Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

RAM-buffrad skriv-cache och gör viktigt jobb även om du sätter Smart-RAID-kortet i en HBA-roll
(dvs. varje disk är en JBOD och visas som virtual disk mot OS) om du inte kan sätta kortet i IT-mode (kanske går på P410 och P420 - P400 går det _inte_ ...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Någon som vet vilket minne man köper billigast inom Sverige till gen8'an? Har 8 men vill utöka till 16.
...

Nu vet jag inte om man får göra reklam här, men https://ggsp.se är vår räddare. Här har jag köpt orginal HP-minne till min gamla gen8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kanske lite sent svar - men är batterimodulen (BBWC) med NiMh-batterier så kommer förmodligen 'nyköpta' moduler vara kassa då batterierna i dessa har en begränsad livslängd och är det 5-10 år sedan de tillverkade så är batterierna slutkörda vare sig de är använda eller inte.

kretskortet som sådan går att snäppa ur plastkapseln med ingjutna Varta-knapp cellerna - typiskt brukar de vara så svullna att det syns utanpå plastkapseln som utbuktningar

Och i stället löder man in sladdarna (titta noga i batterikapseln hur hållarna för plus och minus kontakterar på kretskortet) för en batterihållare med plats för 4st AAA/R03-batterier till kortet som satt i batteri-packet - håll väldigt noga koll på plus och minus att det blir rätt och innan man koppla in några batterier.

Som batteri kan man lämpligen köpa Ikeas 'ladda' AAA NiMh-batterier på 1000 mAh och plocka in - om det inte är fel på RAM-cache kortet så kommer cache-funktion igång efter 6-12 timmar och den är _viktig_ för smart-RAID-kortets skriv-prestanda - det går från mediokert till väldigt bra kort när RAM-cachen blir aktivt.

Sätt fördelningen mellan läs och skriv-cache till 25% läs och 75% skriv. default brukar det vara 50/50%

Lutar mer mot att jag måste byta ut batterierna i självaste modulen men den jag har till mitt kort är inte en BBWC modul utan FBWC

Skillnaden är då att de är fastlödda på ett litet kort som påminner om 9v batterikontakt och är på 5.4V jämfört med BBWC som är på 4.8V.
Har alldeles för dålig kunskap om detta men gissar på att det behövs då fler än 4 batterier?
Här är i.a.f. en bild på hur det ser ut utan plastskyddet:

Bytte i tisdags ut minnesmodulen men problemet kvarstår, provade nu byta ut hela smart array-kortet men samma felmeddelande dyker upp men får vänta en 6-12 timmar innan jag kan ta ett beslut på att det verkligen är båda batterierna som är kassa och måste ta fram lödkolven.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Du fick inte med hela texten på batterier - förutom 2,7 V ?4F kanske 34F vilket då tyder på att det inte är batterier utan superkondensatorer då 34 F skulle vara 34 Farad (34 Amperesekunder per 1 Volts ändring) och med två i seriekoppling då kan hantera maximalt 5.4 Volt i spänning över packet innan det blir genombrott i kondensatorerna och de förstörs permanent.

vad mäter du för spänning över dess poler ???

är som runt 2.5 Volt styck så är de fulladdade eftersom systemet inte matar på mer än 5 Volt (vilket blir 2.5V per kondensator om de är seriekopplade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du fick inte med hela texten på batterier - förutom 2,7 V ?4F kanske 34F vilket då tyder på att det inte är batterier utan superkondensatorer då 34 F skulle vara 34 Farad (34 Amperesekunder per 1 Volts ändring) och med två i seriekoppling då kan hantera maximalt 5.4 Volt i spänning över packet innan det blir genombrott i kondensatorerna och de förstörs permanent.

vad mäter du för spänning över dess poler ???

är som runt 2.5 Volt styck så är de fulladdade eftersom systemet inte matar på mer än 5 Volt (vilket blir 2.5V per kondensator om de är seriekopplade)

Så här står det på hela plasthöljet:
Tecate PowerBurst
PBLL
5.4V 17F

Modellbeteckning: 654873-003
HPE AC2021

Sedan på kondensatorn/batteriet står det:
34F 2.7V
TPL-34/12X46

Ska ta och mäta till helgen, men nu har datorn varit igång i snart 20 timmar och felmeddelandet kvarstår och den ledindikatorn fram blinkar orange (vilket betyder att den laddar?), så två olika array-kort, två olika minnesmoduler och två olika batterier, samma problem.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Så här står det på hela plasthöljet:
Tecate PowerBurst
PBLL
5.4V 17F

Modellbeteckning: 654873-003
HPE AC2021

Sedan på kondensatorn/batteriet står det:
34F 2.7V
TPL-34/12X46

Ska ta och mäta till helgen, men nu har datorn varit igång i snart 20 timmar och felmeddelandet kvarstår och den ledindikatorn fram blinkar orange (vilket betyder att den laddar?), så två olika array-kort, två olika minnesmoduler och två olika batterier, samma problem.

Ser ut att vara en kondensator. Dvs den borde inte bli dålig om den blir helt urladdad tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du fick inte med hela texten på batterier - förutom 2,7 V ?4F kanske 34F vilket då tyder på att det inte är batterier utan superkondensatorer då 34 F skulle vara 34 Farad (34 Amperesekunder per 1 Volts ändring) och med två i seriekoppling då kan hantera maximalt 5.4 Volt i spänning över packet innan det blir genombrott i kondensatorerna och de förstörs permanent.

vad mäter du för spänning över dess poler ???

är som runt 2.5 Volt styck så är de fulladdade eftersom systemet inte matar på mer än 5 Volt (vilket blir 2.5V per kondensator om de är seriekopplade)

Skrivet av SAFA:

Ser ut att vara en kondensator. Dvs den borde inte bli dålig om den blir helt urladdad tex.

Mätte nu och fick ut 2.4V, så bör fungera? Provade koppla in det här batteriet som jag kört lite dizemberfest på men tror inte på någon skillnad.
Kanske får ta och helt enkelt köpa ett nytt array-kort eller skrota idéen med att köra RAID5 och ev. bara köra på RAID1/10.
Utan fungerade cache går det alldeles för slött.

Kör förövrigt med senaste firmware (8.36 om jag kommer ihåg rätt) och har även provat med version 8.0.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det var supercap tydligen - att det står 17F på kondingpacket men 34 F per cell beror på att kapacitansen minskar lika mycket som man delar upp kondingarna med lika värde i antal när det kopplas i serie. Därav 34F/2 = 17 F i total kapacitans på konding-packet. Kapacitans räknas på antal Ampere-sekunder (eg. per Colomb i laddningsmängd) för 1 Volts spänningsändring.

---

Utan write-cache är det inte roligt oavsett RAID-mode - så du bör satsa på att få det fungera, i alla fall om du tänker använda HW-RAID.

Nu vet jag inte om P410 och P420 går att sätta i IT-mode (P400 går _inte_ och därmed beroende av RAM-cache även i 1-disk JBOD-mode för senare mjukvaru-RAID tillämpning) men om det går och därmed direktkommunicerar med diskarna så kanske RAM-Cachen inte behövs/använd inte och man slår på diskarnas egna skrivcache så kanske prestandan blir anständig igen om man kör med mjukvaru-RAID - men förstås brasklappen vad som händer vid plötslig strömavbrott under skrivning.

Toshiba har numera på några modeller diskar med write-cache-skydd vid strömavbrott och därmed inte glömmer data som ännu inte skrivits ned på diskytan - gissar att de har sikte på den allt större användningen av mjukvaru-RAID då de är i många fall inte är mer benägna till haveri än system med HW-RAID och kan köras på mycket billigare HBA-kort.

Sedan har också filsystemen blivit allt bättre på att rädda sig vid plötsliga strömavbrott och de transaktionshanterade filsystemen kan i stort alltid backa till en tidigare transaktion 30-90 sekunder innan och utgå därifrån - och checksummande filsystem känner också om data som läses in skulle vara felaktiga tex. för att skrivningen har missats/fel ordning över disk-arrayen. typiska sådana filsystem är BTRFS och ZFS

MDADM-RAID som är väldigt mycket använd inom Linuxvärlden (och alla köpe-NAS) har inte någon speciell strömavbrotts-skydd och är känslig för skador om write-cache på diskarna är påslagen och mycket skrivaktiviteter samtidigt - för att få skydd måste man använda 'write-ahead-Journal' vilket är något som väldigt få känner till och ännu färre använder sig av eftersom det har negativ påverkan av prestandan och dessutom någon som måste planeras in redan när RAID-matrisen sätts upp första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det var supercap tydligen - att det står 17F på kondingpacket men 34 F per cell beror på att kapacitansen minskar lika mycket som man delar upp kondingarna med lika värde i antal när det kopplas i serie. Därav 34F/2 = 17 F i total kapacitans på konding-packet. Kapacitans räknas på antal Ampere-sekunder (eg. per Colomb i laddningsmängd) för 1 Volts spänningsändring.

När jag mätte dem första gången visade 2.4V, mätte på nytt nu och då visade båda 2.16V.

Men, plockade bort allt från det nya array-kortet och la till allt en efter en, startade upp för att se om det fanns något som tydde på att felet sitter i någon annan komponent än supercapen, och nu när jag la till den dök det inte upp något felmeddelande längre!
Känns dock väldigt opålitligt, varför fungerar det nu helt plötsligt? Kopplade t.om. in allt som det varit de senaste dygnen. Har provat båda korten med båda minnesmodulerna samt båda batterierna utan gott resultat, så vad har gått rätt till den här gången?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Man:

@Nima2001: Hej!
Nu ska vi se, jag gissar lite nu då min mapp med esxi-installationer innehåller ganska många olika och jag bråkade ju lite med den innan jag fick med min array i installationen. Men jag är ganska säker på följande:

Jag började med MUFFINS6.5FIX.iso som är en HPE 6.5 installation med någon fixad driver som annars kan ge pink-screen crasch.
Länk till sidan där felet beskrivs och filen finns: https://blog.monstermuffin.org/fixing-esxi-6-5-hpe-g7-servers...
Direktlänk: https://drive.google.com/file/d/0By6vFHV8LbUKbGxpb2ZVcWdCUlk/...

Sedan uppgraderade jag till 6.7 genom att boota ifrån ISO´n och valde upgrade under installationen.
Även den är länkad ifrån föregående sida, dock någon annan kille som satt ihop den.
Direktlänk: https://drive.google.com/file/d/1WXPIvWLsDU_gw2J9jtvKbjkAJSMz...

Sedan sista steget blev en helt officiell nybyggd 6.7u3 med senaste uppdateringarna som byggdes via PowerShell-scriptet härifrån: https://www.v-front.de/p/esxi-customizer-ps.html
Även den bootade jag upp ISO´n och sedan valde upgrade under installationen.

Jag la upp den filen jag byggde på Google drive också, så slipper du krångla igång scriptet.
Direktlänk: https://drive.google.com/open?id=17LAILnZTrq5-5EyOEqJAPqM4IZG...

Testa detta, och fungerar det inte så säg till så ska jag fundera lite mer på vilka filer jag använde.
Alternativer skulle isf. vara att jag började med HPE´s 6.5 och sedan gjorde upgrade enligt tidigare beskrivet förfarande med deras 6.7 och tillsist den egenbyggda 6.7u3.

Lycka till!

Såg att en av dom externt delade filerna inte låg uppe längre.
Här kommer den:
MUFFINS6.5FIX.iso https://drive.google.com/file/d/19EfMiVDLKp3NtaVbZRmNNF6LD0Al...

Jag la upp även andra filen ifall den skulle försvinna med tiden:
VMware-ESXi-6.7.0-9484548-HPE-Gen9plus-670.10.3.5.6-Sep2018_CUSTOM.iso https://drive.google.com/file/d/1TitWZmL2BtyxZkZSl41HGBalHPjd...

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Hej! Hittat denna annons. Är det ett vettigt pris för en gen8 i dag? Tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning.
https://www.blocket.se/vi/91517838.htm

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Hej! Hittat denna annons. Är det ett vettigt pris för en gen8 i dag? Tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning.
https://www.blocket.se/vi/91517838.htm

Mvh

Köpte min för ett år sen och betalade ungefär samma för 4GB och standard CPU. Ville ha en direkt och hittade bara en från en engelsk återförsäljare (begagnad såklart)

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Köpte min för ett år sen och betalade ungefär samma för 4GB och standard CPU. Ville ha en direkt och hittade bara en från en engelsk återförsäljare (begagnad såklart)

Jag handlade en standard för 700kr för några månader sedan. Så spannet är ganksa stort!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Hej! Hittat denna annons. Är det ett vettigt pris för en gen8 i dag? Tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning.
https://www.blocket.se/vi/91517838.htm

Mvh

Tycker det verkar rimligt. Varken dyrt eller billigt. Maxat RAM, samt en av de vettigare propparna om man är ute efter flertrådad snarare än singeltrådad prestanda, och vill hålla sig någotsånär inom TDP-spec utan att modda kylning osv. Ska du skaffa uppgraderingar i efterhand springer totalkostnaden snabbt iväg, ganska najs att få den kittad och klar.

Skrivet av zonar:

Jag handlade en standard för 700kr för några månader sedan. Så spannet är ganksa stort!
/z

Att få tag på en MS Gen 8 för de pengarna är att betrakta som ganska rejält tursamt. Man kan inte räkna med det om man inte har tid att eventuellt vänta väldigt länge

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har grejat lite med min MS ett tag nu då jag planerat att ersätta min Supermicro med MS pga mindre footprint.
Fick satt i WD Red 14TB igår och kan informera att dom fungerar utan problem med P420 som läser temps etc korrekt vilket innebär att fläkten är lugn.
Tar en stund innan den är klar med paritetsbiten dock
Cpu, minne, kontroller samt lite annat till den är köpt på Ebay för småpengar så om nån funderar på att uppa till bättre specs så är Ebay the way to go.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tja!
Är ute att eventuellt sälja min Gen8, får man bara fråga vad som är ett rimligt pris för den? Sitter en 1220L v2 i den med 8gb ram.
Ber om ursäkt om det inte är tillåtet att ställa frågan

Permalänk
Medlem

Hallå
Tänkte uppdatera ILO på min gamla gen 8. Jag körde en SPP men den var äldre och installerade 2.55 men jag vill installera 2.73.
Hittar bara en exe-fil som man kan köra direkt på servern om man kör windows, men jag kör xpenology.

Tacksam för hjälp.

_Edit:
https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_c...

Såg att det t.o.m. kommit 2.75 så jag körde den här sen extraherade jag och laddade upp .bin-filen i ILO och det funkade fint.

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Medlem

Fasen jag har köpt en Microserver Gen 10 och installerat Windows Server 2019, men får bara svart bild i TeamViewer. Någon som har liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Fasen jag har köpt en Microserver Gen 10 och installerat Windows Server 2019, men får bara svart bild i TeamViewer. Någon som har liknande erfarenheter?

Det är för att du ansluter till "User-ID" och inte "Server-ID"

Kika i serverns teamviewer under Help - About. Där har du ett server ID använd det istället

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det är för att du ansluter till "User-ID" och inte "Server-ID"

Kika i serverns teamviewer under Help - About. Där har du ett server ID använd det istället

Den är jag med på, och har stött på tidigare. Jag ansluter till rätt ID. Det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Den är jag med på, och har stött på tidigare. Jag ansluter till rätt ID. Det hjälper inte.

Okej, då vettetusan. Du har ingen minimerad RDP-session igång? Samma release på bägge temaviewer?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Okej, då vettetusan. Du har ingen minimerad RDP-session igång?

Nej.

Skrivet av Aeqvist:

Samma release på bägge temaviewer?

Jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogo123:

Hallå
Tänkte uppdatera ILO på min gamla gen 8. Jag körde en SPP men den var äldre och installerade 2.55 men jag vill installera 2.73.
Hittar bara en exe-fil som man kan köra direkt på servern om man kör windows, men jag kör xpenology.

Tacksam för hjälp.

_Edit:
https://support.hpe.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=MTX_c...

Såg att det t.o.m. kommit 2.75 så jag körde den här sen extraherade jag och laddade upp .bin-filen i ILO och det funkade fint.

Jepp, packa upp och ladda upp via Administration -> Firmware i webinterfacet är det som gäller

Uppdaterade nyss, har kommit en 2.75(b)-version. Tidigare har versioner med bokstavsappendix förvisso varit identiska med originalreleasen, men orkade inte kolla denna gången, körde bara på just in case.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ny version av iLO släppt, 2.76.

Enklaste metoden att installera är som vanligt att packa upp installern, och installera ilo4_276.bin från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet.

Helt otroligt att de fortfarande släpper uppdateringar till en 7-8 gammal produkt. Sjukt bra av dem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ny version av iLO släppt, 2.76.

Enklaste metoden att installera är som vanligt att packa upp installern, och installera ilo4_276.bin från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet.

Helt otroligt att de fortfarande släpper uppdateringar till en 7-8 gammal produkt. Sjukt bra av dem

Är ju inte specifikt till Microserver, det är för ILO4 som sitter i alla Gen8 och Gen9-servrar.
Men bra att de släpper uppdateringar då det det täpper till ett säkerhetshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Är ju inte specifikt till Microserver, det är för ILO4 som sitter i alla Gen8 och Gen9-servrar.
Men bra att de släpper uppdateringar då det det täpper till ett säkerhetshål.

Hehe, det var iLO4 jag avsåg. Fullt medveten om att iLO4-hårdvara sitter i annat än bara MS gen 8

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hello!

Jag köpte igår en MS G8 på eBay, xeon-cpu och 16Gb minne. Sen har jag 4x4Gb diskar som jag har tänkt montera i den. Jag har tänkt att använda 2x4b till filmer/serier och sen ha andra setet med 2x4Gb diskar till backup (foton/filmer, personligt stuff) och bra-att-ha-filer. Ungefär så kommer setupen att se ut. Hittade även en guide på det berömda google om hur man moddar dit en tystare fläkt vilket jag kanske kommer ge mig på att göra om den medföljande låter som en jetmotor.

Det första setet med diskar har jag som sagt tänkt köra som medialagring. Servern ska kopplas till TV'n via HDMI och vi ska kunna se på film via den.
Det andra setet med diskar ska som sagt vara "molnlagring".

Jag är lite ny på det här med servrar och har aldrig pysslat med det här. Men jag fick rådet att köra ESXI av en kompis och det verkar luta åt det. Men nu kommer den egentliga frågan. Vilka OS är bäst att köra?

Kriterier för backup:
* Det ska vara användarvänligt och smidigt att kunna flytta personliga grejer från en enhet till servern (helst med en smidig app till telefonen). Windows 10 med TeamViewer?

Kriterier för media:
* Kunna spela upp film direkt från servern. Något mediaorienterat OS. Tänk PLEX fast som operativssystem.

Anledningen till den här kombinerade lösningen är för att vi har streamat film ifrån min dator (i7 8700, RTX 2070) till TV'n via nätverket men CPU'n har inte lyckats transcodea in texter utan att det börjar buffra för att CPU'n inte hinner med. På 1080p filmer så har jag fått ställa ner kvalitén till 720p och ibland har det till och med börjat buffrat då också. Stänger jag av undertexter så är det inga problem, knappt så processorn behöver arbeta.

Tanken är också att jag ska köpa en fjärrkontroll till servern för att kunna styra det mediainriktade operativsystemet. Detta för att slippa ha ett tangentbord vid vardagsrumsbordet. Kan ju försöka hålla isär mancaven och vardagsrummet Körde XBMC vid nåt tillfälle och jag tyckte det såg smidigt och enkelt ut att kunna köra med en fjärrkontroll.

[EDIT] Upptäckte precis att det inte finns någon videoutgång på servern som den är. Isåfall så får jag investera i ett lågprofilsgrafikkort för att lösa det.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Hello!

Jag köpte igår en MS G8 på eBay, xeon-cpu och 16Gb minne. Sen har jag 4x4Gb diskar som jag har tänkt montera i den. Jag har tänkt att använda 2x4b till filmer/serier och sen ha andra setet med 2x4Gb diskar till backup (foton/filmer, personligt stuff) och bra-att-ha-filer. Ungefär så kommer setupen att se ut. Hittade även en guide på det berömda google om hur man moddar dit en tystare fläkt vilket jag kanske kommer ge mig på att göra om den medföljande låter som en jetmotor.

Det första setet med diskar har jag som sagt tänkt köra som medialagring. Servern ska kopplas till TV'n via HDMI och vi ska kunna se på film via den.
Det andra setet med diskar ska som sagt vara "molnlagring".

Jag är lite ny på det här med servrar och har aldrig pysslat med det här. Men jag fick rådet att köra ESXI av en kompis och det verkar luta åt det. Men nu kommer den egentliga frågan. Vilka OS är bäst att köra?

Kriterier för backup:
* Det ska vara användarvänligt och smidigt att kunna flytta personliga grejer från en enhet till servern (helst med en smidig app till telefonen). Windows 10 med TeamViewer?

Kriterier för media:
* Kunna spela upp film direkt från servern. Något mediaorienterat OS. Tänk PLEX fast som operativssystem.

Anledningen till den här kombinerade lösningen är för att vi har streamat film ifrån min dator (i7 8700, RTX 2070) till TV'n via nätverket men CPU'n har inte lyckats transcodea in texter utan att det börjar buffra för att CPU'n inte hinner med. På 1080p filmer så har jag fått ställa ner kvalitén till 720p och ibland har det till och med börjat buffrat då också. Stänger jag av undertexter så är det inga problem, knappt så processorn behöver arbeta.

Tanken är också att jag ska köpa en fjärrkontroll till servern för att kunna styra det mediainriktade operativsystemet. Detta för att slippa ha ett tangentbord vid vardagsrumsbordet. Kan ju försöka hålla isär mancaven och vardagsrummet Körde XBMC vid nåt tillfälle och jag tyckte det såg smidigt och enkelt ut att kunna köra med en fjärrkontroll.

Tacksam för svar!

Kolla på Unraid. Då kan du köra VMs, dockers osv rakt i OSet och det agerar även "NAS". Dvs filserver.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Kolla på Unraid. Då kan du köra VMs, dockers osv rakt i OSet och det agerar även "NAS". Dvs filserver.

Tack! Ska absolut spana in det! Har du koll på hur det står sig mot exempelvis ESXI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Tack! Ska absolut spana in det! Har du koll på hur det står sig mot exempelvis ESXI?

Ja det är två helt olika operativsystem :).