SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Medlem

@Bassen87: Läs gärna vad jag redan skrivit i tråden så slipper jag upprepa det igen till ingen nytta för någon. Bäst vore om SweClockers själva gick in och beskrev hur dom resonerat kring detta och kommit fram till sitt beslut att publicera denna artikel så slipper vi spekulera kring det och vad det innebär för framtiden när ingen av oss egentligen vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

& nu kör amazon med mutor & annan lobbyverksamhet för att slippa kemikalieskatten oxå !
(blev mycke politiskt skitsnack i denna tråd tyckte sweclockers förtydligade detta i artikeln men att det vara av intresse för sweclockers medlemmar håller med (men snälla medlemmar skippa partipolitik i tråden tack (bara min egen åsikt, å det ä ingen som bryr sig om det ändå, mest bara irriterande)))

Kör Amazon med mutor? Det skulle vara mycket allvarligt. Kan du utveckla det? Vad har du för källa?

Permalänk
Medlem

Hmm, sweclockers har ju i sin policy att man inte ska skriva om politik i sina kommentarer. Då gör de en artikel som i allra högsta grad är politisk själva, och därtill klart vinklad från visst politisk riktning. Detta gör ju att det undergräver den policy de själva byggt upp. Det är ju bara att läsa kommentarerna i den här tråden för att se att detta är ett faktum.

Hela ämnet är ju politiskt och även om de hade skrivit en egen artikel i ämnet så hade det inte gått att kommentera det överhuvud taget då det är politiskt betingat. Nej, sweclockers detta var ett misstag. Lär av detta, håll er till IT och teknik där ni gör ett superbra jobb och blanda inte in politiska artiklar överhuvud taget. Det finns andra forum för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Gnäll! Volvo PV, Scania & Ericsson bland många andra Svenska storföretag betalar inte heller ordentligt med bolagsskatt, men det är såklart helt okej... som jag skrivit tidigare, borde kanske boken "Skatteplanering for dummies." ges ut

Anledning att gnälla ännu mer och på fler då.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Det rimliga är såklart att skatt betalas där värdet skapas. Amerikanska skattebetalare skulle dock förlora stort på detta och politiskt vore det självmord för Sverige eller EU att stifta sådana lagar. Jag är dock för att man river av det plåstret även om det gör ont. I längden är nuvarande ordning inte hållbar. Jag har samma uppfattning när det gäller digitala varor (annonser med mera) som med fysiska varor.

Permalänk
Medlem

Det som chockar mig mest är att det uppenbarligen finns folk här på SweCockers som inte visste om hur Starbucks, Amazon, Coca Cola, McDonalds, Facebook, Microsoft, Google och mfl gör.
Det är inte precis en nyhet hur dom agerar borde man tycka.
Detaljhandeln i Tyskland har lidit stort och måga butiker fick stänga pga Amazon.
Ist skapades lågavlönade arbetstillfällen med rent ut sagt vidriga arbetsförhållanden.

Om en regering nu stör sig av Amazons beteende eller avlönande av arbetstagare och deras villkor, kan inte den regeringen sätta press på Amazon, då dom redan har "backup centers" i Polen tex, som är ännu billigare och kan hoppa in vid behov om nån regering får nog och börjar "strula".

Men Svenskarna ville ha Amazon, nu får dom det ochså.
EU har varit utlagd så från grunden att varje medlemsland, har möjlighet att anpassa sin skattebetalning individuellt. Vilket Irland, Nederländerna, Estonia, Luxembourg och andra utnyttjar.
Det lär inte bli nån ändring på det heller, då dom som bestämmer hur det skall vara inte går att rösta bort.
Så det är i grunden inget politiskt problem utan konstitutionellt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående denna nyhet specifikt:

Det var ingen självklarhet att vi skulle publicera nyheten med tanke på dess ursprung.
I slutändan valde vi att göra det och här är min logik bakom det:
Våra läsare handlar väldigt mycket elektronik. Amazon är västvärldens största aktör och håller på att etablera sig i Sverige vilket kommer att påverka den svenska marknaden så som vi känner den idag. Detta ger ett nyhetsvärde.

Skatteplanering och så kallade skatteparadis är varken nytt eller i sig olagligt, så ur den aspekten är det inte så stort nyhetsvärde.

Inom återförsäljarledet av IT-produkter, det som är högst relevant för våra läsare, ÄR det dock en nyhet med sådana konstellationer. Alltså är det ändå ett nyhetsvärde.

Att det är en politisk krönika gör att det inte är i linje med vad SweClockers skriver om och vad forumdikussionerna tillåter. Det minskar möjligheten att vi ska skriva om det.

Vi kände däremot att vi kunde välja ut saker som är fakta i själva brödtexten. T.ex. att det ger Amazon en konkurrensfördel som inga andra befintliga aktörer bland IT-återförsäljare har. Det ökar möjligheten att vi ska skriva om det. (Detta är i grunden det som vi tyckte var själva nyhetsvärdet som var värt att ta upp.)

Så vi har tre för och två mot här, så som jag såg det när jag valde att skriva nyheten. I slutändan vann argumenten för.
Jag förstår att inte alla kommer att hålla med om det och att det kan kännas ambivalent i förhållande till våra forumregler men vi tyckte att det fanns relevant information för våra läsare och därför publicerade vi det.

Angående politiska diskussioner:

Denna uppmaning handlar om att hålla sig till sakinnehållet. Så att diskussionen inte spårar iväg till att handla om enskilda politiker, partier eller politik i allmänhet snarare än sakfrågorna. Vi hade kunnat skriva "bara håll er till ämnet" men vad ämnet är när det kommer till politik är väldigt öppet för tolkning därför är vi extra tydliga vad det avser.
Här kan vi absolut bli bättre på att förklara vad det gäller, givetvis är det inte så att vi ska skriva en nyhet likt denna och sen får man inte diskutera innehållet.

Även här är det klart att det finns för- och nackdelar med ett förhållningssätt. Vi väger nackdelarna: att det upplevs som lågt i tak, att det blir ambivalent när vi skriver nyheter med politiska inslag och att vi stävjar debatten etc. mot fördelarna: diskussionsforumet spårar inte ur till ett stadie där man kan hitta politiska vinklingar i nästan allt som skrivs och därför spåra ur diskussionerna så att de helt plötsligt handlar om något helt annat.

Angående både den specifika nyheten och regler om politiska diskussioner:

Båda delarna är en balansgång, vi gör avväganden för att leverera relevant information och hålla forumet på en ok nivå för en majoritet av besökarna. Alla beslut kommer inte uppskattas av alla, det finns inget läge där alla blir nöjda.
Jag är absolut idel öra för kritiken här, jag har inget veto vad det gäller vad som är rätt och fel. Jag ville bara med ovan dela med mig av min logik, därmed inte sagt att det är den enda eller den korrekta. Det jag själv känner var ett misstag så här i efterhand är rubriken, den seglar bort från sakfrågan och går stick i stäv med vad jag själv skriver här, därför har jag nu ändrat den.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@loevet: Som jag skrev i #18558919 Botström skrev inte som artikeln på Sweclockers inleds med:

Citat:

På Expressens ledarsida går SSU-ordförande Philip Botström till attack mot Amazons utnyttjande av kryphål i EU:s skattelagar.....

Han skrev den på deras "Debatt" som SSU ordförande. Expressen är "Oberoende Liberal". Som artikeln på Sweclockers inleds så får man intrycket av att Expressen är en tidning med socialdemokratiska värderingar och det är den inte!

Dessutom är det inte en krönika han skrivit utan ett debattinlägg. Ändra är ni snälla!

Jag avstår för övrigt att kommentera artikeln för övrigt då jag lyder Sweclockers om att inte skriva om politik..........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: I min värd så brukar lobbyverksamhet mer eller mindre handla om mutor, inte kanske pengar under bordet men ofta middagar bjudningar till olika arrangemang eller andra sätt att försöka påverka. Så inte öppna mutor, får väl ta tillbaks detta ord, men lobbyverksamhet & då kan du ju göra en egen tolkning av det ordet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Beginner:

@loevet: Som jag skrev i #18558919 Botström skrev inte som artikeln på Sweclockers inleds med:

Han skrev den på deras "Debatt" som SSU ordförande. Expressen är "Oberoende Liberal". Som artikeln på Sweclockers inleds så får man intrycket av att Expressen är en tidning med socialdemokratiska värderingar och det är den inte!

Dessutom är det inte en krönika han skrivit utan ett debattinlägg. Ändra är ni snälla!

Jag avstår för övrigt att kommentera artikeln för övrigt då jag lyder Sweclockers om att inte skriva om politik..........

Hej, missade den feedbacken, rättar till misstaget nu direkt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC:

Så ryktet att alla på SweClockers redationen bär Mao-overaller och sjunger Internationalen framför en Lenin-staty stämmer inte alltså?

Nä, skämt å sido så uppskattar jag att du/ni redogör för vad som hänt och resonemanget kring det. Finns väl inget som är givet rätt och fel i denna typ av frågor, däremot mycket känslor och åsikter. Förmodligen så har både ni på redaktionen och vi vanliga medlemmar lärt er/oss något på detta som kommer vara till nytta för framtiden. Föreställer mig att det kommer dröja ett tag tills vi ser ytterligare politiska debattinlägg på nyhetssidan.

Keep up the good (and non political) work!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik11:

@Ice Frontier:

Absolut, men det funkar ju i dagsläget så länge alla EU-länder har en snarlik skattesats, vilket uppenbarligen inte är fallet. Antingen får Sverige sänka sina skatter, eller så får andra länder höja sina – eller både och! Håller dock med om att problemet bör lösas.

Sverige har faktiskt ganska låg bolagsskatt, under OECD-snitt och ofta under EU-snittet. Vi beskattar personer rätt högt här, men bolag lågt.

Skrivet av Layon:

Det är bara bolagsskatten som inte beskattas här.
Om det anställdes 87 personer här, som jag läste i ett annat inlägg i tråden, så blir det skatt till kommun, landsting och ev staten på inkomsten, utöver det så utgår det också sociala avgifter, som egentligen bara är eufemism för ännu en skatt.

Nu vet jag inte vad de här 87 personerna tjänar, men förmodligen trillar det in 500-1000kr skatt per skalle om dagen, så bara där blir det 15-30 miljoner om året i skatteintäkter.

Det är ju en väldig skillnad på den skatt som de anställda betalar och sociala avgifter, och företagets skatt. Om Amazon inte kommer hit så betyder inte det att dessa personer inte betalar någon skatt eller några sociala avgifter. På sikt borde snarare Amazons intåg betyda minskade skatteintäkter då de har en tendens att pressa löner. Sen tillkommer förstås skattebortfallet från de företag som de eventuellt konkurrerar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Varför inte en skattelättnad för fysiska butiker istället?

Det skulle driva upp hyrorna i stan ännu mer så att det bara blir caféer och mäklare kvar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rimligt med högre moms vid näthandel. 10-15% extra. Det ska vara lönsamt med att driva lokala butiker.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag tycker det är rimligt med högre moms vid näthandel. 10-15% extra. Det ska vara lönsamt med att driva lokala butiker.

Det är bara att inse att de fysiska butikerna är på god väg att dö. Det är hur vi alla handlar som avgör vilka leverantörer som finns kvar. Det är inte så svårt. Gillar du fysiska butiker? Handla i en! Det värsta man kan göra är att fråga om råd och ta upp tid från säljaren i en fysiskt butik och sen handla någon annanstans. Då påskyndar man butiksdöden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det som chockar mig mest är att det uppenbarligen finns folk här på SweCockers som inte visste om hur Starbucks, Amazon, Coca Cola, McDonalds, Facebook, Microsoft, Google och mfl gör.
Det är inte precis en nyhet hur dom agerar borde man tycka.
Detaljhandeln i Tyskland har lidit stort och måga butiker fick stänga pga Amazon.
Ist skapades lågavlönade arbetstillfällen med rent ut sagt vidriga arbetsförhållanden.

Om en regering nu stör sig av Amazons beteende eller avlönande av arbetstagare och deras villkor, kan inte den regeringen sätta press på Amazon, då dom redan har "backup centers" i Polen tex, som är ännu billigare och kan hoppa in vid behov om nån regering får nog och börjar "strula".

Men Svenskarna ville ha Amazon, nu får dom det ochså.
EU har varit utlagd så från grunden att varje medlemsland, har möjlighet att anpassa sin skattebetalning individuellt. Vilket Irland, Nederländerna, Estonia, Luxembourg och andra utnyttjar.
Det lär inte bli nån ändring på det heller, då dom som bestämmer hur det skall vara inte går att rösta bort.
Så det är i grunden inget politiskt problem utan konstitutionellt.

Ett stort Amerikanskt företag som har till uppgift att slå ut de svenska handlarna. Inte det första och inte det sista i historien. Det vi har att vinna när de etablerar sig är lågavlönade arbetstillfällen och troligtvis en minimal bolagsskatt. Det vi har att förlora är inte fullt så lågavlönade arbetstillfällen och en mängd detaljhandlare som går i konkurs. Stora utländska multinationella företag är definitivt inte bra för Sverige.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sesese:

Jag tycker det är rimligt med högre moms vid näthandel. 10-15% extra. Det ska vara lönsamt med att driva lokala butiker.

Skrivet av Ceji:

Det är bara att inse att de fysiska butikerna är på god väg att dö. Det är hur vi alla handlar som avgör vilka leverantörer som finns kvar. Det är inte så svårt. Gillar du fysiska butiker? Handla i en! Det värsta man kan göra är att fråga om råd och ta upp tid från säljaren i en fysiskt butik och sen handla någon annanstans. Då påskyndar man butiksdöden.

Det kanske behövs en ny affärsmodell där tillverkare "hyr in sig" i en lokal och låter visa upp sina produkter snarare än att den vars lokal det är har som huvudsyfte att sälja produkter.
display/demo center med olika märken under samma tak i stället för det vi idag förknippar med butiker. Mer likt en mässa än dagens butiker och så får man olika prylar demade och köper dem oberoende av demon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det många som tror att Amazon är ett jättestort företag som bara säljer egna produkter skitbilligt eller känns det bara så?
Amazon är som CDON (lite egen importerat skräp) resten bara en handelsplats för en massa andra företag, CDON säljer t.ex prylar åt/från Inet, det som händer är att Inet förmodligen lämnar CDON och säljer via Amazon istället. Varför skulle Inet gå under för detta?

Istället för att stå och skrika rakt ut i rädsla för att "småbutiker" kommer konka, tänk bara att CDON konkar och Amazon tar över bollen.

Handlar man från CDON så kan man ju tycka livet suger, men är det nån som gör det?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Är det många som tror att Amazon är ett jättestort företag som bara säljer egna produkter skitbilligt eller känns det bara så?
Amazon är som CDON (lite egen importerat skräp) resten bara en handelsplats för en massa andra företag, CDON säljer t.ex prylar åt/från Inet, det som händer är att Inet förmodligen lämnar CDON och säljer via Amazon istället. Varför skulle Inet gå under för detta?

Istället för att stå och skrika rakt ut i rädsla för att "småbutiker" kommer konka, tänk bara att CDON konkar och Amazon tar över bollen.

Handlar man från CDON så kan man ju tycka livet suger, men är det nån som gör det?

Nja, det är inte riktigt så enkelt. Amazon har en tendens att själv ge sig in i de segment som säljer bra, och de vet ju vilka de är eftersom det är de som "äger butiken". De kan använda deras storlek till att pressa priserna mer än vad en lokal konkurrent, som Inet, kan göra och kan därmed konkurrera väldigt effektivt på dessa väl valda segment. Det finns flera exempel på när så har skett och en handlare som har sålt sina grejer på Amazon med hyfsade marginaler har blivit totalt utkonkurrerad av Amazon själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är det många som tror att Amazon är ett jättestort företag som bara säljer egna produkter skitbilligt eller känns det bara så?
Amazon är som CDON (lite egen importerat skräp) resten bara en handelsplats för en massa andra företag, CDON säljer t.ex prylar åt/från Inet, det som händer är att Inet förmodligen lämnar CDON och säljer via Amazon istället. Varför skulle Inet gå under för detta?

Istället för att stå och skrika rakt ut i rädsla för att "småbutiker" kommer konka, tänk bara att CDON konkar och Amazon tar över bollen.

Handlar man från CDON så kan man ju tycka livet suger, men är det nån som gör det?

CDON har förbannat dålig kvalité tyvärr, och har hört att flera andra i bekantskapskretsen antingen fått vänta länge eller fått fel grejer. Sista gången jag beställde något därifrån var två flaskor herrparfym som kostade ungefär hälften av vad de kostar ute i butik, varav jag fick en flaska. Efter att ha mailat fram och tillbaka till CDON ett par gånger så fick jag ett telefonnummer till något företag i Södertälje som tydligen inte gick att kontakta via mail (trots att de säljer på nätet), kände att det inte var värt besväret att försöka jaga ca 200 kr så jag gav upp där istället.

Amazon får gärna utplåna CDON vad mig beträffar.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Amazon! Beställde ett antal saker från amazon.co.jp i helgen. I måndags skickades paketet från deras lager i Japan, och idag levererades paketet hem vid dörren. Grym logistik. Älskar sådan service.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@UndaC: Ni efterlyste tips kring andra vinklar på denna nyhet så kan tipsa om att Amazon själva nu svarat på kritiken (om än inte den specifika debattartikeln från SSU)

Det här är den riktiga anledningen till varför vi investerar i Sverige

Permalänk
Medlem

@improwise: tyvärr ligger det oftast inte i opinionsbildares intresse att undersöka fakta alla gånger, eller i varje fall inte lyfta fram information som inte stödjer sin egna tes. Inte första gången det händer och inte sista gången.

glömde ett "inte".
Permalänk
Medlem

@joakim99: Gissar att du tappade ett inte där. Men ja, om man vill bilda opinion så blir det väl så att man plockar ut de fakta som stödjer det man vill påskina. Det gäller väl rimligtvis då även Amazon i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@joakim99: Gissar att du tappade ett inte där. Men ja, om man vill bilda opinion så blir det väl så att man plockar ut de fakta som stödjer det man vill påskina. Det gäller väl rimligtvis då även Amazon i detta fall.

Jag missade definitivt ett inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående denna nyhet specifikt:

Det var ingen självklarhet att vi skulle publicera nyheten med tanke på dess ursprung.
I slutändan valde vi att göra det och här är min logik bakom det:
Våra läsare handlar väldigt mycket elektronik. Amazon är västvärldens största aktör och håller på att etablera sig i Sverige vilket kommer att påverka den svenska marknaden så som vi känner den idag. Detta ger ett nyhetsvärde.

Skatteplanering och så kallade skatteparadis är varken nytt eller i sig olagligt, så ur den aspekten är det inte så stort nyhetsvärde.

Inom återförsäljarledet av IT-produkter, det som är högst relevant för våra läsare, ÄR det dock en nyhet med sådana konstellationer. Alltså är det ändå ett nyhetsvärde.

Att det är en politisk krönika gör att det inte är i linje med vad SweClockers skriver om och vad forumdikussionerna tillåter. Det minskar möjligheten att vi ska skriva om det.

Vi kände däremot att vi kunde välja ut saker som är fakta i själva brödtexten. T.ex. att det ger Amazon en konkurrensfördel som inga andra befintliga aktörer bland IT-återförsäljare har. Det ökar möjligheten att vi ska skriva om det. (Detta är i grunden det som vi tyckte var själva nyhetsvärdet som var värt att ta upp.)

Så vi har tre för och två mot här, så som jag såg det när jag valde att skriva nyheten. I slutändan vann argumenten för.
Jag förstår att inte alla kommer att hålla med om det och att det kan kännas ambivalent i förhållande till våra forumregler men vi tyckte att det fanns relevant information för våra läsare och därför publicerade vi det.

Angående politiska diskussioner:

Denna uppmaning handlar om att hålla sig till sakinnehållet. Så att diskussionen inte spårar iväg till att handla om enskilda politiker, partier eller politik i allmänhet snarare än sakfrågorna. Vi hade kunnat skriva "bara håll er till ämnet" men vad ämnet är när det kommer till politik är väldigt öppet för tolkning därför är vi extra tydliga vad det avser.
Här kan vi absolut bli bättre på att förklara vad det gäller, givetvis är det inte så att vi ska skriva en nyhet likt denna och sen får man inte diskutera innehållet.

Även här är det klart att det finns för- och nackdelar med ett förhållningssätt. Vi väger nackdelarna: att det upplevs som lågt i tak, att det blir ambivalent när vi skriver nyheter med politiska inslag och att vi stävjar debatten etc. mot fördelarna: diskussionsforumet spårar inte ur till ett stadie där man kan hitta politiska vinklingar i nästan allt som skrivs och därför spåra ur diskussionerna så att de helt plötsligt handlar om något helt annat.

Angående både den specifika nyheten och regler om politiska diskussioner:

Båda delarna är en balansgång, vi gör avväganden för att leverera relevant information och hålla forumet på en ok nivå för en majoritet av besökarna. Alla beslut kommer inte uppskattas av alla, det finns inget läge där alla blir nöjda.
Jag är absolut idel öra för kritiken här, jag har inget veto vad det gäller vad som är rätt och fel. Jag ville bara med ovan dela med mig av min logik, därmed inte sagt att det är den enda eller den korrekta. Det jag själv känner var ett misstag så här i efterhand är rubriken, den seglar bort från sakfrågan och går stick i stäv med vad jag själv skriver här, därför har jag nu ändrat den.

Jag råkade ramla in på nordfront av en slump, för att se vad dom skrev om amazon. Dom lyfte en artikel om hur amazon sålt blöjor till lägre än inköpspris, för att konkurrera ut en annan aktör. Det kan alltså även hända i sverige, fast bland teknikåterförsäljare. Artikeln baserades på utfrågningen i represetanthuset om jag minns rätt.

Är det något ni skulle välja att skriva om? Var dras gränsen av en undermålig källa? En debattartikel brukar ju ha syftet att påverka läsaren, vilket man skulle kunna tycka att extremsidor som nordfront också har. Var drar swec gränsen? Jag är medveten om att det här nordfront exemplet är aningen extremt exempel på avvikande källa, men det föll bra då dom också lyft amazonfrågor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag råkade ramla in på nordfront av en slump, för att se vad dom skrev om amazon. Dom lyfte en artikel om hur amazon sålt blöjor till lägre än inköpspris, för att konkurrera ut en annan aktör. Det kan alltså även hända i sverige, fast bland teknikåterförsäljare. Artikeln baserades på utfrågningen i represetanthuset om jag minns rätt.

Är det något ni skulle välja att skriva om? Var dras gränsen av en undermålig källa? En debattartikel brukar ju ha syftet att påverka läsaren, vilket man skulle kunna tycka att extremsidor som nordfront också har. Var drar swec gränsen? Jag är medveten om att det här nordfront exemplet är aningen extremt exempel på avvikande källa, men det föll bra då dom också lyft amazonfrågor.

Sorry men idag får du inte skriva något negativt om företag för då dyker det upp en armé med olika tomtar som skriker och gråter om bias och att folk har agendor (vilket alla människor har, men det förstår inte dessa tomtar).

Länge leve företagen! Ostörda!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Sorry men idag får du inte skriva något negativt om företag för då dyker det upp en armé med olika tomtar som skriker och gråter om bias och att folk har agendor (vilket alla människor har, men det förstår inte dessa tomtar).

Länge leve företagen! Ostörda!

Tycker det är mest folk som klagar på att man inte får kritisera företag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Tycker det är mest folk som klagar på att man inte får kritisera företag...

Missade du att chefredaktören för Sweclockers fick gå ut och klarifiera att de inte konverterat till maoister och att de inte hissat hammaren och skäran flaggan utanför sitt kontor?
Vart har du sett att Sweclockers redaktion har fått gått ut och svarat de som tycker att man inte får lov att kritisera företag i ett långt inlägg?
Ingenstans.
Har dock mina aningar om att folk som klarar föra sina argument själva inte kontaktar redaktionen för att försöka få artiklar som de inte håller med om ändrade eller tvinga redaktionen till att göra ställningstaganden.
Säg ett ont ord om ett företag och offerkoftorna träder fram inom ett par sekunder och helt plötsligt måste redaktionen gå ut och lugna ner bebisarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Missade du att chefredaktören för Sweclockers fick gå ut och klarifiera att de inte konverterat till maoister och att de inte hissat hammaren och skäran flaggan utanför sitt kontor?
Vart har du sett att Sweclockers redaktion har fått gått ut och svarat de som tycker att man inte får lov att kritisera företag i ett långt inlägg?
Ingenstans.
Har dock mina aningar om att folk som klarar föra sina argument själva inte kontaktar redaktionen för att försöka få artiklar som de inte håller med om ändrade eller tvinga redaktionen till att göra ställningstaganden.
Säg ett ont ord om ett företag och offerkoftorna träder fram inom ett par sekunder och helt plötsligt måste redaktionen gå ut och lugna ner bebisarna.

Men redaktionen har redan gjort ett ställningstagande genom att publicera artikeln. Först med clickbaitrubriken som de sedan ändrade. Sen är min avsikt att du har en tråkig ton här på forumet. Efterlyser möjlighet att helt sonika blocka användare som du så man slipper se forumet man hängt halva sin livstid förstöras av såna som du.