Är firefox en bra och säker webbläsare?

Permalänk
Medlem

Är firefox en bra och säker webbläsare?

Hej!

Är firefox en "säker" webbläsare? Har tröttnat på chrome och installerat firefox istället. Varnas man vid nedladdningar, osäkra sidor osv?

Har lite virusnojja och försöker vara så försiktig jag kan och undviker okända webbsidor. Säg att jag tex skulle hitta en bild på google jag vill ha som bakgrund, om jag högerklickar på den i firefox och trycker på använd som bakgrund, sparas bilden på datorn och kan det vara farligt?

Kan lite om hårdvara men är totalt värdelös på mjukvara/säkerhet osv.

Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jadå den är säker. Men precis som all mjukvara finns det inget som är 100%, så man ska alltid vara försiktig ute på internet.

Se till att antivirusmjukvaran på datorn är uppdaterad också. Vad gör du för antivirus?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Widstige: Har större förtroende på att Firefox är en säker webbläsare mest för att den är opensource jämfört med de övriga alternativ.
Sedan att Firefox även är den mest populära webbläsaren i Tyskland är ju också talande för dess säkerhet och integritet.

Har kört Firefox sen de startade och har aldrig upplevt några problem med virus och annat (visst konstiga buggar när de gör en stor uppdatering har man ju haft, men de brukar lösa sig rätt så snabbt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jadå den är säker. Men precis som all mjukvara finns det inget som är 100%, så man ska alltid vara försiktig ute på internet.

Se till att antivirusmjukvaran på datorn är uppdaterad också. Vad gör du för antivirus?

Just nu kör jag bara windows defender och malwarebytes för genomsökning då och då. Är det tillräckligt eller ska man skaffa något bra virusskudd, typ nod 32?

Jag brukar bara ladda ned saker från sidor jag litar på osv. Kan man få virus genom att tex använda en bild från google som bakgrund utan att ladda ned den? Kanske är överdrivet nojjig haha men vill bara vara säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Widstige: Har större förtroende på att Firefox är en säker webbläsare mest för att den är opensource jämfört med de övriga alternativ.
Sedan att Firefox även är den mest populära webbläsaren i Tyskland är ju också talande för dess säkerhet och integritet.

Har kört Firefox sen de startade och har aldrig upplevt några problem med virus och annat (visst konstiga buggar när de gör en stor uppdatering har man ju haft, men de brukar lösa sig rätt så snabbt).

Vad menas med open source?

Permalänk
Medlem

@Widstige: Att källkoden ligger öppen så att vem som helst kan läsa den. Vilket gör att vem som helst kan granska den och se om det finns problem, inbyggda spiondelar, etc.

Chrome t.ex. är ju delvis open source, men övriga delar så kan de ju baka in vad de vill utan att vi som användare vet vad de gör.

Permalänk
Medlem

Den är bra, ungefär lika säker som dom andra stora och mer fokus på personlig integritet.

open source != säkrare än något annat

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

open source != säkrare än något annat

Visst är det så, speciellt då det även gör att vem som helst kan gå in och editera i källkoden.

Men ju fler ögon som håller koll ju bättre i mitt tycke, i synnerhet när även oberoende har möjlighet att kolla.

Permalänk
Medlem

@Widstige:

Defender duger gott! använder du en bild som bakgrundsbild så har den laddats ner, och ja man kan "embedda" skadlig kod i bilder som exekveras av bildvisaren(om den har ett säkerhetshål som gör detta möjligt). väldigt liten risk på en bild du tagit från random hemsida. men den typen av "attacker" har använts.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av loefet:

Visst är det så, speciellt då det även gör att vem som helst kan gå in och editera i källkoden.

Riktigt så går det inte till. Man får göra en pull request som alla andra. Då går andra igenom ändringarna du föreslagit och sen godkänner eller nekar. Du kan inte bara bränna igång notepad, hacka in ett virus, trycka på spar-ikonen och poff, så har alla din kod vid nästa nedladdning.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

@Widstige:

Defender duger gott! använder du en bild som bakgrundsbild så har den laddats ner, och ja man kan "embedda" skadlig kod i bilder som exekveras av bildvisaren(om den har ett säkerhetshål som gör detta möjligt). väldigt liten risk på en bild du tagit från random hemsida. men den typen av "attacker" har använts.

Okej, trodde man kunde högerklicka använd som bakgrund utan att bilden sparades på datorn :/ kan ej hitta någon bild sparad i firefox hämtningar eller på disken. Då ska jag sluta med det då 🤣

Borde inte firefox varna och stoppa om man tex laddar ned en bild med skadlig kod, kanske inte fångar upp allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Riktigt så går det inte till. Man får göra en pull request som alla andra. Då går andra igenom ändringarna du föreslagit och sen godkänner eller nekar. Du kan inte bara bränna igång notepad, hacka in ett virus, trycka på spar-ikonen och poff, så har alla din kod vid nästa nedladdning.

Kanske inte som en officiell release, man efter vad som står på Wiki angående open source:

Skrivet av Wikipedia - Open-Source Software:

Open-source software (OSS) is a type of computer software in which source code is released under a license in which the copyright holder grants users the rights to use, study, change, and distribute the software to anyone and for any purpose.

Vilket i alla fall jag tolkar som att någon teoretisk sett kan ändra i källkoden och släppa en egen version. Vilket i värsta fall kan misstas för den officiella, vilket kan göra att folk får problem.

Men kodning är ju absolut inte min starka sida...

Oavsett så är ju bäst att alltid gå in på den officiella sidan att ladda ner, och inte använda andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Jag brukar bara ladda ned saker från sidor jag litar på osv. Kan man få virus genom att tex använda en bild från google som bakgrund utan att ladda ned den? Kanske är överdrivet nojjig haha men vill bara vara säker

Själv har jag inget virusskydd på min dator, men däremot inbyggd antivirus/brandvägg i min router. Annars rekommenderar jag faktiskt att använda Windows Defender.

Ett tips är att ladda upp filer du är osäker på till https://www.virustotal.com för att göra en extra kontroll, då inget antivirus är 100% säkert.

Rekommenderar även att du kör uBlock Origin i Firefox som blockerar reklam samt osäkra sidor.

Att få skadlig kod genom just bilder är relativt ovanligt, men inte omöjligt.

Som komplement till brandväggen i Windows, så använder jag "Firewall App Blocker":
https://www.sordum.org/8125/firewall-app-blocker-fab-v1-7/

Där kan jag lätt stänga av åtkomsten till nätverket för valda program. Exempelvis har jag helt blockerat Microsoft Edge, då jag endast använder det programmet för att visa PDF-filer.

Har även blockerat ett par andra program för att slippa reklam samt automatiska uppdateringar.

Själv använder jag Chrome som webbläsare tillsammans med uBlock Origin.

Permalänk
Medlem

@Widstige: Så som webbläasre går är Firefox ett av de säkraste valen, men inget är 100% säkert. Det vanligaste felen är dessutom inte webbläsare utan användare.

Den stora fördelen med säkerhet i Firefox är addons. Jag är själv ganska nojig (inte för virus dock utan spårning och profilering) så jag har samma behov. Firefox har den högsta säkerheten p.g.a addons som NoScript, ublocker, blur, disconnect, adNauseam, och liknande. Framförallt NoScript och ublock är två utomordentligt effektiva addons för säkerhet. ublock hanterar sig självt ganska väl medans NoScript tar lite vana för att se vad som körs i bakgrunden och vad du vill tillåta i bakgrunden från de sidor du besöker. Det kommer dock ge dig en mycket bättre förståelse för vad som görs och förfrågas från de sidor du använder.

Ta och titta runt lite på vad som finns på addon sidan för ökad säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Firefox har den högsta säkerheten p.g.a addons som NoScript, ublocker, blur, disconnect, adNauseam, och liknande.

Samtliga addons du listar finns dock till Chrome också. Firefox tog ju det kontroversiella beslutet att skrota sitt gamla system för addons och använder nu ett liknande system som Chrome, så många addons är kompatibla med båda. Så ur säkerhetssynpunkt är nog både Firefox och Chrome ganska lika, det brukar som sagt vara användaren som är den svagaste punkten.

Permalänk
Bildexpert

Jag är själv osäker på om det finns någon webbläsare med bred användarbas som är särskilt drabbad av säkerhetshot. Chrome, Edge, Safari, Firefox och Opera är de jag tänker på (även om jag vet att det förstås finns fler). Är det någon av dem som är direkt riskfylld att använda, eller någon som ger extra säkerhet? Om användaren i fråga klantar sig så tänker jag att programvaran inte är att beskylla heller.

Jag har använt Firefox i 10+ år och alltid gillat den, ffa efter Quantum. Aldrig fastnat för de baserade på Chromium. Safari känner jag har legat efter rent funktionsmässigt under längre tid, inte minst när det kommer till HTML5, men uppskattar att den är så spartansk och smidig.

Mao sitter jag fortsatt nöjd med eldräven.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av perost:

Samtliga addons du listar finns dock till Chrome också. Firefox tog ju det kontroversiella beslutet att skrota sitt gamla system för addons och använder nu ett liknande system som Chrome, så många addons är kompatibla med båda. Så ur säkerhetssynpunkt är nog både Firefox och Chrome ganska lika, det brukar som sagt vara användaren som är den svagaste punkten.

För att inte tala om vad som händer när hackers kommer åt repot för själva add-onen. Då kan dom ju ändra i koden och du dessa extensions är ju uppdaterade automatiskt i bakgrunden. Så extensions är väl egentligen ett steg nedåt i säkerheten eftersom dom har en enorm installationsbas och därmed en perfekt attackvektor.

Vi minns väl alla Adblock?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag gillar firefox, kör med uBlock Origin (Raymond Hill) och Facebook container. Har även aktiverat synk vilket är ganska praktiskt eftersom jag nu får ut favoriter och annat till både mobilen och surfplattan.

Sen har dom lagt en hel drös med säkerhetsfunktioner typ spårningsskydd och varningar om ditt lösenord kan vara på drift etc senaste åren.

-EDIT-

Hoppsan, ominstallerad dator, glömde unblocka Sweclockers i uBlock Origin, Sweclockers unblockad nu

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kanske inte som en officiell release, man efter vad som står på Wiki angående open source:
Vilket i alla fall jag tolkar som att någon teoretisk sett kan ändra i källkoden och släppa en egen version. Vilket i värsta fall kan misstas för den officiella, vilket kan göra att folk får problem.

Men kodning är ju absolut inte min starka sida...

Oavsett så är ju bäst att alltid gå in på den officiella sidan att ladda ner, och inte använda andra tjänster.

Fokuset där ligger ju just på officiella releaser, det faktum att vem som helst kan ladda ned och ändra källkoden betyder ju inte att du får dessa ändringar när du laddar ned det från firefox officiella hemsida, för dessa ändringar måste ta sig igenom deras kontroller för att bli integrerade i en officiell release först.

Att program från andra källor än den officiella kan ha skadlig kod är ju inte heller något som är ett problem specifikt öppen källkod. Laddar du t.ex. ned piratade versioner av program eller spel som inte har öppen källkod så kan ju där också finnas virus inbakat.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

För att inte tala om vad som händer när hackers kommer åt repot för själva add-onen. Då kan dom ju ändra i koden och du dessa extensions är ju uppdaterade automatiskt i bakgrunden. Så extensions är väl egentligen ett steg nedåt i säkerheten eftersom dom har en enorm installationsbas och därmed en perfekt attackvektor.

Vi minns väl alla Adblock?

Skaffade uBlock origin nu, skulle jag inte gjort det menar du? Kört scan med malwarebytes efter jag ändrade bakgrund från google och den visade ingenting. Kan jag slappna av nu? 🤣

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Widstige:

Skaffade uBlock origin nu, skulle jag inte gjort det menar du? Kört scan med malwarebytes efter jag ändrade bakgrund från google och den visade ingenting. Kan jag slappna av nu? 🤣

Oj jag tror diskussionen spårade ur lite från din originalfråga

Ja, kör ublock origin, det är det överlägset populäraste sättet att blocka reklam på internet. Att ändra bakgrundsbild bör inte medföra någon säkerhetsrisk, men bilden sparas ju på din dator hur som helst, bara så du vet.

Min pik till adblock var att det fanns en extension som var "överlägset populärast" förut, men som gjorde en helomvändning och tillåt viss reklam om företagen betalade vilket inte rimmar bra med vad folk vill använda reklamblockerare till.

Så, för tillfället är ublock bäst

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

För den som är rädd för öppen källkod (open source) kan jag meddela att även Chrome till 99% består av öppen källkod, genom Chromium-projektet. Det är bl.a. därifrån Microsoft tagit motorn till senaste versionen av Microsoft Edge.

Den som vill köra en webbläsare idag som inte är baserad på Open Source år 2019 kommer få det svårt. Sista möjligheten till dig är nog Internet Explorer, och det är bara en kort tidsfråga innan även denna går ur tiden.

Öppen källkod betyder inte att "vem som helst kan gå in och editera" källkoden, bara att den är synlig, och fri att modifiera och under vissa omständigheter även använda i sina egna produkter. Precis som stängd källkod så går alla förändringar igenom en process för att godkännas, som kan vara mindre eller mer rigorös beroende på vem som utvecklar koden i fråga.

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Har lite virusnojja och försöker vara så försiktig jag kan och undviker okända webbsidor. Säg att jag tex skulle hitta en bild på google jag vill ha som bakgrund, om jag högerklickar på den i firefox och trycker på använd som bakgrund, sparas bilden på datorn och kan det vara farligt?

Virus, malwares och force attacks ska ju aldrig underskattas. Dvs man kan ju aldrig vara "för" försiktig. Eller kan man? Har personligen aldrig tänkt tanken att när jag sparar ner en bild och använder den som wallpaper att bilden kan innehålla virus!?? Tankar dessutom ofta ner hela websidor (Arkiv > Spara sida som...) och har aldrig råkat ut för något strul. Kör för övrigt MS Win 10 Pro v2004 och Firefox och uppdaterar MS Defender Antivus dagligen.

Är kanske dessvärre större risk att jag blir ihjälkörd av en rattfyllerist än att datorn kraschar av virus. Eller som ryktet påstår... man undgår inte döden bara för att låter bli att leva.