Seasonic visar 12-pinskontakt för Nvidias "Ampere"-grafikkort

Permalänk
Medlem

När grafikkortet drar mer ström än resten av hela datorn kanske det är dags att de börjar sälja "kompletteringsnätagg" avsedda att enbart driva grafikkortet? Jag har i och för sig kört dubbla vanliga nätagg i en miningrigg förut men man fick "tjuvkoppla" nätagget som bara gick till grafikkort så att det kunde starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Som @BengaBang skrev så är detta inte en adapter så du behöver inte oroa dig för glappkontakt, denna kabel är inte från 2x 6+2pin pci-e utan är en ren strömkabel direkt från nätaggregatet som ansluts på nätaggregatets 8pin som mynnar ut i 2x 6+2pin pci-e per 8pin så denna 12pin pci-e kabel ersätter 4x 8pin pci-e alltså tillräckligt för 600w (150w x 4)

Enligt TechPowerUp är just 12-pin anslutningen klassad för upp till 600w men är mindre en ensam 8-pin PCIe anslutning, färre anslutna kablar och mer plats för luftflödet genom kylaren kanske?

https://www.techpowerup.com/271301/nvidia-12-pin-connector-pi...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Master of Overkill

Kablarna är specade för lägre än va dom klarar av.
Mina Titan (första gen) drog runt 550-600W styck max överklockade med 8+6 pin.
Med volt mod.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Logiken i att 6+8 är mindre än 12 får jag inte ihop riktigt...

Skrivet av oceanic:

Enligt TechPowerUp är just 12-pin anslutningen klassad för upp till 600w...

Beror ju på hur det används...
En 6-pin-kontakt har tre plus-ledare, två nollor för återledning och en pinne som bara talar om att kontakten är ansluten. 75W fördelas alltså på två ledare.
När den utökas till 8-pin tillkommer en nolla och en indikator. Då fördelas 150W på tre ledare.
Med 12-pin, som kan antas sakna indikator, fördelas 600W på sex ledare. Dubbelt då hög effekt (strömstyrka) per pinne som 8-pin.

Jag kan se tre alternativa framtider för denna 12-pin-kontakt:
1. Den blir en tillfällig fluga när bara (en del av) denna generations grafikkort drar så hög effekt att den alls är ett vettigt alternativ.
2. Kontakten blir ny standard på server-sidan, där korten ska vara kompakta och kan komma att dra höga effekter även framöver.
3. Nvidia utnyttjar sin marknadsdominans och gör denna kontakt till ny standard på konsumentsidan, där den sätts på alla kort som behöver mer effekt än moderkortet kan mata. (Blir då även standard på PSU från ~400W och uppåt, med problem som följd hos dem som försöker använda klent kragg för att mata hungrigt grafikkort.)

Permalänk
Medlem

hoppas 750 Gold fungerar också för dessa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Passande att kodnamnet är Ampere, när det krävs speciella kontakter för att leverera tillräckligt mycket ampere

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den bilden är väl fejk på det sättet att personen förstorat 3090? Så egentligen är inte 3090 så extremt stor som bilden visar.

Mer info här : https://forums.guru3d.com/threads/photos-of-flagship-geforce-...

lite märklig justering där, han förutsätter att pci-e kontakten sitter på samma djup som ett 2080. dvs, längst ut. Vilket den iofs ser ut att göra, men sen har han också klippt av blecket där man skruvar fast kortet. och verkar inte justera "höjd" alls.
Men även med den justeringen så är det fortfarande ett jävligt stort kort, på alla ledder.

Det vore intressant att jämföra med historiska stora kort.

Permalänk
Medlem

@Mocka: Men ärligt talat om 3080 kortet är 3 slotts hamnar pci expressporten närmare kameran . Vilket i så fall skulle göra att porten ser större ut .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Beror ju på hur det används...
En 6-pin-kontakt har tre plus-ledare, två nollor för återledning och en pinne som bara talar om att kontakten är ansluten. 75W fördelas alltså på två ledare.
När den utökas till 8-pin tillkommer en nolla och en indikator. Då fördelas 150W på tre ledare.
Med 12-pin, som kan antas sakna indikator, fördelas 600W på sex ledare. Dubbelt då hög effekt (strömstyrka) per pinne som 8-pin.

Jag kan se tre alternativa framtider för denna 12-pin-kontakt:
1. Den blir en tillfällig fluga när bara (en del av) denna generations grafikkort drar så hög effekt att den alls är ett vettigt alternativ.
2. Kontakten blir ny standard på server-sidan, där korten ska vara kompakta och kan komma att dra höga effekter även framöver.
3. Nvidia utnyttjar sin marknadsdominans och gör denna kontakt till ny standard på konsumentsidan, där den sätts på alla kort som behöver mer effekt än moderkortet kan mata. (Blir då även standard på PSU från ~400W och uppåt, med problem som följd hos dem som försöker använda klent kragg för att mata hungrigt grafikkort.)

Hur är det med ATX12VO, kan det vara så att nätagg av den typen kan ha 12-pin för matning av kraftfulla komponenter, de har ju redan 10-pin som ger 288W för moderkort och lättare komponenter.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

Effektivitet är förstås en viktig detalj, men jag tycker helt klart att toppskiktet bör ha höga energikrav just för att den verkliga prestandan då också blir högre.

Tiden är förbi då det är gångbart att använda SLI för spelande.
Då är det alltså god tid att det ersätts med enkelkort med samma strömåtgång.

De hade för all del fått vara på 700 watt för min del, om jag hade haft råd.

Permalänk
Hjälpsam

Blir smidigare än två tre lösa kontakter det måste man säga.
Hoppas att de inte gör detta till något properitärt, det skulle kunna bli standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Blir smidigare än två tre lösa kontakter det måste man säga.
Hoppas att de inte gör detta till något properitärt, det skulle kunna bli standard.

Själv hoppas jag nog mer på motsatsen. Inte fler sladdstandarder utan färre.
Jag tror att vi hade klarat oss väl på enkom 8-pinskontakten. Stryk 6pin - och lägg inte till 12pin heller.
Drar ett grafikkort inte så mycket ström? Ja använd 8-pinskabeln ändå. Man måste ju inte maxa linan ;).

Alltså ja - det är aningen klumpigare att dra 2st 8pinskablar än en 12pin. Men den uppoffringen är ganska begränsad tänker jag mig.

Anledningen är att det blir en jäkla massa extrasladdar (och adaptrar - jag har nog fåt med en 8-6pin till varje grafikkort jag köpt senaste åren) när det finns flera olika kontakter som ska göra samma grej.
Har alla 12V-kablar 8 pin så blir det mindre resursslöseri. Har vi 4pin, 6,pin, 8pin, 10,pin och 12pin för samma ändamål så måste man ju skicka med alla de versionerna till nätaggen också. Och flertalet av sladdarna används inte ens för de passar ju då ofta inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kom på att det kan ha varit så att den extra 8-pin var överflödig, gjorde ingen skillnad. Så då är den väl inom spec antar jag(?)

Minns inte, men här går han igenom PCBn

https://www.youtube.com/watch?v=V70f1Kx0QTU

Har också samma kort och har för mig att jag läste någonstans när korten släpptes att MSI inkluderade tre strömkontakter för att det skulle se ut som att det drog mer ström än de andra vilket skulle tillåta ännu högre OC men att det inte alls var fallet. Tror det är 6-pin som egentligen inte används men som ändå måste vara inkopplat för att man ska kunna boota datorn.

Skrivet av Lordsqueak:

lite märklig justering där, han förutsätter att pci-e kontakten sitter på samma djup som ett 2080. dvs, längst ut. Vilket den iofs ser ut att göra, men sen har han också klippt av blecket där man skruvar fast kortet. och verkar inte justera "höjd" alls.
Men även med den justeringen så är det fortfarande ett jävligt stort kort, på alla ledder.

Det vore intressant att jämföra med historiska stora kort.

Skrivet av ottoblom:

@Mocka: Men ärligt talat om 3080 kortet är 3 slotts hamnar pci expressporten närmare kameran . Vilket i så fall skulle göra att porten ser större ut .

Mycket möjligt att ni har rätt, tycker man läst allt möjligt gällande dessa bilder. Har ingen egen åsikt utan länkade bilden som en annan infallsvinkel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

lite märklig justering där, han förutsätter att pci-e kontakten sitter på samma djup som ett 2080. dvs, längst ut. Vilket den iofs ser ut att göra, men sen har han också klippt av blecket där man skruvar fast kortet. och verkar inte justera "höjd" alls.
Men även med den justeringen så är det fortfarande ett jävligt stort kort, på alla ledder.

Det vore intressant att jämföra med historiska stora kort.

Se mitt inlägg från förra sidan #18562629

Bild från inlägg

Den är alltså större än ett Titan Z, och dessutom har den större %del kylfläns (det är bara två små flänsblock i Titan Z).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv hoppas jag nog mer på motsatsen. Inte fler sladdstandarder utan färre.
Jag tror att vi hade klarat oss väl på enkom 8-pinskontakten. Stryck 6pin - och lägg inte till 12pin heller.
Drar ett grafikkort inte så mycket ström? Ja använd 8-pinskabeln ändå. ...

Färre standarder är bra, i princip, men det måste fungera också!

Ta till exempel standarden USB-C. En kontakt med många möjliga användningsområden. Tyvärr innebär det inte att du kan överföra data med hög hastighet och överföra relativt hög elektrisk effekt bara för att två komponenter använder den formfaktorn på anslutning.
I samma anda blir det strul med 8-pin-kontakt som ensam standard när inte alla nätaggregatet klarar att leverera 150W via kontakten, så då måste 6-pin bli den enda standarden. En 12-pin får ersättas med (upp till) åtta 6-pin-kontakter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Där hade de 2x8-pin på vissa kort. Då får kortet dra max 2x150W plus slotten på 75W, alltså 375W. Kortet peakade dock ofta upp till 500W och var alltså över vad kontakterna skulle klara. Hade de satt på 3x8-pin på alla kort hade det aldrig varit något problem alls...

295X2 gick avsiktligt utanför standarden, men det var med varsamhet. De skickar med massor varningar om att man måste validera att nätaggregat och kablarna kan leverera strömmen och att dra separata kablar. Kontakterna i sig klarar väldigt mycket mer än specen oftast även med säkerhetsmarginal, men de måste inte. Minns jag rätt så gav antingen AMD eller några tillverkare ut en lista/listor över nätaggregat som fungerar enligt nätaggregatets "faktiska" specifikation, som ofta är högre än standardens specifikationer.

Man får också komma ihåg att 295X2 aldrig var tänkt att sälja så mycket, man ville bara ta prestanda tronen från Titan Z. Det roliga var att det lyckades den med, samtidigt som den snabbt blev relativt prisvärd. (Trillade rätt snabbt ner till 7-8kkr inklusive moms till och med i Sverige.) Så den sålde långt över deras förväntningar. Vill minnas att det var först tänkt att skeppas 9 kort till Sverige, blev väldigt väldigt mycket mer. Det gjorde dessvärre att deras udda strömlösning ställde till det lite när det slutade vara en niche produkt för entusiaster och istället en välsäljandes produkt.

Men kortfattat, ja AMD bröt standarden med 295X2 men det var helt avsiktligt. Sedan med det sagt, hade hellre sett att de körde fler kontakter istället.

RX480 bröt standarden på två sätt däremot. Delvis drog den över 75W från PCI-E slot, men utöver det så kopplade de även in sense pins till att kunna mata ström. Båda de två är relaterade till varandra. AMD delade upp strömförsörjningen så att slot och kontakt inte drev samma saker. De eliminerade därmed behovet av sense pins och de kunde dra ström från dem, vilket är standard brytande men tillät kortet att utnyttja fler ledare med samma kontakt. Det orsakade däremot ett annat problem också, det som drevs av slottet behövde mer än 75W i de skeppade spänningarna och frekvenserna. Pga kopplingarna så kunde de dessvärre inte dra det från kontakten där med deras icke standard användning hade väldigt bra marginaler i praktiken. Sedan har PCI-E slot väldigt liten säkerhetsmarginal, medans PCI-E kontakter har en rätt stor och i jämförelse enorm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

lite märklig justering där, han förutsätter att pci-e kontakten sitter på samma djup som ett 2080. dvs, längst ut. Vilket den iofs ser ut att göra, men sen har han också klippt av blecket där man skruvar fast kortet. och verkar inte justera "höjd" alls.
Men även med den justeringen så är det fortfarande ett jävligt stort kort, på alla ledder.

Måtten han justerat efter måste vara identiska om kortet ska gå att montera.

Skrivet av Lordsqueak:

Det vore intressant att jämföra med historiska stora kort.

Räknade på måtten lite utifrån bilden nedan. Referenskortet är 215 pixlar brett (116 mm), "3090"-kortet är 260 pixlar brett, vilket borde innebära att det är ca 140 mm brett, vilket stämmer bra ihop med att fläkten är 120 mm.

Mitt Asus 980 Ti Strix DC3 OC jag hade tidigare mätte L305 x B152,2 x H39,8 mm, tog dock bara upp två slots. Asus-kortet i det fallet hade ett custom-PCB som flyttade in 8-pinskontakterna en bit och gjorde att det gick att få en radie på kablarna utan att gå utanför kortet. I det här fallet kommer PCIe-kontakterna (vilken variant det nu blir) att vara på kortsidan, mot fronten på chassit.

Om detta är toppkortet i 30-serien så är det ändå mindre än toppkortet från en av de populärare tredjepartstillverkarna i 900-serien, och det fick ju folk in i sina chassin.

Permalänk
Medlem

Awwww jag kommer sakna hjärndöda artiklar som spekulerade i att alla måste köpa nya nätagg bara för ampere kort för ingen tekniksite har nånsin hört talas om converters för dator relaterade sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja, man har ju fått med en adapter till varje g-kort tidigare (har en hel kartong med adapterkablage), så konstigt om de inte skickade med det nu.

Saken är den, vilken adapter skickar de med? Denna ser ju rätt resonlig ut då den går till 8pin på psu.

Jag har till exempel ett be quiet! straight power 11 1000w snurrandes i en server här bredvid mig som har 12pin -> 2x 6+2pin pcie connectors på baksidan med hak-clip i mitten på connectorn. Den enda 8pin som finns på det agget vill jag minnas är för MB, så då är frågan; skickar de med en adapter till det med?

Att seasonic skapat en adapter på eget bevåg antyder ju att det är något som kanske kommer behöva köpas till beroende på vilket psu man har. Då jag gissar att de flesta inte har för vana att uppgradera nätagg så ofta (jag går definitivt inte i tankarna att uppgradera mitt HX1200i eller SP11 1000w någon gång snart) så lutar det ju mot att det kanske blir att köpa.

Det är dock inget issue tför mig, vad är ett par extra hundra om man köper ett svindyrt kort liksom? Undrar mest varför det är en connector utanför standarden vad det verkar, och om det kommer bli någon slags licens på tillverkningen av den.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Saken är den, vilken adapter skickar de med? Denna ser ju rätt resonlig ut då den går till 8pin på psu.

Jag har till exempel ett be quiet! straight power 11 1000w snurrandes i en server här bredvid mig som har 12pin -> 2x 6+2pin pcie connectors på baksidan med hak-clip i mitten på connectorn. Den enda 8pin som finns på det agget vill jag minnas är för MB, så då är frågan; skickar de med en adapter till det med?

Att seasonic skapat en adapter på eget bevåg antyder ju att det är något som kanske kommer behöva köpas till beroende på vilket psu man har. Då jag gissar att de flesta inte har för vana att uppgradera nätagg så ofta (jag går definitivt inte i tankarna att uppgradera mitt HX1200i eller SP11 1000w någon gång snart) så lutar det ju mot att det kanske blir att köpa.

Det är dock inget issue tför mig, vad är ett par extra hundra om man köper ett svindyrt kort liksom? Undrar mest varför det är en connector utanför standarden vad det verkar, och om det kommer bli någon slags licens på tillverkningen av den.

Mest troligt är väl att de skickar med en adapter för övergång ifrån 6+2 eller 8-pin vilket är dagens standard.

De kan ju iallafall inte skicka med en adapter för anslutning direkt till PSU... eftersom inte alla tillverkare har valt samma standard på uttagen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Exxovion:

Mest troligt är väl att de skickar med en adapter för övergång ifrån 6+2 eller 8-pin vilket är dagens standard.

De kan ju iallafall inte skicka med en adapter för anslutning direkt till PSU... eftersom inte alla tillverkare har valt samma standard på uttagen.

Tror att de skickar med en adapter, även ganska troligt att de bjuder på en kabel till ditt nätaggregat, utan extra kostnad, ungefär som man kan få en spelkupong, men en kabel i stället för ett spel.
Korten är ju inte gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att de skickar med en adapter, även ganska troligt att de bjuder på en kabel till ditt nätaggregat, utan extra kostnad, ungefär som man kan få en spelkupong, men en kabel i stället för ett spel.
Korten är ju inte gratis.

Ja du menar att man får en slags "värdecheck" som man kan lösa in mot en kabel avsedd för just den modell av nätagg man har?

Smart alternativ.

Permalänk
Medlem

Se där, Nvidia har bara effektiviserat kontakten lite.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt kan jag altså inte ta 2st 6pin PCIE som är standard idag? jag måste ha en speciell adapter som omvandlar 2st 6pin till en speciell 12pin???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så om jag förstår det rätt kan jag altså inte ta 2st 6pin PCIE som är standard idag? jag måste ha en speciell adapter som omvandlar 2st 6pin till en speciell 12pin???

Det är två 8-pin som omvandlas till en 12-pin. Se bild i #18564296.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Se där, Nvidia har bara effektiviserat kontakten lite.
https://i.imgur.com/HByRg9A.png

Så kan man ju se det.

Personligen tycker jag att de existerande kontakterna fungerat rätt bra med tanke på standardiseringen men Nvidia är ju inte känt för att vara intresserad av att använda sig av standarder.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Personligen tycker jag att de existerande kontakterna fungerat rätt bra med tanke på standardiseringen men Nvidia är ju inte känt för att vara intresserad av att använda sig av standarder.

Hur gör man då när standarden inte uppfyller kraven man har? Gillar läget och slutar uppfinna?

Jag välkomnar definitivt att de gör ett kontaktstycke, det kommer innebär mindre kabeltrassel på sikt, och om man ska titta på hur deras bidrag till teknikutvecklingen sett ut i närtid (med t.ex. DirectX Ray Tracing) så är det nog mer troligt att detta blir standarden i framtiden.

Om du tänker på hur nätdelar har förändrats över de senaste tio åren så är detta ett jämförelsevis bagatellartat besvär. I början var det t.ex. många icke-modulära nätdelar hade bara två 6-pin fast monterade, så även om man fick en adapterkabel så var man körd om grafikkortet behövde 6+8-pin. Här är det frågan om att konvertera två 8-pin som man ändå hade behövt från början, så det blir rimligen inte samma bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur gör man då när standarden inte uppfyller kraven man har? Gillar läget och slutar uppfinna?

Jag välkomnar definitivt att de gör ett kontaktstycke, det kommer innebär mindre kabeltrassel på sikt, och om man ska titta på hur deras bidrag till teknikutvecklingen sett ut i närtid (med t.ex. DirectX Ray Tracing) så är det nog mer troligt att detta blir standarden i framtiden.

Om du tänker på hur nätdelar har förändrats över de senaste tio åren så är detta ett jämförelsevis bagatellartat besvär. I början var det t.ex. många icke-modulära nätdelar hade bara två 6-pin fast monterade, så även om man fick en adapterkabel så var man körd om grafikkortet behövde 6+8-pin. Här är det frågan om att konvertera två 8-pin som man ändå hade behövt från början, så det blir rimligen inte samma bekymmer.

Skulle nog inte hävda att detta är någon slags innovation precis, det är en aningen mindre kontakt bara...
Jag tvivlar på att de verkligen hade så pass ont om plats att denna var nödvändig med tanke på hur stor GPUn ser ut att bli, så känns mer som en designgrej än att de måste "uppfylla kraven"

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Skulle nog inte hävda att detta är någon slags innovation precis, det är en aningen mindre kontakt bara...

En 12-pin ersätter alltså två 8-pin, och förhoppningsvis även kombinationer 6- & 8-pin.

Skrivet av Shiprat:

Jag tvivlar på att de verkligen hade så pass ont om plats att denna var nödvändig med tanke på hur stor GPUn ser ut att bli, så känns mer som en designgrej än att de måste "uppfylla kraven"

Handlar nog mer om att 75W 6-pin från 2003 är tämligen irrelevant idag, och att man har tre olika varianter på kontakter för att strömförsörja PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En 12-pin ersätter alltså två 8-pin, och förhoppningsvis även kombinationer 6- & 8-pin.
Handlar nog mer om att 75W 6-pin från 2003 är tämligen irrelevant idag, och att man har tre olika varianter på kontakter för att strömförsörja PCIe.

Seasonic kabeln som länkades tidigare ersätter dock 4x8-pin, för varje sådant 8-pin på deras nätagg ger dubbla 6+2-pin kontakter vanligen. Så troligen blir det svårt att ersätta denna kontakt med adapters då den ska klara att leverera 600W (8x6-pin eller 4x8-pin behövs i så fall för det att komma in)

Edit: hade inte innovation varit att sätta strömsladdarna på moderkortsidan istället? Låt kontakterna sitta på överhänget efter moderkortet så slipper man se dom helt, då behövs inga nya sladdtyper