Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The man swe 90:

Bra rapport från Rovio, köper tillbaka aktier. Börjar få fart på nya spel, ser lovande ut tycker jag. Lite bortglömd aktie som inte haft samma uppsving som G5 och Remedy. Rovio påminner väldigt mycket om G5 och det blev ju en bra affär

Kul! Får kolla lite närmre på företaget tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag skulle vilja köpa japanska aktier, men på Avanza är lägsta courtage 750 kr. Finns det något vettigt sätt att köpa japanska aktier?

Degiro: https://www.degiro.se/data/pdf/se/Prisoversikt.pdf

Liten "holländskt Avanza" som försökt komma in på svenska marknaden. Hur bra de är rent generellt får du bilda en egen uppfattning om men hittar lite här: https://rikatillsammans.se/fragor/avanza-nordnet-eller-degiro...

Permalänk

Någon som investerat i CLS?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Starbreeze?
Kommer Payday 3 att rädda dom eller ska man försöka hoppa av båten innan den sjunker helt?

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Tycker ni man ha sina fonder i ISK:n eller AF:n?

I dagsläget är ISK att föredra enligt mig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

den svenska bostadsmarknaden anses vara bland de mest riskabla i världen.

Detta påstående får du nog utveckla lite.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Detta påstående får du nog utveckla lite.

+1 på den!
Det är många parametrar som behöver vägas in här och jag är nyfiken på vilka källor detta kommer ifrån?

OT:
Jag håller i dagsläget koll på AMD och Intel och kommer kanske köpa Intel och lägga i KF-kontot.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur lång tid kan det ta innan man får pengarna tillbaka på sitt konto när man avslutar ett sparkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Hur lång tid kan det ta innan man får pengarna tillbaka på sitt konto när man avslutar ett sparkonto?

Rent generellt skulle jag gissa på 3-5 arbetsdagar, men kan gå snabbare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Uppdaterad analys på Redsense Medical från Erik Penser Bank. De har satt ett motiverat värde på 90 - 100 kr vilket enligt deras bedömning är konservativt räknat avseende såväl tillväxt som penetrationsnivåer.

Nu är inte detta någon köprek från min sida, kursen har redan gått upp en hel del under den senare tiden. Från att ha legat runt 10 kr - 20 kr under flera år har den nu dragit iväg upp över 40 kr. Och det finns enligt min bedömning risk för en dipp. Men helt klart ett intressant bolag som är värt att att läsa på om och hålla koll på om det dippar ner.

https://links.penser.se/f/a/reds_20200825.pdf

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Detta påstående får du nog utveckla lite.

Skrivet av griid:

+1 på den!
Det är många parametrar som behöver vägas in här och jag är nyfiken på vilka källor detta kommer ifrån?

OT:
Jag håller i dagsläget koll på AMD och Intel och kommer kanske köpa Intel och lägga i KF-kontot.

Det var väl under 2018 som Anders Borg och Göran Persson åkte på någon turné och argumenterade bland annat just detta. Flera sidor rapporterade också om det.

https://www.globalpropertyguide.com/news-worlds-top-10-most-a...
https://financialpost.com/real-estate/these-are-the-worlds-fo...
https://www.aktiespararna.se/nyheter/anders-borgs-kraschvarni...

Personligen tog jag del av det genom en tråd jag skapade ang. just de höga bostadspriserna, som jag ansåg (och fortfarande anser) är helt uppåt väggarna.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526759-orimliga-prise...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@griid: Hej, fick pengarna nu på eftermiddagen - avslutade kontot i söndags. Nordax för den nyfikne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det var väl under 2018 som Anders Borg och Göran Persson åkte på någon turné och argumenterade bland annat just detta. Flera sidor rapporterade också om det.

https://www.globalpropertyguide.com/news-worlds-top-10-most-a...
https://financialpost.com/real-estate/these-are-the-worlds-fo...
https://www.aktiespararna.se/nyheter/anders-borgs-kraschvarni...

Personligen tog jag del av det genom en tråd jag skapade ang. just de höga bostadspriserna, som jag ansåg (och fortfarande anser) är helt uppåt väggarna.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526759-orimliga-prise...

aight, känns som de bara tittar på länder som är tillräckligt stabila för att överväga bostadsköp i då. Annars kan jag tänka mig att bostadsköp i länder som syrien, yemen och andra krigshärdar borde vara mer riskabelt än i sverige blir lite konstigt att höra att bostadsköp i sverige skulle vara det mest riskabla man kan köpa med det perspektivet.

Med det sagt tror jag också på att dagarna där bostad sågs som en investering är förbi. Nog bäst att köpa för att bo billigare, inte för att spekulera (finns säkert undantag här och var för de som är pålästa).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Körde in lite yolo-pengar i Norwegian Air idag. Om de överlever så kan det möjligen vara en bra deal, men är redo att förlora hela summan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Ja, det vore nog ganska ohållbart att ha ett sånt system.. det skulle nog vara svårt att definera precis hur ett sånt system skulle gå till också.. Däremot är det väldigt lätt att definera ett system där en kapitalförlust kan bäras vidare till framtida år, tills dess man har en vinst att kvitta emot. Det finns redan länder som gör så, på ett hållbart sätt som inte ensidigt gynnar staten.

Ja man kan absolut tycka att förluster ska kunna ligga kvar till framtida inkomst. Och detta borde innefatta ränteavdrag och liknande. Så fungerar det för företag utan att det blir ohållbart.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man betalar skatt vid om man flyttar pengar från ISK?

Säg att jag flyttar pengar från mitt Swedbank sparkonto till mitt ISK på Avanza, sen har jag dem i fonder ett tag. Sen flyttar jag tillbaka pengar till mitt sparkonto på Swedbank, betalar jag då 30% skatt?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

@Zidious G: Nej, du betalar schablonskatt när du flyttar in och förvarar dem men inget när du tar ut.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara/motivera varför jag ska flytta över mitt sparande till Avanza.
Jag kör på Swedbank nu då jag har dom som bank. Och för mig känns det säkrare då det känns som att pengarna är mina och dom syns på mitt bankkonto i samma app.
Men det är säkert ett löjligt tankesätt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan någon förklara/motivera varför jag ska flytta över mitt sparande till Avanza.
Jag kör på Swedbank nu då jag har dom som bank. Och för mig känns det säkrare då det känns som att pengarna är mina och dom syns på mitt bankkonto i samma app.
Men det är säkert ett löjligt tankesätt.

Avanza är lika mycket bank som Swedbank. Man kan ha pengar i fler än en bank.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Kan någon förklara/motivera varför jag ska flytta över mitt sparande till Avanza.
Jag kör på Swedbank nu då jag har dom som bank. Och för mig känns det säkrare då det känns som att pengarna är mina och dom syns på mitt bankkonto i samma app.
Men det är säkert ett löjligt tankesätt.

Ja pengarna är lika digitala på swedbank som på avanza. Så det är väl egentligen ingen skillnad på det sättet.
Du kommer ha ett eget konto även på avanza där dina pengar syns om du har dem på avanza istället. Det är ju också en bank liksom.
Men bankernas produkt är i mångt och mycket en förtroendeprodukt. Känner du förtroende för swedbank och saknar förtroende för avanza så är swedbank mer lämpligt för dig på den fronten.

Sedan kan man fråga om förtroendet baseras på magkänsla eller faktiskt underlag. Har man fog för den där magkänslan hela vägen?
Jag har inte svaret på det där.

Själv har jag swedbank för lönekontot - och jag har min aktiehandel på avanza. (plus ett gäng banker till för andra delar av ekonomin för man kan ju välja bästa bank för varje område om man vill ).
Jag gick över till avanza för aktiehandeln för kanske... 8-9 år sedan då swedbank tog ut ganska saftiga courtageavgifter medan avanza var mycket billigare. Då. Idag vet jag inte. Jag ville alltså egentligen mest spara pengar på längre bankutgifter.
En annan relevant aspekt var att utbudet av aktier och andra värdepapper var mycket bättre på avanza än på swedbank. Då. Nu har jag ingen aning om det gäller ;).
I dagsläget behåller jag avanza och har inte kollat runt efter alternativ så noga för jag har ungefär vad jag vill. Eller ja IGmarkets är av intresse för att försöka få ner växlingsavgifterna förresten. Det är onödigt dyrt att handla i utländska aktier av denna anleding.
Men ja - annars är jag nöjd med avanzas gränssnitt och upplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan någon förklara/motivera varför jag ska flytta över mitt sparande till Avanza.
Jag kör på Swedbank nu då jag har dom som bank. Och för mig känns det säkrare då det känns som att pengarna är mina och dom syns på mitt bankkonto i samma app.
Men det är säkert ett löjligt tankesätt.

Hänger ju på vad du gör med ditt sparande.
Handlar du aktier? JA, flytta fort som fan, du kan flytta till Nordnet eller Nordea med.
Köper du indexfonder? Nja, finns ingen större poäng.
Köper du andra fonder? Nja, utbudet är större men gillar du Swedbanks så varför flytta.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Avanza är lika mycket bank som Swedbank. Man kan ha pengar i fler än en bank.

Skrivet av Söderbäck:

Ja pengarna är lika digitala på swedbank som på avanza. Så det är väl egentligen ingen skillnad på det sättet.
Du kommer ha ett eget konto även på avanza där dina pengar syns om du har dem på avanza istället. Det är ju också en bank liksom.
Men bankernas produkt är i mångt och mycket en förtroendeprodukt. Känner du förtroende för swedbank och saknar förtroende för avanza så är swedbank mer lämpligt för dig på den fronten.

Sedan kan man fråga om förtroendet baseras på magkänsla eller faktiskt underlag. Har man fog för den där magkänslan hela vägen?
Jag har inte svaret på det där.

Själv har jag swedbank för lönekontot - och jag har min aktiehandel på avanza. (plus ett gäng banker till för andra delar av ekonomin för man kan ju välja bästa bank för varje område om man vill ).
Jag gick över till avanza för aktiehandeln för kanske... 8-9 år sedan då swedbank tog ut ganska saftiga courtageavgifter medan avanza var mycket billigare. Då. Idag vet jag inte. Jag ville alltså egentligen mest spara pengar på längre bankutgifter.
En annan relevant aspekt var att utbudet av aktier och andra värdepapper var mycket bättre på avanza än på swedbank. Då. Nu har jag ingen aning om det gäller ;).
I dagsläget behåller jag avanza och har inte kollat runt efter alternativ så noga för jag har ungefär vad jag vill. Eller ja IGmarkets är av intresse för att försöka få ner växlingsavgifterna förresten. Det är onödigt dyrt att handla i utländska aktier av denna anleding.
Men ja - annars är jag nöjd med avanzas gränssnitt och upplägg.

Skrivet av Dahle86:

Hänger ju på vad du gör med ditt sparande.
Handlar du aktier? JA, flytta fort som fan, du kan flytta till Nordnet eller Nordea med.
Köper du indexfonder? Nja, finns ingen större poäng.
Köper du andra fonder? Nja, utbudet är större men gillar du Swedbanks så varför flytta.

Endast magkänsla som inte baseras på något förutom att jag använt Swedbank hela livet.
Det är bara fonder, och det flesta är indexfonder. Avanza har kanske 2-3 fonder som inte finns på Swedbank som jag är sugen på. Sen så verkar gränssnittet vara bättre på Avanza. Där kan man även köpa flera fonder samtidigt och fördela summan.
Jag är rätt säker på att Avanza är bättre. Men det är just magkänslan som känner att det inte är lika säkert. Men det är det nog.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronz:

Endast magkänsla som inte baseras på något förutom att jag använt Swedbank hela livet.
Det är bara fonder, och det flesta är indexfonder. Avanza har kanske 2-3 fonder som inte finns på Swedbank som jag är sugen på. Sen så verkar gränssnittet vara bättre på Avanza. Där kan man även köpa flera fonder samtidigt och fördela summan.
Jag är rätt säker på att Avanza är bättre. Men det är just magkänslan som känner att det inte är lika säkert. Men det är det nog.

Om vi säger såhär; Dina värdepapper/pengar är lika säkra i juridisk mening på både Swedbank/Avanza. Lösa pengar på ett ISK omfattas av insättningsgaranti upp till 950 000 SEK och värdepapper hålls skilda från bankens övriga tillgångar vid en konkurs för samtliga banker.

Mer finns att läsa här.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

@ronz:

Du måste inte välja det ena eller det andra. Du kan ju ha kvar det du har - och skicka över en slant till avanza eller nordnet - också ;).

"Men det blir ju den sämsta av världar - två olika appar för att hantera sina fonder".
Jaaa. Det är mest ett test. Alltså att man inte måste gå all in direkt om man ändå är nyfiken på alternativen. Kollar hur det känns och om man trivs bättre med de andra verktygen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite sugen på att hoppa över till Nordea, courtaget verkar klart förmånligt jämfört med avanza för mina behov.

Permalänk
Medlem

Helt grön på detta område, känner mig lite besviken att jag aldrig blev lärd detta som ung eller började läsa om det själv, aktier & fonder kändes lite som avancerad programmering och var något man hörde andra prata om och det lät häftigt men alldeles för avancerat!

Nu har jag dock startat ett avanza konto för ca 2 år sedan, köpt några olika aktier för runt 1000kr/st som jag sedan sålt med lite vinst. Allt började med Starbreeze och deras walking dead spel, såg att det var hett på avanza och tänkte att jag köper aktier som jag sedan säljer samma dag eller dagen efter det släpps (jag tyckte spelet såg för jävligt ut), det slutade med att jag fick in några hundralappar och tyckte det var kul att jag hade rätt! Men sen gick det åt helvete för Starbreeze vilket jag aldrig såg komma, och det skrämde mig lite för då insåg jag hur mycket pengar det fanns att förlora när man som mig inte har så bra koll på bolagen osv.

Känns inte som aktier är något för mig då jag inte har intresset att följa massa bolag och se vad de håller på med hela tiden, utan fonder är nog vägen att gå.

Har länge haft ett sparkonto på banken där alla mina sparpengar är utan ränta, man har tanken "kan va bra o ha om något händer", men nu har de legat där väldigt länge och aldrig någonsin blivit använda, iaf inte majoriteten av dem. Visst tas det lite om man ska köpa en ny soffa eller annat lite dyrare objekt men det är ju inte förödande och sparas oftast upp igen inom några månader.

Men hur mycket av sitt sparade kapital ska man lägga på fonder?
Hur ska man tänka, dagen man behöver mer pengar kanske fonderna har gått svindåligt?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror starkt på 2 bolag som jag investerar i:

Tourn International. De håller på med influenser marknadsföring. En stor växande trend som kommer hålla i sig länge. De har även Youtube nätverket NAGATO som växer snabbt.

HUBSO: En avknoppning från Tourn. De håller på med influenser e-handel och driver många av Sveriges största influensers nätbutiker.

Permalänk
Medlem

@CusmaR: Ett generellt tips är att inte ha pengar du "behöver" på börsen. Ingen vet när marknaden kan gå ner, så om du vet att du snart ska ha pengar till något ska de inte ligga på börsen. Långsiktigt däremot kan man vara ganska säker på att pengarna kommer växa. Därför är det klokt att lägga alla pengar man "inte behöver" på börsen.

Du bör ha X antal månadsutgifter utanför börsen som reserv om något oväntat händer, t.ex. att du blir av med jobbet. Hur många månader som är rimligt svarar du bäst på själv.

Om man är oinsatt/inte har lust att grotta ner sig och hålla sig uppdaterad ska man sedan investera resterande pengar i indexfonder, t.ex. Avanza 0 och/eller Avanza Global, de är säkra kort som också har låg avgift. Du kan också använda en fondrobot som exempelvis Lysa, som sköter fördelningen automatiskt beroende på din sparhorisont. Det är mycket smidigt och en bra hands-off lösning som inte kräver att du är insatt eller engagerad, har dock lite högre avgift än ovannämnda fonder. Använder själv Lysa till mitt månadssparande.

Skulle råda dig till att också starta ett månadssparande där du avsätter lite pengar varje månad till fondlösningen du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Men hur mycket av sitt sparade kapital ska man lägga på fonder?
Hur ska man tänka, dagen man behöver mer pengar kanske fonderna har gått svindåligt?

Ditt viktigaste sparande är din buffert om något går sönder. Storleken varierar kraftigt beroende på boende (hyreslägenhet har du inte mycket du "måste" ersätta direkt om det går sönder, villa å andra sidan kräver en hel del). Dessa pengar skall aldrig vara på börsen enligt mig, hittade ett lämpligt bankkonto med instättningsgaranti. Går att hitta konton med ~1% ränta, inget du blir miljonär på men hellre det än "storbankens" 0% och avgift på kontot.

Spar du till något speciellt, tex lägenhet om 3 år så är börsen vansklig då den både kan ha gått upp eller ned 50%.

Riktigt långsiktigt sparande (5 år+) bör dock in på börsen till 100%. Kör på en global indexfond om du inte är så intresserad. Billig och ger god avkastning. Spara på investeringssparkonto (ISK) då avkastningskatten blir lägre än för "aktie- och fondkonto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Själv är jag lite sugen på att hoppa över till Nordea, courtaget verkar klart förmånligt jämfört med avanza för mina behov.

Hur är deras websida?
Har väl inte hänt något de senaste 15 åren på Nordea?
Sist jag handlade aktier på nordea var i och för sig några år sedan, kanske har hänt en del sedan dess.

Jag tycker Avanza är oslagbart gällande snabbhet och enkelt publicerat på sidan. Bra helhet och bra överskådning av innehavet.
Vad har Nordea för courtage?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"