Asus sjösätter spelskärmen PG259QN med 360 Hz i september

Permalänk
Medlem

Oh the humanity!!! When will it ever be enough?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken frekvens den klarar med ULMB? Jag testade en Predator-monitor med 165Hz som bara klarade 120Hz med ULMB. Det var bara en dyr 120Hz'are helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Oh the humanity!!! When will it ever be enough?!

Runt 1000hz, iaf för VR

Har själv en skärm som klarar 480hz@540p & 360hz@720p men fördrar att använda köra den på 240hz@1080p.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med den RNG som finns inbyggt i CS GO och den network lag som generellt sett finns om man spelar online så ska det nog mycket till att tro att 240hz eller 360hz skulle ge några mätbara fördelar som så (och då har jag ändå en 240 hz skärm). Däremot ger det väl en behagligare flow i själva upplevelsen vilket i sig har vissa fördelar. Tvivlar dock på att speciellt många skulle kunna skilja en 360 hz skärm från en 240 hz i ett blindtest allt annat lika.

Nej kommer bli intressant att jämföra.
144->240hz märker jag rätt markant skillnad på muspekaren i windows bara där.
Betydligt mjukare.

Men det är ju diminishing returns med hz typ så återstår o se.

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ge Asus lite beröm för att de lanserar skärmen platt och inte defekt genom att ge den en onödig radie. Sneglat på ny skärm ett tag, men inte så här lågupplöst, och många skärmar går bort pga "curved" tramset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Nej kommer bli intressant att jämföra.
144->240hz märker jag rätt markant skillnad på muspekaren i windows bara där.
Betydligt mjukare.

Men det är ju diminishing returns med hz typ så återstår o se.

240Hz är riktigt härligt. Jag har en Asus XG17 som gett rejäl mersmak, men inte lyckats bestämma mig för vad det blir. 2560x1440, bra HDR, adaptiv sync och 240Hz IPS är nog sweetspot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Bra då kanske det kan börja tänkas att utveckla 240Hz 1440p skärmar med IPS eller VA.

25/9 släpps det det 1440p med 240Hz med ips från acer

https://www.inet.se/produkt/2217942/acer-27-nitro-xv272ux-qhd...

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Bra då kanske det kan börja tänkas att utveckla 240Hz 1440p skärmar med IPS eller VA.

Tänkas? De har man haft i planerna länge och de släpps flera olika paneler med dessa speccsen kommande halvåret.
De bättre utav dessa paneler släpps dock sent Q4 tidigt 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

240Hz är riktigt härligt. Jag har en Asus XG17 som gett rejäl mersmak, men inte lyckats bestämma mig för vad det blir. 2560x1440, bra HDR, adaptiv sync och 240Hz IPS är nog sweetspot.

Lutar lite åt det för mig också.
Har inte tid att sitta o hardcore nöta competitive som förr så lutar åt det ovan för mig också.
Antagligen när LG släpper deras panel i slutet av q4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Lutar lite åt det för mig också.
Har inte tid att sitta o hardcore nöta competitive som förr så lutar åt det ovan för mig också.
Antagligen när LG släpper deras panel i slutet av q4.

Jo, gillar LG med så vill gärna se vad de har att erbjuda. Deras 144Hz 4K UHD-skärm lockar men inte när den är på 27". Sedan tungdriven som få förstås.

För mig var det en enorm skillnad att gå från 144Hz till 240Hz. Nuvarande kort lär knappast orka det med högsta inställningarna i halvkrävande titlar men så är, iallafall för mig, en skärm något som används över lång tid och ofta hinner se ett flertal grafikkortsbyten innan den slutar användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tänkas? De har man haft i planerna länge och de släpps flera olika paneler med dessa speccsen kommande halvåret.
De bättre utav dessa paneler släpps dock sent Q4 tidigt 2021.

Visste inte att det har funnits, tänkte mer på bandbreddens omöjligt höga krav som är idag på bildskärmar i DP 1.4, HMDI 2.1 och etc.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Dags byta ut sin TN 25 240Hz PG258Q
Väntat på denna ett tag!

Sitter med samma skräm, hoppas att den är bättre än den skärmen som vi har.

Suger lite att den är en halv tum mindre dock.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sån gimmick haha!

Vem går på att det ska göra dig till en bättre gamer?

Träna på aimet istället och 144 Hz duger gott o väl!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Varför måste de designa för 10-åringar. En enkel stilren kvalitetskärm är enda kravet. Borde inte vara för mycket begärt.

Målgruppsanpassning.

Om man tror sig behöva 360hz och 1ms så pass att man köper en i övrigt medioker skärm för 7600, har man åtminstone en mental ålder kring 10 eller så.
Då ska det självklart vara snabba färger också.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dags byta ut sin TN 25 240Hz PG258Q
Väntat på denna ett tag!

Är nyfiken här nu! Är du en counterstrajkare?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@macbang: Den håller vi ögonen på helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kalla mig gubbe om ni vill men för mig går det här under ”proof of concept”. Finns såklart folk som kommer uppskatta skärmen men jag gissar att de flesta skulle vara minst lika nöjd med en som har 1xx Hz. Men som sagt, det kanske bara är jag som är gubbe.

Frågar man mig vore det bättre om energin lades på att motverka defekter som backbleed och allt vad det heter samt få en bättre bild rent allmänt.

Gubbe!

Competitive gaming är en miljardindustri och en "sport". Gå till valfri sport och kolla deras utrustning, dom använder det värsta deras sponsor har, kan det ge en promille fördel så använder man det självklart. Likt all annan sport så är prestationen överordnad allt annat, bildkvalite och korrekta fäger är mindre intressant än att man kan få in ett headshot snabbare(om än teoretiskt).

Sen kan företag ha två tankar i huvudet samtidigt

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Kul att nån stödjer 3D Vision när inte ens nvidia gör det längre. *sneglar surt på 3D brillorna* Det hade ju varit kul att prova 180hz per öga.

Klart man ser skillnad på hz, är ju bara att dra muspekaren snabbt över skärmen så ser man ju att det finns utrymme för förbättring. I spel där det är mindre saker som rör sig snabbt så märks det. Ögat och hjärnan behöver ett antal frames för att kunna klura ut "rörelse", dvs att ett par bilder motsvarar ett objekt som rör sig, och detta innan dom kan börja fundera på vart objektet är på väg, i vilken hastighet. Först då kan hjärnan börja klura ut vart objektet är på väg och först då kommer vi till punkten då reaktionsförmågan kan börja jobba. Att kunna identifiera att ett objekt rör sig, underlättar mycket, då hjärnan får mer tid över till annat. tex, om det är många objekt som rör sig.
Reaktionsförmågan är förhållandevis långsam, då det är mycket som ska hända innan hjärnan skickar en signal till musklerna. Är det mycket som händer på skärmen så blir det mycket att processa innan reaktionsförmågan ens börjar. Så visst är det en fördel med hög fps.
Och glöm inte att det finns fler spel än CS:GO och FPS genren.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med en "blindtest" där folk får gissa uppdateringsfrekvens på skärmen. Kan folk se skillnad på 360 Hz och 120 Hz om de inte vet hur det är inställt?

Själv kan jag inte se skillnad på 60 Hz och 90 Hz på mobilen. Har ingen datorskärm över 60 Hz så jag vet inte om jag hade märkt det på en dator.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Shudnawz:

Kan dom inte bara kalla den "Asus 24.5 IPS for CS:GO" och vara klara med namnet där?

Kanske dum fråga då jag inte är påläst kring de nyare IPS-panelerna med högre frekvenser men går inte IPS bort på grund av högre responstider jämfört med TN?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Gubbe!

Competitive gaming är en miljardindustri och en "sport". Gå till valfri sport och kolla deras utrustning, dom använder det värsta deras sponsor har, kan det ge en promille fördel så använder man det självklart. Likt all annan sport så är prestationen överordnad allt annat, bildkvalite och korrekta fäger är mindre intressant än att man kan få in ett headshot snabbare(om än teoretiskt).

Sen kan företag ha två tankar i huvudet samtidigt

Jojo, det förstår jag. Men min poäng är att medan det säkert finns några som märker skillnad med skärmar likt denna så är det i stort sett menlöst för nästintill varenda person på jorden.

Man kan dra paralleller med nästan vilken annan sport eller profession som helst. En professionell fotograf kanske kan dra nytta av det där dyra objektivet med det ofattbart låga bländartalet och när en hobbyfotograf ser samma objektiv köper han det p.g.a. specifikationernas skull men inte fan tar han bättre bilder för det.

Jag kan förstås ha fel men om varenda framtida ägare av denna skärm skulle göra ett blindtest med en skärm som hade 2xx Hz tror jag många inte skulle märka någon skillnad. Kanske märker fler skillnad i ett blindtest med en skärm som har 1xx Hz men frågan är om det skulle göra minsta lilla effekt på hur bra man spelar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Daemon:

Kanske dum fråga då jag inte är påläst kring de nyare IPS-panelerna med högre frekvenser men går inte IPS bort på grund av högre responstider jämfört med TN?

Ingen som helst aning. Jag spelar inga twitch-shooters eller toksnabba RTS, så min 144hz IPS duger alldeles utmärkt för mig. Tror inte jag skulle märka skillnad på nån ms här eller där, så länge man slipper smearing/ghosting.

Tyckte bara det kändes som att 360hz endast är till för att behaga de som jagar den absolut yttersta kanten av uppdateringsmani; CS:GO-spelare i min värld.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kelthar:

Är nyfiken här nu! Är du en counterstrajkare?

Spelar, CS:GO, WoW, Dota 2, Quake och lite annat ju högre Hz oavsett spel är goare och även maximalt fyllt i windows alltid welcome!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronnylov:

Hade varit intressant med en "blindtest" där folk får gissa uppdateringsfrekvens på skärmen. Kan folk se skillnad på 360 Hz och 120 Hz om de inte vet hur det är inställt?

Själv kan jag inte se skillnad på 60 Hz och 90 Hz på mobilen. Har ingen datorskärm över 60 Hz så jag vet inte om jag hade märkt det på en dator.

Jag märker skillnad på 70Hz och 60Hz blindtest på skärmen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Spelar, CS:GO, WoW, Dota 2, Quake och lite annat ju högre Hz oavsett spel är goare och även maximalt fyllt i windows alltid welcome!

Jo, klart att mest är bäst, både i test och på fest och när man visar en gäst. Mest nyfiken vad du körde där du kan maxa. Inte Quake 1 va? Var länge sen jag spelade det, men typ det roligaste som fann på den tiden. Har funderat på att börja köra dota, inte spelat det sedan icefrogs original :). Lol är så jävla toxic! Är dota det också?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag märker skillnad på 70Hz och 60Hz blindtest på skärmen

Ja det är säkert individuellt också. Någonstans blir det bara en siffra i marknadsföringen utan praktisk betydelse. Hade varit intressant med något medelvärde när folk slutar märka skillnad. Beror också på vad man visar på skärmen.

Jag var på en demo någonstans där man blinkade med stroboskop på en roterande skiva med en radiell linje. Där var det jättetydlig skillnad på olika frekvenser (det handlade mer om belysning och lysör i det fallet). Minns inte hur hög frekvens som behövdes innan rörelsen blev mjuk men tack vare att de stod intill varandra så blev ju skillnaden tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Spelar, CS:GO, WoW, Dota 2, Quake och lite annat ju högre Hz oavsett spel är goare och även maximalt fyllt i windows alltid welcome!

Amen brother

Själv har jag på senare tid lagt ner spelandet en stor del men gillar fortfarande det mjuka flytet man får vid högre uppdateringsfrekvenser men jag är ännu mera förälskad i strobing som åtminstone till mig visar betydligt större skillnad i rörelse mjukhet än t.ex. 144 -> 240Hz, är typ som att gå från 60 till 240Hz eller något sånt, natt och dag skillnad.

Tänker inte köpa denna skärmen men är väldigt intresserad hur de lyckats få en IPS klara av 360Hz även med stram binning process och sånt i åtanke, trodde in de snabbaste panelerna var snabb nog. Det betyder IPS börjar komma ikapp TN paneler för det vore en stretch även för TN paneler att klara av 360Hz på basen av mätresultat på dagens skärmar, det ska nu vara riktigt optimalt tweakad Overdrive osv för att det ens ska va en möjlighet. Sen undrar man ju förstås vad den klarar av för max strobing uppdateringsfrekvens, inte en chans att den klarar 360Hz strobing tänker jag för det sätter ytterligare press på att responstiden måste vara ännu snabbare så då får man prioritera antingen lägre input lag eller bättre motion smoothness säkert, t.ex. 240Hz + strobing ger ju redan bättre flyt än 360Hz utan strobing men mera input lag förstås.

Sen undrar jag även hur mycket stryk bildkvalitén tar vid 360Hz, traditionellt desto högre du går desto sämre kontrast och skärpa, även på min 240Hz skärm märker jag ju bättre bildkvalité när jag kör 60Hz istället för 240Hz och även 60 -> 144Hz innebär redan en liiiiiiten sänka i konstrast och skärpa men den är väldigt marginell. Kör oftast 144Hz + strobing för jag upplever flytet ganska optimalt utan några artefakter och bilden ser bättre ut också, är redan tillräckligt för Blur Busters UFO testet att UFOt upplevs som tydlig när den rör sig sidledes, 240Hz + strobing innebär t.o.m. sämre resultat men jag har ju första generations 240Hz skärmen som inte var optimerad för strobing i 240Hz ännu, har ej testat DyAC 240Hz läget än på de nyare BenQ/Zowie skärmarna så vet ej om de lyckats få det fungera 100% bra men jag antar det för annars hade de väl inte släppt en nyare modell.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kalla mig gubbe om ni vill men för mig går det här under ”proof of concept”. Finns såklart folk som kommer uppskatta skärmen men jag gissar att de flesta skulle vara minst lika nöjd med en som har 1xx Hz. Men som sagt, det kanske bara är jag som är gubbe.

Frågar man mig vore det bättre om energin lades på att motverka defekter som backbleed och allt vad det heter samt få en bättre bild rent allmänt.

Håller helt med om det sista..
Jag har haft en asus 27" 1440p 144Hz gsync för cirka 9k SEK några år sen.

Kort därefter bytte till en asus 31.5" krökt widescreen 100Hz gsync med priser runt 14k SEK..

Båda skärmarna led av backlightbleed och ips glow.
27 tummarrn bytte ja dessutom 3 ggr tills jag fick ett OK exemplar.

Detta borde man satsa på istället för att höja Hz from 144 till 240 till 360 till 999. .. fixa grunden först !

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Snakeoil för nördar, 7600kr.

Hz i skärmar har blivit vad hästkrafter i bilar är. Det är trevligt med lite extra men därefter är det enbart ett medel att förlänga sin internetsnopp med.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xobust:

Har själv en skärm som klarar 480hz@540p & 360hz@720p men fördrar att använda köra den på 240hz@1080p.

Vilken?

Skrivet av ronnylov:

Hade varit intressant med en "blindtest" där folk får gissa uppdateringsfrekvens på skärmen. Kan folk se skillnad på 360 Hz och 120 Hz om de inte vet hur det är inställt?

Många skulle nog inte göra det eftersom de inte är vana vid hög uppdateringsfrekvens. Någon som är van märker den jämförelsevis lilla skillnaden mellan t ex 144 och 240 Hz på en sekund och skulle naturligtvis inte ha några problem att skilja 120 och 360 Hz åt.

Märk väl att vad gemene man märker eller inte märker är av litet intresse för diskussionen om hög uppdateringsfrekvens i sig. Svenne Kokosnöt kanske inte märker skillnad mellan en stavhoppningsstav för elitbruk och ett kvastskaft, men Armand Duplantis kan nog knappt tävla ens med någon annans elitstavar.

Citat:

Själv kan jag inte se skillnad på 60 Hz och 90 Hz på mobilen. Har ingen datorskärm över 60 Hz så jag vet inte om jag hade märkt det på en dator.

Det förvånar mig lite att du inte ser skillnad mellan 60 och 90 Hz på telefonen, men jag rekommenderar att gå till en butik och svepa runt lite på en iPad Pro med 120 Hz-skärm och en iPad med 60 Hz-skärm. Skillnaden är milsvid. (Det bör nämnas att detta inte säger överdrivet mycket om hur märkbar skillnaden mellan 120 och t ex 240 Hz, som är mindre tydlig, är.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers