Huaweis 5G-utrustning får godkänt i GSMA:s säkerhetsutvärdering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Och du litar på chinese shills gsma?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Nokia och Ericsson ni bör kritisera. De skulle kunna dra sig ur Kina, ansöka om konkursskydd och bli räddade av staten och sen fortsätta verksamheten utan Kina, men väljer att inte så göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Och du litar på chinese shills gsma?

Är ett svenskt företag som gjort granskningarna.

Permalänk

Vad exakt är det som testats?

Problemet med Huaweis 5G har aldrig varit krypteringen eller intrångskyddet, problemet har alltid varit att systemet kan stealth-uppdateras närsomhelst av Huawei, och därmed av Kinas säkerhetstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vad exakt är det som testats?

Problemet med Huaweis 5G har aldrig varit krypteringen eller intrångskyddet, problemet har alltid varit att systemet kan stealth-uppdateras närsomhelst av Huawei, och därmed av Kinas säkerhetstjänst.

Nope, du kan inte skjuta ut uppdateringar i smyg, så jobbar inte operatörerna och det är det mesta som granskas inkl källkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hehe, både Ericsson och Nokia har mer verksamhet i Kina i FoU än i Nordamerika.

Eftersom jag går under NDA och code of business ethics så kan jag inte uttala mig i detalj, men det du skriver stämmer inte riktigt. Verksamhet finns men det beror väldigt mycket på hur den används. Sen är det mer invecklat än så.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Eftersom jag går under NDA så kan jag inte uttala mig i detalj, men det du skriver stämmer inte riktigt. Verksamhet finns men det beror väldigt mycket på hur den används.

Båda har fler som jobbar med FoU i Kina än i USA, något annat har jag inte sagt. Denna verksamhet jobbar inte med allt givetvis, men är man orolig för Kina så finns det kinesiska medborgare även i Sverige och Finland som jobbar inom bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Båda har fler som jobbar med FoU i Kina än i USA, något annat har jag inte sagt. Denna verksamhet jobbar inte med allt givetvis, men är man orolig för Kina så finns det kinesiska medborgare även i Sverige och Finland som jobbar inom bolagen.

Yes.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

Efter Covid borde resten av världen stoppat all handel med kina. Dem har gång på gång ljugit och använt sina företag till att spionera på resten av världen och håller på med aktiv Kolonialism. Det finns mycket som kina gjort som är värre än Huaweis telefoner och 4/5g nät, men det är dags att sätta stop för dem på alla fronter.

är detta ett land resten av världen skall göra Affärer med är det försvarbart?

OT borttaget /Mod
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fast hur är det om nu allt är grönt, dom börjar släppa ut sina prylar, så pryl nr 1001 får en öppen bakdörr eller liknande, sen släpp det 1000 prylar till som är gröna.

dom kan lika gärna släppa jobb in i mängden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Vet inte vad det är för krav de klarat med 5G är känsligt. Vad tror du händer vid krig?
Kina styr företagen som i sin tur kan kontrollera den installerade 5G-utrustningen dvs vår kommunikation. Så minns jag en svensk säkerhetsexpert uttala sig på ett ungefär

Kina är en vidrig stat. Se bara vad de nyligen gjort i Hong Kong, lika sorgligt är det att folk knappt vet vad jag pratar om så Googla!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det handlar förstås både om kinesiska staten och invånarna. Kina var ok så länge det var splittrat, svagt och dominerat av västmakterna. Påtvingat opium, ockuperat och härjat. Allt syftar till att balkanisera Kina. Kineserna däremot är naiva som tror på ömsesidigt beroende.

Jag har absolut noll koll på hurvida kina var bättre när det var ”splittrat”. När menar du att detta ens var? Menar du slutet av 1800-talet? Detta tror jag har noll relevans för tråden men jag är nyfiken på ditt resonemang. Vad menas med att balkanisera? Det känns som att det är väldigt spridda skurar här, jag förstår faktiskt inte alls vad det är du pratar om i svaret ovan.

Med 5G-nätverk blir kineserna först i att bygga applikationer och utrustning som kan dra nytta av den nya miljön. Det är en enorm konkurrensfördel. Sen handlar det inte bara om 5G, det sker på alla fronter, vilket inte minst syns i vad man gjort med Shenzhen.

Kan du ge något exempel på hur det är en enorm konkurrensfördel? Gärna såpass tydligt så man kan se att man kan rättfärdiga agerandet som den kinesiska staten utövar. Vad är det som sker i Shenzhen som är mycket bättre än i Sverige, ur mobil överföringshastighet’s perspektiv?

Missförstå inte min skepticism med motstättning mot bättre mobila nätverk. För så är det inte. Jag vill absolut ha snabbare när i min telefon. Men absolut inte på den minsta bekostnad av mänskliga rättigheter eller om det skulle ha den minsta negativa inverkan på andra människor.
Jag vill ha 5G/(vadsom egentligen meningslös teknologi som enbart har värde ur ett generellt kapitalistiskt perspektiv) om det gör världen bättre. Inte bättre för bara mig utan bättre för alla.

Skrivet av qramian:

Här har både artikelförfattaren och merparten av läsarna missuppfattat vad Huawei blivit utsatta och misstänkta för.

GSMA har utvärderat deras core och nodnät baserat på om de anses vara säkra för yttre påverkan. Det har aldrig varit skälen till att många länder i västvärlden valt bort dem som leverantör. Det föreligger misstankar om att deras utrustning kan nyttjas för kinesiska myndigheters behov.

Det är inte samma sak. Olämplig metafor: Titanic uppfyllde säkert alla tänkbara brandföreskrifter.

Jag tycker detta var ett fenomenalt rolig och träffande liknelse!

Skrivet av leafbranch:

Du kan börja med att avsäga dig allt som är kopplat till Kina i ditt liv och återkomma.

Man kan väll börja med att inte köpa hårdvara för mobilt nätverk från ett företag vars ägare sysslar med slaveri? Det är väl en nog så bra start? Jag menar, även om man nu fortfarande gillar sin iPhone, sina jävla LED slingor från Alibaba eller sin grymma skruvdragare som man fick för 378kr via wish så är det väl ändå en skitbra ide att inte köpa hårdvara för mobilt nätverk på en nationell nivå ifrån dem?

Om man nu ska börja någonstans, och jag tror inte det finns någon regel kring att man måste välja bara en punkt, så är väl detta ett ypperligt tillfälle?

Skrivet av leafbranch:

Lättlurade? Det samma kan man säga till kritikerna.
Jag ser bara massa kritikers flockbeteende, folk klappar på varandras ryggar och repeterar tomma ord utan någon som helst inblick själva.

Ja, Kina har stora problem på många punkter inklusive mänskliga rättigheter men det betyder automatiskt att de missbrukar säkerhetsrisker i Huaweis hårdvara. Ericsson är inte genomgoda bara för att det råkar vara svenskt.

Diskussionen handlar nog inte om att Huawei alternativen är felfria. Dem kanske är usla, hemska och fruktansvärda. Men faktiskt så är det nog så att oavsett vad så är dem nog inte lika hemska som Huawei vars delägare sysslar med koncentrationsläger.

Om man behöver välja mellan två saker så bör man absolut välja den men vet iaf är minst ond. Såvitt man vet är Ericsson mindre ond än Huawei (eller rättare sagt kiniesiska staten)

Skrivet av _Merc_:

Efter Covid borde resten av världen stoppat all handel med kina. Dem har gång på gång ljugit och använt sina företag till att spionera på resten av världen och håller på med aktiv Kolonialism. Det finns mycket som kina gjort som är värre än Huaweis telefoner och 4/5g nät, men det är dags att sätta stop för dem på alla fronter.

är detta ett land resten av världen skall göra Affärer med är det försvarbart?

Jag, en meningslös individ, håller med dig och tycker inte omvärlden bör göra beezneez med kina i dem flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Här har både artikelförfattaren och merparten av läsarna missuppfattat vad Huawei blivit utsatta och misstänkta för.

GSMA har utvärderat deras core och nodnät baserat på om de anses vara säkra för yttre påverkan. Det har aldrig varit skälen till att många länder i västvärlden valt bort dem som leverantör. Det föreligger misstankar om att deras utrustning kan nyttjas för kinesiska myndigheters behov.

Det är inte samma sak. Olämplig metafor: Titanic uppfyllde säkert alla tänkbara brandföreskrifter.

Bra förklaring (och synd att SweC helt missförstått)!

Bästa inlägget, och det mest faktabaserade, hittills.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är nog du som missat vad det handlar om och hur diskussionen gått. Till en början var det bara fråga om att låsa Huawei ute från 5G Core, medan RAN var okej. Varför de gjorde den indelningen har med hur mobilnät är uppbyggda att göra.

GSMA menar att de klarar säkerhetskraven i alla delar, men att de säger det hindrar inte företagen som har Huawei som leverantör eller myndigheter från att granska lösningarna, och är man misstänksam kan man fortfarande bygga nät med Huawei-hårdvara då säkerheten beror på hur man bygger nätet.

Behandlingen av dem som bolag rör varken deras 5G eller 4G portfölj explicit utan dem som bolag. Titta på en komplett ranarkitektur och du inser att det finns oändligt många lager och lösningar som potentiellt kan utgöra en fara. Därav att de är utelåsta ifrån många standardkomponenter och saknar förtroendet att vara inkluderade i samhällskritiska eller informationsmässigt kritiska funktioner. Inget säkerhetsramverk, ISO revision eller etikkod kommer förändra det.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vad exakt är det som testats?

Problemet med Huaweis 5G har aldrig varit krypteringen eller intrångskyddet, problemet har alltid varit att systemet kan stealth-uppdateras närsomhelst av Huawei, och därmed av Kinas säkerhetstjänst.

Exakt. Mycket god poäng.

Denna "självgranskning" av branschföretagen kommer nog inte innebära att FOI och våra säkerhetsmyndigheter slutar göra sina egna granskningar och analyser av Huawei.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är så sjukt trött på detta angripande av Huawei. Ingen brydde sig när Snowden avslöjar USA's massövervakning men nu jävlar ska det minsann bli lika illa som om det är världskrig. Trött på att USA "styr" världen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Och hade det suttit någon "dörr" till staten i Huawei's produkter så skulle den ha visat sig under testerna.

Skrivet av Lifooz:

i Huawei's fall är det ett mindre helvete att gömma ett "spionprogram" eftersom varenda nanobit data som skickas från deras utrustning är synlig oavsett om datan är krypterad eller ej så kan man fortfarande se att data passerar ut från den.

Skrivet av Petterk:

Nope, du kan inte skjuta ut uppdateringar i smyg, så jobbar inte operatörerna och det är det mesta som granskas inkl källkoden.

Bakdörrar och smyguppdateringar är lätta att gömma genom att programmera logiska bomber. Det enda sättet att hitta sådana är att granska hela källkoden varje gång en uppdatering sker, men jag hittar inga källor på att en sådan granskning har gjorts.

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Kan du ge något exempel på hur det är en enorm konkurrensfördel? Gärna såpass tydligt så man kan se att man kan rättfärdiga agerandet som den kinesiska staten utövar. Vad är det som sker i Shenzhen som är mycket bättre än i Sverige, ur mobil överföringshastighet’s perspektiv?

Missförstå inte min skepticism med motstättning mot bättre mobila nätverk. För så är det inte. Jag vill absolut ha snabbare när i min telefon. Men absolut inte på den minsta bekostnad av mänskliga rättigheter eller om det skulle ha den minsta negativa inverkan på andra människor.
Jag vill ha 5G/(vadsom egentligen meningslös teknologi som enbart har värde ur ett generellt kapitalistiskt perspektiv) om det gör världen bättre. Inte bättre för bara mig utan bättre för alla.

Det handlar inte specifikt om att man ska få bättre hastighet att streama grejer i mobilen.

Med full 5G-täckning kan företagen i Shenzhen börja utveckla, testa och lansera allt som görs möjligt med 5G-infrastruktur i stor skala. De får ett försprång som kan vara mycket stort i och med att 5G dröjer i väst.

Det har aldrig handlat om mänskliga rättigheter, utan om konkurrens. Snarare tar man ansvar för sin befolkning och ger folk möjligheter. Det är enorm mänsklig utveckling i landet.

Skrivet av automatika:

Bakdörrar och smyguppdateringar är lätta att gömma genom att programmera logiska bomber. Det enda sättet att hitta sådana är att granska hela källkoden varje gång en uppdatering sker, men jag hittar inga källor på att en sådan granskning har gjorts.

Vi kommer alltså fram till en punkt där man i princip inte har bevis för det man påstår men där man låter kineserna vara skyldiga eftersom det inte går att bevisa oskyldighet. Ungefär som att det inte går att motbevisa att det finns ryska ubåtar i skärgården eller tekannor i omlopp kring jupiter. Helt och hållet ideologiskt motiverat.

Delar borttagna pga sidospår /Mod
Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Som om GSMA är pålitligt? Litar nog mer på vad Huawei själva säger än GSMA som har fler än Kinesiska statens intressen högt upp. GSMA är ju bara en väldigt massa företag som gått samman, vad dom säger borde inte ha mycket vikt i frågan på om vi i Sverige ska använda Huawei eller inte.

Men du tycker alltså att vi ska använda Kinesiska statens "Huaweis" 5G-utrustning i kärnnätet här i Sverige? Du tycker inte alls att det är något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Vi kommer alltså fram till en punkt där man i princip inte har bevis för det man påstår men där man låter kineserna vara skyldiga eftersom det inte går att bevisa oskyldighet. Ungefär som att det inte går att motbevisa att det finns ryska ubåtar i skärgården eller tekannor i omlopp kring jupiter. Helt och hållet ideologiskt motiverat.

Vadå menar du att vi ska vara godtyckliga mot Kinerserna? Vad har Kina gjort dom senaste 100 åren som ger oss en endaste liten anledning till att vara godtyckliga mot dom? Jo dom har säljer billiga saker.

Om ingen tänker gå igenom var ända liten detalj ner i kod nivå så ska vi inte använda Kinesisk utrustning i kärnnätet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Behandlingen av dem som bolag rör varken deras 5G eller 4G portfölj explicit utan dem som bolag. Titta på en komplett ranarkitektur och du inser att det finns oändligt många lager och lösningar som potentiellt kan utgöra en fara. Därav att de är utelåsta ifrån många standardkomponenter och saknar förtroendet att vara inkluderade i samhällskritiska eller informationsmässigt kritiska funktioner. Inget säkerhetsramverk, ISO revision eller etikkod kommer förändra det.

Anledningen att de uteslöts helt i Storbritannien är i slutändan sanktionerna mot Huawei och inte någon misstänksamhet kring deras verksamhet. Att de inte får köpa kretsar direkt från tillverkarna för nya produkter och att de inte får tillverka egna hos TSMC är vad som fick Storbritannien att utesluta de helt ur framtida mobilnät och på sikt avveckla utrustningen i andra nät.

Insåg redan att RAN kan utgöra ett säkerhetshot, men det är upp till operatörerna att bestämma arkitektur i sina nät och utan problemet med att de inte får sourca komponenter hade flera länder som infört restriktioner ändå fortsatt tillåtit de i RAN.

Skrivet av Moton:

Vadå menar du att vi ska vara godtyckliga mot Kinerserna? Vad har Kina gjort dom senaste 100 åren som ger oss en endaste liten anledning till att vara godtyckliga mot dom? Jo dom har säljer billiga saker.

Om ingen tänker gå igenom var ända liten detalj ner i kod nivå så ska vi inte använda Kinesisk utrustning i kärnnätet i Sverige.

Eftersom lagarna som pekas på inte bara gäller företag utan också kinesiska medborgare så får du lov att granska alla leverantörer lika hårt om du tror att alla kineser tvingas skriva in bakdörrar i det de arbetar med.

Permalänk
Medlem

Förstår inte. Är det nån som kan förkara. När vi har en svensk tillverkare av 5G, Ericsson. Varför ska man köpa Kinesisk5G, Huawei?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Toko: Spontant gissar jag på att priset är mer fördelaktigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Låter i kommentarsfältet som att de är skyldiga endast för att de är kineser, ungefär som att fåret är skyldigt endast för att vargen är hungrig. Foliehattnivå i bästa fall, kinesfobi i sämsta.

Idag läser vi att Shenzhen är första staden i världen med heltäckande 5G. Det är ett stort försprång. Sverige halkar efter. Det är rena ulandet i jämförelse. Protektionism för oss ännu längre ner i träsket.

Måste vara kul med 5G i ett nät som är censurerat och övervakat! Woohooo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Så tror jag absolut att det är.

När de pekat på kinesisk lagstiftning som hot så ska man tänka på att denna lagstiftning inte bara omfattar företag med verksamhet i Kina som Nokia och Ericsson där de utvecklar 4G/5G-produkter utan också kinesiska medborgare – den senare jobbar i företag runtom i hela världen och även i företag utan koppling till Folkrepubliken. Menar man att Kina är så hemska så räcker det inte att stänga ute privata kinesiska företag.

USAs president har för övrigt kritiserats och anklagats för att närmast ha gratulerat Kina för deras internering, behandling och omskolning och för att inte markerat mot de i samtal. De väntade tills i somras innan de markerade mot Kina officiellt. Strömningarna mot Kina i USA är långt äldre än Kinas nuvarande politik i Xinjiang för övrigt.

Skrivet av automatika:

Bakdörrar och smyguppdateringar är lätta att gömma genom att programmera logiska bomber. Det enda sättet att hitta sådana är att granska hela källkoden varje gång en uppdatering sker, men jag hittar inga källor på att en sådan granskning har gjorts.

Finns inget som hindrar att stora användare har källkoden för varenda uppdatering, och har du redan gjort en komplett granskning behöver du bara granska förändringarna. Sen måste du också kunna tömma data från systemen som inte pratar direkt med internet och göra det i hemlighet.

Det är inte som att systemen automatiskt uppdateras med skadlig kod vid händelse av en konflikt – därav är en "stealth-uppdatering" knappast det som är den största risken. Även om de skulle få uppdateringen som binärerna så kan de jämföra dessa med uppdateringarna andra operatörer får och får alla skadlig kod så är det knappast fråga om "stealth".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Förstår inte. Är det nån som kan förkara. När vi har en svensk tillverkare av 5G, Ericsson. Varför ska man köpa Kinesisk5G, Huawei?

Varför ska man inte köpa utrustning från en av upphovsmännen till 5G? Idag har många nät en stor blandning av hårdvara och mjukvara, så många leverantörer är inblandade.

Det är inte som att Nokia och Ericsson inte har verksamhet och utveckling av sina produkter i Kina.

För operatörerna handlar det inte bara om pris utan också att komma igång med att bygga nya nät och då står Huawei för en stor kapacitet och har kunnat börja leverera tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vadå menar du att vi ska vara godtyckliga mot Kinerserna? Vad har Kina gjort dom senaste 100 åren som ger oss en endaste liten anledning till att vara godtyckliga mot dom? Jo dom har säljer billiga saker.

Om ingen tänker gå igenom var ända liten detalj ner i kod nivå så ska vi inte använda Kinesisk utrustning i kärnnätet i Sverige.

Undrar om du inte missuppfattat vad godtyckligt innebär:
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/godtycklig

Permalänk
Medlem

Det handlar om ekonomi usa ser ekonomiskt hot från huaweis 5g å dess övriga tillverkning koncentratiosläger har både usa å kina värre är båda har dödsstraff båda spionerar på medborgare så samma skrot å korn huawei s stopp var å är ekonomi den som tror annat är lurad bara

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns inget som hindrar att stora användare har källkoden för varenda uppdatering, och har du redan gjort en komplett granskning behöver du bara granska förändringarna. Sen måste du också kunna tömma data från systemen som inte pratar direkt med internet och göra det i hemlighet.

Det räcker inte att bara granska förändringen, du måste ta hela koden i kontext för att säkerhetsställa att förändringen inte orsakar något annat.

Skrivet av Petterk:

Det är inte som att systemen automatiskt uppdateras med skadlig kod vid händelse av en konflikt – därav är en "stealth-uppdatering" knappast det som är den största risken. Även om de skulle få uppdateringen som binärerna så kan de jämföra dessa med uppdateringarna andra operatörer får och får alla skadlig kod så är det knappast fråga om "stealth".

Logiska bomber kan triggas av vad som helst och kan i sin tur ladda ner mer kod och endast lagra denna koden i minnet. Startas utrustningen om är spåren borta. Vill man infektera igen är det bara att köra triggern.

Skrivet av IlyaZ:

Vi kommer alltså fram till en punkt där man i princip inte har bevis för det man påstår men där man låter kineserna vara skyldiga eftersom det inte går att bevisa oskyldighet.

Det går att bevisa oskuld genom att dom släpper källkoden och låter oberende experter granska den.

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P