Vi som pysslar med youtubeskapande.

Permalänk
Medlem

Vi som pysslar med youtubeskapande.

Tjo, en liten samlingstråd för oss folk som laddar upp klipp på tuben då och då. Jagsjälv känner att jag söker en del tips och info så varför inte ta sweclockers finaste till det?:)

Här kan vi dela våra och andras kreationer, ge med oss tips om utrustning man bör ha samt bråka om vilket videoredigeringsprogram som funkar bäst.

Feedback i en positiv omloppsbana är välkommet och uppmuntras men håll de personliga påhoppen och rentav elaka kommentarerna för ersjälva så kan vi nog se till att det blir en trevlig tråd.

Nåja, jag kan väl börja med en presentation rakt av.

Pontus Magnusson heter jag och har en kanal med detsamma namn. Målet för mig är helt enkelt att lättare dokumentera alla de hobbys jag har och försöka få ihop det till en slags historia. Jag har länge filmat det jag hållt på med då det vart ett grundintresse men då jag helt saknat historieberättandet inom mig har jag inte kunnat få ihop de klipp jag filmat till någonting som är värt att se på eller har någon riktig tidslinje så man förstår vad som händer.

Det är något jag försöker förbättra för varje klipp, att helt enkelt göra en mini-film av det så man blir lite indragen och intresserad.

Här är min kanal ivarjefall: https://www.youtube.com/channel/UCMceoRNs3Oxctq3iwWaZIig?view...

Vad har ni för fokus på youtube? Vad kör ni med för grejer? Vilket program använder ni?

Permalänk
Medlem

Kör adobe med pemiere och after effects men är ju något dyrt tyvärr...

Funderar på att byta

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tar hjälp av kompisar att redigera videos.

Kikade på din kanal, Järvsö's banor är ruskigt fina.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Är van vid premier men gillar egentligen inte Adobe

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Livsnjutare 😎

Använder mest Premiere då man lärt sig det sedan innan.
Annars har jag provat Davinci Resolve med, men fastande aldrig... tyckte det vart för invecklat (eller ville bara inte lära mig på nytt..)

Feedback om din kanal, kollade den första filmen och det är kul att hänga med på ett ”downhill äventyr” - men satsa istället på en VoiceOver i post istället för att prata live under tiden du kör, det blir bara svårt att höra vad du säger.
Du kan fortfarande ha kvar ljudet från när du åker och kör, men sänk det till 30-40% och ha som sagt en VoiceOver som du pratar in en gång under tiden videon spelas upp i ditt redigeringsverktyg, det kommer bli mycket bättre

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Adobe premiere, men tycker det är lite dyrt. Har provat lite final cut och tycker nästan det har flutit bättre. Men det är väl som att svära i kyrkan på sweclockers.

Har en kanal som jag håller på med. Videos som visar musikskapande processen och ibland lite om verktygen (datorn, syntharna, programvaran, etc). Fick över 1000 subs i somras så någon tycks vara intresserad iaf.

https://www.youtube.com/channel/UCLcyG6ZlGSX3pQyoInxqQ3w/

@Wasp Bikepark videon var spännande.!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att det saknas åtminstone ett "annat"-alternativ här.
Jag känner dock inte att jag gjort något som "räknas" här, så jag röstar inte. Har dock kört kdenlive till det väldigt lilla jag gjort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sony Vegas för det mesta. Audacity i vissa fall för ljud.

Laddar upp random skit ibland
https://www.youtube.com/channel/UCcx2ByRPXDrVWw4TR2UnQeQ?view...

Permalänk
Medlem

Ibland movie maker men för det mesta så laddar jag bara upp det jag spelat in och ser glad ut. 😆

Permalänk
Medlem

Fan vad kul att det blev så mycket respons. Verkar som att adobe premiere leder stort, hur kommer det sig?:)

Permalänk
Medlem

Har kört med Sony Movie Studio Platinum sedan 2013, är någon slags nedbantad version av Vegas tror jag. Duger för mina småvideos

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Vi, jag och min fru med andra ord, är ofta ute och filmar lite allt möjligt för en mindre sida vi driver.
(Lägger upp en sådär 10min videobit med diverse klipp och okorrigerat ljud): Vad vi gör:

Förutom det i klippen är det diverse demonstrationer, manifestationer pressträffar och invigningar.

Normalt redigerar jag video i Davinci Resolve, då behöver jag inte fundera på om det är Windows eller Debian som är startat på datorn, emellanåt, mest för textning, använder jag mig av en gammal version av Sony Vegas, så sällan så jag har inte känt något behov av att köpa uppgraderingar till den dock.

Oftast filmar vi med tre-fyra systemkameror (ett par Sony Nex5T och ett par Sony A6300) och alltid med manuella objektiv.

Kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCP57AUiOD9VO1QPUxKRw1-g/vide...

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har jobbat en del i Sony Vegas vilket är smutt för mina ändamål. Ska man på något vassare tycker jag Davinci Resolve är svårslaget, dock gnälligare med hårdvara och accelerering.

Har tittat på Adobes lösningar men meeeh, finns inget som direkt lockar. Jag jobbade dock i både Vegas och Resolve innan jag testade adobes lösningar så är säkert det som stoppar.

Stor fördel med Resolve är prisbilden om man inte ska köra med deras hårdvara (gratis).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade en licens till en äldre Adobe Premiere som jag satt kvar på länge och sedan när det verkligen var dags att förnya så började jag leta alternativ och gav DaVinci Resolve en chans. Även om det fungerar lite annorlunda så har det fungerat bra tycker jag.

Jag har även lärt upp min son som är 9år så han kan grunderna i DaVinci.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jo jag har förstått att davinci ska vara redigt bra och priset är förstås en stark fördel. Problemet jag själv har dock är förstås att man är så inbiten i vad man redan har (premiere pro)

Permalänk
Medlem

Jag är endast med i Videorna i min flickväns youtube kanal men är med en del och filmar men hon sköter all redigering.

Här vår senaste video om vårt liv i Marbella

https://www.youtube.com/watch?v=FcH4k_5-ZnM

Här är även länk till vår kanal

https://www.youtube.com/user/MsZippoo

Handlar mest om vårt liv och våra äventyr i Spanien och en hel del inlinesåkning från hennes sida.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle ha tillagt att vi kör gratisversionen av DaVinci. Hårdvaran på datorerna är:
i7 3570K med GTX 970
i7 8700 med GTX 1080

Båda klarar med lätthet 4K-redigering. Det vi inte lägger på licenskostnader (Adobe Premiere) kan man säga att vi delvis lägger på hårdvara istället.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Har gjort ett par videor, filmar med min Galaxy S8+. Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska ställa in kameran. Om jag är nära kameran så blir det bra bild, men är jag 1,5+ meter ifrån så blir det liksom grynigt (inte nödvändigtvis ur fokus) och man ser hur kameran liksom småzoomar fram och tillbaka för att försöka "finna sig".

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Filmar med drönare, gopro, eller mobilen.
Redigerar med Kdenlive.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Filmar mest Lumix G80, G7x mk2 samt Gopro 5 och 7. Har använt premiere men nu bytt helt till DaVinci Resolve (köpte den för 300$) Livstids uppgraderingar och renderar så mycket snabbare än premiere. Nu blir det dock mest streaming.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Filmar litet olika saker, tidigare var det MovieMaker men den gick inte längre att ladda ner, men nu kör jag med Shotcut.

https://shotcut.org/

Youtubekanal samma som min inloggning här.

Permalänk
Medlem

Min senaste video:

Permalänk
Medlem

Det är längesedan jag lade upp något, på grund av lite olika omständigheter.
Men lite sketcher av blandad kvalité finns. Jag använder Pinnacle Studio 20 nu, men de flesta (om inte alla) klipp är redigerade med version 16.
youtube.com/Thomaseron

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag tar och sliter liv i tråden igen med mitt senaste klipp på tuben:

Helt fantastiskt vad skoj det är att sitta och redigera och försöka få ihop en story av ofta osammanhängande klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag tar och sliter liv i tråden igen med mitt senaste klipp på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=ZgvAj8fNM_0&t=363s

Helt fantastiskt vad skoj det är att sitta och redigera och försöka få ihop en story av ofta osammanhängande klipp.

Så mycket liv blev det :). Härliga backar måste jag säga. Skulle vilja prova något längre än de backar här i trakten som är över på någon minut!

Har nyligen börjat försöka mig på att göra spelklipp utifrån allt som lagrats med shadowplay, och sedan ville jag börja pyssla med något kreativt som inte krävde mer plats och inte var allt för logiskt krävande (jobbar hemifrån med plc-programmering om dagarna).

Ordnade en sub på premiere pro då vissa grejer i VSDC inte var tillgängligt gratis, och hittills nöjd. En fördel är ju alla tutorials

Här är veckans kreationer (jag älskar att flyga helikopter i arma 3 king of the hill).

Följer med spänning analytics för att se hur olika typer av klipp tas emot. Gillar verkligen musiken i det sista (från epidemicsounds jag provar gratis i en månad nu).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Kul tråd Jag laddar dock inte upp något till YouTube, utan till PeerTube. Laddar vanligtvis upp spelvideos, nu senast från Wreckfest, men eftersom tråden handlar om YouTube, så väljer jag att inte länka till min kanal på PeerTube förrän förfrågan finns

Har använt OpenShot för en vloggvideo som jag har laddat upp till min kanal på PeerTube, men vill testa Kdenlive fullt ut. Tokälskar maskeringsfiltret i det sistnämnda programmet, så ska leka runt lite när jag väl ska göra en ny vloggvideo.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Jag har precis åkt på en 8 veckor lång sjukskrivning så nu har man tid att skapa igen! (sad happyface!) Gjorde en ny kanal och började beta igenom den stora delen Shadowplay-klipp jag har liggandes på datorn från diverse spel jag spelar.

Länk till kanalen: https://www.youtube.com/channel/UC9qmZNfCUcA7yL918tdWB9Q

När det kommer till redigering så kör jag Adobe (PrPro och AE), bara för att jag skolades i det på gymnasiet så allt faller sig naturligt programsviten igenom. Har genom livet testat diverse redigeringsprogram och kan säga att det oftast bara handlar om personliga preferenser, vare sig det är Final Cut, Premiere Pro eller Sony Vegas. Hade dock ingen koll på att DaVinci Resolve blivit så stort program! När det begav sig så var DaVinci det bästa programmet för Color Correction och Grading men inte mycket mer. Kul! Är sugen på att ladda ner bara för att testa!

När det kommer till Live Action så har jag nästan lagt allt sånt bakom mig. Har en gammal Canon 550D som löser det mesta inom filmväg, däremot börjar den bli utdaterad nu. Annars filmar jag det mesta på mobilen (Samsung Galaxy S10+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOMGIE:

Kul initiativ! Jag har precis åkt på en 8 veckor lång sjukskrivning så nu har man tid att skapa igen! (sad happyface!) Gjorde en ny kanal och började beta igenom den stora delen Shadowplay-klipp jag har liggandes på datorn från diverse spel jag spelar.

Länk till kanalen: https://www.youtube.com/channel/UC9qmZNfCUcA7yL918tdWB9Q

Snygga kills (much clutch) för mig som inte spelar CS mer än en gång vartannat år ungefär :). Klippet kändes lite trögt i början, kanske för att låten inte riktigt kom igång förrän en bit in. Basen som drar igång ca 60 minuter in höjer resten och det blir mer underhållande. Kanske går det att matcha defuses med någon sorts 'suspense'-del i låten eller förhöja spänningen på något annat sätt för att spä på det ytterligare :). Vissa scener skulle kanske kunna kortas ned efter sista killen på rundan så att nästa scen tar vid medans man har "ångan uppe" (t.ex. 01:53). Ljudet om att rundan är vunnen skulle kunna ligga kvar in på nästa klipp. Kan förvisso också vara så att jag tycker att det känns lite tomt för att jag är skadad från Arma där det alltid pågår ett världskrig i bakgrunden och att jag saknar 'bruset'.

Har du någon mer på gång?

Själv har jag sorterat hundratals shadowplay-klipp från december. Jag måste lära mig att inte spara så mycket skit man behöver gå igenom senare, det tar ju mer tid än redigeringen :D.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Snygga kills (much clutch) för mig som inte spelar CS mer än en gång vartannat år ungefär :). Klippet kändes lite trögt i början, kanske för att låten inte riktigt kom igång förrän en bit in. Basen som drar igång ca 60 minuter in höjer resten och det blir mer underhållande. Kanske går det att matcha defuses med någon sorts 'suspense'-del i låten eller förhöja spänningen på något annat sätt för att spä på det ytterligare :). Vissa scener skulle kanske kunna kortas ned efter sista killen på rundan så att nästa scen tar vid medans man har "ångan uppe" (t.ex. 01:53). Ljudet om att rundan är vunnen skulle kunna ligga kvar in på nästa klipp. Kan förvisso också vara så att jag tycker att det känns lite tomt för att jag är skadad från Arma där det alltid pågår ett världskrig i bakgrunden och att jag saknar 'bruset'.

Har du någon mer på gång?

Själv har jag sorterat hundratals shadowplay-klipp från december. Jag måste lära mig att inte spara så mycket skit man behöver gå igenom senare, det tar ju mer tid än redigeringen :D.

Tack för input! Från början tänkte jag också att i princip allt ska vara i takt med musiken, men fick ge upp den idén ganska snabbt när jag insåg att det blir ett fruktansvärt pussel att lägga. Hade definitivt kunnat lägga en vecka på redigera det så, men för nu var tanken mer bara att få det gjort så man får någonting gjort hehe. Men skitbra feedback, ska definitivt ta vara på det för nästa klipp!

Just nu ligger det väl lite saker i pipen, i CS-väg har jag väl lite highlights och alternativt någon typ av "funny moments".

Haha jag vet exakt hur det känns! Speciellt när hälften av alla klipp lämnar en med tanken "varför sparade jag ens det här?" så måste man gå igenom igen och igen för att se vad det var man ville ha. Men tipset är väl att sortera så snabbt som möjligt inpå varje session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vad har ni för fokus på youtube? Vad kör ni med för grejer? Vilket program använder ni?

Jag har mest på semi-pro basis producerat YT-klipp åt andra. Musikvideos, företagsfilm, reklamfilm, produktfilmer, men även TV-inslag, Live events, podcasts etc. Har gjort en del eget också men trivs bäst bakom kameran istället för framför och har inte så mycket eget publicerat material på tuben.

Grejer.. Ja herregud på tok för mycket:

Kameror:
Canon 1DX MKII
Canon EOS M200
Blackmagic pocket cinema camera 6K (BMPCC6K)
Insta360 ONE X2
GoPro Hero 4 Black edition

Glas:
Canon EF 24-70 II 2.8 L USM
Canon EF 70-200 2.8 L USM
Canon EF 100 2.8 L IS USM Macro
Canon EF 11-24 4 L USM - Moddat med Haida ND-filter kit
Canon EF 24 2.8 IS USM
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX V
Sigma 18-35 1.8 DC HSM Art
Sigma 150-600 5-6.3 DG
Haida 4x4" 100x100mm Master Kit
NiSi Allure-Streak BLUE 4x5,65" (J.J. Abrams filtret numero uno)

Sliders / Gimbal / Riggar:
Konova K5 1,5 meter
DJI RS 2 PRO COMBO
Smallrigbur och "alla" tillbehör för follow focus axelrigg till BMPCC6K
Tilta Mini Follow Focus FF-T06
Fotoga MatteBox Pro Swingaway (4x4" & 4x5,65", dubbla filterhållare)

Drönare:
DJI Mavic 2 Zoom, smartcontroller, Fly more kit

Övrigt:
Batterier, laddare, stativ, videohuvud, minidollys, c-stands, galet med LED-ljus och octaboxar, 4K-monitorer, lav och boom mikrofoner. Etc etc. Ja, allt som krävs för att producera innehåll helt enkelt.

Mjukvaror jag har och behärskar:
Avid Media Composer
Premiere Pro
Final Cut Pro
Davinci Resolve Studio - använder mest både på PC och Mac
Adobe Audition - använder för finlir och speaker

Mjukvaror jag har och är usel på:
Motion
After effects
Fusion

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata