SweClockers uppdaterar testsystemen för grafikkortshösten 2020

Permalänk
Hjälpsam

Inga större överraskningar, jag tror att Liberace hade gillat minnena.
Det blir nog bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Ta en titt på Intel versus AMD när det kommer till spel och återkom sedan

Hittar bara userbenchmark som vi vet redan är biased , vid cinebench är det 0,94% bättre än 3700x vilket är inte värt att betala 2000kr mer för.

Oavsett om Intel på magiskt sett blivit mycket bättre så har jag inte blivit informerad det via sweclockers recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det nämner de ju på två olika ställen.

Så de valde Intel för att de har bättre spelprestanda (och så är det ju -- de vinner i säkert 90%+ av alla spel) trots bristen av PCIe 4.0.

skulle mer säga att det är deras gissning pga. vad dom sett i tidigare cpu tester.

skulle säga att det är svårt och spå på vad som kommer vara bättre för just snabbare grafik kortet är ju mer bandbredd behöver man.

är också en fråga om FPS för just högre FPS du har ju mer bandbredd behöver man (så i 1080p tester på finns det prestanda och hämta på 2080ti och byta mellan 8x och 16x)

vad för spel har börjat spela roll också i den här frågan.

hardware unboxed har en bra video där dom testar ut den här frågan och skillnaden vi ser och skulle kunna gissa på är väldigt nära skillnaden vi sett ifrån ryzen 3950 v 10900k i en mängd spel.

det är inte så glas klart som du får det att se ut. känns dock rätt så surt och testa dessa grafik kort när man vet att man kommer behöva kasta du test systemet om några månader antigen med zen 3 eller rocket lake (zen 3 om dom slår intel prestanda och rocket lake för att få PCI-E 4.0 stöd så det inte är en faktor i testen)

Permalänk
Hjälpsam

Den gamla riggen hängde med i två år, dags för en ny, utvecklingen går trots allt framåt.
Vad jag tjatat om 32 GB och nu har ni skaffat det, bara för min skull, jag är så lycklig!
#17543969
Tack också för att ni planerar testa lite med svagare CPU, det blir intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Oavsett om Intel på magiskt sett blivit mycket bättre så har jag inte blivit informerad det via sweclockers recensioner

Från summeringen av sweclockers recension av valda processorn:
"Med Ryzen 3000 och Zen 2 gjorde AMD otroliga framsteg på spelfronten, vilket gjorde att företaget faktiskt kunde närma sig Intels tidigare ohotade nivåer i vissa scenarion. Rent krasst är de dock inte riktigt där ännu, och hur man än vrider och vänder på det har Intel fortfarande ett övertag i bildfrekvens vid spelscenarion där processorn agerar flaskhals."

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

@ottoblom: såg hela videon och står fast vid min åsikt men förstår att man kan dra andra slutsatser, intressant video oavsett.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hittar bara userbenchmark som vi vet redan är biased , vid cinebench är det 0,94% bättre än 3700x vilket är inte värt att betala 2000kr mer för.

Oavsett om Intel på magiskt sett blivit mycket bättre så har jag inte blivit informerad det via sweclockers recensioner

https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

720p är det du ska titta på då det är det enda som garanterar att grafikkortet ej agerar flaskhals.

( Processorn bryr sig inte om upplösning så oroa dig inte för det )

10900k snittar 23% över 3900x i spelen som testades.

Permalänk
Medlem

Intel Core i9-10900K.... Självklara valet! De är åka i Intels Big Block grejor och de lär behövas när 3090 rullas ut på testbänken

Permalänk
Medlem

Jag hör bara vettiga tankar. Hardware unboxed tänkte ju köra med 3950X för att kolla PCIE 4.0, så det kommer ju finnas åtminstone en person som testar det från början. Kommer definitivt att kolla in dem testerna också.

Skrivet av sKRUVARN:

Jag tänker väl att det är framförallt com mellan CPU och gpu som går där, rt borde väl snarare minska det eftersom man sänker fps en del. Hade rt ökat trafiken så tänker jag att man även hade sett en rätt rejäl ökning av CPU-belastning med rt, men det är ju inte fallet så vitt jag vet.

Fast, jag kan tänka fel och du rätt, eller tvärtom 😅 Kanske kommer någon med koll och förklarar läget! Men min spontana tanke är att det är snarare låga upplösningar med hög fps som belastar pcie porten mer.

Beror på. I de absolut allra flesta fall så kommer RT ej att öka PCIE-trafiken. Om inte fallet är att accelerationsstrukturen skickas mellan CPU och GPU. En anledning (som absolut inte kommer hända i spel) är p.g.a att den är för stor. En vettigare anledning vore att det är CPU:n som hanterar BVH:n (t.ex uppdaterar den). Det är en del av Vulkan-specifikationen (host operations), eller t.ex fallet för World of Tanks, men då det inte är en del av DXR så är det nog mest menat för de andra aktörerna.

Men det är som du säger att om FPS går ner, så bör trafiken också gå ner (längre renderingstid med konstant PCIE-tid => PCIE tar upp en mindre % av tiden). Vilket leder oss till DLSS, vars mening är ju att öka FPS. Det finns även en annan anledning som kan komma att påverka lite, om man t.ex saknar vram. Det är att DLSS använder texturer för målupplösningen. Så om man använder DLSS för att skala upp till 8k bör man kanske tänka på det.

Men man undrar ju lite: Spelen blir större och större, samtidigt som VRAM:et är ungefär lika stort och att lagringen blir mycket, mycket snabbare och beskrivs som utökat VRAM. Det hade inte förvånat mig om vi ser lite ändrade mönster i AAA-titlar till konsoler där bandbredden mellan lagring och GPU börjar spela större roll. Det är ju ingenting som händer över en natt...förhoppningsvis.

Permalänk
Avstängd

Ni borde bytt system med Zen3 Ryzen 4000 serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt val. Ryzen 3950 är ett självklart val, med PCIe4.

Jonas säger " 5GHz över alla kärnor, inte varm osv..."
Jaha;
Men ett 3090 kommer behöva PCIe4.

Hardwareunboxed.com har förstått det.
Titta på deras tester @ 4k; (t.om i 1440p i vissa spel...)
5700XT v 2080Ti är en riktigt jämn match. Vilket det inte borde vara, men det handlar om PCIe.
Givet kommer ett 3090 behöva PCIe4...

Ni kanske har mer information än andra, d.v.s Intel kommer snart med PCIe4.
Om ni har den infon men inte Hardware unboxed blir jag förvånad...

edit:
Måste tillägga att först säger Jonas och Kenneth att "vi måste välja nu", vi kan inte vänta.
Ett par minuter senare säger samma personer "att de sitter i skiten" om de valde fel.

Vore det då inte bättre att välja det givna valet som finns idag? X570+Ryzen 3950 = PCIe4.

Jag är över 40 år och är inte fanboi över vare sig rött/grönt eller blått...
Men det här känns helt fel, tar för givet att ni sitter inne på insideinfo här, annars kommer ni behöva bygga om det där.

Skrivet av ottoblom:

Dagens grafikkort är på gränsen faktiskt https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Exakt, därför är det fel att idag välja en plattform som saknar PCIe4.
Helt sjukt. Men som jag skrev, jag hoppas Swec sitter inne på insideinfo här....

Det är liksom 200% säkerhet att ett 3090 + X570 med PCIe4 kommer prestera bättre än dagens 10900k plattform(med PCIe3)
Vi ser det, tydligt, i ovan video...

Permalänk
Medlem

@Falcon: Ta en titt på den här videon så kanske du förstår valet bättre. Eller läs SweClockers recension av 10900k.
https://youtu.be/ffKHk-M_8eY

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Falcon:

Mycket konstigt val. Ryzen 3950 är ett självklart val, med PCIe4.

Jonas säger " 5GHz över alla kärnor, inte varm osv..."
Jaha;
Men ett 3090 kommer behöva PCIe4.

Hardwareunboxed.com har förstått det.
Titta på deras tester @ 4k; (t.om i 1440p i vissa spel...)
5700XT v 2080Ti är en riktigt jämn match. Vilket det inte borde vara, men det handlar om PCIe.
Givet kommer ett 3090 behöva PCIe4...

Ni kanske har mer information än andra, d.v.s Intel kommer snart med PCIe4.
Om ni har den infon men inte Hardware unboxed blir jag förvånad...

edit:
Måste tillägga att först säger Jonas och Kenneth att "vi måste välja nu", vi kan inte vänta.
Ett par minuter senare säger samma personer "att de sitter i skiten" om de valde fel.

Vore det då inte bättre att välja det givna valet som finns idag? X570+Ryzen 3950 = PCIe4.

Jag är över 40 år och är inte fanboi över vare sig rött/grönt eller blått...
Men det här känns helt fel, tar för givet att ni sitter inne på insideinfo här, annars kommer ni behöva bygga om det där.

Exakt, därför är det fel att idag välja en plattform som saknar PCIe4.
Helt sjukt. Men som jag skrev, jag hoppas Swec sitter inne på insideinfo här....

Det är liksom 200% säkerhet att ett 3090 + X570 med PCIe4 kommer prestera bättre än dagens 10900k plattform(med PCIe3)
Vi ser det, tydligt, i ovan video...

Vårt val av processor grundar sig kort och gott på de fakta vi har från egna mätningar, där vårt snabbaste kort i labbet, RTX 2080 Ti, slår i en vägg tidigare med 3950X ställt mot 10900K i scenarion där processorn agerar flaskhals.

Sen får vi helt enkelt se hur mycket PCIE 4 gör i praktiken med de nya korten. Som vi skrev i artikeln kommer detta att täckas i den framtida recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mycket konstigt val. Ryzen 3950 är ett självklart val, med PCIe4.

Jonas säger " 5GHz över alla kärnor, inte varm osv..."
Jaha;
Men ett 3090 kommer behöva PCIe4.

Hardwareunboxed.com har förstått det.
Titta på deras tester @ 4k; (t.om i 1440p i vissa spel...)
5700XT v 2080Ti är en riktigt jämn match. Vilket det inte borde vara, men det handlar om PCIe.
Givet kommer ett 3090 behöva PCIe4...

Ni kanske har mer information än andra, d.v.s Intel kommer snart med PCIe4.
Om ni har den infon men inte Hardware unboxed blir jag förvånad...

edit:
Måste tillägga att först säger Jonas och Kenneth att "vi måste välja nu", vi kan inte vänta.
Ett par minuter senare säger samma personer "att de sitter i skiten" om de valde fel.

Vore det då inte bättre att välja det givna valet som finns idag? X570+Ryzen 3950 = PCIe4.

Jag är över 40 år och är inte fanboi över vare sig rött/grönt eller blått...
Men det här känns helt fel, tar för givet att ni sitter inne på insideinfo här, annars kommer ni behöva bygga om det där.

Exakt, därför är det fel att idag välja en plattform som saknar PCIe4.
Helt sjukt. Men som jag skrev, jag hoppas Swec sitter inne på insideinfo här....

Det är liksom 200% säkerhet att ett 3090 + X570 med PCIe4 kommer prestera bättre än dagens 10900k plattform(med PCIe3)
Vi ser det, tydligt, i ovan video...

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Här kan man se ett test med ett 2080Ti pcie 3.0 x8 vs x16 ( skiljer 2-3% ) så ett 3090 ska inte vara några problem men det går ju inte att veta helt säkert.

Vänta på testerna som kommer snart... förhoppningsvis!

Permalänk
Medlem

@Falcon Traditionellt har pci-e inte varit en hård proportionell flaskhals, när den väl slår i.
Som exempel kan man nämna att folk klarat att pressa ur upp till 80% av prestandan i externa gpuer via thunderbolt, som när jag först läste om det motsvarade x4 istället för x16 pci-e lanes dvs max 25% av pci-e bandbredd räckte till kanske 80% prestanda, fritt ur minnet.
https://egpu.io/forums/mac-setup/pcie-slot-dgpu-vs-thunderbol...
I det testet räcker tom. mindre än 10% av pci-e-bandbredden till 80% prestanda. Det går säkert att hitta bättre e-gpu-tester för att se närmare på detta förhållande.

Så iom att pci-e 3 _antagligen_ inte flaskar "hårt", så är nog de 10-30% starkare intel-cpuerna (dessutom utan latensproblem mellan ccx om >3-4 cores skall gå i sync etc) ett bättre val i grund, men det nämns ju att pci-e 3 vs 4 faktiskt också skall testas, och det är ju det viktigaste.

I övrigt har intel både pci-e 4.0 och 5.0, de har av okänd anledning bara valt att inte inkludera det i något konsument-chipset än. (pga pris? Inkompatibilitetsproblem med åldrande skylake? testat och konkluderat att det inte behövs?) .. Vilket känns surt ur ett lagringsperspektiv, gpu återstår att se!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av JonasT:

Vårt val av processor grundar sig kort och gott på de fakta vi har från egna mätningar, där vårt snabbaste kort i labbet, RTX 2080 Ti, slår i en vägg tidigare med 3950X ställt mot 10900K i scenarion där processorn agerar flaskhals.

Sen får vi helt enkelt se hur mycket PCIE 4 gör i praktiken med de nya korten. Som vi skrev i artikeln kommer detta att täckas i den framtida recensionen.

Rätt val utifrån det. Tråkigt med gammalt kisel på sterioder, och ”bara” pcie3 kan tyckas. Men skillnaden lär vara mer eller mindre noll pga version 4 på pcie.

Läskigt att intel gav AMD chansen att komma igen och ikapp när man tänker efter. Helt sjukt egentligen....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många som ställer massa frågor som hade besvarats om de kollade på videon.

Är sjukt taggad på detta! Vill man se AMD resultat så finns det andra sidor som kommer köra AMD i sina testriggar framöver för att deras tittare har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@sKRUVARN: Dagens grafikkort är på gränsen faktiskt https://www.youtube.com/watch?v=PAwIh1nSOQ8

Fast, den videon visar ju att dagens grafikkort ligger på gränsen av vad x8 pcie 3.0, vilket är halva bandbredden av x16.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad:
Lätt att glömma bort att 100% ökning av bandbredd = upp till 5% skillnad. Finns väldigt stor marginal då. x8 är halva bandbredden av x16 indeed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tänker väl att det är framförallt com mellan CPU och gpu som går där, rt borde väl snarare minska det eftersom man sänker fps en del. Hade rt ökat trafiken så tänker jag att man även hade sett en rätt rejäl ökning av CPU-belastning med rt, men det är ju inte fallet så vitt jag vet.

Fast, jag kan tänka fel och du rätt, eller tvärtom 😅 Kanske kommer någon med koll och förklarar läget! Men min spontana tanke är att det är snarare låga upplösningar med hög fps som belastar pcie porten mer.

Du tänker rätt.
Det är när grafikkortet och något annat behöver kommunicera som PCI Express trafiken ökar.
Bildfrekvensen (fps) påverkar detta.
Men även andra faktorer som hur avancerade modeller, hur avancerade/stora texturer osv som måste skickas till/från grafikkortet.
Är därför inte helt lätt att svara på hur RT-ON, RT-OFF påverkar bandbreddskravet eftersom det inte är så lätt som att säga att det enbart är fps som påverkar.

DLSS, om jag förstått det rätt så skickas data till/från ens lokala dator och något nätverk/serverpark hos nvidia?
Borde öka behovet av pci express bandbredd jämfört med att ha det avslaget, men troligtvis relativt liten ökning.
Även om datan kan komprimeras så det är mindre data som skickas över nätverket än som skickas mellan CPU och GPU och även om CPU gör någon behandling av datan utöver komprimering/dekomprimering som innebär att det blir ytterligare mer data mellan CPU och GPU så borde det fortfarande vara en liten del av PCI Express bandbredden.
Däremot om DLSS påslaget ger bieffekten att antal bilder per sekund ökar markant så kan det ge bieffekten att kravet på pci express bandbredd ökar ytterligare och den ökningen kan vara större.

Permalänk
Medlem

@jonast

Varför kör ni inte ett system med 10900k och ett med 3950x.

Med tanke på att Ampere och RDNA2 kommer stödja PCIE 4.0.

Ni har ju ändå två testriggar 😉

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dizzö:

@jonast

Varför kör ni inte ett system med 10900k och ett med 3950x.

Med tanke på att Ampere och RDNA2 kommer stödja PCIE 4.0.

Ni har ju ändå två testriggar 😉

Tid och personal, de hinner inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tid och personal, de hinner inte.

Får väl hyra en prao!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det nämner de ju på två olika ställen.

Så de valde Intel för att de har bättre spelprestanda (och så är det ju -- de vinner i säkert 90%+ av alla spel) trots bristen av PCIe 4.0.

Helt sant, men det är med kort som inte stödjer PCIe 4.0

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vårt val av processor grundar sig kort och gott på de fakta vi har från egna mätningar, där vårt snabbaste kort i labbet, RTX 2080 Ti, slår i en vägg tidigare med 3950X ställt mot 10900K i scenarion där processorn agerar flaskhals.

Har full respekt för redaktionen. Har varit här i snart 21 år...
Både du och Kenneth, känner jag, är folk att lita på.
Dina chassi recensioner Jonas, är alltid top notch.

Jag tycker bara att här gjorde ni ett felaktigt val. Syns tydligt i videon som är länkad.
Ett 5700XT ska inte ha en chans mot 2080Ti, men dessa är likvärdiga i 4k.
Det beror på PCIe3 v 4 och inget annat.

Skrivet av DevilsDad:

Fast, den videon visar ju att dagens grafikkort ligger på gränsen av vad x8 pcie 3.0, vilket är halva bandbredden av x16.

Jösses, har du kollat mer än 30 sekunder? Eller annan video som är länkad.

Vid 4k(i vissa spel även vid 1440p) så är 5700XT likvärdigt med ett 2080Ti.
Det beror på bandbredden PCIe3, om ett 2080Ti är begränsat av PCIe3, så förstår man ju med normal IQ att ett 3090 lär var kraftigt begränsat av PCIe3. Därav är en Intel med 10900k ett felaktigt val, idag;
Men som jag skrev tidigare, Swec lär ju ha insideinfo...d.v.s Intel kommer snart med PCIe4, då är 10900k ett givet val, men det vet vi ju inte idag....

Permalänk
Medlem

Tråkigt val, när majoriteten köper AMD
Det finns väldigt många på forumet som idag kör ryzen 3xxx och det ökar snabbt. Och Troligen 75% av alla nyinköpta, och det kommer öka ännu mer när 4xxx släpps.

Det kommer göra att testerna bara är relevanta för en liten del av läsarna.

Två riggar eller en modern, för mig är en test av ett grafikkort i en begränsande plattform ointressant. Och inget jag kommer läsa, troligen kommer många ryzen ägare läsa andra tester.

Det är på samma sätt som om teknikens värld skulle testa bensinversionen av alla nya bilar, och göra ett litet extratest på hybrid versionen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Saxat ifrån artikeln:
"Med detta sagt behöver ni inte vara oroliga – vi kommer att undersöka och testa de nya korten med en PCI Express 4.0-kompatibel plattform också för att se om det är några mätbara skillnader."

Med det sagt så kan ju det betyda att ni testar en PCI Express 4.0-kompatibel plattform som inte alltid ser lika dan ut, vilket gör att det blir mindre intressant, och man har då inget annat val än att vända sig till andra aktörer för godtyckliga tester.

Om ni ändå tänkt testa på en PCI Express 4.0-kompatibel plattform, kan ni ju lika gärna bygga två test-riggar och vara öppen med båda specificifikationerna.

[sarkasm]Eller har ni fingrarna lika långt ned i fickan på Intel som vissa andra?[/sarkasm]

Permalänk
Medlem

@Falcon: Tror de är du som ska kolla mer än 30 sekunder på videon och kanske lite mer tester för inget du skriver är förankrat i någon verklighet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Falcon: ge gärna tidsstämplar till de graferna. Snabbspolade lite och 5700xt verkade ju bara få någon enstaka FPS mellan PCI e 3 och 4 vad jag såg.

Permalänk
Hjälpsam

@JonasT:

Angående testsviten kanske ni borde ha två stycken.
En fullständig och en reducerad men fortfarande representativ.
När ni testar t.ex. nya RTX3080 kommer alla tester vara högintressanta, men efter ett tag dyker partnerkorten upp.
Ny kylare intressant! Överklockat 5%...Jaha?

Det kortet skulle kunna testas med en reducerad testsvit, kylningen ljudnivå och förbrukning är fortfarande intressant.
Efter att man testat prestanda i några tester, ser man hur kortet ligger till i förhållande till referenskortet, vi behöver inga grundliga tester.
Värden i övriga tester kan redovisas som beräknade, det räcker, felet för ett beräknat värde, ligger antagligen inom marginalen.

Det blir lite av ett snabbtest, men mer formellt.
Min idé för att spara tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |