SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snyft:

Det jag pratar om är mina observationer och reflektioner om företag/Amazon och Sverige.
Är det inte så då? Har det varit snack om att hålla mindre företag vid liv? Hörde på radio för någon månad sedan hur någon statlig person hade erbjudit att låna ut enorma summor skattepengar till SAS. Kan mindre företag låna skattepengar när det går dåligt?
Ikea, Biltema och andra stora svenska företag har undvikit skatter i decennier.

Och du tror att jag på något sätt är för att Ikea, Biltema och andra stora svenska företag inte ska behöva betala skatt i Sverige?
Eller är det ett försök till att säga att så här är det och detta ska inte ändras utan det är skrivit i sten?
Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det kommer skapa jobb ja, men det kommer också driva bort massa andra aktörer som helt enkelt inte kan konkurrera eftersom dom inte kan skatteplanera och fulspela lika friskt som Amazon. Så frågan är om summan av skatteintäkter blir högre, lägre eller lika när Amazon anställer och andra sparkar.

Va inte så naiv och tro att om Amazon kommer hit så blir det bara plus för Sverige.

Jag har inga problem med att företag konkurrerar. Men det ska vara på samma villkor.

Jag hade blivit tokförbannad om jag visste att mina kollegor på jobbet fick behålla nästan hela sin lön men inte jag. Men dom kan ta del av allt vad våra skattepengar går till ändå. Ja du fattar hoppas jag vad jag vill komma fram till och många med mig.

Skit samma, det är i min värld inte värt att kämpa för att försöka förändra detta elände. Det kommer ta så otroligt mycket tid av så många människor att förändra detta. Jag är inte beredd att göra det. Offra jobbtid, familjetid, fritid och sömn. Livet är för kort. Jag har accepterat läget. Jag gillar det inte, men jag har accepterat det.

Den här gången pratar vi om Amazon, nästa gång är det någon annan verksamhet...cirkusen fortsätter...

Förmodligen driver det bort andra aktörer ja. Ur en politikers ögon är det ju dock win-win oavsett om fler sparkas än anlitas. För politikerna fick hit Amazon och skapade X antal jobb, så duktiga de är tänker många Svensson. Det kommer ju trots allt ta några år innan marknaden blir stabil och vi får ser effekterna.

Vet inte hur det blir när Amazon kommer hit. Ser fram emot att utbudet av varor förhoppningsvis blir större dock vill jag inte att Amazon ska ha monopol eller slå ut en massa andra företag.

Förstår det, jag hade också blivit extremt förbannad om jag drivit företag.
Så är ju vi Svenskar överlag, vi blir förbannad sedan knyter vi nävarna, ignorerar det eller skriver/delar inlägg på facebook/sweclockers/whatever också går livet vidare.
Har nog inte riktigt kunnat acceptera det än trots att jag vill och det går i någon tid.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och du tror att jag på något sätt är för att Ikea, Biltema och andra stora svenska företag inte ska behöva betala skatt i Sverige?
Eller är det ett försök till att säga att så här är det och detta ska inte ändras utan det är skrivit i sten?
Förstår inte riktigt vart du vill komma med detta inlägget?

Nej.
Nu går detta säkert emot reglerna här.
Personligen är jag för skatt och välfärd men inte som det är i verkligheten och nu.
Dvs omöjligt att hålla det lågt och satsa endast på de mest behövande funktionerna polis, skola, sjukvård, vägar etc.

Försöker att säga att såhär är det och kommer förmodligen vara tills något extremt händer. Inget är skrivet i sten det är jag fullt medveten om och Sveriges ekonomiskt dåliga situation skrämmer mig.

Riktar inte allt åt dig, trots att du är citerad. Vill få folk att tänka lite extra speciellt de som klagar på att den stora "ensamma" boven Amazon kommer hit och förstör för alla andra hederliga företag.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

@adzer: Men, men, men. Vänta nu. Om du eller ditt bolag kan "skatteplanera"- d v s- inte bryta mot några lagar och därmed undvika att få dina surt förvärvade slantar stulna av staten- då är du ju en hjälte! Om du däremot tar emot skattepengar (stulna av staten från andra) då är du en skurk! Eller hur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Vi vill återigen påminna om att nyheten berör Amazon och teknikbolags hantering av skatt. Personliga invändningar mot partipolitik eller sittande regering hör inte hemma i den här tråden. Vänligen håll er till ämnet, och konsultera SweClockers policy om politiska diskussioner om något känns oklart.

Hur ett företag hanterar skatt är i allra högsta grad politik. Det är våra folkvalda som satt upp reglerna för beskattning.
Sweclockers vill ha besökarna som finner artikeln intressant men vill inte ha en djupare diskussion om ämnet.

Permalänk
Medlem

Grundregeln borde vara att det skall vara lika för alla skattemässigt, men sedan kan man göra tillfälliga undantag (upp till några år) för de som etablerar sig i områden med hög långtidsarbetslöshet långt från normala storstäder dit pendlingsavstånd är ett bekymmer.

Permalänk
Medlem

Löjligt av SSU!

Ingen principiell skillnad mot hur precis alla större bolag jobbar. Samma sak med IKEA, H&M, Biltema, etc.

Företagen följer endast gällande lagar och regler. De är inga välggörenhetsorganisationer (och skall så heller inte vara).

Det är upp till våra "kära" politiker, som är de som sätter spelreglerna, att förändra om de inte är nöjda med deras nuvarande situation.

SSU borde granska sig själva, och sitt moderparti (som har varit med under större delen av de senaste hundra åren att utforma dagens regler), istället för denna typen av helt meningslösa utspel mot Amazon.

Så bara pinsamt...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Gnäll! Volvo PV, Scania & Ericsson bland många andra Svenska storföretag betalar inte heller ordentligt med bolagsskatt, men det är såklart helt okej... som jag skrivit tidigare, borde kanske boken "Skatteplanering for dummies." ges ut

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Amazon, Facebook, Volvo osv... Spelar inget roll vilket företag vi talar om. Multinationella företag utnyttjar skatteregler (många av dem skapade tack vare frikostig lobbying) för att minimera skatteuttag. Detta påverkar små och medelstora företag negativt som inte har samma möjligheter och välter över skatter på privatpersoner istället som får bekosta mer och mer av det totala skatteuttaget som görs. Om gigantiska företag som Google, FB eller Amazon behöver skattesubventioner för etablera sig någonstans så är det bara att be dem att fara åt skogen.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tog en liten runda i tråden och rensade lite diskussioner som INTE handlade om amazon och hur de hanterar sin skatt. I denna resning ingår diskussioner huruvida vem som sa vad, partier vill/inte vill samarbeta, länk utan beskrivning, förtäring av skor och hur saker är i något annat land.

Snälla, slå mig inte!
/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Borde man vara förvånad? Kamprad gjorde så här men då sa alla "men han har gjort så mycket för Sverige så vi kan blunda"...

Permalänk
Medlem

Det här är det sjukaste jag någonsin sett på Sweclockers under de 20 år jag varit här. Att dela en debattartikel från expressen som fakta, när det rör sig om en opinonsartikel från en riksdagsledamot för Socialdemokraterna är osmakligt. Det blir sedan än värre när redaktionen på Sweclockers försvarar det och återupprepar lögnen att Amazon skulle göra någonting olagligt. Sen får medlemmarna inte yttra sig utan blir då modererade och närmast censurerade när de försöker möta denna opinionsartikel.

Vi kan eventuellt sträcka oss till att företag som inte gör allt för att betala så mycket skatt i bolagsskatt i Sverige som möjligt är oetiska. Men det är ingenting jag personligen anser, speci Det skulle också innebära konkurs för nästan samtliga verksamheter ganska omedelbart.

Amazon är ett lika perverst hån mot skattebetalare som Sweclockers och Geeks-koncernen är. De följer alla exakt de regler som gäller för att betala så lite skatt som möjligt och berika ägarna. Om Sweclockers redaktion tycker det är så hemskt borde de säga upp sig och hitta anställning på annan plats.

De bör också sluta stödja bolag som Microsoft, Nvidia, Intel, AMD och många andra som inte heller maximerar sin beskattning i Sverige, och därmed "fuskar". Så kanske försöka hitta några helt andra intressen eftersom det här med IT uppenbarligen inte är etiskt nog för er.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Håller med ovan skribent och all moderering som sker i denna är under all kritik samt en del av moderatorers ställningstagande etc.

Från SweClockers egna ”Om Oss”

1. För dig som älskar datorer och hårdvara

2. SweClockers är en del av Geeks. Geeks bygger stammar för människor med starka intressen och drivs av idén att ta de galet insatta på allvar.

3. Med mer än 200 000 registrerade medlemmar besöks SweClockers av en bred grupp teknikentusiaster som inte bara tar del av dagliga nyheter, artiklar och recensioner utan också utbyter åsikter och idéer i ett av landets största diskussionsforum.

Håll er till det ni är duktiga på och håll politik, skatter och opinionsartiklar och annat dravel härifrån

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd

Det här är helt absurt: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoK60b/amazon-pressar-re...

Ett företag vill ha möte med ett lands regering för att slippa en ny lag som träder i kraft vilket i detta fall är skatterelaterat. Det är som om jag etablerar mig i USA och är oroad över att jag inte har rätt att råna människor då det vore väldigt lönsamt för min verksamhet om jag kunde få göra det medan mina konkurrenter inte får göra det (ja, tokig jämförelse). Jag hoppas svenska regeringen kan sätta ned foten här för en gångs skull.

Amazon påminner om bolagschefen som jag skrivit om i en tråd: vill ta noll risker med verksamheten, vill lägga alla risker på andra via sinnessjuka avtal, vill bara agera som mellanhand (därmed färre risker igen), vill slippa skatt via skattelättnader, undantag, anstånd, samt få startbidrag gång på gång, och sist av allt - inte betala ut några löner till anställda utan vill att folk skall jobba gratis för att "visa vad de går för i skarpt läge".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Allt för många småföretagare snattar årligen tiotusentals kr från medborgarnas pengar via skattefria inköp för privat bruk.
Och ingen vågar ta tag i den dynga. För vem vill ha en armé högljuda egoister efter sig.

Nej, det är ingen mänsklig rättighet att ha ett lönsamt företag.

Amazon skall inte ha några som helst specialavtal. Vi kan redan köpa allt de erbjuder.

Permalänk
Medlem

@Bacon: Nu drar man ju även upp andra företag som utnyttjar kryphål inom EU. Och ja, det är osmakligt att tjäna miljarder och inte ge något tillbaka för de tjänster man utnyttjat för att kunna tjäna så mycket.

Och var står det att de gör något olagligt?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

@Snyft: Lägg ner snacket om att det driver bort "utveckling". Stora delar av "utveckling" sker på skattefinansierade universitet som dessa företag sedan drar nytta av och inte betalar för sig. Detta gäller allt från medicin till it.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bacon:

Det här är det sjukaste jag någonsin sett på Sweclockers under de 20 år jag varit här. Att dela en debattartikel från expressen som fakta, när det rör sig om en opinonsartikel från en riksdagsledamot för Socialdemokraterna är osmakligt. Det blir sedan än värre när redaktionen på Sweclockers försvarar det och återupprepar lögnen att Amazon skulle göra någonting olagligt. Sen får medlemmarna inte yttra sig utan blir då modererade och närmast censurerade när de försöker möta denna opinionsartikel.

Vi kan eventuellt sträcka oss till att företag som inte gör allt för att betala så mycket skatt i bolagsskatt i Sverige som möjligt är oetiska. Men det är ingenting jag personligen anser, speci Det skulle också innebära konkurs för nästan samtliga verksamheter ganska omedelbart.

Amazon är ett lika perverst hån mot skattebetalare som Sweclockers och Geeks-koncernen är. De följer alla exakt de regler som gäller för att betala så lite skatt som möjligt och berika ägarna. Om Sweclockers redaktion tycker det är så hemskt borde de säga upp sig och hitta anställning på annan plats.

De bör också sluta stödja bolag som Microsoft, Nvidia, Intel, AMD och många andra som inte heller maximerar sin beskattning i Sverige, och därmed "fuskar". Så kanske försöka hitta några helt andra intressen eftersom det här med IT uppenbarligen inte är etiskt nog för er.

Har varit här lika länge och är väldigt konfunderad över hur chefredaktören @UndaC kunde släppa loss den här artikeln. Hellre låta en expert i skatterätt förklara hur Amazon lyckas med sin lobbyorganisation och intåg till Sverige. Men att länka till en debattartikel från SSU. Det är ju slag under fotknölarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Det här är det sjukaste jag någonsin sett på Sweclockers under de 20 år jag varit här. Att dela en debattartikel från expressen som fakta, när det rör sig om en opinonsartikel från en riksdagsledamot för Socialdemokraterna är osmakligt. Det blir sedan än värre när redaktionen på Sweclockers försvarar det och återupprepar lögnen att Amazon skulle göra någonting olagligt. Sen får medlemmarna inte yttra sig utan blir då modererade och närmast censurerade när de försöker möta denna opinionsartikel.

Vi kan eventuellt sträcka oss till att företag som inte gör allt för att betala så mycket skatt i bolagsskatt i Sverige som möjligt är oetiska. Men det är ingenting jag personligen anser, speci Det skulle också innebära konkurs för nästan samtliga verksamheter ganska omedelbart.

Amazon är ett lika perverst hån mot skattebetalare som Sweclockers och Geeks-koncernen är. De följer alla exakt de regler som gäller för att betala så lite skatt som möjligt och berika ägarna. Om Sweclockers redaktion tycker det är så hemskt borde de säga upp sig och hitta anställning på annan plats.

De bör också sluta stödja bolag som Microsoft, Nvidia, Intel, AMD och många andra som inte heller maximerar sin beskattning i Sverige, och därmed "fuskar". Så kanske försöka hitta några helt andra intressen eftersom det här med IT uppenbarligen inte är etiskt nog för er.

Vart står det att artikeln är fakta?
De har även skrivit ut "På Expressens ledarsida går SSU-ordförande Philip Botström till attack mot Amazons utnyttjande av kryphål i EU:s skattelagar."
Vad är det du inte förstår med texten?
Och vad är det som är fel för jag hittar inte det du beskriver?
Vart är lögnerna till exempel?
Vill du att Sweclockers ska visa Amazons bästa möjliga sida och propagera för dom eller vart är det skon klämmer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Har varit här lika länge och är väldigt konfunderad över hur chefredaktören @UndaC kunde släppa loss den här artikeln. Hellre låta en expert i skatterätt förklara hur Amazon lyckas med sin lobbyorganisation och intåg till Sverige. Men att länka till en debattartikel från SSU. Det är ju slag under fotknölarna.

Hah så man får inte länka till en debattartikel som handlar om ett relevant ämne som de senaste veckorna har varit Amazons intåg i Sverige?
Gäller denna censur endast socialdemokraternas ungdomsförbund eller gäller det för ALLA partier?

Tänk om, tänk rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Allt för många småföretagare snattar årligen tiotusentals kr från medborgarnas pengar via skattefria inköp för privat bruk.
Och ingen vågar ta tag i den dynga. För vem vill ha en armé högljuda egoister efter sig. Nej, det är ingen mänsklig rättighet att ha ett lönsamt företag.

Så är det nog men de summorna bleknar i jämförelse med alla bidrag som vanligt folk fuskar till sig. Men det är väl en diskussion som likt denna artikel känns rejält felplacerad på SsuClo...SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Hah så man får inte länka till en debattartikel som handlar om ett relevant ämne som de senaste veckorna har varit Amazons intåg i Sverige?
Gäller denna censur endast socialdemokraternas ungdomsförbund eller gäller det för ALLA partier?

Tänk om, tänk rätt...

Det är inget problem så länge man är öppna med att man har en viss politisk inriktning så att läsaren vet om det, t.ex. är det nog få som läser Flamman som blir förvånade över att dom står upp för Socialdemokraternas politik eller att de som läser SvD tycker det är märkligt om dom är motsvarande för borgarna. Om man däremot vill framstå som oberoende och opolitisk är det ett större problem.

Nu tror jag dock i detta fall att det finns andra förklaringar till detta än att SweClockers plötsligt blivit Socialdemokratiskt. Forumet ägs trots allt av ett aktiebolag som i sin tur ägs av ett holdingbolag vilka i normala fall sällan brukar agera megafon för vänsterpolitik utan anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Det är inget problem så länge man är öppna med att man har en viss politisk inriktning så att läsaren vet om det, t.ex. är det nog få som läser Flamman som blir förvånade över att dom står upp för Socialdemokraternas politik eller att de som läser SvD tycker det är märkligt om dom är motsvarande för borgarna. Om man däremot vill framstå som oberoende och opolitisk är det ett större problem.

Nu tror jag dock i detta fall att det finns andra förklaringar till detta än att SweClockers plötsligt blivit Socialdemokratiskt. Forumet ägs trots allt av ett aktiebolag som i sin tur ägs av ett holdingbolag vilka i normala fall sällan brukar agera megafon för vänsterpolitik utan anledning.

Har du läst stycket som finns längre ner i artikeln?

"Det tillhör ovanligheterna att vi baserar nyheter på enskilda krönikörers åsikter, speciellt från politiska figurer. Vi anser dock att ämnet är aktuellt och nyhetsvärdet högt i detta fall. Vänligen håll kommentarerna till ämnet om skatter och Amazon. Läs mer om SweClockers inställning till politiska diskussioner."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Har du läst stycket som finns längre ner i artikeln?

"Det tillhör ovanligheterna att vi baserar nyheter på enskilda krönikörers åsikter, speciellt från politiska figurer. Vi anser dock att ämnet är aktuellt och nyhetsvärdet högt i detta fall. Vänligen håll kommentarerna till ämnet om skatter och Amazon. Läs mer om SweClockers inställning till politiska diskussioner."

Att SweClockers är medvetna om problemet men sen ändå väljer att publicera denna artikel är för mig obegripligt. Att döma av reaktionerna i tråden är det många som håller med om det (och många som inte gör det).

Har inte sett denna typ av reaktioner från sansade och välrespekterade medlemmar sen tråden om åsiktskorridoren för några år sedan och jag tror tyvärr att många blivit fundersamma till SweClockers överlag genom detta oavsett om det har något med Amazons skatteupplägg att göra. Åtminstone jag kommer framöver ta till mig redationellt innehåll här med försiktighet och fundera på om det återigen finns en politisk vinkel bakom. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Att SweClockers är medvetna om problemet men sen ändå väljer att publicera denna artikel är för mig obegripligt. Att döma av reaktionerna i tråden är det många som håller med om det (och många som inte gör det).

Har inte sett denna typ av reaktioner från sansade och välrespekterade medlemmar sen tråden om åsiktskorridoren för några år sedan och jag tror tyvärr att många blivit fundersamma till SweClockers överlag genom detta oavsett om det har något med Amazons skatteupplägg att göra. Åtminstone jag kommer framöver ta till mig redationellt innehåll här med försiktighet och fundera på om det återigen finns en politisk vinkel bakom. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Om nu det är många som håller med om det och många som inte håller med om det så är det väl bra?
Förstår inte vad du är ute efter?
Att vi alla ska ha samma åsikt som dig?
På tal om åsiktskorridor....
Du kommer att stöta på alla möjliga sorters åsikter i ditt liv vare sig de är politiska eller ej.
Att försöka censurera det kommer inte hjälpa dig i längden.

Permalänk
Medlem

& nu kör amazon med mutor & annan lobbyverksamhet för att slippa kemikalieskatten oxå !
(blev mycke politiskt skitsnack i denna tråd tyckte sweclockers förtydligade detta i artikeln men att det vara av intresse för sweclockers medlemmar håller med (men snälla medlemmar skippa partipolitik i tråden tack (bara min egen åsikt, å det ä ingen som bryr sig om det ändå, mest bara irriterande)))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om nu det är många som håller med om det och många som inte håller med om det så är det väl bra?
Förstår inte vad du är ute efter?
Att vi alla ska ha samma åsikt som dig?
På tal om åsiktskorridor....
Du kommer att stöta på alla möjliga sorters åsikter i ditt liv vare sig de är politiska eller ej.
Att försöka censurera det kommer inte hjälpa dig i längden.

Problemet är inte åsikterna i sig utan att SweClockers genom denna artikel tagit aktiv ställning för ett visst politiskt budskap. Det hade varit lika illa om man bara hade publicerat en debattartikel (vilket i praktiken är vad som skett) från Svenska Dagbladet som hyllade Amazons kreativa skatteplanering och samtidigt förbjudit diskussion om t.ex. Vänsterpartiets syn på saken. Eller så får man vara öppen med att man från och med nu främjar en viss politisk inriktning så får varje medlem själv avgöra i vilken mån man vill fortsätta vara medlem här eller inte utifrån de förutsättningarna.

Jag tror många medlemmar här känner sig obekväma om man uppfattar Sweclockers och dess redation som politiskt färgad, oavsett vilket politisk inrikning det sen än må vara. Jag vet iaf att jag gör det.

Permalänk

Problemet är att det inte går diskutera en frågeställning om "fel" person tar upp det. Istället för att diskutera frågan börjar man skjuta vilt åt alla håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Problemet är inte åsikterna i sig utan att SweClockers genom denna artikel tagit aktiv ställning för ett visst politiskt budskap. Det hade varit lika illa om man bara hade publicerat en debattartikel (vilket i praktiken är vad som skett) från Svenska Dagbladet som hyllade Amazons kreativa skatteplanering och samtidigt förbjudit diskussion om t.ex. Vänsterpartiets syn på saken. Eller så får man vara öppen med att man från och med nu främjar en viss politisk inriktning så får varje medlem själv avgöra i vilken mån man vill fortsätta vara medlem här eller inte utifrån de förutsättningarna.

Jag tror många medlemmar här känner sig obekväma om man uppfattar Sweclockers och dess redation som politiskt färgad, oavsett vilket politisk inrikning det sen än må vara. Jag vet iaf att jag gör det.

Men hur vet du att det är just socialdemokratisk politik Sweclockers nu tänker framföra?
Om det nu kommer in en debattartikel från till exempel MUF nästa vecka som svar på SSU:s kritik, ska jag då gå in och börja skrika "Öhhhhhhhhh HÖGERPROPAGANDA, VAD HAR HÄNT MED SWECLOCKERS?!?!".
Inte för att jag hade gjort det då jag kan forma mina egna åsikter utan att Sweclockers skribenter måste bekräfta dom.
Och om det nu är så att samtliga som jobbar på Sweclockers tycker att skatteplanering är förjävligt, orättvist och att det skattekryphålet bör täppas till, ska de då inte få lov att uttrycka sig på sin egna hemsida för att just SSU håller samma åsikt?
Det ironiska i det hela är dock att SSU och Socialdemokraterna inte håller samma åsikt ens och att Moderaterna gått ut och kritiserat Socialdemokraterna för att kela med de stora internationella IT-företagen....
Vad hände med det som Moderaterna alltid anklagat Socialdemokraterna för?
Att Socialdemokraterna bara vill företag illa och beskatta dom?

Jag kan ha helt fel men jag tror att både vänster och höger personer här på Sweclockers har lästförståelse och vett nog att kunna förstå att bara för att man håller en viss åsikt i en eller flera frågor så betyder det inte att man har tagit över SSU's manifesto.

Permalänk
Medlem

Har inte läst kommentarerna och kommer inte göra det heller eftersom det kommer bli politiskt (duh).
Men vill poängtera mot Sweclockers policy att inte diskutera politik. Men ändå posta såna här artiklar.
Känner ni inte själva att det är, i brist på annat uttryck. Korkat?