Söker en dator för gaming och video redigering :)

Permalänk

Söker en dator för gaming och video redigering :)

Hej alla! Söker en dator för gaming och video redigering. Jag har en budget på runt 10000 kr och vill helst inte behöva bygga datorn själv om det går att undgå. Ha det bra och tack i förväg

Permalänk
Medlem

Tjena beroende på vilket redigeringsprogram du kör så är https://www.komplett.se/product/1139756/dator-surfplatta/komp... ett vettigt val. Du kanske hade kunnat få ut lite mer om du bytte själv.

Kommer själv ifrån en Ryzen 2600 och GTX 1070 innan nuvarande dator och redigerade 4K i Davinci resolve.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

@Ronnie60: Tack så mycket för snabbt svar! hade tänkt redigera i davinci resolve 16. Kan inte så mycket om datorer men tror du att den dator du länkade mig skulle klara det? Tänker troligen inte redigera något i 4K utan kommer troligen redigera mest i 2,7K

MVH Isak Svensson

Permalänk
Bildexpert

För DaVinci vinner du solklart mest på att ha ett bra grafikkort, därefter RAM (16GB är väl vad jag skulle säga är minimum). Däremot spelar CPU betydligt mindre roll, 10e gen i3 räcker väl av min erfarenhet.

Permalänk

@Nissling: Hittade även den här dator, vad tror du om den här? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak Svensson:

Den duger med. Men den är inte lika smidig att uppgradera i framtiden.
Den bör klara 4K med ca 100mbps bitrate. Så 2K är lugnt.
Jag hade dock kört datorn ifrån Komplett.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

@Ronnie60: Okej. Skulle du välja den dator från komplett av den anledningen att den är lättare att uppdatera i framtiden eller har den någon mer fördel? Är inte riktigt säker men som jag förstår det så har den dator från Elgiganten lite bättre spec än den andra men jag kan ha fel.

Permalänk
Bildexpert

För specifikt DaVinci tror jag att den HP:n kommer vara bättre iom RTX 2060 Super. Vid uppgraderingar lär Komplett-datorn vara lättare att handskas med.

Men med dina krav och budget så hade jag nog siktat på HP:n av dessa två. Har dock dålig koll på vad som erbjuds i övrigt på marknaden då jag aldrig kollar efter färdigbyggda datorer.

Permalänk

@Nissling: @Ronnie60: Okej, tack så mycket för hjälpen och jag får fundera lite på hur jag ska göra. Men åter igen många tack för er tid och er hjälpsamhet