Stort internationellt tillslag skapar kaos bland piratkopieringsnätverk

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av GuessWho:

DVD har väl inte funnits så mycket anledning att köpa de senaste ~10 åren eller så om man inte värdesätter enklare importering/exportering mellan regioner och slippa uppdateringar.

Det skulle jag vara beredd att hålla med om, ifall det inte vore för det enormt mycket större och bredare utbudet på DVD där det fortfarande släpps intressanta titlar om länge varit otillgängliga och förmodligen aldrig kommer på BD. Men ja, såvida en film finns utgiven på Blu-Ray eller UHD-BD är det nästan undantagslöst bättre än DVD:n såvida mastern inte är katastrofalt mycket sämre.

Sonys royalty har i princip satt käppar i hjulet för alla mindre distributörer. Märks förmodligen inte av om man bara kollar på mainstream-filmer men nästan alla aktörer jag känner (ffa i Sverige) väljer i många fall bort BD då just royaltyn käkar upp marginalerna.

Permalänk
Medlem

Rättighetsinnehavarna har dessutom skapat denna "marknad" genom att ha sina regionbegränsningar och inte släppa i alla regioner samtidigt.

Även om inte textning eller den hemska voiceover finns med så skulle det göra det mindre attraktivt att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Att marknaden inte ser ut som man önskar är inget argument för att piratkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att marknaden inte ser ut som man önskar är inget argument för att piratkopiera.

Nej, men en förklaring är det nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sen att pirat kopierare snor mycket av intäkterna är ren bullshit, sagt det förut och säger det igen. Folket som piratar hade ändå inte betalt för det även om dom kunnat. Hade det inte funnits en piratad kopia, hade dom ändå inte köpt det.

Minns jag laddade ned en hel del mjukvaror, som man fick betala sexsiffriga belopp för om man ville ha en giltig licens, vid den tiden då man precis fått ADSL istället för uppringt internet.

Permalänk
Avstängd

@Dinkefing: Jepp, LinkNet & Efnet vanligtvis. Du kan även kontakta dom via uppgifter i nfos

irc.glassbilen.net:+7000

Uhmar kom från ingenstans till att släppa saker väldigt fort från ingenstans, strax före TWiZTED försvann.. Så kan det gå, andra gången gilt då för New York runnern att åka dit.

LAZERS är missade i artikeln. Och dom heter SPRiNTERS inte SPLiNTERS, felstavat i artikeln.

Skrivet av IceKey:

SPARKS, GECKOS, DRONES, ROVERS och SPLINTERS kommer att resa sig igen, under ett annat namn bara. Det har hänt förr inom scenen.

Dom två främsta har precis torskat och så även 3 runners.

Nej, dom kommer inte resa sig igen.

Permalänk

Jag är en av dom envisa och använder mig inte av Netflix Spotify och så vidare.

Detta är en mörk dag för piratkopieringsfantaster. När man trodde att 2020 inte kunde bli värre...

Visa signatur

i7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3000mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | 700W | Asus | x | x | x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, men en förklaring är det nog.

Visst är det en förklaring men den används som ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Jobbar på biblioteket, böcker har ett gammalt avtal där betalar vi en gång för boken sen kan vi låna ut den kanske 15 ggr sen är den trasig och en behöver köpas.

Menar du trasig som i fysiskt skadad eller att ni inte får låna ut den mer? Ifall det är det senare, auktionerar ni ut dem eller slänger ni dem bara?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Grupperna som utgör The Scene ska varit aktiva sedan år 2016"

Jag är rätt säker på att grupperna på scenen har varit aktiva sedan Commodore- och Amiga-tiden, typ, om inte ännu tidigare...

afaik:
DRONES - 2015
ROVERS - 2013
SPARKS - 2012
GECKOS - 2012
LAZERS - 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Klart det börjar i USA där alla giriga filmbolag finns, känner inte en gnutta sympati för dem.

Nä, självklart ska de onda kapitalisterna som producerar filmer med budgetar på hundratals miljoner dollar inte bry sig om om de har en sportmössa att få igen pengarna. De ideella altruistiska filmbolagen som producerar film för att vill "sprida kultur" är mycket bättre, de som bara finns i fantasin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Klarspråkarn: DCP står för Digital Cinema Package. Är helt enkelt vad det låter som: En uppsättning filer som används vid visning av film på bio. I ren datamängd brukar de variera mellan 175-225mbit/sek.

Krypteringen är certifierad med FIPS level 3 och har aldrig kringgåtts vad jag vet. Endast system med FIPS level 4 har högre säkerhet, vilket mestadels används för hemlighetsstämplade dokument på statlig nivå (t.ex. inom amerikanska försvaret).

Aha, coolt. Läste lite kort på Wikipedia, men fick inte riktigt klarhet i vad det egentligen handlade om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Som många skrivit i tråden, inte fan piratar man en serie om man kan kolla den på ett enklare sätt som netflix?

Men det förutsätter också att den faktiskt går kolla också. Så mycket regions bullshit fortfarande att det inte är roligt ibland.

Fanns någon film jag ville kolla på för ett tagsen, minns inte vilken men den finns på netflix... I USA...

det fanns möjlighet att kolla på den i sverige, men dom pengarna det hade kostat vill jag inte lägga för en film jag tänkte slö titta på en onsdag.

Så mycket ville jag faktiskt inte se den.

Sen att pirat kopierare snor mycket av intäkterna är ren bullshit, sagt det förut och säger det igen. Folket som piratar hade ändå inte betalt för det även om dom kunnat. Hade det inte funnits en piratad kopia, hade dom ändå inte köpt det.

Håller med om det mesta du säger förutom det fetmarkerade. Min uppfattning är att många piratnedladdningar inte hade skett om innehållet fanns tillgängligt på Netflix eller liknande. Alla undersökningar visar ju på att de flesta pirater helt enkelt är storkonsumenter av media, de konsumerar mest både i form av "lagligt" innehåll och piratmaterial. Undantag finns förstås, för en del är det "jakten" som är det intressanta inte innehållet, men för de flesta så handlar det bara om att hitta nya saker att titta på.

För att ta mig själv som exempel så laddade jag ner en hel del tidigare, men på senare tid med mer jobb, familj och så, så har jag inte tid att se allt jag skulle vilja (eller spela alla spel jag skulle vilja och så). Alltså räcker några streamingtjänster för mig. Det finns nästan alltid något på Netflix et.al. som jag vill se som jag inte har sett redan. Hade jag varit i den situation jag var i för tio-femton år sedan med mycket mer fritid så hade det inte varit fallet ens med dagens ändå hyfsade utbud. Då hade jag kanske laddat ner en del saker för att få tag i något nytt eller obskyrt. Men nu är jag alltså inte någon storkonsument längre, när det gäller att se på saker i alla fall, däremot tror jag att jag är en storkonsument när det gäller antalet tjänster jag betalar för.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag har sett hänvisningar till dessa undersökningar i många år. Jag har dock aldrig sett någon presentera en länk till en sådan. Jag inbillar mig att "pirater" konsumerar väldigt lite lagligt material då de av något märligt principskäl vägrar betala för sig men inte har nåt problem att spendera pengar på att skapa förutsättningar för att piratkopiera (tex betala för access till material och "investeringar" i stora mängder lagringsutrymme). Det finns tom exempel i denna tråd där någon vill donera pengar till de pirater som nu åkt fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nä, självklart ska de onda kapitalisterna som producerar filmer med budgetar på hundratals miljoner dollar inte bry sig om om de har en sportmössa att få igen pengarna. De ideella altruistiska filmbolagen som producerar film för att vill "sprida kultur" är mycket bättre, de som bara finns i fantasin.

Suck, hur är det ens möjligt att göra en sådan misstolkning och varför alla dessa halmgubbar?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

@snajk: Jag har sett hänvisningar till dessa undersökningar i många år. Jag har dock aldrig sett någon presentera en länk till en sådan. Jag inbillar mig att "pirater" konsumerar väldigt lite lagligt material då de av något märligt principskäl vägrar betala för sig men inte har nåt problem att spendera pengar på att skapa förutsättningar för att piratkopiera (tex betala för access till material och "investeringar" i stora mängder lagringsutrymme). Det finns tom exempel i denna tråd där någon vill donera pengar till de pirater som nu åkt fast.

De flesta pirater är inte pirater på grund av något principskäl utan för att det innehåll de vill komma åt inte är enkelt tillgängligt för dem på något lagligt sätt. Sen finns det förstås en grupp som agerar av principskäl också, och de är sannolikt de största piraterna, men det är ingen stor grupp i sammanhanget. Det finns som sagt mycket forskning som stöder detta.

Till exempel säger denna rapport att illegal nedladdning av ABCs material minskade ganska kraftigt efter att de beslutade att göra det tillgängligt på Hulu. Denna rapport visade på att pirat-nedladdning av NBCs material ökade med drygt 11% efter att de plockade bort innehållet från Itunes, vilket var ungefär dubbelt så många nedladdningar av sagda innehåll som de hade sålt på Itunes under föregående period. Dock verkade det inte hjälpa så mycket att de ändrade sig och gjorde sakerna tillgängliga på Itunes igen. En rapport från HADOPI, som är en fransk antipiratmyndighet, som jag inte kan hitta längre men som sammanfattas här, säger att ju mer pengar man spenderar på media desto större chans att man också laddar ner olagligt innehåll. Det finns en rapport här bakom en (väldigt dyr, £1000 per land) paywall, som dock sammanfattas här, där 83% säger att de först försöker hitta det innehåll de är ute efter via legala kanaler och först när de inte hittar det använder andra metoder att få tag i det. Här (pdf) finns en undersökning av "millennials" attityder kring streaming och den säger att de flesta försöker hitta innehållet via legala kanaler först. Den sista grafen i dokumentet kan tyckas säga emot detta dock, men om man ser till svarsalternativen så säger den egentligen inget.

Det finns mängder med studier, dessa är bara de jag hade lättåtkomliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja tänk ändå vilken tur vi har. Vad skönt att alla brott som innebär fara för liv och hälsa är uppklarade så att det är lämpligt att allokera resurser till sådana brott som på sin höjd innebär förluster om man räknar som en ekonom

Du menar att vi inte längre skall prioritera ekonomisk brottslighet?

Om du känner så skulle jag rekommendera dig att flytta till något land i förslagsvis Sydamerika.
Flera av de länderna jobbar ungefär efter de reglerna.
Nu har jag själv aldrig varit i de länderna men vad jag kan döma av all nyhetsrapportering m.m så verkar den metoden inte var ett vinnande koncept.
Jag själv ser gärna att vi fortsätter att jaga just ekonomisk brottslighet i alla dess former .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst är det en förklaring men den används som ursäkt.

Personligen tycker jag att det mesta i piratväg är helt ok, att lagarna kring det är skrivna åt storföretag och förbjuder det betyder inte att det är fel enligt mig.
För övrigt anser jag att DRM borde förbjudas.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Du menar att vi inte längre skall prioritera ekonomisk brottslighet?

Om du känner så skulle jag rekommendera dig att flytta till något land i förslagsvis Sydamerika.
Flera av de länderna jobbar ungefär efter de reglerna.
Nu har jag själv aldrig varit i de länderna men vad jag kan döma av all nyhetsrapportering m.m så verkar den metoden inte var ett vinnande koncept.
Jag själv ser gärna att vi fortsätter att jaga just ekonomisk brottslighet i alla dess former .

Nu håller jag kanske inte med @Ozzed helt hundra, men det är ju en skillnad på ekonomisk brottslighet riktad mot (stora) företag och den mot privatpersoner, både i hur hårt det drabbar den utsatte men också i att polisen verkar prioritera brotten mot företag mycket mer än brotten mot individer. Jag säger verkligen inte att de inte borde utreda brott mot företag, men att fördelningen borde vara mer jämn i resurser som läggs på utredningarna. Ser man lite större, hur polisen fördelar resurser i stort, så känns det också ganska skevt. Rån och misshandlar där det finns bevis och goda möjligheter att ta fast någon läggs ner direkt utan diskussion eller så, skattebrott verkar ingen bry sig om, medan ett företag som möjligtvis tappar någon procent i omsättning (om man inte tror på siffrorna om att piratande ökar laglig konsumtion också) får stora utredningar med stjärnåklagare och gryningsräder liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Varför gör dom det? Tjänar dom pengar på det här? Det är ju inte så att folk betalar penger för ladda ner piratkopierat material?

//LD

Varför tävlar folk i motionslopp och sport? , det är ju inte så att dom kommer bli profs.... typ

Utmaning, och känsla av tillfredsställelse.

Permalänk
Medlem

Bra, tycker inte att dom ska tjäna pengar på andras verk, gammal hederlig piratkopiering har jag ingenting imot, det är bara bra reklam för verken. Men att ha massor med reklam och t.o.m nu reklam i grejerna som dom lägger upp, speciellt från ryssland är helt fel. Det har blivit en helt annan grej nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Folket som piratar hade ändå inte betalt för det även om dom kunnat. Hade det inte funnits en piratad kopia, hade dom ändå inte köpt det.

Nja, precis som ditt exempel med Netflix.
Väldigt många som piratar hade nog kunnat tänka sig att betala för det, men då det inte finns rimliga och smidiga sätt att betala rimliga summor så är piratandet det alternativ som finns kvar.

Så länge piratkopiering är så mycket smidigare och bättre så kommer det finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Flera inlägg som påstår att pirakopiering till stor del beror på att saker inte släpps samtidigt eller på regionslåsningar, men är det verkligen ett så stort problem? Tycker det mesta mainstream och allt Netflix producerar verkat släppas ganska samtidigt, och handlar det om väldigt obskyra serier/filmer är det ju per definition inte riktigt ett "stort" problem. Jag förstår om man t.ex. piratar Mandalorian här, men Disney+ är en ny tjänst och fortfarande i utvecklingsfasen internationellt så det känns lite som ett relativt kortlivat specialfall.

Att filmer sen inte finns när man vill se dem är ju hela grejen med streaming-abonnemang. Förutom det material som de producerar själva och äger så är idén egentligen samma som för traditionella TV-kanaler: man köper in tillfälliga licenser för att visa i olika regioner, då tycker jag man får rätta sig efter det också: man får vad man betalar för. Vill man ha så att man kan se en specifik film vid ett specifikt tillfälle och inte förhålla sig till Netflix "TV-tablå" så finns både digitala köp/hyr-tjänster som iTunes samt (UHD) Blu-ray, så tycker det är ett ganska svagt argument.

Misstänker att det har en del att göra med en devalveringseffekt som jag tror alla liknande former av abonnemang har. Man betalar en liten summa för att få tillgång till en gigantisk mängd material och sprider man ut den lilla summan över allt man får så blir varje enstaka film/serie värd i princip noll. Således eftersom allt nu är värt noll så är man inte längre villig att betala för något separat, allt annat än mer eller mindre gratis är för mycket.

Permalänk
Medlem

Det scenen håller på med kan argumenteras för att det är privatkopiering, det ska egentligen vara en sluten grupp med några tusen personer där allt material bara delas mellan dem själva. Scenen vill inte att det ska läckas ut till torrent etc där det istället påträffas av flera miljoner människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Money Talks, inget är viktigare än pengar för vissa och andra brott är enkelt att skita i så länge dom inte gäller "Big Money" för då har man jävlar i mig mer resurser än vad man kan göra av med.

Om det var demokratiskt framröstat att det är så det skall fungera så hade det varit lugnt, men detta och liknande tillslag verkar oftast ha karaktären av tjänster och gentjänster på politisk toppnivå och det är det jag inte tycker om.

Skrivet av dlq84:

Vilken ett flertal forskningsrapporter påvisar att det inte gör. Väl investerade skattekronor

Håller med, men var i en ganska lång diskussion i en annan nyhetstråd rätt nyligen där jag efter mycket simmande i betong fick veta att ekonomer räknar så att har du konsumerat ett verk som kostar pengar och du inte har rätt till det utan att betala så innebär det ett omsättningstapp, punkt, så det är därför jag formulerar mig lite diplomatiskt, däremot är jag fortfarande inte med på att det alltid i alla lägen får konsekvenser i verkligheten, utanför bokföringsvärlden.

Skrivet av Pettson88:

Privata aktörer har i regel mer resurser och kan prioritera sina medel lite annorlunda än det offentliga - och då får vi ändå komma ihåg att vi lever i ett land där det spenderas ganska rejält (i förhållande till BNP per capita) i det offentliga också. Men sådana här insatser är ofta internationella, och då kan resurstilldelning och -fördelning se annorlunda ut än vi är vana vid.
Det här kan lätt spåra iväg på diskussioner om korruption, ekonomisk makt så väl direkt som indirekt, politik och så vidare, men den här insatsen är inte direkt Polisen eller Åklagarmyndigheten som dragit igång, bekostat och drivit i alla fall. Så att ställa den i relation till nationell brottsbekämpning blir lite svårt.

Oavsett om det är ett nationellt eller internationellt tillslag så känner jag att resurserna, som ju är hemmahörande i någon nation, hade kunnat allokeras bättre på annat. Jag beskyller inte heller åklagare och polis för att prioritera fel, utan det är ju rätt uppenbart att någon annan prioriterat åt dem och de får finna sig i att göra vad de blivit tillsagda.

Skrivet av DasIch:

Nu kan förvisso ett rättssamhälle inte fungera så att resurser bara allokeras för att klara upp de grövsta brotten först.

Nej, såklart inte, men brott av den här typen tycker jag borde ha lägre prioritet och tillägnas mindre resurser. Brottslingar har magnituder fler resurser än rättsväsendet, så det gäller att prioritera rätt.

Skrivet av Triton242:

Du menar att vi inte längre skall prioritera ekonomisk brottslighet?

Om du känner så skulle jag rekommendera dig att flytta till något land i förslagsvis Sydamerika.
Flera av de länderna jobbar ungefär efter de reglerna.
Nu har jag själv aldrig varit i de länderna men vad jag kan döma av all nyhetsrapportering m.m så verkar den metoden inte var ett vinnande koncept.
Jag själv ser gärna att vi fortsätter att jaga just ekonomisk brottslighet i alla dess former .

Var ska jag börja? Jag vet inte om det är avsiktligt eller ej, men inlägget börjar med en strawman, vilket är rätt taffligt rent retoriskt, sen är det också tröttsamt med "Om du inte gillar't FLYTTA!"

Ekonomisk brottslighet som får verkliga konsekvenser för människor skall absolut beivras, men här handlar det ju i grund och botten om ett omsättningstapp "om man räknar som en ekonom", och kopplingen mellan det och känbara konsekvenser i verkligheten har ingen lyckats påvisa för mig,

Istället för att flytta så är det bättre att rösta, det är bara synd att sådant här oftast handlar om beslut som inte överhuvudtaget grundar sig i en demokratisk process, utan är en grej toppolitiker emellan, och det är det jag inte gillar. Sen att du verkar tycka att "ekonomisk brottslighet" är en kategori där alla brott har likartad karaktär är antingen ren okunskap från din sida, eller ett medvetet val att måla med breda penslar för att dumma ner diskussionen. I båda fallen bidra det inte med något diskussionsvärde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett om det är ett nationellt eller internationellt tillslag så känner jag att resurserna, som ju är hemmahörande i någon nation, hade kunnat allokeras bättre på annat. Jag beskyller inte heller åklagare och polis för att prioritera fel, utan det är ju rätt uppenbart att någon annan prioriterat åt dem och de får finna sig i att göra vad de blivit tillsagda.

Ja, jag tänker inte säga emot att det helt klart går att diskutera hur resurser i rättssystem världen över allokeras (både absolut och i förhållande till vilka resurser som finns att tillgå, och från de mest världsomspännande sammanhangen ner till de allra mest lokala) - dock ville jag mest poängtera och förstärka att det inte är så simpelt som en del antyder.

Med tanke på att så väl lagar som lagföring skiljer sig åt mellan länder är inte minst internationell brottsbekämpning komplex.
Tyvärr finns många delar av en sådan verksamhet (globalt, men givetvis även mer lokalt, dessvärre) som lite för lätt kan utnyttjas och missbrukas. Och då kommer vi in på den långt mycket mer filosofiska frågan när moralisk rätt inte nödvändigtvis överensstämmer med juridisk rätt. Men det är alldeles för hopplöst att snöa in på här. Blir väldigt långt offtopic. ^^

TL;DR: Svårt att definiera vad som är rätt och fel i sådana här fall. Exakt hur mycket resurser som ska läggas, från vem, och varför.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, jag tänker inte säga emot att det helt klart går att diskutera hur resurser i rättssystem världen över allokeras (både absolut och i förhållande till vilka resurser som finns att tillgå, och från de mest världsomspännande sammanhangen ner till de allra mest lokala) - dock ville jag mest poängtera och förstärka att det inte är så simpelt som en del antyder.

Med tanke på att så väl lagar som lagföring skiljer sig åt mellan länder är inte minst internationell brottsbekämpning komplex.
Tyvärr finns många delar av en sådan verksamhet (globalt, men givetvis även mer lokalt, dessvärre) som lite för lätt kan utnyttjas och missbrukas. Och då kommer vi in på den långt mycket mer filosofiska frågan när moralisk rätt inte nödvändigtvis överensstämmer med juridisk rätt. Men det är alldeles för hopplöst att snöa in på här. Blir väldigt långt offtopic. ^^

TL;DR: Svårt att definiera vad som är rätt och fel i sådana här fall. Exakt hur mycket resurser som ska läggas, från vem, och varför.

I det här fallet känns dock "felallokeringen" än mer påtaglig. Jobbar man med internationella tillslag är man ju knappast nyexad, så att använde den kompetens som dessa personer besitter på det här sättet känns som ett vansinnigt slöseri i min mening.

Men, såklart med reservation för om de inblandade faktiskt vill jobba med att knäcka piratnätverk, good on them, i så fall, men mer troligt är väl snarare att de fått uppgiften tilldelad till sig och inte har mycket val.

Sen, ja, jag har till och från hamnat i diskussioner om det moraliska kontra det juridiska vad gäller immaterialrättsliga frågor i princip sedan jag ett jag blev medlem på forumet här, och jag känner varken att det här är rätt tråd eller att jag har något nytt och spännande att komma med i nuläget, så för min del kan vi gärna lämna den biten därhän

Dock känns det helt rätt att diskutera resursfrågan, då det har hyfsat stark anknytning till nyheten i sig, och även är ett samhällsaktuellt ämne rent allmänpolitiskt i dessa dagar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sjukt att de orkar lägga tid och pengar på sånt här.

Tråkigt att höra ändå. Hoppas de kommer tillbaka, eller att nya tar deras plats. Orka betala för film och musik.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Filmbolagen är vinstdrivande företag som vill hindra att folk konsumerar deras produkter utan att betala för sig. Jag tolkar din post som att du ser ett problem med det, därav min sarkastiska kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Orka betala för film och musik.

Vad mer "orkar" du inte betala för?