Nvidia bekräftar kylarlösning och strömförsörjning för Ampere Founder's Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men en backplate hjälper väl för värmeavledning (om den har kontakt med komponenterna)
Knappast den behövs för kortets stabilitet i alla fall...

Poängen Nvidia gör är att värmen stannar där utan att ledas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, då har Nvidia härmed bevisat att de borde kicka hela designteamet. Maken till värdelös och idiotisk kylarlösning får man leta länge efter. Hoppas att tredjepartstillverkarna har lite mer vett och faktiskt gör normala och effektiva kylarkonstruktioner.

Så, berätta varför kylarlösningen är så värdelös att hela designteamet borde få sparken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den är fysiskt mindre, det är väl princip det. Enligt ett visst fruktbolag hade det räckt som anledning. Sen kan jag också tänka mig att kontakten klarar mer än 300W, men att det inte behövs än - dvs, för det här kortet fungerar en adapter för 2st 8-pin, men för nästa kort som drar 500W kanske det inte gör det.

Eller så drar kortet mer än 300W genom den nya porten, och Nvidia’s adapter kommer med en varningsflagga om att bara använda den med PSUer som klarar det. Själva 8-pinkontakten lär vara designad för 384W styck, det är bara ATX-standarden som håller den nere till 150.

Nvidia talar också om att reducera överhörning.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte kontakten på högkant. Nu sitter den inkappslad lite bättre i ett färdigt kort, men jag ser ju bara folk som använder för mycket kraft, får för sig att vicka och bryter loss den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Poängen Nvidia gör är att värmen stannar där utan att ledas bort.

Men plattan blir ju varm och ventileras bort av övriga chassifläktar? Prova stänga in grafikkortet i en sluten låda så hjälper inte fläktarna heller... allt är beroende av luftflöde och frisk luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men plattan blir ju varm och ventileras bort av övriga chassifläktar? Prova stänga in grafikkortet i en sluten låda så hjälper inte fläktarna heller... allt är beroende av luftflöde och frisk luft

Det dom menar är att värmeväxlingen med en back plate inte är speciellt effektiv och att vad de nu gjort kan avlägsna värme effektivare än en platta.

Det intressanta för mig blir om det klarar hålla kortet under 85 grader ( min egna godtyckliga gräns) utan att det för oljud när kortet är under full belastning i en rumstemperatur runt 27-30 grader, vilket inte är en ovanlig rumstemp för mig varma sommardagar.

Permalänk
Medlem

Hur kul är det med en adapter det kommer inte bli snyggt om man har sleevade kablar

Visa signatur

13900KS_ASUS Z790 APEX_CORSAIR DDR5 6600 MHZ_EVGA 3080TI FTW3_
KINGSTON M.2 2TB_CASELABS SMA8_ASUS ROG PG27AQN 360HZ_

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia talar också om att reducera överhörning.

Det är standard i all elektroniktillverkning, och har så alltid varit. De försöker få alla självklarheter att framstå som något fantastiskt som "ingen annan har gjort förut". Att köra med flera kretskortslager, som de väl nämnde i videon, är en standardlösning. Som de själva och alla andra redan använder sedan länge.

Med tanke på hur mycket hype de försöker bygga så börjar jag bara undra hur många döda hundar de försöker begrava egentligen. Kass energieffektivitet och kraftig värmeutveckling är väl det troliga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Herregud vilket usel video av Nvidia. Verkar som att de riktat in sig på småbarn strösslat med en massa stora ord som alla vettiga inser är skitsnack.

"...achieve this breakthrough of thermal technology"

Wow, jag säger bara wow.

Det bör vara omöjligt för Nvidias partners att slå referenskylaren. Nvidia har ju revolutionerat kylning här!

Permalänk
Medlem

Ser ut och ha inget RGB skit. Stort plus.

Permalänk
Medlem

Men adaptern ingår "utan extra kostnad".....wow! Tur det för hur skulle jag ha råd med en när kortet kostar 17000-20000kr?

Undrar om man ska köpa två kort?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv

Dom har till och med clonat Jony Ive
https://youtu.be/ZEzI02SKALY?t=414

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Men adaptern ingår "utan extra kostnad".....wow! Tur det för hur skulle jag ha råd med en när kortet kostar 17000-20000kr?

Undrar om man ska köpa två kort?

Någon källa på vad grafikkortet kommer att kosta?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men plattan blir ju varm och ventileras bort av övriga chassifläktar? Prova stänga in grafikkortet i en sluten låda så hjälper inte fläktarna heller... allt är beroende av luftflöde och frisk luft

Det är inte samma sak som att ha en kylfläns med bättre kontakt och fläktar som avleder värmen.

Skrivet av backfeed:

Det är standard i all elektroniktillverkning, och har så alltid varit. De försöker få alla självklarheter att framstå som något fantastiskt som "ingen annan har gjort förut". Att köra med flera kretskortslager, som de väl nämnde i videon, är en standardlösning. Som de själva och alla andra redan använder sedan länge.

Med tanke på hur mycket hype de försöker bygga så börjar jag bara undra hur många döda hundar de försöker begrava egentligen. Kass energieffektivitet och kraftig värmeutveckling är väl det troliga.

Ja, så? Ett av syftena är fortfarande att reducera överhörning. Det blir inte heller sämre för att det nämns i en reklamfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, så? Ett av syftena är fortfarande att reducera överhörning. Det blir inte heller sämre för att det nämns i en reklamfilm.

Jo, det blir sämre pga att de försöker göra en grej av det, när det verkligen inte är det. Det framstår enbart som ett desperat gripande efter halmstrån. Rent pinsamt, enligt min åsikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anCOOL:

Någon källa på vad grafikkortet kommer att kosta?

Det kom upp en artikel för ngn vecak sedan om rykten på priset där 17000kr nämndes vet jag men såg inget om 20k. De kanske antar att "OC" och andra tredjeparts automatiskt slänger på någon tusing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, det blir sämre pga att de försöker göra en grej av det, när det verkligen inte är det. Det framstår enbart som ett desperat gripande efter halmstrån. Rent pinsamt, enligt min åsikt.

Det må framstå så för dig. En annan kan helt enkelt se det som förbättringar mot tidigare design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, det blir sämre pga att de försöker göra en grej av det, när det verkligen inte är det.

Hur vet du det?

Ju högre frekvenser desto högre cross-talk.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anCOOL:

Någon källa på vad grafikkortet kommer att kosta?

Det har florerat 2st rätt "troliga" rykten senaste veckorna, ena pekar på en prissättning runt 1800$ och andra runt 1400$ för just 3090 kortet - Där 1400$ verkar mest troligt i dagens läge.

Oavsett är ca. 17,000sek (inkl moms osv) "billigt" då RTX 3090 är tänkt att ersätta Titan-linjen, det mest intressanta är vad 3060-3080 korten hamnar, och hur stort prestandahopp det är mellan 3080 till 3090.

Här har du en artikel från TweakTown med lite ryktade priser inför (pappers)lanseringen nästa vecka;
https://www.tweaktown.com/news/74650/geforce-rtx-3090-1399-30...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ju högre frekvenser desto högre cross-talk.

Ja. "Fler kretskortslager", säger Nvidia. "Wow, det var något nytt som ingen tänkt på förut", säger ingen. Det är en icke-sak att nämna, bara ett av flera halmstrågripanden som görs i den redan alldeles för långa videon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det har florerat 2st rätt "troliga" rykten senaste veckorna, ena pekar på en prissättning runt 1800$ och andra runt 1400$ för just 3090 kortet - Där 1400$ verkar mest troligt i dagens läge.

Oavsett är ca. 17,000sek (inkl moms osv) "billigt" då RTX 3090 är tänkt att ersätta Titan-linjen, det mest intressanta är vad 3060-3080 korten hamnar, och hur stort prestandahopp det är mellan 3080 till 3090.

Här har du en artikel från TweakTown med lite ryktade priser inför (pappers)lanseringen nästa vecka;
https://www.tweaktown.com/news/74650/geforce-rtx-3090-1399-30...

Att 3090 är tänkt att ersätta Titan är också rykte och spekulation. Förvisso rätt sannolikt att det blir så men vi vet inte säkert förrän Nvidia presenterat korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det har florerat 2st rätt "troliga" rykten senaste veckorna, ena pekar på en prissättning runt 1800$ och andra runt 1400$ för just 3090 kortet.

Det är som sagt spekulationer. De enda som lär känna till prislappen är Nvidias styrelse, och möjligen någon i respektive partnertillverkares styrelse. Ska 3090 ersätta motsvarande Titan RTX ($2500 MSRP) så känns det ännu mindre troligt med den prislappen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Att 3090 är tänkt att ersätta Titan är också rykte och spekulation. Förvisso rätt sannolikt att det blir så men vi vet inte säkert förrän Nvidia presenterat korten.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är som sagt spekulationer.

De enda som lär känna till prislappen är Nvidias styrelse, och möjligen någon i respektive partnertillverkares styrelse.

Såklart är allt rykte och spekulation innan företag X själva sagt något officiellt.

Men det brukar finnas bra indikationer, trender och bransch-vetare som mer ofta än sällan läcker/släpper information som visar sig vara i linje med vad som sedan kommer.

Även om ovannämnda priser i TT-artikeln inte är något garanterat, så finns det grunder att utgå ifrån. Precis på samma vis som att folk ivrigt verkar vara intresserad av att dissa kylarlösningen eller skrika att Nvidia begraver en hund med mumbo jumbo språk om strömförsörjning och thermal dynamics - Så grundar det sig åtminstone i något verkligt, oftast.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Den videon var designad direkt för den som lätt blir imponerad av bling och lull lull.
Precis som leksaksreklam riktad till barn.

Jag väntar på oberoende tester och nedmontering. Innan dess är den precis lika ointressant och värdelös som alla andra direkt från fabrik.
Eller om man så vill, innan dess är den precis lika intressant och bra som alla andra direkt från fabrik.

Med tanke på att den är 3slots och dessutom större på både bredd och längd så lär det nog en del bättre än 2000 serien i alla fall.
Inte för att man behöver någon thermoengineer för att förstå det eller för att öka måtten på fläkt och fläns.

Jag får nog säga att jag blir mest besviken om kylaren inte lyckas spotta ut något av värmen utanför chassit.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att mitt intresse för spel har försvunnit, vilka priser det är på grafikkort nu för tiden. Helt sinnes!

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Även om ovannämnda priser i TT-artikeln inte är något garanterat, så finns det grunder att utgå ifrån. Precis på samma vis som att folk ivrigt verkar vara intresserad av att dissa kylarlösningen eller skrika att Nvidia begraver en hund med mumbo jumbo språk om strömförsörjning och thermal dynamics - Så grundar det sig åtminstone i något verkligt, oftast.

Jag blir alltid sugen på att göra en tråd som sammanfattar alla vilda rykten före en GPU-release, och sedan jämföra dem med hur det blev efter releasen så att man kan se hur långt ifrån verkligheten ryktena var, men har inte samlat materialet eller orken till det ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja. "Fler kretskortslager", säger Nvidia. "Wow, det var något nytt som ingen tänkt på förut", säger ingen. Det är en icke-sak att nämna, bara ett av flera halmstrågripanden som görs i den redan alldeles för långa videon.

Nvidia nämner det inte som något nytt ingen tänkt på, utan som någonting givet.

but one of the things we'd also like to 04:38 do is be able to 04:40 generate more performance by getting 04:43 more power 04:44 into the gpu 04:48 whenever we talk about gpu performance 04:51 it all comes from the more power you 04:54 give 04:55 and you can dissipate the more 04:56 performance you get 04:58 the biggest challenge whenever you do a 05:01 very high end board and try to squeeze 05:04 it in 05:05 six to seven inches is the power density 05:09 becomes really really really high 05:12 whenever we talk about um signal 05:15 integrity 05:15 the first thing that comes to mind is 05:18 crosstalk 05:20 crosstalk is the phenomenon where you 05:23 have two wires 05:25 that whenever they're very close to each 05:26 other they start affecting each other so 05:29 you can see part of the signal that is 05:32 on one 05:33 show up on the wire next to it this of 05:35 course is bad 05:36 because the information on one is seen 05:39 on the 05:40 wire next to it and that could corrupt 05:42 the information sent on the other side 05:45 the challenge in our designs is 05:48 because it's so compact it's very very 05:51 difficult to give 05:52 space between adjacent signals 05:56 the way to mitigate it is of course 05:58 using more layers on the pcb 06:01 and have awesome layout engineers 06:05 one of the components that we reduced 06:08 the size significantly was 06:10 the power connector and we designed 06:13 a new connector which is smaller than 06:17 the pci 06:17 express connector but actually end up 06:20 carrying 06:21 more power

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Jag blir alltid sugen på att göra en tråd som sammanfattar alla vilda rykten före en GPU-release, och sedan jämföra dem med hur det blev efter releasen så att man kan se hur långt ifrån verkligheten ryktena var, men har inte samlat materialet eller orken till det ännu

Haha, kan hålla med om att det vore intressant!

Det som absolut skulle vara mest intressant är ju hur ofta dessa "bransch-vetare" har rätt, eller hur nära milstolpen dom är i alla fall. Tänker att det lär ju finnas en anledning till att så många tech-siter "litar" på individer som James och glatt publicerar deras ryktesord.

Min spontana tanke är att dessa individer har någon form av insider informatör som matar dom information, antingen direkt hos företagen själva eller i produktionsleden/3.e partstillverkare. Eller med lite mer av en foliehatt på; Att företagen själva "läcker" till dom för att bygga upp hype, få folk att snacka om deras produkter och hålla igång så många news-cycles som möjligt innan det är dags för lansering.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Alla kommande grafikkort från Nvidia ska använda denna 12-pinskontakt, och produkterna inkluderar en adapter för 8-pins PCI Express-anslutningar från nätaggregatet utan extra kostnad.

Generöst

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gillar verkligen inte kontakten på högkant. Nu sitter den inkappslad lite bättre i ett färdigt kort, men jag ser ju bara folk som använder för mycket kraft, får för sig att vicka och bryter loss den...

Gillar inte heller att den är på högkant. Nu tar man inte ut och sätter i dessa kontakter så ofta, men oavsett.