Desinfektera handtag så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag är mest intresserad av varför mikrofiberduken måste vara vit

Alla vet ju att vit utrustning ger +10 försvar mot kemiska och biologiska attacker.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Att desinficera ytor man tar i ofta, såsom handtag, knoppar och blandare är dock ingen dum idé i övrigt, oavsett coronavirus eller ej. Hanterar man livsmedel i yrket sitter det i ryggmärgen. Med det sagt skall du inte låta desinficeringen styra dig, utan håll efter som del av den normala städningen i samband med matlagning, dammsugning etc. Vanligt diskmedel, såpa eller desinfektionsspray räcker långt för att hålla "rent".

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag är mest intresserad av varför mikrofiberduken måste vara vit

Mikrofiberdukar kommer färgkodade för att det ska vara lätt att veta vilka användningsområden de har eller vilka utrymmen de normalt används i. Exempelvis vill du kanske inte använda en badrumstrasa att torka diskbänken med, även om den är tvättad mellan. Förhoppningsvis är det vad som ligger bakom ts tanke om vit trasa. 😁

Fel quote
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har ett 75% ytdesinfektionsmedel som inte använts på över en månad nu för jag är orolig över att jag skall fräta(?) sönder ytor.

Hursomhelst så tvättar jag nästan händerna 10-40 ggr om dagarna beroende på vad jag gör så jag bränner nästan 1 dl tvål per dag i värsta fall. Därför har jag investerat i 20 liter tvål vilket lär räcka ett tag.

Nu tänker jag mig följande process för att desinfektera dörrhandtag (plast på stål), knappar på spisen (plast), handtag på kyl- och frys då det är dessa handtag som gör att jag tvättar händerna för jag inbillar mig att COVID-19-viruset är odödlig på dessa ytor av någon irrationell anledning. Seriöst: jag tvättar händerna EFTER jag har duschat för jag inbillar mig att viruset inte kan spolas bort från duschutrustningen!

Här är processen jag tänker mig - rätta mig i stegen vid behov:
1. Jag blötlägger en vit mikrofiberduk med 75% ytdesinfektionsmedlet.
2. Jag placerar den blötaste delen av den vita mikrofiberduken mot ett handtag och håller den stadigt emot så det är som om jag kramar om handtaget men inte för hårt så att vätskan kramas igenom hela mikrofiberduken.
3. Jag låter ytdesinfektionsmedlet verka minst 30 sekunder (behövs längre tid?).
4. Jag tar bort den från ytan och låter den "vädras" av den icke-märkbara ventilationen i lägenheten.
5. Jag sköljer vita mikrofiberduken och börjar om processen på nästa (dörr)handtag eller spisknapp.

Varit en del OT i tråden. Så OnT svar på frågan Så brukar veckotidningarna ha bäst tips för rengöring:
https://www.allas.se/hushall/enkla-knepen-sa-far-du-handtaget...

”Plast kan över tid gulna eller bilda en hinna av smuts och bakterier. Det kan vara frestande att använda starka rengöringsmedel på plast, som brukar tåla lite av vad som helst, men aggressiva medel som repar eller löser upp plasten leder till en matt yta där smuts och bakterier lättare fastnar och är svårare att rengöra.”

Så någon duk och lite gul/grönsåpa som du torkar av handtagen med är väl vad jag skulle rekommendera, d.v.s. normal städning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Mikrofiberdukar kommer färgkodade för att det ska vara lätt att veta vilka utrymmen de normalt används i. Exempelvis vill du kanske inte använda en badrumstrasa att torka diskbänken med, även om den är tvättad mellan. Förhoppningsvis är det vad som ligger bakom ts tanke om vit trasa. 😁

Jag tvivlar. För det första är ju färgerna på trasorna olika beroende på vart de är köpta. För det andra har de oftare haft färgkodning efter användningsområde vad jag sett. T.ex. blå för glasytor och grön för dammtorkning.

Det måste vara något fundamentalt som gör vita trasor bättre än andra trasor.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tyvärr har viruset orsakat en del oro hos folk. Inte minst sådana som inte tidigare varit sjuka på något sätt, plötsligt kommer något som gör dem livrädda. De räknar med att virus=döden, vilket är långt ifrån sanningen för de allra flesta.

Sen kommer det visst som en nyhet för andra att man bör hålla god handhygien och inte hosta/nysa rakt ut el på andra!

Men beteendet som TS beskriver kan ju liknas vid sådana som måste köra antivirus-skanning varje gång både före och efter de ska öppna mailen el annat på datorn.

Varifrån skulle då viruset komma till de ytorna trots att ingen är där och rör i dem?

Var istället noga med att inte få in det, tvätta händer osv när du kommer in. Då ska du inte behöva desinficera el tvätta så ofta.

Permalänk
Medlem

Detta ser mest ut som ett troll som vill göra någon slags parodi på eller narr av folk som har OCD på riktigt. Folk som har det på riktigt är det dock mest synd om. I verkligheten är OCD ett tvångsbetende som framför allt är kopplat till ångest. Aplays inlägg verkar mer vara någon som vill skoja som en pajas.

Om du verkligen tror att det finns virus på en förpackning så är det väldigt ineffektivt (och korkat) att tvätta händerna efter varje gång du tar i den, istället för att bara desinfektera förpackningen en gång så är det klart. Sedan upprepa gång på gång att du "inte vet hur länge viruset lever på diverse ytor", istället för att bara kolla upp vad det finns för forskningsresultat på området.

Slutligen är ju snubben inte konsekvent då han t.ex. inte ens tvättar sängkläder på flera veckor - låter ju bara äckligt, och om du hade OCD på riktigt skulle du aldrig stå ut med det.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd

Jag måste också erkänna att dina trådar bara blir mer och mer underliga, men man får väl anta att det inte är troll.

Men om du är seriös med att du tvättar händerna varje gång du tagit i något så måste jag hålla med övriga som säger åt dig att söka hjälp. Det är inte normalt beteende att vara så rädd och försiktig för något som man i slutet ändå knappt har någon kontroll över.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Slutligen är ju snubben inte konsekvent då han t.ex. inte ens tvättar sängkläder på flera veckor - låter ju bara äckligt, och om du hade OCD på riktigt skulle du aldrig stå ut med det.

Fast det där stämmer inte riktigt, det finns inget logiskt kring tvångsbeteenden, de är ju inte logiska i grunden. Det är helt normalt vad gäller tvångsbeteenden att snöa in sig på en specifik grej men samtidigt inte ha problem med annat. Du kan utan problem ha en irrationell rädsla för att bli smittad av något specifikt samtidigt som hemmet inte städats på år och dar, motsatsen går också där hemmet städas 3 timmar om dagen men man har inga problem med att slicka på stängerna i tunnelbanan.

Problemet med tvångsbeteenden är att över tid så brukar man lägga till fler så även om man bara börjar men en sak så kan man sitta med många problemområden efter 10 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

Detta ser mest ut som ett troll som vill göra någon slags parodi på eller narr av folk som har OCD på riktigt. Folk som har det på riktigt är det dock mest synd om. I verkligheten är OCD ett tvångsbetende som framför allt är kopplat till ångest. Aplays inlägg verkar mer vara någon som vill skoja som en pajas.

Om du verkligen tror att det finns virus på en förpackning så är det väldigt ineffektivt (och korkat) att tvätta händerna efter varje gång du tar i den, istället för att bara desinfektera förpackningen en gång så är det klart. Sedan upprepa gång på gång att du "inte vet hur länge viruset lever på diverse ytor", istället för att bara kolla upp vad det finns för forskningsresultat på området.

Slutligen är ju snubben inte konsekvent då han t.ex. inte ens tvättar sängkläder på flera veckor - låter ju bara äckligt, och om du hade OCD på riktigt skulle du aldrig stå ut med det.

Det finns något som heter neuroser (https://sv.wikipedia.org/wiki/Somatoform_autonom_dysfunktion). Jag har haft problem med neuroser hela livet, vissa jobbigare än andra. Neuroser är när du blir lite smått besatt på en sak som du sedan får beteenden och/eller känslostörningar utifrån och sedan brukar det gå över efter ett tag. Det hela är att det blir lätt hönor av fjädrar för min del som leder till tillfällig mild ångest.

Exempelvis kanske jag börjar blöda i ett finger för att jag skar mig som jag då tror skall leda till att jag skall få blodförgiftning eller dylikt och då får jag ångest över den tanken. Och det känns då verkligt tills att det har gått en dag och motbevisat min tillfälliga neuros (dvs., jag dog inte).

Vissa gånger har jag fått så kallad hjärtneuros där fokuset blir på hjärtslagen och när det blir oregelbundna slag (vilket är helt normalt) så kan jag överreagera på det och få ångest över det vilket ironiskt då ökar hjärtslagen i sig vilket blir tårta på tårta eller "ångest över ångesten". Ibland yttrar sig hjärtneuorsen att hjärtslagen så "tunna" att jag inte känner av dem med handen och då tror att det har stannat vilket så klart är helt inkorrekt.

Nu är jag mer medveten om dessa så jag brukar kunna upptäcka mig själv att, "aha, nu har jag blivit lite smått besatt över värken eller sensationen i den kroppsdelen". Så vänligen sluta kalla mig för "pajas" eller "troll" över att jag får "COVID-19-neuroser" till och från.

Nu har det blivit lite bättre då jag inte tvättar händerna lika ofta varje dag. Och jag brukar även motionera länge på mitt löpband som ett sätt att bevisa för min smått neurotiska hjärna att, "Jag kan inte ha fått det för då borde jag inte orka så här länge på löpbandet."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det finns något som heter neuroser (https://sv.wikipedia.org/wiki/Somatoform_autonom_dysfunktion). Jag har haft problem med neuroser hela livet, vissa jobbigare än andra. Neuroser är när du blir lite smått besatt på en sak som du sedan får beteenden och/eller känslostörningar utifrån och sedan brukar det gå över efter ett tag. Det hela är att det blir lätt hönor av fjädrar för min del som leder till tillfällig mild ångest.

Exempelvis kanske jag börjar blöda i ett finger för att jag skar mig som jag då tror skall leda till att jag skall få blodförgiftning eller dylikt och då får jag ångest över den tanken. Och det känns då verkligt tills att det har gått en dag och motbevisat min tillfälliga neuros (dvs., jag dog inte).

Vissa gånger har jag fått så kallad hjärtneuros där fokuset blir på hjärtslagen och när det blir oregelbundna slag (vilket är helt normalt) så kan jag överreagera på det och få ångest över det vilket ironiskt då ökar hjärtslagen i sig vilket blir tårta på tårta eller "ångest över ångesten". Ibland yttrar sig hjärtneuorsen att hjärtslagen så "tunna" att jag inte känner av dem med handen och då tror att det har stannat vilket så klart är helt inkorrekt.

Nu är jag mer medveten om dessa så jag brukar kunna upptäcka mig själv att, "aha, nu har jag blivit lite smått besatt över värken eller sensationen i den kroppsdelen". Så vänligen sluta kalla mig för "pajas" eller "troll" över att jag får "COVID-19-neuroser" till och från.

Nu har det blivit lite bättre då jag inte tvättar händerna lika ofta varje dag. Och jag brukar även motionera länge på mitt löpband som ett sätt att bevisa för min smått neurotiska hjärna att, "Jag kan inte ha fått det för då borde jag inte orka så här länge på löpbandet."

Tack för redogörelsen, ja om du är seriös ska jag inte kalla dig pajas. Skulle dock genuint rekommendera dig att läsa på vad forskningen säger om det ämne du blir besatt av. Som du själv ger exempel på kan du med förnuftets hjälp få kontroll över neurosen. I det här fallet skulle du kunna säga t.ex. "Viruset överlever inte mer än X tidsenheter på denna typ av yta så därför behöver jag inte oroa mig".

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har ett 75% ytdesinfektionsmedel som inte använts på över en månad nu för jag är orolig över att jag skall fräta(?) sönder ytor.

Hursomhelst så tvättar jag nästan händerna 10-40 ggr om dagarna beroende på vad jag gör så jag bränner nästan 1 dl tvål per dag i värsta fall. Därför har jag investerat i 20 liter tvål vilket lär räcka ett tag.

Nu tänker jag mig följande process för att desinfektera dörrhandtag (plast på stål), knappar på spisen (plast), handtag på kyl- och frys då det är dessa handtag som gör att jag tvättar händerna för jag inbillar mig att COVID-19-viruset är odödlig på dessa ytor av någon irrationell anledning. Seriöst: jag tvättar händerna EFTER jag har duschat för jag inbillar mig att viruset inte kan spolas bort från duschutrustningen!

Här är processen jag tänker mig - rätta mig i stegen vid behov:
1. Jag blötlägger en vit mikrofiberduk med 75% ytdesinfektionsmedlet.
2. Jag placerar den blötaste delen av den vita mikrofiberduken mot ett handtag och håller den stadigt emot så det är som om jag kramar om handtaget men inte för hårt så att vätskan kramas igenom hela mikrofiberduken.
3. Jag låter ytdesinfektionsmedlet verka minst 30 sekunder (behövs längre tid?).
4. Jag tar bort den från ytan och låter den "vädras" av den icke-märkbara ventilationen i lägenheten.
5. Jag sköljer vita mikrofiberduken och börjar om processen på nästa (dörr)handtag eller spisknapp.

eller så kör man på väldigt utspädd klorin, effektivare än sprit mot covod 19 virus vad jag vet. luktar väldigt mycket mindre med. annars är ju tvål och vatten och gnugga ett av dom bästa sätten add bli av med svår dödade virus. dock håller jag med övriga, sök hjälp det du sysslar med är fan inte hälsosamt, jag är petig med handhygienen och tvättar mig när jag varit ute men det du sysslar med är väldigt överdrivet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag håller avstånd till folk och skäller på de som står för nära mig(/hostar så de flyttar själva, ganska roligt tbh).

Jo, skällande är ju ett rimligt beteende...
Är så trött på folk som tycker pandemin är en ursäkt för att bete sig illa.

Värst av alla är de (ofta kvinnor i 30-45-årsåldern för att generalisera kraftigt) som går runt i affärer utan att bekymra sig det minsta om avstånd, klämmer sig in framför folk som står vid hyllorna istället för att vänta till den som står där har tagit vad den skall ha och flyttat på sig etc. Men om någon råkar placera tåspetsen över markeringen i kassakön, då får de panik och viftar, gapar och skriker som en upprörd 2-åring.

(Men jag kanske har missat att Covid-19 bara smittar i köer. Markeringarna där verkar förövrigt, enligt vad vissa tror, fungera som smittskyddsbarriärer. Om man står direkt vid markeringen eller om man har en kundvagn mellan markeringen och sig själv, och därmed hamnar en meter närmare personen bakom, spelar tydligen ingen roll för smittorisken så länge som inte den bakom klivit över markeringen med en centimeter...)

Att i sin upprördhet ta ett par hotfulla steg, vilket vissa av dessa upprörda typer gör, mot "förövaren" medan man skäller ut denne är ju inte direkt begåvat, om man nu är så rädd för att smittas, då det minskar avståndet betydligt mer än nämnda tåspets.

Har även sett folk vid ett fåtal tillfällen använda kundvagnen för att [hota med att] försöka köra på den som är skyldig till sådana grova övertramp (pun intended)...en del är inte riktigt kloka.

Är man så rädd för smitta att man inte kan bete sig någorlunda civiliserat så borde man inte ge sig ut i samhället överhuvudtaget utan använda sig av hemkörningstjänster för mat, medicin och liknande.

Självklart skall man visa hänsyn vad gäller avstånd (inte bara i köer), handtvätt och liknande, men man bör även visa hänsyn i hur man beter sig mot andra människor. Förklarar man lugnt och sakligt för den som man tycker ställer sig för nära att man under rådande omständligheter gärna skulle se att denne höll ett längre avstånd, så kommer det säkerligen fungera minst lika bra som att skälla, och som en bonus så slipper man skämma ut sig.

(@solomon Menar inte att insinuera att just du beter dig illa, fångade bara upp det du skrev om skällande på de som inte håller avstånd för att ventilera min frustration över de överreagerande typer som inte beter sig som folk i sådana situationer.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD