett 3090 och en 4k 120hz skärm, fy fan vad kul, men fy fan vad dyrt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ja, vad kul att mitt namnförslag vann!

Och nej, den YT-användaren är inte jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, vad kul att mitt namnförslag vann!

Och nej, den YT-användaren är inte jag.

Grattis! Definitivt något att berätta för barnbarnen sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidia skulle utan stora problem kunna släppa något som är ganska mycket bättre om de vill, till exempel köra TSMC 7nm vilket de har kunnat göra i över ett år redan. Dom sandbaggar och tar extra betalt. Det kommer nog börja kosta dom i slutänden, kolla bara på 5 generationer av Skylake för Intel...

Jo jag var lite trött igår så jag håller med egentligen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Hans twitter är dock full av guldklimpar om man saknar honom obegränsat:

@Jacob

Kloka ord.

@AMD73 Jag saknar också att vara med på video!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Kloka ord.

@AMD73 Jag saknar också att vara med på video!

Du kanske skulle kunna zooma dig in i en Fredagspanel som ett kul påskägg på ett hörn?

Vad gäller denna Fredagsfokus panel så saknade jag bara ett snack om prestandaförbättringarna mellan de kort som stod uppradade. Hade förväntat mig snack om dem för att ge perspektiv åt kommande Ampere lansering.

Men annars gillar jag detta format bra jobbat! Också kul att se chefredakörn inte alltid bär skjorta! Blir mer nördig så!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gillar de här fokuspanelerna! Går in på djupet på ett ämne o lagom långt.
Klippningarna dock....rätt många o man undrar vad som sades där.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Kul grej med fredagsfokus! Men lägg dem gärna i erat poddflöde också. Många gånger hinner jag inte med att kika på videor. Men of kan jag lyssna på, och är det något extra intressant så läser jag det i artikeln också. Så utan (mer?) redigering; ut i poddflödet med dem!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk

Riktigt kul och intressant med fredagsfokus

Angående Nvidias nya kort.
Kala mig cynisk men jag gissar på ca25-30% prestandaökning med raytracing aktivt på båda.
Ren prestandaökning utan raytracing gissar jag på max 5%.
Man har ju lärt sig att inte lite på prestandasiffror innan release, även om jag skulle bli glad att ha fel. är sugen på lite nytt.
Anledning till att jag gissar max 5% prestandaökning, är på grund av det nya samarbetet med Samsung. Vilket jag förstod det som skulle vara aktuellt i de nya korten.
Jag hoppas att jag har fel och vi får se något riktigt grymt

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Riktigt kul och intressant med fredagsfokus

Angående Nvidias nya kort.
Kala mig cynisk men jag gissar på ca25-30% prestandaökning med raytracing aktivt på båda.
Ren prestandaökning utan raytracing gissar jag på max 5%.
Man har ju lärt sig att inte lite på prestandasiffror innan release, även om jag skulle bli glad att ha fel. är sugen på lite nytt.
Anledning till att jag gissar max 5% prestandaökning, är på grund av det nya samarbetet med Samsung. Vilket jag förstod det som skulle vara aktuellt i de nya korten.
Jag hoppas att jag har fel och vi får se något riktigt grymt

Om det stämmer är det ingen vits att släppa korten, men skulle vara kul om du har rätt. Om du menar prestanda vid samma prispunkt kan du dock ha mer nära sanningen. Känns ju som en trend att ge alla 5-10% mer for pengarna och lägga alla riktiga ökningar i nya högre prisklasser...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Om det stämmer är det ingen vits att släppa korten, men skulle vara kul om du har rätt. Om du menar prestanda vid samma prispunkt kan du dock ha mer nära sanningen. Känns ju som en trend att ge alla 5-10% mer for pengarna och lägga alla riktiga ökningar i nya högre prisklasser...

Jag tänker på prestandatesterna här på sweclockers.
Fast blir det 25-30% prestandaökning med raytacing, tycker jag inte det är så dåligt och då blir det nog ett nytt för min del.
Jag läste någonstans att de skulle kunna bli lite lägre priser prestanda/pris pga av samsungkorten.
Vi får ju se, jag ska inte vara negativ, hoppas på en riktig wow-faktor

Kul grej: Jag lovar att dricka 3 fireball shots på krogen. (Dricker inte längre) eller något annat "inte så gott" om dem snittar 50% högre än föregående här på Sweclockers prestandatester. utlovar bildbevis

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB