Nvidia bekräftar kylarlösning och strömförsörjning för Ampere Founder's Edition

Permalänk
Melding Plague

Nvidia bekräftar kylarlösning och strömförsörjning för Ampere Founder's Edition

Inför avtäckandet av Geforce 3000 "Ampere" delar nu Nvidia med sig av designen för kortens kylarlösning och strömtillförsel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8:10 sneak-peek. Ryktena stämde

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fint att adaptern ingår iallafall.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Vart kommer man kunna kolla på evenemanget den 1e ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du Nvidias kylarlösning ser lovande ut eller inväntar du tredjepartslösningar?

Nvidias kylarlösning ser väldigt innovativ ut, låt oss säga ett stort steg framåt och jag tror tredjepartslösningarna kommer kännas föråldrade och omoderna i direkt jämförelse. Det blir upp till bevis!

Permalänk
Master of Overkill

adapter.... sleeving köp igen HEJ HÅ nej
Väntar 3 part som kanske gör det bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fac31:

Vart kommer man kunna kolla på evenemanget den 1e ?

Streamen kommer att lägga upp på denna landningssida. Gissar att det blir via Youtube.

Vi tänkte även köra en livesänd kommentatorvariant från kontoret den kvällen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vart alla som kallat kylarlösningen idiotisk är nu...

Tycker det ser lovande ut. Kanske blir det första gången jag kommer vilja ha ett kort med referensdesignen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Streamen kommer att lägga upp på denna landningssida. Gissar att det blir via Youtube.

Vi tänkte även köra en livesänd kommentatorvariant från kontoret den kvällen.

Svårslaget!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte utifrån bilderna om det blir en fläkt på undersidan och en på ovansidan eller om de båda håller sig på ovansidan av grafikkortet?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Jag fattar inte utifrån bilderna om det blir en fläkt på undersidan och en på ovansidan eller om de båda håller sig på ovansidan av grafikkortet?

det sitter en på var sida

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar just varför Nvidia skruvar upp strömförbrukningen till 11. Taskig prestanda från processen (Samsung 8nm)?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nvidias kylarlösning ser väldigt innovativ ut, låt oss säga ett stort steg framåt och jag tror tredjepartslösningarna kommer kännas föråldrade och omoderna i direkt jämförelse. Det blir upp till bevis!

Vad är det som ser innovativt ut? Det enda jag ser är luftflöde genom liten kylfläns för minne eller vrm eller nått. Och en wireframe för nån fläkt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Argh, det sprutar så mycket tomt överdrivet överhypat strunt och gammal skåpmat per minut i den videon att jag tror den förtjänar en guldbajsmedalj.

Skrivet av DasIch:

Jag undrar vart alla som kallat kylarlösningen idiotisk är nu...

Ingenstans i videon nämns väl något intressant om den nya kylningslösningen överhuvudtaget, de maler ju bara på om gamla självklarheter och kommer ingenstans alls, i ett extremt tröttsamt försök till överhype?

Jag förstår poängen med den kylningslösning som visats i ryktena precis lika lite nu som innan jag såg videon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"Power is converted to heat"

Sluta använda el, problem solved. Vart söker jag om jobb på Nvidia?

Permalänk
Medlem

Den videon var designad direkt för den som lätt blir imponerad av bling och lull lull.
Precis som leksaksreklam riktad till barn.

Jag väntar på oberoende tester och nedmontering. Innan dess är den precis lika ointressant och värdelös som alla andra direkt från fabrik.
Eller om man så vill, innan dess är den precis lika intressant och bra som alla andra direkt från fabrik.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta kan bli första gången jag kör en "Founder's Edition"!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

adapter.... sleeving köp igen HEJ HÅ nej
Väntar 3 part som kanske gör det bättre.

Vet känslan... Hade tänkt att fläska på med nytt kort direkt på releasen men nu lär jag nog vänta...

Precis fått hem mina kablar från pslatecustoms till mitt Louqe, blir att invänta tredjepart som kanske kan ordna med standard ATX layout för GPU.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Alltså, om den där 12-pin kontakten ändå inte levererar mer ström än 2x 8-pins, varför då bemöda sig med att försöka lansera en ny kontakt över huvud taget? Använd bara 6 och 8 pins då så vi slipper idiotiska adaptrar! Eller så ska den fanimej vara mycket bättre, och inte bara lite annorlunda men ändå samma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som mådde lite dåligt av PostNord-simuleringen vid 04:12?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Argh, det sprutar så mycket tomt överdrivet överhypat strunt och gammal skåpmat per minut i den videon att jag tror den förtjänar en guldbajsmedalj.

Ingenstans i videon nämns väl något intressant om den nya kylningslösningen överhuvudtaget, de maler ju bara på om gamla självklarheter och kommer ingenstans alls, i ett extremt tröttsamt försök till överhype?

Jag förstår poängen med den kylningslösning som visats i ryktena precis lika lite nu som innan jag såg videon.

Tack för att du sade detta så räcker det med att jag citerar dig istället! Solklar tilldelning av en guldbajsmedalj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingenstans i videon nämns väl något intressant om den nya kylningslösningen överhuvudtaget, de maler ju bara på om gamla självklarheter och kommer ingenstans alls, i ett extremt tröttsamt försök till överhype?

Jag förstår poängen med den kylningslösning som visats i ryktena precis lika lite nu som innan jag såg videon.

Jo, det intressanta som nämns är att de inte har någon bakplåt som hindrar värmeavledningen och att de fått till ett effektivt luftflöde.

Skrivet av Sveklockarn:

Var det bara jag som mådde lite dåligt av PostNord-simuleringen vid 04:12?

Det var så man fick lite ont i magen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alltså, om den där 12-pin kontakten ändå inte levererar mer ström än 2x 8-pins, varför då bemöda sig med att försöka lansera en ny kontakt över huvud taget? Använd bara 6 och 8 pins då så vi slipper idiotiska adaptrar! Eller så ska den fanimej vara mycket bättre, och inte bara lite annorlunda men ändå samma

Den är fysiskt mindre, det är väl princip det. Enligt ett visst fruktbolag hade det räckt som anledning. Sen kan jag också tänka mig att kontakten klarar mer än 300W, men att det inte behövs än - dvs, för det här kortet fungerar en adapter för 2st 8-pin, men för nästa kort som drar 500W kanske det inte gör det.

Eller så drar kortet mer än 300W genom den nya porten, och Nvidia’s adapter kommer med en varningsflagga om att bara använda den med PSUer som klarar det. Själva 8-pinkontakten lär vara designad för 384W styck, det är bara ATX-standarden som håller den nere till 150.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

"Ingår" är en definitionsfråga som i princip alltid kan tolkas som "inräknat i priset".

Permalänk
Medlem

Ok, då har Nvidia härmed bevisat att de borde kicka hela designteamet. Maken till värdelös och idiotisk kylarlösning får man leta länge efter. Hoppas att tredjepartstillverkarna har lite mer vett och faktiskt gör normala och effektiva kylarkonstruktioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Själva 8-pinkontakten lär vara designad för 384W styck, det är bara ATX-standarden som håller den nere till 150.

408W har jag hört någon gång tidigare, men antar att siffran 384W bygger på den här beräkningen av kontaktpinnarnas tvärsnittsarea och hur mycket ström som kan flyta igenom vid 12V utan att orsaka spänningsfall?

Skrivet av Wikipedia:

There are three typical pin sizes: 1.57 mm (0.062 in), 2.13 mm (0.084 in), and 2.36 mm (0.093 in). The 1.57 mm pin can carry 5 A of current, while the 2.36 mm can carry 8.5 A.

Permalänk
Medlem

Har Raja Koduri börjat jobba på Nvidia?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det intressanta som nämns är att de inte har någon bakplåt som hindrar värmeavledningen och att de fått till ett effektivt luftflöde.

Det var så man fick lite ont i magen faktiskt.

Men en backplate hjälper väl för värmeavledning (om den har kontakt med komponenterna)
Knappast den behövs för kortets stabilitet i alla fall...

Men det känns som att en ännu mer innovativ design hade varit att göra andra halvan av kortet lika genomsläpplig. Nu har de bara gjort ett kortare kretskort ju... hade inte 970 eller någon samma typ av överhängande fläktar?

Ingen större skillnad enligt mig i alla fall

Bättre om det gula nedan hade varit hål (kanske inte så extremt, men ni fattar nog):

Borde gå om man viker in dessa kretsar dubbelt närmare pci-porten eller under sig själva närmare kontakterna, sen lägga minnen på fram och baksidan av gpu uppe och nere etc... inte bromsa luften genom kortet

Permalänk
Medlem

när man lanserar en video inför ett produktsläpp som fokuserar på att "ju mer ström = bättre prestanda" tillsammans med hur cool kylning man lyckats ta fram får det mig att bli skeptisk, partypooper som jag är. det känns som ett preventivt sätt att försöka mildra effekten av eventuella framtida skeptiska recensioner eller åsikter som kan vara ström/värme-relaterade.

Personligen är jag en sådan som själv inte bryr mig om effekten skulle ligga på 600W, om prestandan är överlägsen. Men jag sitter inte med ett ITX-bygge.

Ska bli kul att se hur produkterna levererar oavsett, och detta kanske bara var är farhåga från en medelålders trött gubbe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Var det bara jag som mådde lite dåligt av PostNord-simuleringen vid 04:12?

De kallas inte PostMord för inget