Z97 moderkort endast en minneskanal fungerar

Permalänk
Medlem

Z97 moderkort endast en minneskanal fungerar

Hej Sweclockers,

Mitt nuvarande Z87 moderkort (Asus Z87 plus) har tyvärr kastat in handduken och jag fick låna ett Z97-moderkort (Asus Z97-P) av en kompis för felsökningen, detta kort ska vara i nyskick enligt min kompis och bara legat under en tid. Jag lyckas däremot inte nå POST när jag har minnen i den andra minneskanalen.

Har 2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz 1.5V CL9 med höga kylflänsar samt 2x4GB likadana fast med låga kylflänsar. Dessa har funkat utan problem i mitt tidigare moderkort (sen verkar RAM-slotsen gått sönder på det) och den når POST med vardera par i kanal 1 (A1 på moderkortet) alternativt en sticka från varje par i den kanalen. Så fort jag har något minne i den andra kanalen fastnar datorn i en boot-loop, har även testat med ett par ytterligare stickor i olika kombinationer utan resultat.

Har kontrollerat sockeln efter böjda pins men den ser hel ut, är det något jag glömt att testa? Eller är den andra minneskanalen trasig helt enkelt (trots att kortet ska vara sparsamt använt)?

Permalänk
Medlem

Förmodligen fel på CPUn. Har du möjlighet att testa med annan CPU?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Kolla även CPU-sockeln så att det inte är något som är skadat där.

Permalänk
Hjälpsam

z97 moderkort är rätt dyra begagnade. De flesta går på runt 1000-lappen.
Många som har bra processorer liggande som fortfarande funkar kanon men moderkort dör allteftersom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Prova reset bios till factory default/bios uppdatering.

Jag har hört på långa vägar att följande kan hjälpa, men gör det endast om du inte hittar något alternativ och är villig att moderkortet dör.
Stryk pinsen lätt med en tops(sådan utan bommul) som är doppad i isopropanol. Även de guldplätterade på cpun. Men var extremt försiktig då de ej ska böjjas. Utan endast strykas lätt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Förmodligen fel på CPUn. Har du möjlighet att testa med annan CPU?

Glömde skriva det, har testat med en annan CPU också men samma resultat där.

Skrivet av ehsnils:

Kolla även CPU-sockeln så att det inte är något som är skadat där.

Har gjort det, står i TS.

Skrivet av Fluf:

z97 moderkort är rätt dyra begagnade. De flesta går på runt 1000-lappen.
Många som har bra processorer liggande som fortfarande funkar kanon men moderkort dör allteftersom.

Var en medlem som satt på ett så jag kommer slå till på det. Blir det mer strul får jag uppgradera till något modernt helt enkelt.
Tycker det är lite konstigt ja eftersom jag känner flera med fungerande Sandy Bridge-riggar än i dag.

Skrivet av Zeedarn:

Prova reset bios till factory default/bios uppdatering.

Jag har hört på långa vägar att följande kan hjälpa, men gör det endast om du inte hittar något alternativ och är villig att moderkortet dör.
Stryk pinsen lätt med en tops(sådan utan bommul) som är doppad i isopropanol. Även de guldplätterade på cpun. Men var extremt försiktig då de ej ska böjjas. Utan endast strykas lätt.

Kan ju testa att reseta och även byta batteriet förstås men tvekar på att det skulle hjälpa. Låter lite väl riskabelt för min del dessvärre eftersom det är min kompis kort.

Har för övrigt lånat min kompis minnen som är exakt likadana med låga kylflänsar som mitt ena par, resultatet var detsamma och då testade jag även att köra vardera par i vardera kanal.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mackey:

Var en medlem som satt på ett så jag kommer slå till på det. Blir det mer strul får jag uppgradera till något modernt helt enkelt.
Tycker det är lite konstigt ja eftersom jag känner flera med fungerande Sandy Bridge-riggar än i dag.

Jo, både jag och grabben kör fortfarande Sandy Bridge hemma. De står sig ännu helt OK.
Däremot så är livslängden längre på processorer än moderkort rent generellt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Testade byta batteri bara för att utesluta allt och datorn POST:ade inte, däremot blev beteendet vid boot lite annorlunda. Tidigare så bootade datorn om efter 3-4 sek och fortsatte så i en loop. Nu startade den upp och var på men jag fick ingen bild/POST varken från grafikkortet eller CPU:ns inbyggda.