Prissättning begagnad gaming dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andres77:

OK. Vi tycker olika inget konstigt med det. Jag hade valt nytt alla dagar i veckan och inte riskerat att köpa en begagnat 6 år gammal utan OS när det skiljer endast 2000.

Det handlar fortfarande inte om vad DU hade valt utan vad andra väljer.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andres77:

Du kommer stormande sist och slå dig för bröstet och leker smart och höjer dig till skyar. Du verkar inte ha läst trådarna. Läs igenom vad vi har skrivit innan du kommer med påhopp och råder andra.

Jag håller med de första raderna du skriver men sen tappar du kontrollen och börjar med påhopp och rent sagt skit.
För det fösta du vet inte vad folk jobbar med, så sluta skryta med att du säljer och att du har full koll. Det har många andra också. Jag vill inte göra som dig, jag är nöjd med det jag gör.

kan du säga vilket råd jag har gett som var fel ?

Om du hade läst så hade du sett att jag rekommenderade sälja i delar då skulle han kanske få mer pengar. Annat har jag inte sagt än vad JAG hade gjort. Men din intention är inte att bidra med något i detta inlägg annat än att leka tuff och smart och får tummen upp från andra medlemmar.

Du har en väldigt otrevlig ton plus att du verkar sätta din egen värdering över marknadsvärdet i en tråd där någon vill ha råd för en vettig prissättning. Är du så envis att du inte kan erkänna att det du själv bedömer vara marknadsvärdet är långt under det faktiskt marknadsvärdet?

Du verkar helt utan efterforskning bara bestämma dig för att det pris som du tycker att den är värd är fakta, alla som säger annat är idioter. Kul jargong du har...

Det är olika saker vad du hade betalat och vad marknadsvärdet är. Jag gissar på att du är en som undervärderar andras saker och övervärderar dina egna. Är det någon som lyfter sig själv över skyarna så är det du. De andra här försöker bara ta ner dig på jorden.

Du vet vad ödmjukhet är va? Att ha rätt ton och erkänna att vi kan tycka olika och värdera saker olika. Men marknadsvärdet är var det är. Vad marknaden är beredd att betala och har betalat för liknande prylar i närtid.

Du säger att sakerna är värd några hundringar...vad har du för källa på det som stödjer din teori?

Åter igen, det är skillnad på att tycka något och det faktiska marknadsvärdet för en pryl.

Jag kan absolut förstå att någon vill köpa en ny dator för 6k istället för en likvärdig begagnad för 4k. Men det ändrar inte marknadsvärdet på den begagnade datorn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Jag läste genom allt. Det var inga påhopp mer än markerande. Då jag anser det fult att ge råd och tips när man inte har kunskapen om sakerna man ger råd om. I vissa fall kan det leda till mycket ont speciellt när det kommer till känslig elektronik i detta fall var det tal om pris men vem vet vad annat som är åt skogen.

Jag bryr mig inte om tummar upp, Jag bryr mig om korrekt information till andra medlemmar. Fram till inlägget jag citera handla det om mer eller mindre att datorn bara var värd kanske ett par hundralappar för plocka ett par delar vilket inte är korrekt.

Sedan skriver du att du får en likvärdig ny dator för 2500-3500kr vilket inte heller är korrekt.

Du skriver sedan att det är blocketpriser och du KAN datorer därför är den bara värd kanske 1000kr

Ska jag fortsätta citera felaktiga saker av dig som är jävligt elakt och fel att skriva ut i en form som läses som fakta till medlemmar som frågar efter råd och tips?

Det är vad som gör mig förbannat och gjorde att jag skrev detta. Inte för att lyfta någon till skyarna eller fiska likes.

Du citerar mig inte, du skriver bara din skit. Citera mig för det du anklagar mig för, använd citera knappen och visa. Att snacka går ju men bevisa.
Du har inte läst eller så har du inte förstått. Du plockar meningar ur sitt sammanhang och tolkar som du vill. Du ser 1000:- men du läser inte vad man skriver.

Jag skrev att "jag hade lagt ut någon tusen lapp till och fått prestandardmässigt en likvärdig på nytt". Jag lite dyrare så får du prestandardmässigt likvärdig ny dator. Sök själv.

Jag har skrivit "det är möjligt att sälja den för några 1000 lappar men jag tror att det blir svårt". Inget fel med detta tycker jag.

Du har sett bara siffror och inte läst vad som faktiskt står och tolkar som du vill. Bli inte förbannad det är inte bra för din hälsa.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det handlar fortfarande inte om vad DU hade valt utan vad andra väljer.

Jag har inte sagt något annat heller om du läser tidigare inlägg. Men jag tror att många hade valt annat.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Vilken toxic tråd.
"Värd några hundra.."

Lätt 3.5-4k utan problem.
Är ju en rätt bra dator.
De flesta jag känner spelar bara lätta spel för lattjo. Perfekt dator för detta.
Några hundra som någon Andres skrev. Herregud, suta trolla och kom in o matchen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andres77:

Du citerar mig inte, du skriver bara din skit. Citera mig för det du anklagar mig för, använd citera knappen och visa. Att snacka går ju men bevisa.
Du har inte läst eller så har du inte förstått. Du plockar meningar ur sitt sammanhang och tolkar som du vill. Du ser 1000:- men du läser inte vad man skriver.

Jag skrev att "jag hade lagt ut någon tusen lapp till och fått prestandardmässigt en likvärdig på nytt". Jag lite dyrare så får du prestandardmässigt likvärdig ny dator. Sök själv.

Jag har skrivit "det är möjligt att sälja den för några 1000 lappar men jag tror att det blir svårt". Inget fel med detta tycker jag.

Du har sett bara siffror och inte läst vad som faktiskt står och tolkar som du vill. Bli inte förbannad det är inte bra för din hälsa.

Lägg ner nu! Han fick den såld för 4000kr och det verkade gå ganska snabbt också. Så nej det verkade inte vara så svårt. Du hade fel och han fick 4000kr.

Ska vi ta det igen...Att tycka något är helt ok. Men det har ingen med marknadsvärdet att göra.

Frågor på det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du har en väldigt otrevlig ton plus att du verkar sätta din egen värdering över marknadsvärdet i en tråd där någon vill ha råd för en vettig prissättning. Är du så envis att du inte kan erkänna att det du själv bedömer vara marknadsvärdet är långt under det faktiskt marknadsvärdet?

Du verkar helt utan efterforskning bara bestämma dig för att det pris som du tycker att den är värd är fakta, alla som säger annat är idioter. Kul jargong du har...

Det är olika saker vad du hade betalat och vad marknadsvärdet är. Jag gissar på att du är en som undervärderar andras saker och övervärderar dina egna. Är det någon som lyfter sig själv över skyarna så är det du. De andra här försöker bara ta ner dig på jorden.

Du vet vad ödmjukhet är va? Att ha rätt ton och erkänna att vi kan tycka olika och värdera saker olika. Men marknadsvärdet är var det är. Vad marknaden är beredd att betala och har betalat för liknande prylar i närtid.

Du säger att sakerna är värd några hundringar...vad har du för källa på det som stödjer din teori?

Åter igen, det är skillnad på att tycka något och det faktiska marknadsvärdet för en pryl.

Jag kan absolut förstå att någon vill köpa en ny dator för 6k istället för en likvärdig begagnad för 4k. Men det ändrar inte marknadsvärdet på den begagnade datorn.

Ok det går bra att snacka och anklaga mig för saker jag inte har tyckt. Sluta med anklagelser och kom med bevis. Vi har allt på svart och vitt i form av text.
Citera mig var har jag sagt att sakerna är värda några hundringar. Vänligen läs noga och döm rättvis.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Lägg ner nu! Han fick den såld för 4000kr och det verkade gå ganska snabbt också. Så nej det verkade inte vara så svårt. Du hade fel och han fick 4000kr.

Ska vi ta det igen...Att tycka något är helt ok. Men det har ingen med marknadsvärdet att göra.

Frågor på det?

Jag håller med dig. Men är det fel att tycka att datorn är inte värd 4000 ? Jag skiter fullständigt om marknadspriset är 10 000 eller 1 :-.
Kan någon citera mig där jag skriver vad datorn är värd i marknaden ?
Jag uttryckte mig aldrig om vad datorn var värt innan han sålde det.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vilken toxic tråd.
"Värd några hundra.."

Lätt 3.5-4k utan problem.
Är ju en rätt bra dator.
De flesta jag känner spelar bara lätta spel för lattjo. Perfekt dator för detta.
Några hundra som någon Andres skrev. Herregud, suta trolla och kom in o matchen...

var skrev jag att den är värd några hundra. Läs mina inlägg inte vad andra har skrivit.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andres77:

Jag håller med dig. Men är det fel att tycka att datorn är inte värd 4000 ? Jag skiter fullständigt om marknadspriset är 10 000 eller 1 :-.
Kan någon citera mig där jag skriver vad datorn är värd i marknaden ?
Jag uttryckte mig aldrig om vad datorn var värt innan han sålde det.

Skrivet av Andres77:

Du byggde datorn 2016 men en del komponenter hade redan ett par år på nacken. T ex processorn och grafikkortet är från 2014. Jag skulle inte köpa denna dator alls, den är för gammal och svår att uppgradera helt enkelt. Kanske hade gett ett par 100 lappar för att plocka ut ssd bl a.

När någon begär om att prissätta något så är det marknadsvärdet de efterfrågar. Du prissätter datorn till "ett par 100 lappar" och du syftar uppenbarligen på hela datorn, annars kan du inte plocka ut saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

När någon begär om att prissätta något så är det marknadsvärdet de efterfrågar. Du prissätter datorn till "ett par 100 lappar" och du syftar uppenbarligen på hela datorn, annars kan du inte plocka ut saker.

Var det allt ?

Jag beskriver vad JAG hade gett och gjort, jag skriver inte marknadspriset.
Men kan du inte se längre ner att jag skriver att det är fullt möjligt att sälja den för några 1000 lappar ?

tycker vi lägger ner detta, det har blivit smutskastning och skit.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Andres77: jag brukar inte vara sen att vara inne och påpeka folks prissättning när folk vill ta fantasipriser för sina gamla grejer, men din syn på denna rätt dugliga burk förstår jag bara inte. Jag har sålt en rad av de delar som sitter i den här burken det senaste halvåret och kan ju säga att den här burken alla dagar i veckan går att sälja för 4000:- och det tycker jag inte ens är elakt högt.

Skulle man sälja delarna styckvis skulle de gå för ungefär:

ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC (STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5)
700:-
ASUS Z97-P - ATX / Z97
200:-
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo - Socket 775 / 1150 / 1155 / 1366 / AM3+ / FM1
100:-
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W
200:-
Fractal Design Define R5 - Black Pearl (Ej PSU)
300:-
HyperX FURY Black Series 16GB (2x8GB) / 1866MHz / DDR3 / CL10 / HX318C10FBK2/16
500:-
Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (Boxed) (88w)
1400:-
Noctua NF-A14 PWM 140mm Chassifläkt
100:-
Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU)
400:-
=4000:- (ish)

På blocket gissar jag att det inte skulle vara något problem att få runt 5000:- för den, men jag tycker 4000:- känns rätt fair. Nypris för en likvärdig burk är en bit över 6k och då får man komma ihåg att det är för oss som bygger själva, fixar windows osv, för den som inte kan det så får man räkna med att lägga närmare 8k för en likvärdig burk och då känns ju 4k rätt shysst ändå i jämförelse.

https://komponentkoll.se/bild/fYFYY.png

4000kr med din uträkning och då har du även undervärderat några av komponenterna:
ASUS Z97-P - ATX / Z97
200:-
https://www.tradera.com/search?q=z97&itemStatus=Ended

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W
200:-
https://www.tradera.com/search?q=SuperNOVA%20650&itemStatus=E...

För att förtydliga så tycker jag att ditt inlägg ger en väldig bra uppfattning av vad delarna är värda på marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att TS har fått svar på sin fråga och stämningen tråkigt nog börjar att bli lite otrevlig väljer jag att låsa tråden i förebyggande syfte.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...