Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Medlem

Det vore helt sjukt om de undkommer avgifterna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Både copyswe och kemikalieskatten är helt värdelösa men kan inte acceptera att amazon skulle slippa undan den. Vi kan inte ha ett system där ett företag får en enorm fördel och kan i längden skapa monopol.

Om Amazon skulle få någon eller båda att helt sluta gälla alla är jag helt för.

Ja jag förstår inte alls hur det skulle funka vare sig från ett legalt eller demokratiskt perspektiv.

Man kunde istället dubbelbeskatta dem eftersom de med största sannolikhet kommer skattesmita genom att ta ut vinst utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

Du har förstås helt rätt! Vi bör omedelbart införa en hammarskatt, skatt på hammare och spik. Dessa kan ju användas av någon moralbefriad person för att snickra ihop en helt skamlös kopia av en Billy Bokhylla! Hua, jag ryser av bara tanken!

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna handla från tyska Amazon efter lansering, eller blir man direkt redirectad till svenska skalet med dålig växelkurs mot euro osv. Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Det är helt sjukt om Amazon lyckas med detta. Då kan vi skrota skatten helt.

Sant. Detta är svenska (grund)lagarna som står på spel nu om huruvida de skall följas eller inte.

För annars kommer det hela bli "slippery slope" och Sverige kan lika gärna övergå till en anarki.

Det finns INGA extraordinära omständigheter som bör ge Amazon undantag. INGA.

Välkommen till att betala skatt eller hejdå Amazon säger jag bara!

P.S. Att Amazon skulle ha "upptäckt svenska regelverk sent i etableringsprocessen" är bara en del av deras sociopolitiska spel. De försöker spela "dumma" samtidigt som de är "svinrika" och garanterat hoppas på att Sunken Cost Effect och Commitment & Consistency (se Influence från Cialdini, 1991) skall få beslutsfattare i mentala fällan, "Amen, ni har ju kommit så långt redan, så okej då!"

P.S.S. Du som fortfarande tycker att "det är bra med lite konkurrens på svenska e-handelsmarknaden" - tycker du det fortfarande när en ny "konkurrent" ber om att få skippa alla svenska lagar, skatter och avgifter för annars kommer deras "affärer gå så dåligt"? I princip ger du tummen upp åt maffiafasoner då. Tänk om!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Kristoffer:

Den finns redan för köp av snickerivirke.
£5 den som erhåller virke av snickeriklass II eller högre erlägges med en skatt om 25%. Hälften av denna skatt skall återföras de inhemska möbelsnickarna i det län virket köptes.

Varför anger du ingen källa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

Problemet med det argumentet är ju att det går ut över dig och mig. Dessutom lägre skatt innebär inte per automatik mindre inkomst för staten heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

Synd att det inte är så det fungerar då utan din "forumtillåtna åsikt" betyder:

Det är bra med lagbrott, korruption, skattesmitning samt orättvisa villkor till konkurrens.
Det är även så att skatt inte är något som hamnar i organisationen Socialdemokraternas bankkonto, utan det är pengar som staten förlorar och i längden det svenska folket.

Inte bara det, men så länge socialdemokraterna faktiskt sitter vid makten så finns det ingen som helst bra anledning att komma med påståendet "det är bra om dom har mindre pengar att röra sig med" för det skulle innebära att Sverige har mindre pengar att röra sig med.
Om du inte håller med Socialdemokraternas politik är det helt ok - gör din röst hörd och gör vad du kan för att det partiet du tycker bäst om ska vinna vid nästa val men sluta upp med den där skolgårdsattityden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon56869:

Varför ska de4 skänkas någon ersättning överhuvudtaget?
Om jag betalar för något vill jag ha något i gengäld! Dessutom går väl de flesta pengarna rakt ut ur landet. Sjukt.

Tog upp frågan tidigare.
#18561807

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Synd att det inte är så det fungerar då utan din "forumtillåtna åsikt" betyder:

Det är bra med lagbrott, korruption, skattesmitning samt orättvisa villkor till konkurrens.
Det är även så att skatt inte är något som hamnar i organisationen Socialdemokraternas bankkonto, utan det är pengar som staten förlorar och i längden det svenska folket.

Inte bara det, men så länge socialdemokraterna faktiskt sitter vid makten så finns det ingen som helst bra anledning att komma med påståendet "det är bra om dom har mindre pengar att röra sig med" för det skulle innebära att Sverige har mindre pengar att röra sig med.
Om du inte håller med Socialdemokraternas politik är det helt ok - gör din röst hörd och gör vad du kan för att det partiet du tycker bäst om ska vinna vid nästa val men sluta upp med den där skolgårdsattityden.

Lagbrott? Är du lagens förlängda arm här? Nej. Om något är ett brott är det enbart en åklagare som beslutar om. Inte du.
Amazon har så många anställda att det faktiskt inte vore dumt om de slapp betala en sån onödig skatt som enbart används i politiskt syfte. Du kan hata mig för vad jag säger, men så är det.

Permalänk
Avstängd

De är här för att 100% extrahera svenska pengar och struntar hur det än går med landet i helhet.

Och vad jag menar då är att betala noll skatter och avgifter samtidigt som de extraherar så mycket svenska riksdaler som går och sedan faller hela Sveriges inhemska e-handelsekonomi omkull. Ursäkta mig, men jag är så trött på "dumma val" olika länder har gjort de senaste åren och vill inte se Sverige bli en såplats för "Evil Corps".

Förhoppningsvis och troligen blir det inte så men det är så det känns som just nu...

SÄPO sidospår borttaget /Mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

På ett sätt hade det varit bra. Får de undantag från copyswede och kemikalieskatten så kommer det i längden erodera deras betydelse och då kan de avskaffas. Men det är inte så troligt att de får undantag.

Undantag finns t.ex. för Tax relief for foreign key personnel även om det är tidsbegränsat (3år). Sen fick de stora techbolagen väl också en del subventioner för att lägga sina serverhallar i olika städer runtom i Sverige. Sverige gör undantag, det sker bara inte så ofta.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara lägga ner copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Likadana regler för dem som för andra.
Jag är dock inte förtjust i vare sig kemikalieskatten eller avgiften till Copyswede.
Copyswede är föråldrat och borde ersättas med en skattefinansierad ersättning.

Noll skattefinansierad ersättning, enda rimliga.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ett utländskt företag mutar en politiker, som betalar en mellanhand som betalar en arme tjänstemän och vips så gäller inte reglerna för dom och ingen "ansvarig" har gjort "fel" (extremt förenklat).

Facebook och Google får några hundra miljoner i "skattestöd" för sina serverhallar i Sverige så det är inget nytt fenomen direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Lagbrott? Är du lagens förlängda arm här? Nej. Om något är ett brott är det enbart en åklagare som beslutar om. Inte du.
Amazon har så många anställda att det faktiskt inte vore dumt om de slapp betala en sån onödig skatt som enbart används i politiskt syfte. Du kan hata mig för vad jag säger, men så är det.

Du missförstod nog vad Dumbullen menade.

På vilket har Amazons volym anställda något med skatterna att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Vem gör inte det? 😆

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Då kommer inhemska butiker gå under då amazons varor som redan är billiga kommer bli i vissa fall markant billigare än de andra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nordrassil:

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

Jag gör det... Men Copyswede kan ändå dra något gammalt över sig.

Permalänk

Det är säkert bara en slump att Privatkopierings-avgiften ska ses över i samband med att Amazon etablerar sig i landet, som dessutom motsätter sig dagens modell...

Permalänk
Medlem

Förvisso två helt idiotiska skatteformer men knappast något jag vill se Amazon slippa, skulle verkligen vara att låta jätten kliva på alla svenska aktörer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyLO:

Amazon har så många anställda att det faktiskt inte vore dumt om de slapp betala en sån onödig skatt som enbart används i politiskt syfte. Du kan hata mig för vad jag säger, men så är det.

Menar du att de kommer betala så mycket skatt för sina anställda ändå så de borde få slippa betala andra skatter och avgifter (privatkopieringsersättningen är inte en skatt)? Om ja, varför i hela friden då? Och om nej, vad menar du?

Permalänk
Medlem

När Amazon skulle öppna ett kontor i New York, det vill säga bygga något stort likt Apples Park, blev det "tjaffs" med Facket. Dessutom fick inte Amazon de skattelättnader som var deras krav. Då blev det heller inget Amazon kontor likt Apple Park i storlek överhuvudtaget i just New York, utan en annan stad fick kontraktet istället. För källa kolla dokumentären om Amazon och använd Google. När Amazon skulle öppna en affär i Sverige blev det "tjaffs" med skattereglerna med S och V i Sverige. Med facit på hand varför skall Amazon gå med på de sjuka kraven i lilla Sverige om de inte gick med på de sjuka kraven i stora New York i USA? Jag ger detta "Amazonas jippo" i Sverige ca 6 månader till 1 år sedan finns inte Amazon kvar i just Sverige om inte politikerna anpassar reglerna efter Amazon villkor. En sak till, Ikea i Sverige lever redan idag efter andra skatteregler än dödliga företag gällande skatter mm i just Sverige. Ikea Sverige får gratis mark, skattelättnader, man bygger om motorvägar, avfarter runtom i kommuner mm efter vad Ikea dikterar i Sverige. Varför skall då inte Amazon få genomföra lika sjuka saker som IKEA i just Sverige genomför dagligen?

Kommunist-stämpling borttaget pga sidospår /Mod
Permalänk
Medlem

Varför vill Sverige ens ha hit företag som inte planerar att betala skatt?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Du har förstås helt rätt! Vi bör omedelbart införa en hammarskatt, skatt på hammare och spik. Dessa kan ju användas av någon moralbefriad person för att snickra ihop en helt skamlös kopia av en Billy Bokhylla! Hua, jag ryser av bara tanken!

Hammarskatt är inte så dumt, händer att någon blir mördad emellanåt med hammare, ser vi till att det blir riktigt dyrt att köpa hammare, så kommer det minska antalet mord! Ergo... en bra skatt som kommer få folkligt stöd eftersom vi gör något åt morden i sverige!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Mindre sidospår om SÄPO borttaget*

/Vzaon, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dl380g7:

När Amazon skulle öppna ett kontor i New York, det vill säga bygga något stort likt Apples Park, blev det "tjaffs" med Facket. Dessutom fick inte Amazon de skattelättnader som var deras krav. Då blev det heller inget Amazon kontor likt Apple Park i storlek överhuvudtaget i just New York, utan en annan stad fick kontraktet istället. För källa kolla dokumentären om Amazon och använd Google. När Amazon skulle öppna en affär i Sverige blev det "tjaffs" med skattereglerna med S och V i Sverige. Med facit på hand varför skall Amazon gå med på de sjuka kraven i lilla Sverige om de inte gick med på de sjuka kraven i stora New York i USA? Jag ger detta "Amazonas jippo" i Sverige ca 6 månader till 1 år sedan finns inte Amazon kvar i just Sverige om inte politikerna anpassar reglerna efter Amazon villkor. En sak till, Ikea i Sverige lever redan idag efter andra skatteregler än dödliga företag gällande skatter mm i just Sverige. Ikea Sverige får gratis mark, skattelättnader, man bygger om motorvägar, avfarter runtom i kommuner mm efter vad Ikea dikterar i Sverige. Varför skall då inte Amazon få genomföra lika sjuka saker som IKEA i just Sverige genomför dagligen?

Så företag så få diktera länders lagar?

Sidospår om stämpling av ideologi borttaget /Mod
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Då kan vi skrota skatten helt.

Det får vi hoppas. Privatkopieringsersättning och kemikalieskatt är bägge totala idiotskatter utan rimlig motivering.

Permalänk
Medlem

Lika villkor, givetvis 🤬.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Varför blir folk så upprörda över sådana här ”nyheter”? Amazon ber om undantag från ologiska skatter, de kommer inte att få undantag, det är bara click-bait rubriker.

Så varför är så många upprörda?

1. De kommer inte att få undantag. (spelreglerna gäller alla)
2. Amazon är ett kommersiellt förtag, vore tjänstefel om de inte försökte påverka lagar/regler som är till nackdel för dom.

...så ni som är upprörda, kan ni förklara varför ni är upprörda? (genuint nyfiken). Är det så att ni brinner för kemikalieskatten och önskar innerligt att den blir kvar och kanske utökas för att ni tror att världen blir en bättre plats av den eller? Personligen vill jag bli av med meningslös beskattning utan vettigt syfte, men det är min personliga politiska agenda.

Visa signatur

Dator: Mac