Svenskt företag samarbetar med Qualcomm om självkörande bilar

Permalänk
Melding Plague

Svenskt företag samarbetar med Qualcomm om självkörande bilar

Svenska Veoneer arbetar tillsammans med kretstillverkaren Qualcomm på integrerade kretsar för framtidens självkörande fordon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag fördra att köra min bil själv, skulle inte förvåna om detta blir ett lagkrav i framtiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag fördra att köra min bil själv, skulle inte förvåna om detta blir ett lagkrav i framsidan.

Hur långt är du villig att göra det? Inga gränser?

Permalänk
Expertgissare

Jag ser det här med självkörande bilar som något positivt för alla de äldre som är beroende av bil, men som inte borde köra bil, vilket är många, särskilt utanför de större städerna.

Imponerande teknik med en spännande framtid

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Bra, bort med mänskliga förare så att vi får säkra vägar.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av superegg:

Jag fördra att köra min bil själv, skulle inte förvåna om detta blir ett lagkrav i framsidan.

Som det är just nu kör jag min bil själv också, men när jag väl blir så gammal att jag inte längre är en lämplig bilförare pga min ålder, så är jag glag att det kommer finnas bilar som kan köra mig dit jag vill/behöver

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Problemet med självkörande bilar är att tillverkaren har inget ansvar alls utan "föraren" tar allt.
Kör din t.ex. Tesla ihjäl någon med autopilot så är du som förare ensam ansvarig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Problemet med självkörande bilar är att tillverkaren har inget ansvar alls utan "föraren" tar allt.
Kör din t.ex. Tesla ihjäl någon med autopilot så är du som förare ensam ansvarig.

Är ju skillnad på autopilot, som bara hjälper till och du fortfarande ska ha upomärksamhet, och självkörande bilar. Det senare finns inte ännu, och lagar kring detta saknas också. I framtiden när bilen kör helt själv, även tom utan förare, kommer lagar behöva anpassas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Problemet med självkörande bilar är att tillverkaren har inget ansvar alls utan "föraren" tar allt.
Kör din t.ex. Tesla ihjäl någon med autopilot så är du som förare ensam ansvarig.

Det är ju inte ett problem med självkörande bilar, problemet ligger i lagstiftningen. Åh andra sidan har vi inte lvl 5 än, så ingen brådska att ändra lagarna.

Permalänk
Medlem

Så länge dessa företag inte testar sina bilar längs deras egna barns skolväg så bör de inte få testa på publik väg öht.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag älskar att köra bil men ser verkligen fram emot att sova i bilen på väg till och från jobbet

Permalänk

Gäsp. Undrar verkligen vad Autoliv håller på med. Först försöker de med sin 2 miljarders satsning "Zenuity" tillsammans med Volvo som verkar vara levandes begravd sedan Volvo bestämde sig för att hoppa på Waymos teknik istället. Sen bryter de ut sin ADAS utveckling helt till nya "Veoneer". Vad har egentligen Autoliv som kan konkurrera med jättar som Cruise, Zoox, Waymo, Baidu, Tesla, Mobileye? Inte är det teknik, kapital eller talang i alla fall. Nej, detta är ett fullständigt slöseri på kapital och tid av alla inblandade, precis som Zenuity var. De enda som verkar ha någorlunda chans att ens nå nivå 5 är trots allt Tesla och Mobileye. Citera mig gärna om några år.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Så många blådårar i trafiken, hoppas detta blir standard snart

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Så länge dessa företag inte testar sina bilar längs deras egna barns skolväg så bör de inte få testa på publik väg öht.

Stora företag är rika. Och bilarna kostar mycket, så det är nog större chans att det kommer åka självkörande bilar i närheten av de rika än i fattiga områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Stora företag är rika. Och bilarna kostar mycket, så det är nog större chans att det kommer åka självkörande bilar i närheten av de rika än i fattiga områden.

Under utveckling? Not bloody likely.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dlq84:

Det är ju inte ett problem med självkörande bilar, problemet ligger i lagstiftningen. Åh andra sidan har vi inte lvl 5 än, så ingen brådska att ändra lagarna.

Det är tvärtom väldigt brådskande att ändra lagarna. Sverige halkar jättelångt efter bland annat för att våra regler inte tillåter ordentlig testning av bilarna på vanliga vägar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Under utveckling? Not bloody likely.

Elon Musk kör ju Early alpha mjukvara i sin modell s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Under utveckling? Not bloody likely.

Jag tror ingen utvecklar bilar i närheten av någon skola, och hoppas ju för guds skull att de inte testkör dem där initialt. Jag syftade givetvis när de börjar rulla ut på vägarna mer. Och har de då gjort något dåligt så riskerar de ju sig själva/sina områdan i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Gäsp. Undrar verkligen vad Autoliv håller på med. Först försöker de med sin 2 miljarders satsning "Zenuity" tillsammans med Volvo som verkar vara levandes begravd sedan Volvo bestämde sig för att hoppa på Waymos teknik istället. Sen bryter de ut sin ADAS utveckling helt till nya "Veoneer". Vad har egentligen Autoliv som kan konkurrera med jättar som Cruise, Zoox, Waymo, Baidu, Tesla, Mobileye? Inte är det teknik, kapital eller talang i alla fall. Nej, detta är ett fullständigt slöseri på kapital och tid av alla inblandade, precis som Zenuity var. De enda som verkar ha någorlunda chans att ens nå nivå 5 är trots allt Tesla och Mobileye. Citera mig gärna om några år.

Tesla är på Level 2-3 medans Waymo testar level 5 men därför geofencing känns som mer jobb har dom också hållt på i 10 års tid.

Därför Volvo övergav Uber samarbetet var för att en av deras bilar i Usa dödade en cyklist som blev en världsnyhet och väldigt dålig pr för Volvo så när deras bilar inte fick testas längre på väg så är det logiskt att dom övergav detta till Waymo lösning som är Google dotterbolag och dom använder ändå Android mjukvara i bilarna så lättare att integrera ett enhetligt system från samma utvecklare och programerare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är tvärtom väldigt brådskande att ändra lagarna. Sverige halkar jättelångt efter bland annat för att våra regler inte tillåter ordentlig testning av bilarna på vanliga vägar.

Usa leder denna utveckling medans Kineserna försöker jobba ikapp men frågan är ändå om inte om Usa har för stor ledning på detta område med självkörande bilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

gissar att ni som är superpositiva till självkörande bilar INTE har körkort utan ser detta som en enkel räddning

Jag jobbar med AI och trafik just nu inom stockholm stad - o skulle inte lita på en självkörande bil alls. Tekniken är inte mogen, vägnät o infrastruktur är inte mogna. Om 10 år kan det funka, dvs om man väljer på satsa på att bygga infra för det. Sen har man den lilla utmaningen med att under en lång övergångsperiod så kommer trafiken bestå av gamla fordon samt nya självkörande...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

gissar att ni som är superpositiva till självkörande bilar INTE har körkort utan ser detta som en enkel räddning

Jag jobbar med AI och trafik just nu inom stockholm stad - o skulle inte lita på en självkörande bil alls. Tekniken är inte mogen, vägnät o infrastruktur är inte mogna. Om 10 år kan det funka, dvs om man väljer på satsa på att bygga infra för det. Sen har man den lilla utmaningen med att under en lång övergångsperiod så kommer trafiken bestå av gamla fordon samt nya självkörande...

Du gissar nog fel. Jag har körkort, jag tycker faktiskt det är rätt kul att köra bil, men är ändå positiv till självkörande bilar, givet att det finns teknik som fungerar och är mogen. Det är ju inte någon i tråden som sagt att man ska tillåta fullt självkörande bilar utifrån den teknik vi har idag, så, det vet jag inte riktigt vad du menar med.

Det man ska komma ihåg angående självkörande bilar är att de inte behöver vara perfekta. Det räcker att de är bättre än en mänsklig förare. Mänskliga förare är ju som bekant extremt felbara. Det var bl.a. bristande uppmärksamhet hos den mänskliga föraren som skulle övervaka Ubers självkörande bil som ledde till den dödsolycka som nämndes tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

gissar att ni som är superpositiva till självkörande bilar INTE har körkort utan ser detta som en enkel räddning

Jag jobbar med AI och trafik just nu inom stockholm stad - o skulle inte lita på en självkörande bil alls. Tekniken är inte mogen, vägnät o infrastruktur är inte mogna. Om 10 år kan det funka, dvs om man väljer på satsa på att bygga infra för det. Sen har man den lilla utmaningen med att under en lång övergångsperiod så kommer trafiken bestå av gamla fordon samt nya självkörande...

Jag har körkort och gillar att köra, men är ändå positiv. Skulle nog föredra att köra kortare sträckor (typ under någon timme) själv för det mesta, men 3 timmar till Öland eller dyl kan bilen gärna få fixa större delen av själv.

Övergångsperioden kommer onekeligen leda till att automatiseringen kommer vara mest problematisk i början, men det innebär ju också att det bara lär bli bättre senare (med större andel av alla bilar som kommunicerar etc.).

Undrar dock hur du menar att vägnät och infrastruktur inte är mogna? Tanken är väl att dessa system ska kunna hantera alla tänkbara situationer utan "hjälp" utifrån?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jonas79:

Usa leder denna utveckling medans Kineserna försöker jobba ikapp men frågan är ändå om inte om Usa har för stor ledning på detta område med självkörande bilar.

Nja, Tesla leder ganska ordentligt, men resten av märkena i USA ligger väl inte så bra till

De har inte lika strikta vägregler, då blir det självklart enklare att testköra sina bilar. Mängden kördata Tesla har jämfört med någon annan är helt galen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Tesla är på Level 2-3 medans Waymo testar level 5 men därför geofencing känns som mer jobb har dom också hållt på i 10 års tid.

Därför Volvo övergav Uber samarbetet var för att en av deras bilar i Usa dödade en cyklist som blev en världsnyhet och väldigt dålig pr för Volvo så när deras bilar inte fick testas längre på väg så är det logiskt att dom övergav detta till Waymo lösning som är Google dotterbolag och dom använder ändå Android mjukvara i bilarna så lättare att integrera ett enhetligt system från samma utvecklare och programerare.

Ja, Volvo verkar ju riktigt desperata att hitta någon vettig partner då de har insett att det inte kommer fungera att utveckla systemet in-house. Först var det DriveMe (tror det var av Volvo IT dock?), sedan partner med Uber, därefter startade man Zenuity med Autoliv och nu partner med Waymo. Borde inte klaga dock, det är ju bra att de försöker i alla fall. Jobbigare är det för tyskarna som har legat efter med mjukvara ungefär sedan transistorn uppfanns och nu försöker lista ut hur de ska bygga en självkörande bil. Stackare.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tror ingen utvecklar bilar i närheten av någon skola, och hoppas ju för guds skull att de inte testkör dem där initialt. Jag syftade givetvis när de börjar rulla ut på vägarna mer. Och har de då gjort något dåligt så riskerar de ju sig själva/sina områdan i första hand.

Du missade poängen. Förr eller senare kommer de testa i verklig trafikmiljö. När dom sen är "säkra" så kommer det säkert vara vanligare i områden med hög status.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du missade poängen. Förr eller senare kommer de testa i verklig trafikmiljö. När dom sen är "säkra" så kommer det säkert vara vanligare i områden med hög status.

Förr eller senare? Det har väl pågått i massor av år med fullt automatiskt körda bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Förr eller senare? Det har väl pågått i massor av år med fullt automatiskt körda bilar.

Waymo var där för 1 år sedan med helt självkörande bilar dessa Tesla fanboys märkar missat detta som ligger efter.

Även Lastbilar som självkörande i test.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Farthållare på bilen räcker för mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag fördra att köra min bil själv, skulle inte förvåna om detta blir ett lagkrav i framtiden.

Förlåt i förväg att jag kommentarer grammatik... men... Det ÄR redan lag på att köra bilen själv så du behöver inte vänta på framtiden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3