Stort internationellt tillslag skapar kaos bland piratkopieringsnätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Varför gör dom det? Tjänar dom pengar på det här? Det är ju inte så att folk betalar penger för ladda ner piratkopierat material?

//LD

För att det är en intresse/hobby kanske. Lära sig koda och knäcka koder. Komprimera och encoda filmer osv.

Inom scenen tjänar de flesta inte pengar och det ses som något fult, speciellt då det är större risk att såna här tillslag händer. Klart att några fular sig och säljer tillgång för pengar till nytt material/piratkopior men det ses överlag negativt på och som en dum risk och många vill inte ha med de att göra.
Kommer det ut att någon säljer tillgång är det många som lämnar "sidan".

Det enda de flesta tjänar är tillgång till annat piratkopierat material. Säg SPARKS som fokuserar på filmer/tv de får tillgång till piratkopierad musik,program, spel whatever.

Kanske har det ändrats dock. Ingen aning.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så folk i USA piratkopierar inte inhemska filmer? De köper/hyr laglydigt dem? Och laddar sedan ner filmer från Tyskland, Kina, etc?

Det finns säkert de som gör, men jag tror majoriteten av de som piratkopierar gör det för att det inte finns enkla sätt att få tillgång på vanligt sätt. Även exklusiviteten och den dåliga möjligheten att köpa filmer var för sig (utan att betala abonnemang på X antal tjänster) som är en stor del av problemet. Musikbranschen går ju sakta åt rätt håll där några bakåtsträvare i början försökte hålla sig borta från spotify och liknande, men nu finns i stort sett allt där.

Det kostar ganska mycket att pirata grejer också, men kostnaden är personlig tid som jag tror majoriteten skulle slippa och gärna betala RIMLIGA pengar för.

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan ledande figur som åtalats (PDF) men ännu är på fri fot går under kodnamnet "The Artist", och har identifierats som Umar Ahmad från Oslo, Norge.

Jag är inte mycket för konspirationsteorier men det är osannolikt att The Artist lyckades fly, hur ska han ha lyckats med det? Mer sannolikt vore att han redan utlämnades till USA och åtalades, och att han sedan hjälpte till att få tag i de andra. Det sprids nåt rykte om att medlemmarna inom SPARKS är övertygade om att The Artist var den som läckte, men det återstår att se, vi får väl kanske reda på det så småningom.

Permalänk
Medlem

Ganska enormt tillslag, minimal effekt på faktiskt piratkopiering.

Problemet med dagens "piratgrupper" som släpper filmer och serier illegalt är att dom försöka tjäna pengar på det. Majoriteten av gångerna dom faktiskt åker dit så spåras dom av sina intäkter.

Bara kolla lite på de äldre grupperna som gör det för "skoj/respekt" skull, dom står stabilt och fortgår år efter år.
Har du lite tid över så läs lite domar och utslag på grupperingar som åkt dit, den röda tråden är intäkter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Inte ofta man ser misstänkta namngivna i Svensk media innan dom fallit. Eller är de dömda redan?
Undrar när Aftonblaskorna börjar namnge gripna skuggsiluetter som skjuter folk, bränner skolor och bilar, och våldtar.
Även dessa mindre allvarliga brott kan ju vara intressant för folk att veta vem som misstänks vara gärningsman.

Undrade också över detta, men kanske åt andra hållet (mindre snarare än mer namnpublicerande), skulle vara intressant att höra från skribenten (@loevet) hur det resonerades när man publicerade namn i denna artikel då personerna inte är dömda ännu!

Permalänk
Medlem

Kan lova att även om de stänger ner "The Scene" så kommer det inte innebära någon märkbar ökning av pengaflöde till filmbolagen.
Men visst det kan säkert gå på ett ut med hur mycket filmbolagen lägger på att jaga dessa pirater
För min del så finns inte serier utanför Netflix(och diverse SVTPlay/TeliaPlay), smidigheten och även mängden tillräcklig för min del. Sen så ser jag hellre storfilmer på bio.

Permalänk
Medlem

Riktigt illa är det för scenen för stunden, coronan har spritt sig till dess breddgrader nu, kommer nog inte bli sig likt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ganska enormt tillslag, minimal effekt på faktiskt piratkopiering.

Problemet med dagens "piratgrupper" som släpper filmer och serier illegalt är att dom försöka tjäna pengar på det. Majoriteten av gångerna dom faktiskt åker dit så spåras dom av sina intäkter.

Bara kolla lite på de äldre grupperna som gör det för "skoj/respekt" skull, dom står stabilt och fortgår år efter år.
Har du lite tid över så läs lite domar och utslag på grupperingar som åkt dit, den röda tråden är intäkter.

Citat:

The indictments do not indicate that the accused movie pirates profited from the scheme that started in at least 2011

Källa: https://www.nydailynews.com/new-york/ny-movie-pirates-bust-20...

Instämmer på det du säger, men som citatet ovan bekräftar så rör det sig inte om pengar för just dessa människor, utan snarare att de på tvivelaktiga sätt försökte få tidig tillgång till filmer för att släppa innan faktiskt release. I åtalen är betonas det redan i början just släpp av filmer före retail release, och det nämns sedan flera gånger om.

Permalänk
Medlem

Enligt en rapport från SVT Nyheter meddelar Eurojusts ordförande Ladislav Hamran att tillslaget är ett utmärkt exempel på hur piratverksamheter kan motarbetas när europeiska och amerikanska myndigheter samarbetar.

M.a.o. ingen lösning i sikte på de problem som ger upphov till att piratverksamhet fortfarande existerar.

Bravo! Ni har återigen lyckats undvika att se er själva i spegeln!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Diskuterar man straff, ersättning och liknande så får man ha i åtanke att det i detta fall gäller grupperna som gör materialet åtkomligt i första läget. De är alltså mer eller mindre ansvariga för all efterföljande spridning.

Samtidigt är det fascinerande hur man i upphovsrättsbrott (se TPB) lyckas hitta brott i form av medhjälp till medhjälp till medhjälp...

Det resoneras ju exempelvis inte likadant om man finansierar en terrorist med svartjobb, eller andra liknande fall.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Samtidigt är det fascinerande hur man i upphovsrättsbrott (se TPB) lyckas hitta brott i form av medhjälp till medhjälp till medhjälp...

Huh? Dom dömdes för medhjälp till upphovsrättbrott, något dom imo borde kunnat listat ut själva skulle kunnat hända. Då folk döms för medhjälp inom rätt många andra brott. Eller t ex att folk som driver sidor som koordinerar handel för olika illigala verksamheter åker dit.

Skrivet av Shakermaker:

Det resoneras ju exempelvis inte likadant om man finansierar en terrorist med svartjobb, eller andra liknande fall.

Hade det vart en skräll om man försökte stänga ner och dömma dom bakom sidan "findotherterrorists.com" vars syfte är för att terrorister ska kunna sammarbeta och kordinera terrrorbrott. Sen efter staten ber dom blocka och motverka terrorister på sajten så får dom fingret?

Piratjakten och mediabranschens agerande kan man säga mycket om men TPB fokus var att tjäna pengar på folks piratkopierande och dom drog in miljoner (på andras iligala handlingar) enligt mailen mellan grundarna som finns i FUPen. Nä, inte en tår får dom.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Nej - TBP kändes mest som ett par vuxna snorungar faktiskt. Känner som du noll sympati för dom. När man skriver omogna svar till en familj som ber dom plocka ner deras mördade sons obduktionsbilder från sidan så kan man ärligt talat sitta i sin cell och ruttna.

Jag förstår piratkopiering. Skulle inte vara den som kastade första stenen om man säger så. Men jag har oerhört svårt att sympatisera med folk som envisas med att det skulle ha något med åsiktsfrihet etc att göra, som både TPB och Piratpartiet kört på. Skitsnack. Man kan få nåt gratis utan att fysiskt stjäla det - man tar chansen. Men inte fan kan man få det till att man har moraliskt rätt till det.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Ja att jaga pirater är bra mycket viktigare än att jaga kriminella... *Rolling eyes*

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SCORPION2000:

Ja att jaga pirater är bra mycket viktigare än att jaga kriminella... *Rolling eyes*

Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Det ena utesluter inte det andra.

Nej MEN det slösas ju resurser på att jaga pirater som BORDE gå till att jaga kriminella!(Som nu Sverige har massor med)

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

SPARKS, GECKOS, DRONES, ROVERS och SPLINTERS kommer att resa sig igen, under ett annat namn bara. Det har hänt förr inom scenen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Hur många skulle pirata om det inte fanns regionlås på precis varenda streamingtjänst?

Jag vet inte. Men sannolikt hade det genererar betydligt större intäkter än att sätta pirater bakom lås och bom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja att jaga pirater är bra mycket viktigare än att jaga kriminella... *Rolling eyes*

Skrivet av SCORPION2000:

Nej MEN det slösas ju resurser på att jaga pirater som BORDE gå till att jaga kriminella!(Som nu Sverige har massor med)

Nu är det förvisso polisens uppdrag att utreda all sorts brottslighet, men visst, det det ser verkligen inget vidare ut när man lägger enorma resurser på att jaga tjuvkopierare, istället för att rensa ut bland slöddret i orten, eller alls bry sig om att försöka ge alla hundratusentals offer för personrån, våldtäkter, eller annan våldsbrottslighet någon slags upprättelse istället för ett ärendet nedlagt-brev.

Det väcker helt klart frågan om hur mycket pengar man måste ha för att hamna på en rimlig plats i prioritetsordningen. Vem har betalat vem för det här liksom?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Så då ska vi se här. Testade Disney+ genom VPN och deras utbud är genialt med i princip alla disney filmer som gjorts.

Mitt egna mönster har förändrat ju äldre jag blivit och att streamingtjänsterna gör saker mer tillgängliga.

Tyvärr så verkar industrin leva kvar på 90-talet där man inte anser sig kunna sända en Serie samtidigt som i USA.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Får alltid lite nostalgi när jag ser nya nyhetsartiklar om piratkopiering. Påminner mig om ca 2004 när butiker fick sluta sälja färdigchippade Xboxar, och FRA några år senare, m.m.

Iaf lär detta göra väldigt lite. Kommer det en ny blu-ray imorgon kommer den finnas på internet imorgon också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Känns som att ett sånt här tillslag är lika effektivt som att försöka tömma Östersjön genom att dämma av Torne älv för att sedan börja hinka vatten med en 10-liters hink.
Är piratkopiering något som ens kan ses som ett stort problem i dagens västländer? Kan tänka mig att det är betydligt värre i Ryssland, Kina och Thailand för att nämna några, men där kanske inte de stora bolagen kan göra något åt saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem köper ens DVD idag? Så vilket inkomstbortfall vill de ha ersättning för? Gamla gubbar som envist vägrade gå över till streaming för fem år sen. Och nu är de hopplöst efter... Suck

Ja, märkligt nog säljs det fortfarande DVDer. De flesta borde väl för 10 år sedan gått över till Bluray för allt annat än möjligen barnfilm (men blurayskivor håller bättre än DVD, så även där finns fördelar).

Varför skulle man gå över till streaming för 5 år sedan? Jag tycker streamingtjänster länge hade dels dåligt utbud, dels dålig kvalitet. Det har blivit bättre på senare tid (kvalitetsmässigt), men jag har haft oerhört stor nytta av min 500kr blurayspelare som jag köpte typ 2010. (Kändes rätt fånigt att köpa en full-HD-tv och sedan sitta med DVD). Och jo, jag hade redan då en "mediaspelare" som kunde spela lite olika format, men det bygger ju på att man antingen rippar själv eller låter andra göra det. (Något jag inte vill moralisera över i andra sammanhang än när folk klagar på min käpphäst, optiska diskar )

Man får tänka på att filmbolagen kanske inte tappar så värst mycket blurayförsäljning, pga att bluray inte slog lika bra som DVD (flera skäl finns till det), men de tappar definitivt till streamingsiter. Jag vet inte vad dessa heter, men det finns ju flera där man kan streama filmer gratis till sig och på så sätt slippa tanka hem från någon torrentsite (moraliskt blir det ingen större skillnad, om något till det värre).

Varför skaffa disneys streamingtjänst om allt går att streama från piratsiter? (I synnerhet om de senare streamar rejält mycket tidigare).

Jag är inte speciellt förtjust i pre-release av filmer och serier. Däremot bör mediabolag fundera på hur de kan minska piratandet genom att komma med egna bra lösningar.
Kan inte direkt säga att jag tycker synd om Disney när folk skaffade VPN för att kunna se Mandalorian, på ena eller andra sättet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Handlar nog mycket om att göra ett statement bara när dessa saker sker och då tar man dom som ligger i toppen i hela världen. Vilket skedde precis nu, man plockade inte bara ett gäng toppgrupper utan även en drös med siter världen över med säkert gott över 1500TB unika scene-rellar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Har aldrig ägnat mig åt piratkopiering men av min erfarenhet i filmbranschen var det iaf vanligt förr att recensionsexemplar och liknande blev kopierade för spridning. Ingen aning hur det ser ut idag men vad jag har hört från olika aktörer (distributörer, masteringsstudios etc) så har filmbolagen blivit bättre på att täcka läckor. Även det faktum att DCP aldrig har knäckts gör dem stor förtjänst.

Vet att det är en het potatis på Sweclockers (och förmodligen många andra forum) men jag ställer mig rätt likgiltig till det hela. Ser inga egentliga problem med tillslaget öht och whataboutism ger jag inte mycket för. Sedan är de berörda filmbolagen i sig inga jag på något vis favoriserar. På den punkten är min ståndpunkt väldigt tydlig.

DCP? Är det kopieringsskydd vid streaming?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: lugn, dom har inte kommit så långt i tankekedjan
först jagade dom john doe 15 år för att han piratade Åsa Nisse
sen jagade dom illigala disrubutörer (pirate bay m.m)
nu är dom "uppe" och nosar i toppen av isberget. Men dom tror fortfarande the scene får materialet genom magi, ate pre-release bara dyker upp från tomma intet.

på 35 år har dom ännu inte kommit på att om man har getingproblem så är det bättre att ta bort boet än att jaga enskilda getingar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Bildexpert

@Klarspråkarn: DCP står för Digital Cinema Package. Är helt enkelt vad det låter som: En uppsättning filer som används vid visning av film på bio. I ren datamängd brukar de variera mellan 175-225mbit/sek.

Krypteringen är certifierad med FIPS level 3 och har aldrig kringgåtts vad jag vet. Endast system med FIPS level 4 har högre säkerhet, vilket mestadels används för hemlighetsstämplade dokument på statlig nivå (t.ex. inom amerikanska försvaret).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

på 35 år har dom ännu inte kommit på att om man har getingproblem så är det bättre att ta bort boet än att jaga enskilda getingar.

Men det har väl minskat på torrentsiter ?
Kommer inte på speciellt många på rak arm, men är garanterat flera som plockats bort.

Sedan är ju internet internationellt och endel länder kanske bryr sig mindre än andra *gissning*.

Problemet som redan har sagts är tillgänglighet, om tillräckligt mycket material finns på dom större streaming sidorna så skulle kopiering minska. Gissar på att den redan minskat mycket på senaste 10åren. Sedan känns det hela mest som ett icke problem om tillgänglighet frågan löses. Säg att jag vill se John Doe (gammal serie) finns den på exempelvis Netflix.. eller måste man köpa begagnade dvd-boxar för att se den lagligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem köper ens DVD idag? Så vilket inkomstbortfall vill de ha ersättning för? Gamla gubbar som envist vägrade gå över till streaming för fem år sen. Och nu är de hopplöst efter... Suck

Just DVD (och VHS) finns det väl inte så mycket anledning att köpa.
Är väl om man sitter med gammal tjock tv och/eller någon gammal DVD spelare eller laptop med DVD spelare, bättre legacy stöd.
Annars är fördelen med DVD dess svaga skydd som gör att det lätt gå att få till regionsfria spelare och inte behöver updatera firmware osv.

Annars om man kan leva med ett starkare skydd (vilket gör det bökigare att spela filmer från andra regioner) och har någorlunda modern utrustning så är det väl i så fall Blu Ray och 4K UHD Blu ray som gäller.
Med Blu ray och 4K Blu ray så får man faktiskt bra kvalitet.
Går även att spela upp om du är någonstans du har kass internetuppkoppling eller begränsad datamängd.

DVD har väl inte funnits så mycket anledning att köpa de senaste ~10 åren eller så om man inte värdesätter enklare importering/exportering mellan regioner och slippa uppdateringar.
Men Blu Ray funkar fortfarande.
Vanligtvis högre bitrate än de flesta streamingalternativ.

Undrar om det kommer några rymligare skivor för 8K filmer inom en 3-5 år ?

Permalänk
Medlem

"orsakat filmbolag mångmiljonförluster" Stackars skådisar, tänk vilka hårda liv dom måste leva för stygga piratkopierare snor maten ur munnen på dem......

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Som många skrivit i tråden, inte fan piratar man en serie om man kan kolla den på ett enklare sätt som netflix?

Men det förutsätter också att den faktiskt går kolla också. Så mycket regions bullshit fortfarande att det inte är roligt ibland.

Fanns någon film jag ville kolla på för ett tagsen, minns inte vilken men den finns på netflix... I USA...

det fanns möjlighet att kolla på den i sverige, men dom pengarna det hade kostat vill jag inte lägga för en film jag tänkte slö titta på en onsdag.

Så mycket ville jag faktiskt inte se den.

Sen att pirat kopierare snor mycket av intäkterna är ren bullshit, sagt det förut och säger det igen. Folket som piratar hade ändå inte betalt för det även om dom kunnat. Hade det inte funnits en piratad kopia, hade dom ändå inte köpt det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?