Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Moderator
Testpilot

Som en tjur i porslinsbutik.

Det är rätt tydligt för mig hur Amazon är vana vid att hantera stater, skatter och avgifter. Helst inte alls.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Hur det gäller mig så tycker jag kemikalie och copyswede kan ta och brinna för de har noll funktion eller effekt. Det får dock bara ske om det tas bort på riktigt. Vi kan inte ha utländska bolag få konkurrensfördelar genom att de slipper de skatter och avgifterna som andra svenska och redan etablerade bolag måste förhålla sig till. Ska vara lika för alla aktörer.
Ska amazon leka i Sverige så får de förhålla sig till våra spelregler likt alla andra, hur mycket vi än må tycka illa om de reglerna så ska de iallafall gälla för alla

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Intressant att se om inet är med på Amazon från start och om de kommer ha samma priser eller ligga under och konkurrera med sig själva.

Permalänk
Medlem

Ahhh nu fattar jag varför regeringen plötsligt vaknade till liv i frågan.
Tänker på denna ( https://m.sweclockers.com/nyhet/30234-regeringen-utreder-alte... )

Crazy

Permalänk
Medlem

More power till Amazon känner jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha, varför skulle de inte få undantag?

Nejdå, inga undantag alls!
Skattereduktion på 97% och 140 miljoner kronor etableringsbidrag för ett företag som är värt mer pengar än mindre länder.

Jag vill också ha fina reduktioner tack!
Va sa ni ?
Böja mig fram?
SURE

Skattereduktionen på el är på 97% gäller alla industriföretag inom vissa sektorer där datorhallar är en sådan. Så det är inte ett undantag för ett företag, det är ett undantag för alla företag i den branchen. Alltså även t.ex. Iver som är en mindre datahallsägare i Sverige.

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Gör ju inte att jag ogillar Amazon mindre nu direkt. Fy fan, mår illa.....

Hoppas att så många som möjligt fattar att man måste bojkotta Amazon.

Vad mår du illa över? Att de driver frågan är inte något annat än bra. Avgiften till Copyswede är något man borde må illa över. Sedan ska marknaden i Sverige bedrivas utifrån lika villkor, Sverige bör i bästa fall gynna inhemska företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekonompåfritiden:

Vad mår du illa över? Att de driver frågan är inte något annat än bra. Avgiften till Copyswede är något man borde må illa över. Sedan ska marknaden i Sverige bedrivas utifrån lika villkor, Sverige bör i bästa fall gynna inhemska företag.

Enligt artikeln kräver de inte att man gör om lagarna, de kräver att de ska bli undantagna från dem.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Varför anger du ingen källa?

Det kan vara för att jag ville vara lite rolig.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

More power till Amazon känner jag!

Så du menar alltså att ett Amerikanskt företag ska välja vilka skattelagar de ska följa? Och var går gränsen? Ska de t.ex. få välja om de ska följa svenska diskrimineringslagar? LAS? Varför inte klimatlagar?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Dra åt helvete Amazon, ni har mer pengar än mindre länder, ni klarar nog av att betala även denna skatt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Mindfighter: Hur det gäller mig så tycker jag kemikalie och copyswede kan ta och brinna för de har noll funktion eller effekt. Det får dock bara ske om det tas bort på riktigt. Vi kan inte ha utländska bolag få konkurrensfördelar genom att de slipper de skatter och avgifterna som andra svenska och redan etablerade bolag måste förhålla sig till. Ska vara lika för alla aktörer.
Ska amazon leka i Sverige så får de förhålla sig till våra spelregler likt alla andra, hur mycket vi än må tycka illa om de reglerna så ska de iallafall gälla för alla

Absolut och Amazon är en av de som driver frågan. Klart den inte tas bort bara för Amazon, däremot skapar de nu debatt om den, vilket är toppen. Så var har fel begåtts?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Enligt artikeln kräver de inte att man gör om lagarna, de kräver att de ska bli undantagna från dem.

Vilket visar att de inte har megalomi, så de föreslår ett mindre alternativ (ett undantag) än att lagarna ska skrivas om, men egentligen vill de egentligen bara att ha samma villkor som i övriga EU (Vilket är helt logiskt) och inte massa specialmeck för sverige. (kemikalieskatten är extra administration för handlarna)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag struntar fullständigt vilka skatte lättnader etc Amazon får. Vi betalar skatt nog så vi klarar av det. Förstår att vänstern och dess anhang ser rött då dom inte får sina fickor fyllda.

Det behövs debatt i samhället över våran skatte politik, dom som, tjänar mest ska betala mest, dom som tjänar minde ska betala mindre.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag struntar fullständigt vilka skatte lättnader etc Amazon får. Vi betalar skatt nog så vi klarar av det. Förstår att vänstern och dess anhang ser rött då dom inte får sina fickor fyllda.

Det behövs debatt i samhället över våran skatte politik, dom som, tjänar mest ska betala mest, dom som tjänar minde ska betala mindre.

Så du ser alltså inte problematiken att om man har nog med pengar så ska man slippa skatter? Det handlar om likhet inför lagen här. Något som borde vara A och O i ett modernt rättssamhälle.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Alla företag ska konkurera på samma villkor. De kan ta bort skatten helt men om de måste ha skatten ska den åtminstone gälla alla. Men Amazon säger väl bara att de skickar sakerna från Tyskland annars och då slipper de skatten och arbetstillfällena blir där istället så bästa är att ta bort den för alla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som en tjur i porslinsbutik.

Det är rätt tydligt för mig hur Amazon är vana vid att hantera stater, skatter och avgifter.

Ja, absolut, Mythbusters har ett avsnitt om en tjur i porslinsbutik, så håller med om din liknelse:
https://youtu.be/Xzw2iBmRsjs

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att man ger Amazon någon särbehandling i frågan, men jag är helt för om den här diskussionen leder till att båda skatterna skrotas.

Permalänk
Medlem

Fritt spekulerat, så har ju privatkopieringsavgiften och dess utformning varit i ropet nu i dagarna. Vidare har svenska politiker en viss historia med att fjäska för de amerikanska IT-jättarna. Där är det väl inte helt förfluget att tro att det kan finnas ett samband däremellan i alla fall.

Förvisso är jag rätt trött på svenska elektronikskojare som piper om dåliga marginaler, och sedan tar 150 spänn för samma HDMI-kabel eller vad det kan vara man kan ebaya hem direkt från Kina för en tjuga, och hoppas att Amazons inträde på marknaden kanske kan röra om i den ockergrytan, men tycker verkligen inte de ska få några skattelättnader eller andra undantag. De är varmt välkomna, men på samma villkor som alla andra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

Förstår inte vad du menar?

Det som tas in i skatt är ju i grunden DITT, MITT och alla andra medborgares gemensamma kassa.

För du kan väl inte tro att S får skattepengarna i egen ficka?

Om du nu vill ha en mindre del av den gemensamma kassan, så OK!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Det behövs debatt i samhället över våran skatte politik, dom som, tjänar mest ska betala mest, dom som tjänar minde ska betala mindre.

Du tycker inte att dagens system är uppbyggt så, att de som tjänar mera betalar mer skatt än de som tjänar mindre?
Finns fyra nivåer och jag kommer inte ihåg de exakta nivåerna
Upp till ett visst belopp så betalar man ingen skatt, runt 20k om jag minns rätt. Men detta måste man meddela sin arbetsgivare innan första löneutbetalningen.

Sedan har man den kommunala skatten som varierar beroende på var du bor, men du har alltid valet att själv välja vilken kommun du vill bo i. Sist har du den statliga skatten, där den i ett visst spann är +20% utöver den kommunala skatten. Tjänar man mera än taket här, så läggs det på ytterligare +5%. Alltså kommunal skatt +25% statlig skatt.

Kan du förklara vad du menar, för jag förstår inte ditt argument.
Ju mer du tjänar, desto mer skatt betalar du. Vill du att skatterna ska vara ännu högre, med flera brytpunkter?
Kommunal skatt +40% statlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Varför vill Sverige ens ha hit företag som inte planerar att betala skatt?

Inte bara det - som dessutom knappt kommer erbjuda några arbetstillfällen. Det är inte en fabrik eller en kedja av fysiska varuhus vi pratar om - det är en e-tailer med lite datacenter..

Permalänk
Medlem

Gällande kemikalieskatten så vore det bättre att EU har en heltäckande skatt så det inte snedvrider den inre gemensamma marknaden, samma när det gäller Copyswede.
Anser att olika skatter i olika medlemsländer snedvrider konkurrens och med det den gemensamma inre marknaden.

Men nu har vi det läget och då skall inget företag slipa undan eller kunna förhandla till sig sär-villkor som då snedvrider än mer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Jag struntar fullständigt vilka skatte lättnader etc Amazon får. Vi betalar skatt nog så vi klarar av det. Förstår att vänstern och dess anhang ser rött då dom inte får sina fickor fyllda.

Det behövs debatt i samhället över våran skatte politik, dom som, tjänar mest ska betala mest, dom som tjänar minde ska betala mindre.

Vilka fickor? Ska vi ha stora statskulder igen? Och varför tala om t.ex. att sänka skatter nu när t.ex. det är tydligt att vården behöver in mer pengar snarare än att sparka massa sjuksköterskor som har fått jobba halvt ihjäl sig under året.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

gillar heller inte detta men har svårt se hur just amazon ska få undantag ?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att våra Svenska handlare som tidigare beklagat sig över avgifterna nu inte bara tittar på så Amazon får agera ensamt utan att man också snabbt lär sig att att påverka tillsammans.

Just i de här fallet med avgifterna så kan de nog vara positivt att Amazon kom hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du menar alltså att ett Amerikanskt företag ska välja vilka skattelagar de ska följa? Och var går gränsen? Ska de t.ex. få välja om de ska följa svenska diskrimineringslagar? LAS? Varför inte klimatlagar?

Klimatlagarna skiter dom väl i ändå, med tanke på vart grejerna dom säljer tillverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Klimatlagarna skiter dom väl i ändå, med tanke på vart grejerna dom säljer tillverkas?

Då menar jag mer lokalt. Intressant dock är att du inte svarade på frågan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förstår inte vad du menar?

Det som tas in i skatt är ju i grunden DITT, MITT och alla andra medborgares gemensamma kassa.

För du kan väl inte tro att S får skattepengarna i egen ficka?

Om du nu vill ha en mindre del av den gemensamma kassan, så OK!

Mitt problem är namnen och anledningarna. Vad används kemikalieskatten till? Planteras det extra träd? Kinesiska diplomater för att reducera mängden kemikalier dom släpper ut? Privatkopieringen är ju ännu värre. Kulturarbetarna får redan bidrag för att utföra sitt jobb. Jag tycker dom borde ta bättre betalt istället som alla andra. Förstår inte varför dom ska få specialbehandling.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att bli skogstokig om Sverige tar efter USA, och i princip betalar Amazon för äran att ha dem hos oss.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.