High Score – om tv-spelens historia på Netflix

Permalänk
Lyxfällan 🎮

High Score – om tv-spelens historia på Netflix

Jag tänkte bara tipsa alla retrospelsfantaster om att dokumentärserien High Score: Dataspelens guldålder finns på Netflix nu. För oss som varit med sedan hedenhös och tittat på en mängd retrodokumentärer tidigare är det kanske inte jättemycket nytt här, men det är välproducerat och jag tycker alltid det är lika trevligt att återuppleva de olika tidsepokerna jag varit med om, oavsett hur bekant informationen är. Serien går igenom hur det hela började med Pac-Man och Space Invaders, comebacken med Nintendo, rollspel inspirerade av D&D, konsolkriget under 90-talet, fightingspels-eran och 3D-epoken med Star Fox och FPS med Doom och Wolfenstein.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag tänkte bara tipsa alla retrospelsfantaster om att dokumentärserien High Score: Dataspelens guldålder finns på Netflix nu. För oss som varit med sedan hedenhös och tittat på en mängd retrodokumentärer tidigare är det kanske inte jättemycket nytt här, men det är välproducerat och jag tycker alltid det är lika trevligt att återuppleva de olika tidsepokerna jag varit med om, oavsett hur bekant informationen är. Serien går igenom hur det hela började med Pac-Man och Space Invaders, comebacken med Nintendo, rollspel inspirerade av D&D, konsolkriget under 90-talet, fightingspels-eran och 3D-epoken med Star Fox och FPS med Doom och Wolfenstein.

https://youtu.be/B4jopG1wX88

Super Mario borde väl nämnas, antar jag? Ska se den i veckan här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@crew seven: Avsnitt nummer två handlar om tv-spelens återkomst med Nintendo och NES, så Mario är i allra högsta grad inblandad ja

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Har bara sista avsnittet kvar nu. Trots att jag växte upp med NES och Sega så visste jag inte eller förstod inte att det var fight mellan bolagen. Intressant att se det nu i efterhand hur båda verkligen försökte vinna mark över den andra.

Permalänk
Medlem

Vi kollade på två avsnitt igår. Riktigt intressant att de tagit reda på rätt udda saker som hände och hur spelbranschen startade.

Rekommenderas!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

Ska kika, tack för tipset

PS. Ljudet i trailern är nog det sämsta jag hört någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Har bara sista avsnittet kvar nu. Trots att jag växte upp med NES och Sega så visste jag inte eller förstod inte att det var fight mellan bolagen. Intressant att se det nu i efterhand hur båda verkligen försökte vinna mark över den andra.

Genesis does what Nintendon't och Please forget loading(Nintendos reklam för N64).
Please forget loading borde komma tillbaka nu när nya konsolgenerationen med SSD kommer :).

Men jag befarade vad TS skrev, att man nog redan har koll på det mesta.
Vet inte om jag orkar se 6x ca40 minuter för att fylla i det lilla jag inte har koll på.
Får nog bli efter att jag sett klart på Twilight Zone(1959), spelat klart TLOU 2 och Spider-man.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon193054: Ja udda det där, i serien är det lyckligtvis mycket bättre

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Fearnox: ja det mesta har kunnat ses i diverse andra dokumentärer, men det finns lite detaljer här och där som var nytt för mig också. Jag uppskattar den ändå väldigt mycket trots att mycket är bekant. Att se alla gamla utvecklare och professionella spelare i mogen ålder prata om sina minnen och hur inspiration till spelkoncept kom till, hur unga kaxiga grabbar lurade till sig en break i branschen, med mera. Kul och inspirerande att titta på

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Serien innehåller en del intressanta detaljer, men samtidigt har de ett amerikanskt fokus och urvalet är lite konstigt från mitt perspektiv. Det läggs t ex mycket tid på att tala om ett obskyrt försvunnet dataspel där man bekämpar homofober, men det sägs inte ett enda ord om Commodore 64 eller Amiga.

Permalänk
Medlem

La till den där i att-se-listan igår kväll.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en välproducerad och intressant serie som täcker en hel del av spelhistoriens mest betydelsefulla händelser. Väl värd er dyrbara tid

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ureet: Ja det amerikanska fokuset märks ju bland annat i att Genesis aldrig omnämns som Mega Drive exempelvis. Men jag uppskattar att de inkluderade just det exemplet du nämnde där, för det är något jag inte hade en aning om, och det är ändå intressant och kul att se att den marginaliserade delen av spelbranschen får lite uppmärksamhet. En retroserie likt denna skulle ju kunna ta upp alla möjliga spelkonsoler och speldatorer, och då skulle det nog bli spretigt och väldigt många delar (eller orimligt långa och spretiga delar). Men Amiga och C64 kunde gott omnämnas, det håller jag med om.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Super Mario borde väl nämnas, antar jag? Ska den i veckan här.

Berättaren i serien är Charles Martinet, mest känd för Marios röst de senaste 30 åren

Permalänk
Medlem

såg serien förra veckan och måste säga att den tog upp saker man inte vist om bland annat om arkadspel som man själv spelade en massa när man var ung.

Väldigt bra och intressant serie så vill man veta bakgrund om vissa spel så är det en intressant serie.
som att figuren Kirby bygger på en riktig person som var advokat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill också rekommendera Ars technica War Storys.
Ett bra exempel är den om Myst, väldigt intressant att se vilka utmaningar och anledningen till varför man gick vissa vägar förr inom spelutveckling.

Permalänk
Avstängd

Ska se serien. Gillade King of Kong och växte ju upp med c64 och nintendo så det här kan nog vara nåt för mig.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Avstängd

Håller med om att de har ett tydligt fokus på den amerikanska marknaden och dess historia såsom tidigare nämnts i tråden.

I övrigt har det varit mycket underhållande att titta igenom

Permalänk
Inaktiv

Blir att se den den dag jag har en bättre anslutning. Tycker gott Netflix skulle kunna erbjuda ett ASCII-läge för oss med smalband.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag vill också rekommendera Ars technica War Storys.
Ett bra exempel är den om Myst, väldigt intressant att se vilka utmaningar och anledningen till varför man gick vissa vägar förr inom spelutveckling.

https://youtu.be/EWX5B6cD4_4

Kan inte annat än instämma, Ars Technicas War Storys är sjukt bra. Brukar se de korta först och sedan extended-versionerna (runt 2 timmar brukar de snitta på) när de dyker upp.

Permalänk

Bra tips rattar in High Score på Netflix precis nu

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Riktigt bra "serie", körde igenom den när den släpptes

Permalänk
Medlem

Konstaterade att en klasspolare hade Channel F så den har man spelat på Minns inte så mycket av den spelmässigt mer än att joysticksen var udda och ofta krävde tlc för att funka.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tycker den var bra väldigt genomarbetat, bra klippning och snygga mellanselvekveser.

Visst mörker man att de verkligen vilja få in bögar, transa, svarta och kvinnor. Vilket är bra men hade nog också sett c64 och Amiga. Får gärna komma en till säsong

Jag skulle vilja se saker som
C64
Amiga
Demoscenen
Mer Musik och ljud
Flera spel hade varit intressant att få reda på mer om duke3d, gta1, ms röj, blood and guts c64, moonstone, monkey island.

Permalänk
Medlem

Visst är det den serien som delvis handlar om fuskaren Billy Mitchel? Eller var det en annan som jag glömt namnet på?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Billy är med i filmen King of Kong @danedi. Finns mycket intressant att ta reda på om den filmen, podcasts och sånt. Minns att när imdb hade forumtrådar längst ner på sidan så var Billy och en massa folk där och härjade. Varit kontroversiellt länge.

Ja, och visst har dom sökt med ljus och lykta efter mångfald @jan-banan.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

Efter ni sett denna serie kan ni kolla in denna kanal. Mer detaljfokus i dessa filmer, välproducerade är dom också!
https://www.youtube.com/channel/UCE1jXbVAGJQEORz9nZqb5bQ

Permalänk
Medlem

Förväntade mig något,, typ ganska standard , stora namn, väldigt ytligt och massa gubbar som snackar nostalgi. Som det brukar bli när dom gör såna här dokumentärer.

Men det visade sig inte vara så, på ett bra sätt. Har bara sett första avsnittet ännu, men kan nog rekommendera denna serie. 4 av 5 credits i betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Visst är det den serien som delvis handlar om fuskaren Billy Mitchel? Eller var det en annan som jag glömt namnet på?

King of Kong handlar mycket om honom, men det är ingen serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Serien innehåller en del intressanta detaljer, men samtidigt har de ett amerikanskt fokus och urvalet är lite konstigt från mitt perspektiv. Det läggs t ex mycket tid på att tala om ett obskyrt försvunnet dataspel där man bekämpar homofober, men det sägs inte ett enda ord om Commodore 64 eller Amiga.

Det är en Netflix produkt, de måste alltid ha med det perspektivet samt perspektiv av etnicitet, börjar kännas lite som de gör alla saker ur samma mall.

Men tyckte serien var sevärd men var tog snes vägen, antar det kommer en sesong till

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt