Permalänk
Medlem

Prissättning av begagnad gamingdator

Hej världen.

Då jag ska börja plugga till hösten behöver jag göra mig av med min gamingdator som i ärlighetens namn inte kommer till så mycket användning. Jag skulle nu behöva hjälp med lite prissättning då jag tyvärr har ganska dålig koll. Datorn är köpt av en trevlig användare på Sweclockers i augusti 2019 dvs är den 1 år gammal. Killen jag köpte den av byggde den runt oktober 2016. Allt fungerar felfritt.

Dessa är specsen:

Case: Fractal Design Define Nano S Fönster (moddat filtret i fronten samt vit power LED)
GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming
MBO: ASUS Z170I PRO GAMING
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB (ej överklockad)
CPU-kylare: NZXT Kraken x42
RAM: G.Skill Ripjaws V 3200 2x16GB
SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB
HDD: Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB
PSU: Corsair RM750x 750W
Övrigt: NZXT Hue+
Windows 10 Home

Samt att jag tänkte sälja skärmen:

Dell 27" S2716DG 1440p, 144Hz, G-sync

Vad är ett rimligt pris för allt detta?

Permalänk

Jag hade nog tyckt att det var värt 4.000:-, max 4.500:-. Man kan ju spela rätt många spel med de där specsen, men sedan är det ju begagnat och man vet aldrig hur länge sakerna håller.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag hade nog tyckt att det var värt 4.000:-, max 4.500:-. Man kan ju spela rätt många spel med de där specsen, men sedan är det ju begagnat och man vet aldrig hur länge sakerna håller.

Även med skärmen? Om man kollar på typ Blocket idag känns det som att många datorer går för mycket mer med sämre specs. Är ju inte så insatt så jag har svårt att uttala mig.

Permalänk
Inaktiv

Nog kan du få upp mot 7 500-8 500 kr, 4 000-4 500 kr kändes väldigt lågt 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av wutza:

Hej världen.

Då jag ska börja plugga till hösten behöver jag göra mig av med min gamingdator som i ärlighetens namn inte kommer till så mycket användning. Jag skulle nu behöva hjälp med lite prissättning då jag tyvärr har ganska dålig koll. Datorn är köpt av en trevlig användare på Sweclockers i augusti 2019 dvs är den 1 år gammal. Killen jag köpte den av byggde den runt oktober 2016. Allt fungerar felfritt.

Dessa är specsen:

Case: Fractal Design Define Nano S Fönster (moddat filtret i fronten samt vit power LED)
GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming
MBO: ASUS Z170I PRO GAMING
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB (ej överklockad)
CPU-kylare: NZXT Kraken x42
RAM: G.Skill Ripjaws V 3200 2x16GB
SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB
HDD: Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB
PSU: Corsair RM750x 750W
Övrigt: NZXT Hue+
Windows 10 Home

Samt att jag tänkte sälja skärmen:

Dell 27" S2716DG 1440p, 144Hz, G-sync

Vad är ett rimligt pris för allt detta?

Borde få bra mycket mer än 4,5k. Jag sålde mitt 1060 6gn på tradera för 1.7k. Ett 1060. Jag hade begärt 7000-9000 för datorn och kanske 2000 - 1500 för skärmen och sen se om mågon nappar!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

hur kan någon påstå att den datorn är värd 4-4500? bara grafikkortet släpps för runt 3k på detta forum

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk

4000 kr (utan skärmen). Tillägg: grafikkortet kan/bör säljas separat.

Skrivet av wutza:

Även med skärmen? Om man kollar på typ Blocket idag känns det som att många datorer går för mycket mer med sämre specs. Är ju inte så insatt så jag har svårt att uttala mig.

Datorer till fantasipriser ser man på Blocket, men blir de sålda (till utsatt pris)?

Permalänk
Medlem

7-7,5k skulle jag säga med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

4000 kr (utan skärmen). Tillägg: grafikkortet kan/bör säljas separat.

Datorer till fantasipriser ser man på Blocket, men blir de sålda (till utsatt pris)?

Det har du verkligen rätt i. Svårt att avgöra.

Skulle det verkligen vara mer värt att sälja den utan grafikkortet? Känns det inte som man göra sin kundkrets smal då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag hade nog tyckt att det var värt 4.000:-, max 4.500:-. Man kan ju spela rätt många spel med de där specsen, men sedan är det ju begagnat och man vet aldrig hur länge sakerna håller.

Du har ingen koll kompis. Gå igenom speccen igen, googla och skaffa dig kunskap.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Skrivet av Andres77:

Du har ingen koll kompis. Gå igenom speccen igen, googla och skaffa dig kunskap.

Du har tråkig hyffs, det brukar tyvärr vara obotligt, kunskap kan man alltid förlänas med och vara ödmjuk därefter.

En dator med grundkomponenter från 2016 hade jag inte betalat så mycket för, men separat försäljning ger mer, men det var inte OPs grundfråga. Grafikkortet i fråga är kanon. Ha en fin dag.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Nå, är den utannonserad?

Permalänk
Medlem

Den är snart ute! Jag håller på att rensa ut den. Tydligen mer jobb än väntat

Permalänk
Skrivet av wutza:

Den är snart ute! Jag håller på att rensa ut den. Tydligen mer jobb än väntat

Vadå rensa? Du återställer till en ren Windows 10-installation, utan personliga filer. Eller formaterar bara om hårddisken och kör Killdisk etc. som skriver över informationen.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av pekinganka:

Vadå rensa? Du återställer till en ren Windows 10-installation, utan personliga filer. Eller formaterar bara om hårddisken och kör Killdisk etc. som skriver över informationen.

Kan vara så att han vill spara vissa personliga filer som kan finnas på diskarna??
I och för sig vet vi inte vad han rensar, personliga filer, damm, müsli? Ja vad vet vi??

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Kan vara så att han vill spara vissa personliga filer som kan finnas på diskarna??
I och för sig vet vi inte vad han rensar, personliga filer, damm, müsli? Ja vad vet vi??

Jaha, motsatsen till rensa alltså. Dvs spara.